صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۲۶۱۹۹
در حاشیه تلاش رسانه‌های غرب‌گرا برای گره زدن معیشت ملت ایران به نتیجه انتخابات آمریکا

مخدری به نام جو بایدن

این رسانه با مثبت جلوه دادن انتخاب بایدن به مقام ریاست‌جمهوری آمریکا، بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی ملت را به تصمیمات آتی مسئولان عالی کشور منوط کرده که منظور از آن هم چیزی جز ضرورت پرداختن به «مذاکره» و «برجام» نیست!

همزمان با اعلام نتایج اولیه انتخابات آمریکا عبارات و اخباری، مانند «دلار ارزان شد»، «سقوط قیمت طلا»، «خداحافظی با دلار 30 هزار تومانی» به ترندهای داغ فضای مجازی کشورمان بدل شدند و حتی در برخی کانال‌ها و گروه‌های مجازی دلار 10 هزار تومانی وعده داده ‌شد. در همان ساعات اولیه اعلام نتیجه انتخابات، حجم بمباران خبری افکار عمومی کشورمان در فضای مجازی به حدی رسید که برخی کاربران تحت تأثیر اخبار و گمانه‌زنی‌های اقتصادی منتشر شده در گروه‌ها و کانال‌های مجازی، دارایی‌های غیر نقدی خود مانند مسکن، دلار، طلا و سکه را با بالاترین قیمت ممکن حراج کردند تا به ظن خود با سقوط نرخ‌های کاذب بازار سود بیشتری کرده و ضرر و زیان کمتری متوجه آنها شود!

اما جالب اینکه به دلیل فقر سواد رسانه‌ای، کمتر کاربر و مخاطبی از خود می‌پرسید که منبع و مرجع طرح این گمانه‌زنی‌های به ظاهر اقتصادی کیست و کجاست؟! یا اینکه اصلاً کدام مرجع اقتصادی معتبر در نیمه شب پنج‌شنبه و جمعه امکان فعالیت و تعیین نرخ در بازار کشورمان را دارد؟! از همان بدو انتشار شایعات اقتصادی در فضای مجازی رد زنی یا همان Tracking نخستین محتواهای منتشر شده، از قرار داشتن چهره‌ها و گروه‌های سیاسی غربگرا بدون توجه به منافع ملی در پشت پرده طرح و نشر این دست شایعات خبر می‌‌داد.

آنالیز محتوای منتشر شده از سوی این دست افراد و جریان‌ها از این واقعیت تلخ حکایت دارد که مهم‌ترین و کلیدی‌ترین هدف دشمنان داخلی، القای تصویری مثبت از رئیس‌جمهور جدید آمریکا و زمینه‌سازی برای گرایش افکار عمومی به سمت مذاکره و عقد برجام‌های جدید با آمریکاست.

در واقع شایعه‌پردازان مجازی با درک این واقعیت که ملت ایران با وجود چهار دهه تجربه و مشاهده کینه‌توزی‌های مستمر دولت آمریکا دیگر اهمیتی برای ادعاها و بازی‌های سیاسی دو جریان جمهوری‌خواه و دموکرات در قبال کشورمان قائل نیستند، با دست گذاشتن بر روی حساسیت‌های اقتصادی توده‌های مردم و طرح ادعای مخدرگونه کاهش تورم و بهبود معیشت پس از انتخاب جو بایدن به مقام ریاست‌جمهوری آمریکا، عملیات روانی ضد ایرانی گسترده‌ای را با هدف تطهیر چهره استکباری آمریکا اجرا کردند تا در پی آن امکان تعریف آمریکا به منزله یک مؤلفه مهم و کلیدی تأثیرگذار بر سرنوشتو معیشت ایرانیان ممکن شود و در نهایت سرمایه اجتماعی لازم برای سوق دادن نظام اسلامی به سمت و سوی مذاکره و قبول تحمیل برجام‌های جدید مهیا شود.

برای نمونه، یکی از رسانه‌های مطرح جریان غربگرا در رابطه با اثرات اقتصادی اعلام نتایج انتخابات آمریکا نوشت: «شکست ترامپ دست کم باعث ایجاد یک شوک مثبت در بازار‌های داخلی ایران شده. اینکه این شوک به نتایج بهتری ختم شود یا خیر، بستگی به تصمیمات بعدی مسئولان و شرایط آینده دارد.»

این رسانه با مثبت جلوه دادن انتخاب بایدن به مقام ریاست‌جمهوری آمریکا، بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی ملت را به تصمیمات آتی مسئولان عالی کشور منوط کرده که منظور از آن هم چیزی جز ضرورت پرداختن به «مذاکره» و «برجام» نیست!

از این‌رو با توجه به در پیش‌رو بودن انتخابات 1400، به نظر می‌رسد در هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو به ویژه پس از انتقال قدرت از ترامپ به بایدن در ابتدای بهمن ماه شاهد تشدید بازی‌های روانی جریان غربگرا علیه افکار عمومی کشورمان خواهیم بود؛ از این رو در چنین وضعیتی رسانه‌های دلسوز انقلاب و منافع ملی کشور باید همه ظرفیت‌های روشنگرانه خود را به منظور ممانعت از اثرگذاری عملیات روانی دشمنان بر افکار عمومی کشورمان بسیج کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات