صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۲۶۲۱۸

اخبار ویژه 27 آبان ماه

روزنامه کیهان **

  آمریکا چگونه رسماً به دیوانه‌خانه تبدیل شد؟

آمریکا رسما دیوانه‌خانه شده است. حامیان مسلح ‌ترامپ، سرگرم تظاهرات اعتراضی هستند و می‌گویند «چه ‌ترامپ پیروز شود و چه نشود، زمان آن رسیده که ما برخیزیم؛ ما بدون جنگ و خونریزی کوتاه نمی‌آییم». طرفداران بایدن هم دست‌کمی ‌از آنها ندارند؛ چرا که سران دموکرات‌ها تا توانسته‌اند رئیس دولت مستقر را هجو و تمسخر کرده و متهم به دزدی نموده‌اند. اما فقط طرفداران دو نامزد نیستند که کف خیابان سرگرم ضرب و شتم همدیگر هستند.

در سطح حاکمیتی نیز این دوپارگی و منازعه، به شدت در جریان است. منازعه‌ای که تصور می‌شد به مناظره‌های موهن و مبتذل انتخابات محدود بماند. اکنون میدل ایست مانیتور می‌نویسد: شاخص دموکراسی در آمریکا کاهش پیدا کرده  و از جمله موارد، قطبی شدن شدید سیاسی و فرهنگی، افزایش تحرکات شبه‌‌نظامیان، خشونت پلیس و بدرفتاری با مهاجران است.

فرانسیس فوکویاما مدعی نظریه «پایان تاریخ با لیبرال دموکراسی»، چندی قبل اذعان کرد: «اگر ‌ترامپ رای بیاورد ساختار ایالات ‌متحده دچار گسیختگی بیشتر می‌شود. اما حتی اگر دموکرات‌ها کاخ سفید و کنگره را هم در اختیار بگیرند، وارث کشوری زانو زده خواهند بود».

باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق ظرف سه روز، دو بار درباره سرنوشت نظام آمریکا پس از ادعای تقلب هشدار داد و حال آنکه ‌ترویج ادعای دروغین تقلب را در خدمت نقشه آشوب‌افکنی در ایران در سال 88 به اجرا گذاشت.

او دیروز به بی‌بی‌سی گفت «شکاف در آمریکا نسبت به چهار سال قبل بیشتر شده. اینکه هر یک از نامزدها بیش از ۷۰ میلیون رأی به دست آوردند، نشان می‌دهد آمریکا به‌شدت با شکاف همراه شده؛ خشم و ناراحتی بین جوامع شهری و روستایی، مهاجرت، بی‌‌عدالتی‌ها و تئوری‌‌های توطئه دیوانه‌وار باعث این جدایی شده است».

اوباما دو روز قبل هم درباره ادعای تقلب در انتخابات آمریکا ابراز نگرانی کرد و آن را خطرناک خواند. او به شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس گفت: «نپذیرفتن نتیجه انتخابات، مسیر خطرناکی است. من بیشتر، از این مسئله ناراحتم که سایر مقامات جمهوری‌خواه با این مسئله همراهی می‌کنند و به ‌ترامپ دلگرمی‌ می‌دهند. این، یک گام دیگر برای مشروعیت‌زدایی، نه‌تنها از دولت آینده، بلکه مشروعیت‌زدایی از کل نظام دموکراسی آمریکاست. این، مسیری خطرناک است».

اظهار نگرانی باراک اوباما درباره سرانجام ادعای تقلب و تیره و تار کردن آینده نظام سیاسی، در حالی است که خود وی سال ۸۸، ضمن حمایت از سران فتنه ‌سبز و ادعای دروغین تقلب، رفتار موسوی و دیگر سران فتنه ‌سبز را «الهام‌بخش» خوانده بود!

نکته جالب اینکه فاصله آرای ‌ترامپ و بایدن (70 در برابر 73 میلیون رای؛ مجموعا 143 میلیون رای) سه میلیون رأی بیشتر نیست؛ اما در انتخابات ۸۸ که با مشارکت 40 میلیون نفر انجام شد، میرحسین موسوی و حامیان سیاسی‌اش مدعی تقلب ۱۱ میلیونی (فاصله 13 میلیون رای تا 24/5 میلیون رای) شده بودند! دروغی که بعد از شکست فتنه توسط عناصر خائنی مانند خاتمی ‌و تاج‌زاده و... (البته در پستوها و محافل خصوصی) رد شد و تصریح گردید ۱۱ میلیون رأی تقلب اصلاً امکان ندارد.

به هر حال، در همین بلبشوی سیاسی-  اجتماعی در آمریکا، رودی جولیانی وکیل ‌ترامپ مدعی شده  «تقلب سیستماتیک، بی‌نظمی ‌و رفتارهای غیرقانونی، اعتماد به انتخابات آزاد و عادلانه ما را از بین می‌برد».

‌ترامپ رئیس‌جمهور نیز پشت ‌سر هم، توییت‌بازی می‌کند و به ‌ترویج ادعای تقلب ادامه می‌دهد؛ انگار نه انگار که توییتر قرار بود ابزار آشوب‌افکنی دولت‌های اوباما و ‌ترامپ در ایران باشد و نه در آمریکا.

او مدعی است «من هیچ چیزی را نپذیرفتم، (بایدن) فقط از نظر رسانه‌های جعلی پیروز شده! جهان نظاره‌گر است، قانون اساسی نقض شده، نتایج نمی‌تواند پابرجا بماند... رسانه‌های فیک‌نیوز به ما اجازه نمی‌دهند نشان دهیم قانون اساسی چطور به شکل ناگواری نقض شده است... قانون اساسی به شکلی بی‌سابقه مورد حمله واقع شده است... از اخراج ناظران تا تغییر میلیون‌ها رای تا رای‌گیری پس از پایان انتخابات تا استفاده از سامانه رای‌گیری دامینیون که تحت تملک چپ افراطی است... کسانی که مسئول محافظت از قانون اساسی هستند نمی‌توانند اجازه بدهند نتایج جعلی انتخابات پابرجا بماند».

طنز دیگر، ادعای برخی حامیان سیاسی ‌ترامپ است. آنها می‌گویند نرم‌افزار رأی‌گیری شرکت دومینیون که قرار بود ابزار دستکاری سیا در انتخابات ونزوئلا باشد، موجب تقلب و حذف میلیون‌ها رأی ‌ترامپ شده است. سیدنی پاول وکیل ‌ترامپ با انتقاد از نادیده گرفته شدن هشدارها درباره این نرم‌افزار گفت: «اینکه جینا‌ هاسپل همچنان آنجا در ریاست سیا باشد، غیرقابل درک است. او باید فوراً اخراج شود».

اما فقط رقبای دموکرات و جمهوری‌خواه نیستد که همدیگر را دزد و متقلب و دیوانه و احمق می‌خوانند. ‌ترامپ جان بولتون، مشاور قبلی امنیت ملی خود را احمق‌ترین همکاران خود خوانده و با ادبیاتی خواندنی گفته است «جان بولتون یکی از احمق‌ترین افراد در دولت من بود که افتخار کار با او را داشته‌ام. او فردی عبوس، کسل‌کننده و ساکت بود و هیچ چیزی به امنیت ملی اضافه نکرد؛ جز اینکه دائم تکرار می‌کرد بیایید وارد جنگ شویم. او اطلاعات طبقه‌بندی‌شده بسیاری را به‌طور غیرقانونی منتشر کرد. یک احمق واقعی!»

بولتون همان عنصر ورشکسته‌ای است که بالغ بر بیست سال در حوزه براندازی علیه ایران فعالیت کرد، بارها در میتینگ گروهک‌های ضدانقلاب و ‌تروریست شرکت کرد و دو سال قبل با پروژه تابستان داغ مدعی بود ملت ایران چهل‌سالگی انقلاب خود را نخواهد دید(!)

گفتنی است رهبر انقلاب 19 دی 97 در بیاناتی حکیمانه درباره «احمق‌های درجه یک آمریکایی» فرمودند «دشمنان این ملت علاوه‌ بر آنچه انجام می‌دهند، جنگ روانی، اظهارنظر و رجزخوانی هم دارند. این رجزخوانی‌ها باید همان‌طور که هست، دانسته بشود. اینها درباره سال ۹۷ هم از همین رجزخوانی‌ها داشتند و سعی می‌کردند توی دل بعضی‌ها را خالی کنند. یکی از همان احمق‌های درجه یک در اواسط یا اوایل سال ۹۷ گفت که ما اگر از برجام خارج بشویم، در خیابان‌های ایران، شورش اتفاق می‌افتد. یکی دیگر از همین حضرات احمق‌های درجه یک اظهارنظر کرد که در سال ۲۰۱۹، کریسمس را آقایان آمریکایی‌ها در تهران جشن خواهند گرفت. آیا این‌ها واقعاًً تحلیل‌شان این‌قدر نسبت به مسائل منطقه و کشور دور از واقعیت است و این حرف‌ها را جدی می‌زنند و یعنی حماقت است این حرف‌ها؟ یا نه، قصد جنگ روانی دارند و خباثت دارند و این حرف‌ها را پخش می‌کنند در عالم. برای من مشخص نیست. ممکن است هر دو باشد. هم حماقت و هم خباثت».

در هر صورت آنچه قطعی است، اینکه احمق‌های درجه یک آمریکایی به تیپ هم زده و رسما آمریکا را به دیوانه‌خانه تبدیل کرده‌اند.

مدعیان اصلاحات کی مسئولیت‌پذیر بودند که حالا باشند؟!

عضو شورای‌ عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح طلبان گفت: فراکسیون امید با رای مردم به برند اصلاح طلبی، با بیش از ۱۰۰ نماینده در مجلس دهم تشکیل شد، سپس برخی از آنها تغییر فراکسیون دادند و «گندم نمای جو فروش» شدند چون با رای اصلاح‌طلبی به مجلس رفتند و خلاف آن عمل کردند.

«جواد امام» درباره عملکرد فراکسیون امید مجلس دهم به ایرنا گفت: این فراکسیون در مجلس دهم در اقلیت بود. برخی اعضای آن در همان روزهای اول تغییر فراکسیون دادند و به مستقلین و اصولگرایان پیوستند. جواد امام یادآور شد: اصلاح‌طلبان باید برای انتخابات ۱۴۰۰ با برنامه حاضر شده و نامزد خود را معرفی کنند و او باید برنامه مورد نظر اصلاح طلبان را نمایندگی کند. به لحاظ سیستم‌های حزبی، جریان اصلاحات باید در پی نیروی تشکیلاتی و حزبی مورد نظر برود تا مطالبات خود را پیگیری کند.

این اظهارات در حالی است که اصلاح‌طلبان در موج‌سواری قدرت و فرار از پاسخگویی، ید طولایی دارند. آنها دهه اول در بسیاری از مصادر امور بودند اما طی دو دهه اخیر، همواره از عملکرد خود برائت جسته‌اند و نظام را متهم کرده‌اند، برخی از همین‌ها معترض جدی دولت مرحوم هاشمی (سازندگی) بودند اما در خرداد 76 به سادگی آب‌خوردن با حزب حاکم بر دولت (کارگزاران سازندگی) ائتلاف کردند و شعارهای خط امامی و عدالت‌خواهانه و ضدامپریالیستی را به فراموشی سپردند. برخی از اعضای این ائتلاف نظیر کارگزاران نیز بعد از پایان دوره 8 ساله خاتمی، و در حالی که جزو ائتلاف حاکم بر دولت بودند، اصلاح‌طلبان چپ را متهم به تندروی کردند. حتی برخی از تندروهای چپ هم خاتمی را اردک لنگ و بی‌کفایت خواندند و با او فاصله‌گذاری کردند؛ هر چند که در فتنه سال 88 مجدد دور او و موسوی و کروبی جمع شدند تا مجدداً موج‌سواری سیاسی کنند.

این طیف درباره اکثریت مجلس دهم (ائتلاف روحانی و خاتمی و لاریجانی) و همچنین دو دولت روحانی نیز رفتار شترمرغی را مرتکب شده‌اند؛ هم امتیاز و موقعیت و پست گرفتند و هم پس از مشاهده نارضایتی مردم فاصله‌گذاری کردند؛ و حال آن که در مجلس نهم، لاریجانی را به خاطر به تصویب رساندن برجام تا عرش می‌بردند و همین حالا نیز برخی از آنها زمزمه حمایت از او در انتخابات 1400 را می‌کنند. اجمالاً رویکرد این جریان سیاسی، ذاتاً ابزاری، فرصت‌طلبانه، هرهری مسلکانه، مذبذب، نان به نرخ روز خوران، و ضمناً مسئولیت‌گریزانه است.

راغفر: روحانی تا توانست دولت بعدی را بدهکار کرد

یک اقتصاددان حامی دولت به روزنامه آفتاب یزد گفت: دولت در قبضه منافع رانت‌خواران است. حسین راغفر به آفتاب یزد گفته است: اصولاً بودجه باید یک برش سالیانه از برنامه توسعه‌ای بلندمدت باشد، منتها به دلیل اینکه عمده فعالیت‌های اجتماعی دولت در بودجه به شدت رنگ باخته و کاهش پیدا کرده است مثل همین بودجه سال ۹۹ که در آن به سر می‌بریم. سهم بودجه موضوع مهم اجتماعی در حوزه بهداشت و درمان قبل از اینکه بحث کرونا چندان مطرح شود، درحالی که سال‌های گذشته این سهم در بودجه ۴.٢ بود، اما در بودجه تصویب شده برای سال ٩٩ نزدیک به ۲ درصد از ۴ و ۲ دهم درصدی که اتفاقا مربوط به چند سال پیش بود کاهش یافت.

کاهش بودجه‌ بخش‌های مهم اجتماعی به معنای این است که دولت عملا مسئولیت‌های اجتماعی خود را واگذار کرده است. نه تنها در بخش بهداشت و درمان، بلکه در حوزه آموزش و پرورش نیز یک معضل دیگری توسط این دولت رخ داده است که عملاً حاکی از همین نکته است که دولت بخش آموزش و پرورش کشور را هم به حال خود رها کرده است، لذا نباید فکر کنیم فقط بودجه عمرانی رها شده و بودجه‌ای برای مسائل عمرانی در میان نیست.

استاد دانشگاه الزهرا می‌افزاید: وقتی دولت به این حوزه‌ها بی‌اعتنایی مالی می‌کند نتیجه آن را در پدیده نامیمونی مثل رشد بیکاری و بزهکاری و جرائم بیشتر می‌بینیم که نتیجه بودجه‌ریزی بی‌محتوا و بی‌اعتنای دولت به بخش‌های اساسی است. موضوعی که آینده کشور را با خطرات بسیار جدی روبه‌رو کرده است.

وی درباره لایحه بودجه سال 1400 هم گفت: متأسفانه دولت آقای روحانی به طور بی‌سابقه‌ای بدهی‌های خود را افزایش داده و عملاً پرداخت و پس دادن این بدهی‌ها بسیار سخت شده لذا، چون دولت برای این موضوع کاری نکرده و نمی‌کند به گردن دولت آتی می‌افتد که حداقل نیمی از سال آینده را دولت بعدی باید عهده‌دار شود. این دولت تا توانسته از ظرفیت‌های درآمدی دولت بعدی خرج کرده و آنها را بدهکار کرده است و عملاً فرصتی برای اصلاح امور به‌خصوص تغییر ریل‌گذاری اقتصاد فراهم نکرده و به یک معنایی همه‌ راه‌های پیش روی دولت بعدی را کاملا بسته به‌نحوی که آنها به جز مسیری که تاکنون طی شده نتوانند بپیمایند و ادامه وضع موجود با توجه به وضعیت بودجه‌ای عملا جامعه را با مخاطرات مختلفی

رو‌به‌رو می‌کند. راغفر افزود: اینکه مجلس فقط ۵ تا ۱۰ درصد می‌تواند تغییر در بودجه به وجود بیاورد، به خاطر نقش قوه مجریه در تنظیم بودجه که در واقع مسئول تنظیم بودجه را تخریب نکند و ظاهراً مجلس و شورای نگهبان به این توافق رسیده‌اند که نمی‌توان تغییرات چندانی ایجاد کرد، چون یا باید کل لایحه بودجه را به دولت پس بدهند و از دولت بخواهند که خود لایحه بودجه را اصلاح کند و اینکه مجلس اساسا نمی‌تواند مفاد بودجه را اصلاح کند، اگر ایرادی دارد باید برگرداند و خود دولت این کار را انجام دهد دولت هم متاسفانه کاملاً در قبضه منافع رانت خواران و صاحبان ثروت است.

برای یک جنازه متعفن دو بار مذاکره نمی‌کنند آقای زیباکلام!

یک فعال اصلاح‌طلب تصریح کرد اصلاح‌طلبان وقت خود را برای انتخابات 1400 تلف نکنند. او در عین حال در ادعایی آزاداندیشانه مدعی شده برجام 1400 برای اصولگرایان است!

صادق زیباکلام در پاسخ این سؤال خبر آن‌لاین که «با روی کار آمدن بایدن در کاخ سفید چه تغییری در سیاست ایران در قبال آمریکا ایجاد خواهد شد، آیا باید منتظر تغییراتی در آینده باشیم؟» گفت: من معتقدم اگر انتخاب آقای بایدن قطعی شود و در نهایت او از دو ماه دیگر رئیس‌جمهور آمریکا شود، مسئله‌ای در رابطه ایران و آمریکا تغییر پیدا نمی‌کند. مقصودم رویکرد آمریکاستیزی است که ظرف 40 سال گذشته جاری بوده است. آن چیزی که در نهایت اتفاق خواهد افتاد نرمشی است که می‌توان آن را برجام 1400 خواند که در گذشته هم شاهد آن بوده‌ایم که یک فضای نفس کشیدنی برای ایران به‌وجود خواهد آورد. اما در اصل دشمنی ایران و آمریکا تغییری ایجاد نمی‌کند. چون آمریکاستیزی عمود خیمه جمهوری اسلامی است.

وی مدعی شد: با روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا، ممکن است مذاکرات در همین دولت آقای روحانی آغاز شود؛ اما برجام 1400 در دولت بعدی اتفاق خواهد افتاد. چون در انتخابات 1400 حامیان اصلاح‌طلبان پای صندوق‌های رأی نخواهند رفت. بنابراین، این اصولگرایان هستند که پیروز انتخابات خواهند بود و مذاکرات توسط اصولگرایان پیش خواهد رفت. زیباکلام می‌افزاید: از سوی دیگر چون اصولگرایان دولت و مجلس را در اختیار خواهند داشت، مشکلی که در برجام قبلی شاهد آن بودیم را شاهد نخواهیم بود. چون در برجام قبلی مجلس اصولگرایان هر اقدامی را برای عدم موفقیت برجام انجام داد. اما برجام 1400 اصولگرایان می‌تواند موفقیت بیشتری نسبت به برجام قبلی داشته باشد.

او در عین حال گفته است: سابقه دموکرات‌ها این گونه است که مقداری برای جامعه مدنی و حقوق بشر و دموکراسی ارزش قائل می‌شوند. از این زاویه برخی از اصلاح‌طلبان یک امیدواری مختصری به روی کار آمدن بایدن دارند و روی کار آمدن بایدن و دموکرات‌ها هم باعث می‌شود تا اروپایی‌ها هم مقداری مسئله حقوق بشر در ایران را جدی‌تر پیگیری کنند. زیباکلام درباره جلسات انتخاباتی اصلاح‌طلبان با محوریت مجمع روحانیون هم گفت: به نظر من اصلاح‌طلبان وقت خود را تلف می‌کنند. هر بخشی از جریان اصلاح‌طلب، اعم از روحانیون مبارز و کارگزاران و دیگران که امیدی به انتخابات 1400 دارند به نظر من وقت خودشان را تلف می‌کنند و متأسفانه هیچ شناختی از جامعه ایران ندارند. نه تنها جهانگیری و محسن هاشمی و حتی خاتمی هم رأی نمی‌آورد.

همچنان که تحلیل زیباکلام درباره سرخوردگی از اصلاح‌طلبان درست است، ادعای او درباره مذاکره دولت انقلابی و حزب‌اللهی با آمریکا، دروغی آشکار و فضاسازی برخاسته از تعلق خاطر همیشگی به آمریکاست. اتفاقاً تعبیر او از برجام 1400، دروغ ‌بودن ادعایش را ثابت می‌کند. برجام اگر اعتبار و آبرویی داشت، باید اجرایی می‌شد تا تحریم‌ها برداشته شود و از این جهت دلیل نداشت که یک توافق جهانی تحت عنوان «برجام 1400» تراشیده شود. وقتی جنازه متعفن برجام روی زمین مانده، هیچ دلیلی ندارد که نظام بخواهد آن عبرت پرخسارت را دوباره تکرار کند. البته حساب شیدائیان یا مأموران آمریکا که بخواهند این دیوانگی دوباره (تعبیر آقای روحانی) را تجویز کنند، جداست.

اجمالاً این که مذاکره‌ای با دولت آتی آمریکا - البته اگر منعقد شود!- انجام نخواهد شد؛ نه در دولت آقای روحانی و نه دولت بعد از او. دولت آمریکا قبل از هر اتفاق دیگری، باید تحریم‌ها را به طور روشن و واقعی لغو کند، تا دوباره بتواند به میز 5+1 در برجام برگردد؛ البته آنجا هم قرار نیست کسی مجدداً درباره برجام یا تعهدات فراتر از آن، مذاکره جدیدی انجام دهد. حساب انتقام بانیان و عاملان جنایت علیه شهیدان سلیمانی و ابومهدی مهندس هم، حساب جدایی است و مشمول مرور زمان یا نحوه رفتار آمریکا با برجام نمی شود.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

نامه‌نگاری پلیس ایران با اینترپل درباره «خاوری»

رئیس پلیس بین‌الملل ناجا در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان اینترپل، مراتب اعتراض نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را نسبت به عدم همکاری پلیس کانادا در پیگیری پرونده‌های اخلالگران کلان نظام اقتصادی کشور ابلاغ کرد. به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار هادی شیرزاد با اشاره به ارسال نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان اینترپل در اعلام اعتراض به عدم همکاری پلیس کانادا در پیگیری پرونده‌های اخلالگران نظام اقتصادی کشور اظهار کرد: از آنجا که سازمان اینترپل مسؤول رسیدگی و حل‌و‌فصل اختلافات پلیس کشورهاست، در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان اینترپل مراتب اعتراض خود را نسبت به عدم همکاری پلیس کانادا در پیگیری پرونده‌های اخلالگران کلان نظام اقتصادی کشور ابلاغ و اعلام کردیم. وی افزود: به‌رغم صدور اعلان قرمز برای محمودرضا خاوری -یکی از اخلالگران کلان نظام اقتصادی کشور- که به کانادا متواری شده است، پلیس کشور مذکور همکاری لازم را برای استرداد این مفسد اقتصادی به جمهوری اسلامی ایران ندارد. رئیس پلیس بین‌الملل ناجا با بیان اینکه بر مبنای ادله موجود از سکونت «خاوری» در کشور کانادا مطلع هستیم، گفت: به‌رغم مکاتبات مستمر با پلیس کانادا مبنی بر اشراف پلیس ایران بر مخفیگاه این متواری و تلاش برای دستگیری و استرداد وی، هیچ‌گونه همکاری از سوی پلیس این کشور انجام نشده است، بنابراین طی ارسال‌ نامه رسمی به دبیرکل سازمان اینترپل و پیوست مستندات مکاتبات با پلیس کانادا، خواستار رسیدگی به این موضوع هستیم و مراتب اعتراض خود را نسبت به عدم همکاری پلیس کانادا در پیگیری پرونده‌های اخلالگران کلان نظام اقتصادی کشور ابلاغ کردیم.

***

معاون وزیر خارجه افغانستان:

نفر دوم القاعده در غزنی افغانستان کشته شد

معاون وزیر خارجه افغانستان درباره برخی اخبار منتشرشده مبنی بر کشته شدن ابومحسن المصری، نفر دوم القاعده در تهران توسط موساد، گفت: حسام عبدالرئوف معروف به ابومحسن المصری، نفر دوم القاعده در عملیات نیروهای ویژه امنیت ملی افغانستان در منطقه «اندر» واقع در ولایت غزنی کشته شد. این موضع تاییدشده و رسمی از سوی جمهوری اسلامی افغانستان است. بعد از آن هم ما اثری از او ندیدیم. «میرویس ناب» با تاکید بر اینکه کشته شدن المصری در افغانستان نشان‌دهنده تعهد دولت کابل و مبارزه بسیار جدی علیه تروریسم است، اظهار داشت: این موضوع نشان می‌دهد همچنان گروه‌های تروریستی مختلف که منافع کلان منطقه را متضرر می‌سازند، زیر چتر حمایت طالبان به سر می‌برند و با طالبان رابطه دارند.

در روزهای اخیر روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز مدعی شد مرد شماره ۲ القاعده و بیوه پسر بن لادن ۳ ماه پیش در خیابان پاسداران تهران توسط ماموران اسرائیلی به سفارش آمریکا ترور شده‌اند. این در حالی است که «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه هر گونه حضور اعضای این گروه در ایران را تکذیب و به رسانه‌های آمریکایی توصیه کرد در دام سناریوپردازی‌های هالیوودی مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی نیفتند.

***

تقدیر رئیس مجلس شورای یمن از حمایت‌های ایران

اعضای مجلس شورای نجات ملی یمن با بیان اینکه آغاز به کار سفیر ایران در یمن به محاصره دیپلماتیک علیه این کشور پایان داد، از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران تقدیر و تشکر کردند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری سبا، حسن ایرلو، سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن با محمدحسین العیدروس، رئیس مجلس شورای نجات ملی یمن و برخی اعضای این مجلس دیدار کرد. در این دیدار درباره روابط میان ۲ طرف و راه‌های تقویت آن در زمینه‌های مختلف بحث و رایزنی شد. رئیس مجلس شورای یمن از مواضع جمهوری اسلامی ایران در راستای پایان دادن به جنگ و محاصره ملت یمن تشکر و قدردانی و از دعوت ایران برای صلح عادلانه در یمن تمجید کرد. العیدروس در ادامه به رویکرد مشترک میان ۲ کشور در مقابله با توطئه‌های استکبار، مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و حمایت از مسأله فلسطین اشاره و از تمایل ایران برای تقویت روابط دو‌جانبه قدردانی کرد. بر اساس این گزارش، اعضای مجلس شورای نجات ملی یمن نیز از حمایت سیاسی و رسانه‌ای ایران از یمن در محافل بین‌المللی تمجید کردند. آنها تاکید کردند آغاز به کار سفیر ایران در صنعا محاصره دیپلماتیک تحمیل‌شده بر ملت یمن توسط ائتلاف متجاوز را در هم شکست. اعضای مجلس شورای یمن تاکید کردند حمایت ایران از مسأله فلسطین نمونه‌ای است که باید آن را الگو قرار داد. از سوی دیگر سفیر ایران نیز بر عمق روابط برادرانه میان ۲ کشور تأکید کرد و گفت جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای کمک به ملت یمن در زمینه‌های مختلف دریغ نخواهد کرد. وی در ادامه به نقش محوری ایران در مقابله با نیروهای مستکبر و جنایتکار به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی اشاره و از ایستادگی مردم یمن در مقابله با ائتلاف متجاوز تمجید کرد.

***

ایران محتاج هیچ کشوری در صنایع دفاعی نیست

جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اقتدار دفاعی نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: بحمدالله ما وضعیت بسیار خوبی در حوزه صنعت دفاعی در قیاس با همه کشورهای دنیا داریم. یک سری مؤسسات ارزیابی، ارتش‌های کشور‌های مختلف را با هم قیاس می‌کنند ولی در ارزیابی قدرت دفاعی ایران، ‌اینها نمی‌توانند به نتیجه قطعی و حتی نسبی برسند، زیرا تجهیزات ما تولید داخل است و نمی‌توانند این مؤسسات به امکانات و قابلیت‌های محصولات دفاعی ما و آمار و ارقام آن صد درصد دسترسی پیدا کنند و همین هم حساسیت ایجاد می‌کند و باعث می‌شود اینها در گوشه و کنار ارزیابی‌هایی انجام دهند. امیر سرتیپ نوذر نعمتی تصریح کرد: محتاج هیچ کشوری در بحث صنایع دفاعی نیستیم و نیروی زمینی محوری ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز به این مرحله از موفقیت رسیده است.

*********************************

روزنامه خراسان**

نهادهای نظارتی سراغ درآمد ارزی ادارات دولتی رفتند

یک نهاد نظارتی با ارسال بخشنامه ای در روزهای گذشته برای تعدادی از دستگاه های دولتی، از آن ها خواسته است با توجه به الزامات مندرج در ماده ۱۲۸ قانون محاسبات عمومی، در صورتی که مجاز به وصول درآمدهای ارزی اختصاصی بوده اند، عملکرد دریافت و پرداخت های ارزی خود را در حدود مصوبات قانون بودجه، در اسرع وقت به خزانه داری کل کشور اعلام و تاییدیه اختصاصی دریافت کنند.

آلودگی عسلویه صدای مسئولان ارشد دولت را درآورد

پس از وصول گزارش هایی در خصوص وضعیت زیست محیطی برخی مناطق کشور همچون عسلویه، یک مسئول ارشد اجرایی در ابلاغیه روزهای اخیر خود خطاب به شش عضو کابینه، از آن ها خواسته است، ضمن اصلاح آیین نامه های سابق، در خصوص نحوه توزیع و هزینه کرد عوارض مربوط به آلایندگی محیط زیست، رفع آلودگی، استفاده مناسب تر و ارتقای اثربخشی هزینه کرد این اعتبارات در شهرها و روستاهای مورد نیاز پیگیری و نتایج را ظرف سه ماه به دولت ارسال کنند.

*********************************

روزنامه ایران **

نفر دوم القاعده در غزنی کشته شد نه تهران

ادعای اخیر روزنامه امریکایی نیویورک‌تایمز مبنی بر ترور مرد شماره دو القاعده در خیابان پاسداران تهران با واکنش معاون وزیر امور خارجه افغانستان مواجه شد. به گزارش ایرنا، «میرویس ناب» روز گذشته درباره برخی اخبار منتشر شده ادعایی درباره کشته شدن «ابومحسن المصری» در تهران توسط موساد، گفت: حسام عبدالرئوف معروف به ابومحسن المصری، نفر دوم القاعده توسط عملیات نیروهای ویژه امنیت ملی افغانستان در منطقه «اندر» واقع در ولایت غزنی کشته شد. این موضع تأیید شده و رسمی از سوی جمهوری اسلامی افغانستان است. بعد از آن هم ما اثری از او ندیدیم. تأکید معاون وزیر خارجه افغانستان بر اینکه این تروریست القاعده‌ای در افغانستان کشته شده پس از آن بود که نیوزویک در گزارشی مدعی شد مرد شماره دو القاعده و بیوه پسر بن لادن سه ماه پیش در خیابان پاسداران تهران توسط مأموران اسرائیلی و به سفارش امریکا ترور شده است. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم دیروز در نشستی خبری هرگونه حضور اعضای این گروه در ایران را تکذیب کرد و به رسانه‌های امریکایی توصیه کرد در دام سناریوپردازی‌های هالیوودی مقام‌های امریکا و رژیم صهیونیستی نیفتند.

کنفرانس اروپا برای جذب سرمایه‌گذاران به ایران

شبکه خبری بلومبرگ از برگزاری کنفرانسی با هدف جذب سرمایه‌گذاران اروپایی به بازارهای ایران در صورت لغو تحریم‌ها خبر داد. به گزارش انتخاب، این کنفرانس توسط «مرکز تجارت اروپا و ایران» از ۲۴ تا ۲۶ آذر ماه [۱۴ تا ۱۶ دسامبر] برگزار خواهد شد و اتحادیه اروپا پشتیبان مالی آن است. به تحلیل بلومبرگ این تلاش‌ها با موضع جو بایدن رئیس جمهور منتخب امریکا برای بازگشت به برجام مربوط است.

امیدواری مجید انصاری برای پایان حصر

مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز با استقبال و حمایت از تحولات و اصلاحات انجام شده در قوه قضائیه، رویکرد رئیس قوه قضائیه را مثبت خواند. به گزارش ایلنا، این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود مشکلات و مسائلی که چهره اسلام و نظام را مخدوش می‌کند، زیبنده نیست و از هر گامی که در جهت بهبود موقعیت کشور در عرصه‌های مختلف در جهت گسترش عدالت، تحقق حقوق اساسی، تقویت نظام و خنثی‌سازی تبلیغات دشمنان برداشته می‌شود، باید استقبال کرد.وی به طولانی شدن مسأله حصر اشاره کرد و گفت: از این موضوع بیش از ۱۰ سال می‌گذرد و ادامه این روند شایسته و سزاوار نیست. امیدوارم هرچه زودتر این مسأله با پیگیری قوه‌ قضائیه حل شود و مسائل مشابه دیگر نیز هر چه زودتر برطرف شود.

توئیتر صفحه وزیر نفت را مسدود کرد

توئیتر به تازگی در اقدامی ناقض آزادی بیان، صفحه رسمی توئیتر وزیر نفت ایران را به‌دنبال تحریم‌های اعمال شده امریکا در اوایل آبان ماه مسدود کرد.به گزارش ایرنا، بیژن زنگنه در واکنش به تحریم‌های امریکا علیه خود گفته بود که تحریم من و همکارانم واکنش منفعلانه به شکست سیاست واشنگتن برای به صفر رساندن صادرات نفت است.

*********************************

روزنامه شرق **

نگرانی اوباما از شکاف در آمریکا

باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در مصاحبه با بی‌بی‌سی می‌گوید که شکاف در ایالات‌متحده نسبت به چهار سال پیش که دونالد ترامپ در انتخابات پیروز شد، بسیار بیشتر شده است. اوباما معتقد است که پیروزی جو بایدن در انتخابات امسال تنها اولین قدم برای پرکردن شکاف‌ها است. او همچنین در کتاب جدیدش که روز سه‌شنبه منتشر می‌شود، درباره دیدار نخستش با رئیس‌جمهوری روسیه در مسکو پرداخته و نوشته که ولادیمیر پوتین در این دیدار نخست ۴۵ دقیقه‌ای که به نظر می‌رسید بی‌پایان باشد، سخنرانی شدیداللحنی علیه آمریکا داشت.

آغاز مذاکرات فتح و حماس

مذاکرات دو جنبش فلسطینی فتح و حماس درباره ادامه گفت‌وگوهای آشتی ملی فلسطینیان روز گذشته در قاهره آغاز شد. به گزارش ایرنا، هیئت بلندپایه دو جنبش حماس و فتح به ترتیب به ریاست صالح العاروری و جبرئیل رجوب در قاهره مذاکرات مقدماتی به‌منظور شرکت در گفت‌وگوهای آشتی ملی را آغاز کردند.

رد استعفای نخست‌وزیر ارمنستان

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان طی کنفرانس خبری آنلاین تصریح کرد که مسئله استعفا از این سمت در دستورکارش قرار ندارد. او درباره درخواست برخی در ارمنستان برای کناره‌گیری از قدرت به دنبال توافق اخیر با جمهوری آذربایجان در مورد قره‌باغ خاطرنشان کرد: تضمین ثبات و امنیت در داخل جامعه از جمله دستورکار من است. مسئله دیگری در برنامه کاری من وجود ندارد.

نشست وزرای خارجه بحرین و آمریکا با نتانیاهو

عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین، به‌منظور مشارکت در نشستی سه‌جانبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، چهارشنبه در سفر رسمی به اراضی اشغالی می‌رود.

آغاز تمرینات هوایی مشترک بین مصر و سودان

مصر و سودان تمرینات هوایی مشترک خود را آخر این هفته در پایگاه هوایی شهر مروی در سودان، به نام عملیات «عقاب‌های نیل ۱»، آغاز کردند. تمرینات مشترک دو کشور تا ۱۰ روز دیگر ادامه خواهد داشت.

قرنطینه دوباره جانسون

سخنگوی دفتر نخست‌وزیری بریتانیا شامگاه یکشنبه اعلام کرد که بوریس جانسون، نخست‌وزیر این کشور، به‌دلیل تماس با یک فرد مبتلا به ویروس کرونا به قرنطینه رفت. به گفته او، حال عمومی نخست‌وزیر خوب است و هیچ علائم کرونایی ندارد.

حزب حامی سیسی پیشرو انتخابات پارلمانی

لیست‌های حزب «مستقبل وطن» (آینده وطن) که از عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر حمایت می‌کند، تمام کرسی‌های اختصاص‌یافته در انتخابات براساس نظام لیست‌های بسته را که مجموع آن ۲۸۴ مورد است، به دست آورد.

استعفای رئیس‌جمهور موقت پرو

مانوئل مرینو، رئیس‌جمهور موقت پرو، بعد از گذشت کمتر از یک هفته بودن در مسند ریاست‌جمهوری استعفا داد و کشور را در بلاتکلیفی فرو برد. این ترک سمت به‌دنبال آن انجام شد که قانون‌گذاران از او خواستند به خاطر کشته‌شدن دو نفر در جریان اعتراضات ناشی از برکناری ناگهانی رئیس‌جمهوری قبلی استعفا دهد.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات