صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۲۶۱۰۱

اخبار ویژه 22 آبان ماه

روزنامه کیهان **

این کارنامه اقتصادی افتخار دارد، آقای روحانی؟!

آقای روحانی دیروز در اظهارنظری عجیب که به پالسی غلط برای مذاکره با آمریکا تعبیر شد، گفت: «ملت ایران ثمره مذاکره با دنیا را در سال ۹۵ و ۹۶ دیدند. شرایط ما در این دو سال در بهترین شرایط ۴۰ سال اخیر بود. تورم ما یک‌رقمی بود. بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم».

اولا فعلا بر سر سرنوشت انتخابات آمریکا، میان بایدن و ‌ترامپ دعوای جدی در جریان است، و اگر آمریکا از این دعوا جان به در ببرد، تازه دو ماه و نیم دیگر شاهد تشکیل دولت جدید خواهد بود و در واقع دولت جدید - در صورتی که مشکلی پیش نیاید- تا پایان سال ما، گرفتار تشکیل و‌ ترکیب‌بندی خود خواهد بود. بماند که تکلیف دولت جدید ایران هم در انتخابات خردادماه معلوم می‌شود. با وضعیت آمریکا، اصلا مسئله جو بایدن و تیمش، مذاکره با ایران نیست؛ چنانکه برخی دولتمردان به مبتذل‌ترین شکل ممکن القا می‌کنند. باید توجه داشت که مذاکره با رژیم عهدشکن آمریکا (با دو صورت اوبامایی و ‌ترامپی) ذاتا بیهوده و منتفی است؛ اما به فرض محال حتی اگر بنای بر مذاکره هم بود، نوع فاکتور درست کردن شخص آقای روحانی برای آمریکایی‌ها هم در نوع خود، قابل تأمل و تأسفبار است. حرف اخیر ایشان در واقع، آمریکای بدهکار را طلبکار می‌کند؛ چرا که بهبود ادعایی رشد اقتصادی را هم صراحتا، به مذاکره با آمریکا نسبت می‌دهد!

 اما از بُعد اقتصادی، روشن نیست که ما آقای روحانی پُز چه چیزی را می‌دهد؟! هفت سال مدیریت ایشان، انباشته از بی‌ثباتی اقتصادی و تشدید رکود و تورم بوده است. سیاست تعلیق و انتظاری که او به اقتصاد تحمیل کرد، ابتدا در قالب «رکود عمیق» خودنمایی کرد؛ چنانکه چهار وزیر در اقدامی بی‌سابقه، در میانه سال 94، نامه‌ای هشدارآمیز به او نوشتند و درباره رکود و تعطیلی اقتصاد هشدار دادند.

پس از اجرای برجام، آمریکا به مدت کوتاهی، اجازه تنظیم چند قرارداد (خرید هواپیما، پژو و توتال) را و همچنین فروش نفت بیشتر به‌طور موقت را داد؛ در حالی که همزمان بر خریداران نفت فشار می‌آورد تا در فواصل سه تا شش ماهه، خرید نفت ایران را کاهش دهند. دولت اوباما همزمان سرمایه‌گذاران را تهدید به تحریم می‌کرد.

افزایش فروش موقت نفت، موجب افزایش درآمد شد و بنابراین در محاسبات خام رشد اقتصادی به چشم آمد؛ اما این رشد به تعبیر کارشناسان حامی‌ دولت (مومنی، راغفر و...) «رشد بی‌کیفیت و بی‌خاصیت» بود که اقتصاد ما را معتاد‌تر و بی‌رمق‌تر می‌کرد و اتفاقا تأثیر ویرانگر بر تولید داشت که در معرض واردات بی‌رویه قرار گرفته بود.

این مجال موقت چرا داده شد؟ یکی برای اثرگذاری بر انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری در بهمن 94 و خرداد 96، و دیگری برای شرطی‌سازی و فریب ایران، در جهت احساس نیاز بیشتر و اجبار به نشستن پای میز مذاکره. در این مدت، کلا سه فروند هواپیما به ایران فروخته شد، تا بر انتخابات مجلس اثر بگذارد. هدف، صرفا شیرینی آدامسی بود.

سال 96 اتفاقا یکی از تلخ‌ترین سال‌ها به لحاظ مدیریت اقتصادی است. دو سه ماهه اول سال، با شیرین کردن کام برخی گروه‌ها مثل معلمان و بازنشستگان و... گذشت تا انتخابات؛ اما پس از آن، واقعیت مدیریت دولت در قالب اعتراضات معیشتی پدیدار شد، چنانکه تابستان، شاهد تعطیلی برخی کارخانه‌ها و اعتراضات کارگری بودیم و سپس فتنه دی‌ماه 96.

آقای روحانی درباره تورم یک‌رقمی موقت درست می‌گوید؛ اما نمی‌گوید که در چند سال اول، تورم را به قیمت تحمیل رکود اقتصادی شدید، زمین خوردن تولید، تعطیلی کارخانه‌ها و اخراج کارگران، تک‌رقمی‌ کرد!

اینجا هم کارشناسان - حتی حامی‌ دولت-  می‌گویند تحمل تورم، بر رکود ‌ترجیح دارد؛ چرا که رکود به معنی زمینگیر شدن و تعطیلی اقتصاد و بیکاری است و طبعا به‌دنبال خود، موج تورمی ‌بزرگ‌تری هم می‌آورد.

این واقعیت گزنده را به‌ویژه در سه سال اخیر شاهد هستیم. در واقع، برآیند هفت سال - سوء-  مدیریت آقای روحانی، کلکسیونی از رکورد‌های «تورم (بعضا بیش از صد‌در‌صد در یک سال!)، رکود بی‌سابقه، افزایش ضریب جینی، متوسط رشد اقتصادی منفی، سختی کسب‌وکار، بیکاری، و نقدینگی» است.

نکته بسیار مهم: از نگاه اغلب کارشناسان، علت نود درصد این به‌هم ریختگی‌های اقتصادی فعلی، سوءمدیریت است و نه تحریم یا عدم مذاکره. بلکه نتایج مذاکره پُرخطا هم، در تشدید این وضعیت اثر جدی داشته است.

رکود تحمیلی به بخش‌های مسکن و برخی پیشران‌های مهم، نابسامانی بازار گوشت و گوجه و مرغ و تخم‌مرغ و  روغن و پوشک، و هفته‌ها معطل ماندن یا دپو شدن کالا‌ها در برخی بنادر و گمرکات یا در انبار‌های محتکران، اسناد متواتر بر این ادعاست.

آرمان: خوش‌خیالی خسارت است بایدن تحریم‌ها را افزایش می‌دهد

یک روزنامه اصلاح‌طلب با وجود فضاسازی گسترده در استقبال از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا طی چند روز گذشته، اذعان کرد: بایدن به دنبال تحریم‌های هوشمند و تحریم‌های جدید علیه ایران خواهد بود.

اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا اثرات روانشناختی جدیدی بر فضای جامعه حاکم کرد؛ به گونه‌ای که در ابتدای این اعلام شاهد کاهش نرخ ارز دلار بودیم. شعار بازگشت به توافقات بین‌المللی از سوی جو بایدن باعث شده که امیدی در راستای بازتولید برجام پدید آید اگرچه این رخداد به دور از انتظار نیست، اما باید اذعان کرد که شرایط کنونی ایران و منطقه به خصوص موقعیت آمریکا می‌تواند سناریوی متفاوتی را پیش آورد.

روی کار آمدن جو بایدن که ارتباط نزدیکی با کشورهای اروپایی دارد و قول بازگشت سریع به پیمان‌های بین‌المللی را داده است، باعث نزدیکی و شکل‌گیری دوباره جبهه واحد غرب خواهد شد. به سادگی قابل تصور است تحریم‌های موجود با اعمال تحریم‌های جدید توسط دولت همراه شود. اکنون این سناریو قابل تصور است که دولت بایدن با ادعای حقوق بشری، آزادیخواهانه، توسعه و عدم دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای شرایط جدیدی را پیش روی ایران قرار خواهد داد. بدون تردید دولت جو بایدن با حفظ شرایط تحریمی موجود و نوعی دیپلماسی هوشمند به دنبال کسب امتیازات جدید خواهد بود. به نظر می‌رسد برای این منظور تحریم‌های اثرگذار جدیدی در راه باشد. براین مبنا بایستی در مدت زمان کوتاهی شاهد دیپلماسی تنش‌زدایی آمریکا با کشورهای غربی بوده و سپس منتظر افزایش فشاربه ایران جهت کشاندن به پای میز مذاکره به منظور استیلای حداکثری بود. آنچه روشن است تحریم‌های جدید ایالات متحده با توجه به سبک دیپلماسی دموکرات‌ها کاملا هوشمندانه بوده و با جلب همکاری حداکثری اعضای دیگر برجام تحریم‌های اثرگذارتری را به مراتب شاهد خواهیم بود. در نهایت اینکه خوش‌بینی به تغییرات در ایالات متحده آمریکا می‌تواند نتایج غیرقابل جبرانی را به کشور

تحمیل کند.

دموکرات‌ها درباره برجام کدام نقشه را اجرا می‌کنند؟

دموکرات‌های آمریکا بازی شناخته شده‌ای دارند. آنها احتمالاً به برجام برمی‌گردند، بدون تعلیق تحریم‌ها. این همان کاری است که 5 سال قبل هم کردند.

این ارزیابی را روزنامه وطن امروز منتشر نموده و تأکید کرده است: دموکرات‌ها تاکید دارند «برجام»، نقطه آشکارساز امکان تغییر استراتژی‌ها و ثوابت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. یکی از مهم‌ترین دلایل تاکید دموکرات‌ها بر «احیای ظاهری برجام» همین مسئله است. انتقاد دموکرات‌ها از ترامپ، بابت چرایی «عهدشکنی» یا «عدم بهره‌مندی ایران از منافع برجام» نبود، بلکه آنها معتقد بودند ترامپ با خروج از برجام، «دروازه ورود به حوزه استراتژیک ایران» را تخریب کرد.

دموکرات‌ها «برجام» را یک «ابزار» و نه یک «سند حقوقی» یا «هدف» قلمداد می‌کنند! بر همین اساس، قطعا دولت بایدن پس از حضور در کاخ سفید، تن به تعلیق تحریم‌های ایران (حتی در صورت اعلام بازگشت به برجام) نخواهد داد. بایدن و دموکرات‌ها معتقدند اگر تحریم‌های بانکی، نفتی، اعتباری، بیمه‌ای و... در قبال ایران تعلیق شود، اهرم «فشار هوشمندانه علیه ایران» از بین خواهد رفت.

سؤال اصلی اینجاست: دموکرات‌ها در این باره چه تدابیری را اندیشیده‌اند؟ پاسخ این سؤال مشخص است: «بازگشت به برجام» در عین «عدم تعلیق تحریم‌های ایران»! دموکرات‌ها در مدیریت این بازی ید طولایی دارند! سال 2015 میلادی، زمانی که توافق هسته‌ای میان ایران و اعضای 1+5 مورد تایید کنگره آمریکا قرار گرفت، «جان کری» و «جک لو» وزرای اسبق خارجه و خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای به شرکت‌ها و مؤسسات اعتباری و بانکی در سراسر اروپا و جهان اعلام کردند در عین تعلیق تحریم‌های ایران، آنها باید مراقب «ضریب ریسک‌پذیری سرمایه» خود در آینده باشند! آنها تعلیق تحریم‌های ایران را با چاشنی «هشدار» به شرکت‌های بین‌المللی اعلام کردند. در این میان، هزاران شرکت و کمپانی خصوصی در جهان، پیام دموکرات‌ها را به وضوح دریافت کردند! در نهایت، تعداد انگشت‌شماری از بانک‌‌ها (‌آن هم به صورت محدود) با ایران وارد تعامل شدند. نتیجه این بازی هدفمند، عدم حضور شرکت‌های خارجی در ایران بود.

دولت بایدن به شرکت‌ها و کمپانی‌های بین‌المللی هشدار خواهد داد مراقب سرمایه‌های خود در تعامل با ایران باشند! در عین حال، بایدن تاکید خواهد کرد جلوی این شرکت‌ها را جهت سرمایه‌گذاری در کشورمان نخواهد گرفت(!)

شاید برخی افراد ساده‌لوح تصور کنند دموکرات‌ها تا الان صرفا روی پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 متمرکز بوده و بتازگی قصد چینش قواعد و تاکتیک‌های بازی خود در قبال کشورمان را دارند! حتی در مواضع برخی دولتمردان ما در قبال پیروزی بایدن در انتخابات 2020، این رویکرد‌اشتباه و خطرناک قابل مشاهده است. فراتر از همه این موارد، دموکرات‌ها با بازگشت اعلامی به برجام، در آینده قدرت پیدا می‌کنند با عنوان «عضو حاضر در توافق هسته‌ای»، تهدید استناد به مکانیسم ماشه علیه ایران و کشاندن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد را پیدا کنند!

امیدواریم کسانی که به لبخندهای جو بایدن و عشوه‌های کریه دموکرات‌های بدسابقه دل بسته‌اند، هر چه سریع‌تر متوجه شوند دموکرات‌ها حتی از جمهوری‌خواهان نیز خطرناک‌ترند.

کارچاق‌کن سیاسی حزب منحله و مفسد بزرگ صندوق فرهنگیان

مدیر صندوق ذخیره فرهنگیان که به اتهام فساد مالی سنگین در حال محاکمه است، از جمله حامیان تحصن تندروها در مجلس ششم بود. شهاب غندالی از جمله افراطیون مدعی اصلاحات است که در دوره موسوم به اصلاحات، در پوشش فعالیت‌های صنفی فرهنگیان، سعی می‌کرد معلمان و فرهنگیان را در خدمت فعالیت‌های ساختارشکنانه حزب مشارکت و دیگر احزاب تندرو به خدمت بگیرد.

به گزارش رجانیوز، تاکنون افراد بسیاری از مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره وقت بانک سرمایه، از جمله علی بخشایش، پرویز کاظمی و محمدرضا توسلی اعضای وقت هیئت‌‌مدیره که به 20 سال حبس محکوم شدند، گرفته تا بدهکاران کلان بانکی از جمله حسین هدایتی معروف به عابر بانک، هادی رضوی داماد شریعتمداری وزیر رفاه و احسان دلاویز در این پرونده محاکمه شدند.

در طول چند سال اخیر در عمده جلسات رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه، نام غندالی به عنوان نخ ارتباط شکل‌گیری این فساد بزرگ بانکی شنیده می‌شد. از 27 مرداد ماه دادگاه رسیدگی به اتهامات محمد امامی و 32 متهم دیگر آغاز شده است و تاکنون ده جلسه از دادگاه برگزار شده است. حال علاوه بر غندالی نام همسر وی نیز این روزها در پرونده رسیدگی به اتهامات محمد امامی بسیار شنیده می‌شود.  در واقع حضور همسر دوم شهاب‌الدین غندالی، رئیس پیشین صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله نکات قابل توجه جلسات اخیر دادگاه محمد امامی بوده است. اما نقش همسر دوم غندالی در این پرونده فساد اقتصادی چیست؟

خانم «ف - ش» در این پرونده متهم است به معاونت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق تسهیل در فرآیند دریافت غیرقانونی ضمانت‌نامه‌ها و تسهیلات به نفع شرکت‌های منتسب به محمد امامی و امیررضا فرزان‌راد و پولشویی به شرح مذکور در بند «ب» از اتهامات شهاب‌الدین غندالی از طریق تحصیل اموال و وجوه با علم به منشأ مجرمانه. در واقع شهاب‌الدین غندالی با هدف اختفای منشأ مجرمانه اموال و وجوه دریافتی، نسبت به انتقال آنها به نام همسر دومش و فرزند همسرش اقدام نموده است. از جمله این هدایا، خودروی لکسوس، دو ملک در ساختان بام نیاوران و همچنین ملکی در شمشک و دیزین.

گفتنی است با روی کار آمدن دولت روحانی غندالی از جمله گزینه‌های سکان‌داری وزارت آموزش و پرورش بود که برای این وزارتخانه برنامه هم داده بود. او 23 مهرماه سال 92 از سوی سرپرست وقت وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان منصوب شد.

یکی از نکات قابل توجه در سابقه مدیریتی غندالی، استعفای او از معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش در دوره اصلاحات در دفاع از متحصنین مجلس ششم می‌باشد.

حجم فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان است.

مقاومت ایران ترامپ را به هزیمت کشاند

ترامپ با وجود قلدری بسیار و دستاوردهای اقتصادی که به آن افتخار می‌کرد، از جایی ضربه خورد که به مخیّله کسی نمی‌رسید.

عبداله گنجی در یادداشت روزنامه جوان، از منظر اعتقادی به شکست ترامپ پرداخته و می‌نویسد: ترامپ بیکاری در آمریکا را در ۴۰ سال گذشته به کمترین رقم رساند. با قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلاری با سعودی‌ها رونق کسب‌و‌کار را به راه انداخت. ترامپ قله دستاورد‌های خود را رفع بیکاری می‌دانست و مرتب از واژه

The First America (اول) برای آمریکا در همه زمینه‌ها استفاده می‌کرد. ناسیونالیسم آمریکا را تولید و بازتاب می‌داد و از قضا بزرگ‌ترین خدمت را به صهیونیست‌ها با ضمیمه کردن بلندی‌های جولان به اسرائیل و انتقال پایتخت به بیت‌المقدس

انجام داد.

نویسنده می‌افزاید: ترامپ از جایی خورد که به مخیله هیچ‌کس نمی‌رسید.

۴۵ روز بعد از شهادت حاج ‌قاسم خداوند متعال ناگهان علل و اسبابی را فراهم کرد که قله‌های دستاورد‌های ترامپ را یکی پس از دیگری منهدم کرد. کرونا گرچه جهانی است، اما امثال کشور ما، چون در تحریم بود تکانه‌های حداکثری نخورد، اما The First America ناگهان به اول شدن در مرگ‌و‌میر و بیماری، رشد بیکاری، درگیری‌های نژادی، سرگردانی کشتی‌های نفت در سواحل، رفتن قیمت نفت به زیر منفی و ناتوانی دولت در کنترل بیماری و مواجهه سطحی رئیس‌جمهور با مسئله (مثل خوردن وایتکس) باعث شد که همه نقاط قوتی که ترامپ روی آن مانور می‌داد خاکستر شود و نه اقتصاد دیگر سر جای خودش بود و نه سلامت مردم.

شاید هیچ عاملی مانند پیدایش ناگهانی کرونا و پیامد‌های آن به وی ضربه نزد و این هم دست غیبی است که هیچ‌کس گمان نمی‌کرد آمریکای اول در همه‌چیز را به آمریکای اول در هیچ‌چیز تبدیل کند. ترامپ این‌قدر بی‌دستاورد شده بود که می‌گفت ایرانی‌ها منتظرند من رأی بیاورم و بیایند مذاکره کنند و...، اما آنچه را نباید در تحلیل اعتقادی دور از ذهن داشته باشیم، مقاومت ملت ایران بود. اگر ترامپ بعد از ۴۲ سال توانسته بود این مقاومت را بشکند حتماً بزرگ‌ترین برگ برنده را در انتخابات داشت، اما مقاومت و همراهی ملت با مسئولان کشور این دستاورد را به خواب تعبیرناشدنی تعبیر کرد.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

گشایش معبر مرزی بین ایران و پاکستان در هفته آینده

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به رایزنی‌های دیروز خود با مقامات پاکستانی، گفت: قرار است گشایش معبر مرزی هفته آینده بین ایران و پاکستان انجام شود. به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف که در رأس یک هیأت سیاسی- اقتصادی به پاکستان سفر کرده است پس از دیدار وزیر خارجه و همچنین فرمانده ارشد پاکستان، در جمع خبرنگاران در ارتباط با نتایج این دیدارها گفت: امروز بحث‌های طولانی و بسیار خوبی درباره روابط دوجانبه، همکاری‌های مرزی، گشایش یک معبر مرزی بین ایران و پاکستان در هفته آینده، همکاری تجاری مرزی و تهاتر کالا بین ۲ کشور با مقامات پاکستانی داشتیم. وی ادامه داد: همچنین گفت‌وگو درباره وضعیت منطقه، افغانستان، خلیج‌فارس و عادی‌سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهیونیستی و همچنین تحولات قره‌باغ و برجام از دیگر محورهای این رایزنی‌ها بود. وی با بیان اینکه در پی این دیدارها، مشورت‌ها و تبادل نظرهای خوبی هم انجام شد و من از این تبادل نظرها خشنود هستم، گفت ان‌شاءالله بعدازظهر (دیروز) نیز با نخست‌وزیر پاکستان دیدار و رایزنی خواهم کرد.

***

شکایت دولت از برخی نمایندگان مجلس

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: معاونت حقوقی ریاست جمهوری از چند نماینده مجلس شکایت کرده است. به گزارش ایسنا، حسینعلی امیری دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به این پرسش که آیا دولت از برخی نمایندگان به خاطر توهین به رئیس‌جمهور شکایت کرده است، اظهار کرد: نمایندگان می‌توانند در امور کشور اظهارنظر کنند ولی در هیچ جای قانون، اهانت، نشر اکاذیب، افترا و نسبت ناروا قابل قبول نیست. موارد معدودی وجود داشته است که نطق یا اظهارنظری شامل همین مواردی که اشاره کردم بوده است که توسط معاونت حقوقی رئیس‌جمهور در دستگاه قضایی پیگیری می‌شود. وی ادامه داد: در صحن مجلس گاهی می‌بینیم نماینده‌ای اظهاراتی می‌کند که دقیق نیست و بر اساس قانون آیین‌نامه داخلی مجلس ما به هیأت‌رئیسه اعلام می‌کنیم که نماینده در نخستین فرصت اظهارات خود را جبران و اصلاح کند. مواردی هم بوده که خانم جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور شکایاتی را از برخی نمایندگان مطرح کرده‌اند.

***

حجت‌الاسلام دکتر داوود فیرحی در گذشت

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر داوود فیرحی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. به گزارش «وطن امروز»، صبح روز گذشته حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر داوود فیرحی، استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر حوزه‌های علوم‌سیاسی و اندیشه سیاسی در اسلام، بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان لاله تهران درگذشت.

***

گفت‌وگوی بایدن و مکرون درباره برجام

رئیس‌جمهور فرانسه و رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در گفت‌وگویی تلفنی درباره برنامه هسته‌ای ایران به گفت‌وگو پرداختند. به گزارش ایسنا، به نقل از سی‌بی‌اس‌نیوز، جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در تماس تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای همکاری بر سر چالش‌های جهانی نظیر برنامه هسته‌ای ایران ابراز آمادگی کرد.

***

از سوی آمریکا صورت گرفت تهدید به تحریم در صورت همکاری تسلیحاتی با ایران

وزیر خارجه آمریکا در پی تحریم‌هایی که کشورش در ۲ روز گذشته علیه ایران اعمال کرد، بار دیگر شرکت‌های خارجی را در صورت همکاری با ایران، به تحریم‌های آمریکا تهدید کرد. به گزارش ایسنا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در پیامی توئیتری درباره تحریم‌هایی که دولت این کشور بر ایران اعمال کرد، نوشت: آمریکا امروز اعضای یک شبکه تدارکاتی غیرقانونی ایرانی را تحریم کرد. ما کاملا نسبت به مقابله با هر فعالیتی که امنیت ملی‌مان را تهدید کند متعهد هستیم. پیام ما روشن است؛ اگر با (صنایع) گسترش تسلیحاتی ایران همکاری تجاری کنید، در معرض خطر تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرید. بر اساس این گزارش، اظهارات پمپئو پس از آن مطرح می‌شود که ۲ روز قبل وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد ۴ شخص و ۶ نهاد مرتبط با ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم علیه محمد بنی‌هاشمی (ارتباط با شرکت دن بین‌الملل)، چین هوا هوانگ (ارتباط با شرکت دن بین‌الملل)، محمد سلطان‌‌محمدی (ارتباط با صنایع سولتک) و شیه می‌سان (ارتباط با شرکت دن بین‌الملل) خبر داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های آرتین صنعت تابان، دن بین‌الملل، هدا تریدینگ، ناز تکنولوژی، صنایع پروما و صنایع سولتک اعمال کرد.

***

صنعا: حکام ریاض از تهران یاد بگیرند

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در واکنش به اتهام‌پراکنی سفیر عربستان سعودی علیه ایران، گفت حکام عربستان سعودی باید از اقدامات ایران در زمینه صلح یاد بگیرند. به گزارش فارس، هشام شرف، وزیر خارجه یمن در گفت‌وگویی اظهار داشت: تنها موفقیتی که «ائتلاف نظامی بین‌المللی به رهبری سعودی» علیه ملت یمن از 6 سال پیش به دست آورده، استفاده از مدرن‌ترین زرادخانه‌ نظامی آمریکایی- غربی است، از جمله تسلیحات ممنوعه آن هم برای کشتار زنان، کودکان، سالخوردگان یمنی، نابودسازی زیرساخت‌های این کشور و رقم زدن بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در عصر جدید. هشام شرف ادامه داد: حکام ریاض باید از تهران بیاموزند؛ تهران، فراخوان خود برای برقراری امنیت و ثبات منطقه را با ارائه ابتکاری تحت عنوان «ابتکار صلح هرمز» به ‌منظور پاسداری از امنیت و ثبات خلیج فارس عملی کرد؛ ابتکاری که هدف از آن نهادینه کردن ثبات در منطقه خلیج فارس است».

*********************************

روزنامه خراسان**

خداحافظی مقیسه با دادگاه انقلاب

 مهدی کشت دار مدیرعامل خبرگزاری قوه قضاییه (میزان)  در توئیتر از انتقال قاضی مقیسه به دیوان عالی کشور خبر داد.در همین حال اعتمادآنلاین نوشت  : «قاضی مقیسه مدتی‌است از دادگاه انقلاب به دیوان‌عالی کشور منتقل شده است.رسیدگی به بسیاری از پرونده‌های امنیتی در سال‌های گذشته توسط قاضی مقیسه انجام شده است. در خصوص علت این انتقال به صورت رسمی چیزی منتشر نشده اما اعتمادآنلاین مدعی است که به نظر می‌آید با توجه به تحولات در دوره جدید قوه قضاییه، آرای قاضی مقیسه با رویکرد ریاست قوه قضاییه همخوانی نداشته تا جایی که شنیده می‌شود در چندین نوبت، آرای صادر شده مقیسه توسط رئیس قوه‌ قضاییه متوقف یا با عفو محکومان این شعبه موافقت شده بود.»اعتماد آنلاین می افزاید : «رئیس قوه قضاییه در چند سخنرانی از برخورد سخت با جرایم امنیتی مثل ترور، جاسوسی و برهم زدن امنیت سخن گفته بود اما با تفکیک بین اعتراض و اغتشاش اعلام کرده بود: "باید صدای معترض را شنید" قاضی زرگر سال ها با قضاوت در دادگاه انقلاب از قضات شناخته شده در پرونده های مهم و امنیتی محسوب می شود و از این پس مسئولیت دادگاه انقلاب را بر عهده خواهد داشت.»در همین حال سایت اختبار نیز نوشت :مراسم تودیع و معارفه رؤسای جدید و سابق دادگاه انقلاب اسلامی تهران صبح دیروز (۲۱ آبان) برگزار شد. در این مراسم، ضمن تقدیر از حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، با اعطای حکمی حجت‌الاسلام احمد زرگر به عنوان رئیس دادگاه انقلاب اسلامی تهران منصوب شد. غضنفرآبادی رئیس سابق دادگاه انقلاب اسلامی تهران در جریان انتخابات مجلس یازدهم نماینده مجلس شد و اکنون رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی است. یکی از نکات شایان توجه این مراسم، تقدیر از قاضی محمد مقیسه، قاضی معروف پرونده‌های امنیتی و رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب بود.

*********************************

روزنامه ایران **

نامه 1800 وکیل در دفاع از دیپلمات ایرانی

 جمعی از حقوقدانان و وکلای مرکز، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه با حضور در مقابل نمایندگی سازمان ملل متحد در تهران بیانیه‌ای در حمایت از اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده در اروپا تحویل این دفتر دادند. به گزارش ایسنا، این بیانیه توسط ۱۸۴۲ حقوقدانان و وکلای مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه به امضا رسیده است و دیروز نیز توسط تعدادی از وکلا و حقوقدانان به صورت نمادین امضا شد. در این بیانیه، از اقدام خلاف عرف دیپلماتیک آلمان و اتریش شدیداً انتقاد شده و از سازمان ملل متحد خواستار پاسخگو کردن اتریش و آلمان نسبت به این اقدام شده است. پیمان سعادت، سفیر سابق ایران در بلژیک در این مراسم گفت: نحوه دستگیری اسدالله اسدی بسیار غیر حقوق‌بشری بود. این پرونده با تمرکز ویژه منافقین و چند سرویس اروپایی برنامه‌ریزی شد و ایشان را دستگیر کردند. دستیار وزیر و مدیر کل اروپا وزارت امور خارجه با اشاره به انجام دیدارهایی با وکلای اسدی خاطرنشان کرد: این پرونده مهم و ضروری برای ایران است و وکلای ایشان هم مبرز و خوب هستند. بازداشت‌شان چند بار تمدید شده بود اما ۲۷ نوامبر وقت دادگاه‌شان است.

ترقی: مذاکره اصولگرایان با امریکا مشکلی ندارد

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفته است که مذاکره اصولگرایان با امریکا اشکالی ندارد. او در بخشی از گفت‌وگوی خود با جماران با انتقاد از سلسله مذاکراتی که در جمهوری اسلامی ایران با امریکایی‌ها شده و به گفته ترقی اصلاح‌طلبان عهده‌دار آنها بوده‌اند و منجر به موفقیت نشده، در پاسخ به این سؤال که اگر مذاکره کننده‌ها اصولگرا باشند مذاکره اشکالی ندارد، افزوده: قطعاً بله، مذاکره در صورت ضرورت به وسیله کسانی که بتوانند منافع ملت را حفظ کنند و نفوذناپذیر باشند، می‌تواند اتفاق بیفتد. مگر ما در جاهای دیگر نظیر همین مذاکره با چین ضرر کرده‌ایم؟ این مذاکرات منطقی صورت گرفته و توافقاتی در حال انجام است. او همچنین درباره پایان تحریم‌های تسلیحاتی به عنوان یکی از دستاوردهای برجام هم گفته: برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی در چنین مقطعی که ما در صنایع نظامی خودکفا شده‌ایم و حتی پدافندی را ساخته‌ایم که از اس400 روسیه نیز قوی‌تر است، چه نفعی برای ما دارد؟ چه مشکلی را حل می‌کند؟ نیازی به این مسأله نداشتیم.

*********************************

روزنامه شرق **

کاخ سفید، مردد از اقدامات پساانتخابات ترامپ

مقام‌های دولت ترامپ پیام‌های متناقضی را در حمایت از انکار شکست او در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ارسال می‌کنند که این نشان از تردید اطرافیان ترامپ درباره این ادعا دارد. پایگاه خبری هیل در گزارشی می‌نویسد: جمهوری‌خواهان و برخی از اعضای خانواده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ادعاهای اثبات‌نشده او را درباره «تقلب» گسترده در آرای ایالت‌های کلیدی چرخشی مانند میشیگان، جورجیا و پنسیلوانیا دستمایه سرگرمی خود قرار داده‌اند؛ اما در داخل کاخ سفید، عدم اطمینان بیشتری درباره مزایای نبرد مداوم ترامپ وجود دارد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، بار دیگر بر ادعاهای ترامپ صحه گذاشته و روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: شاهد انتقال نرم به دوره دوم دولت ترامپ خواهیم بود. اما سناتور کریس کونز گفته است: تعدادی از جمهوری‌خواهان از من خواسته‌اند به‌صورت خصوصی و محرمانه تبریکشان را به گوش جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا برسانم؛ اقدامی که اذعان به این مسئله است که اظهارنظرهای عمومی آنها بیشتر برای دلجویی از ترامپ و جلوگیری از ناراحتی طرفدارانش است.یکی از مقام‌های سابق کاخ سفید گفته تصمیم ترامپ برای به‌چالش‌کشیدن نتایج احتمالا بیهوده است و به‌صورت بالقوه به تخریب دامنه‌دار برند حزب جمهوری‌خواه در بلند‌مدت منجر می‌شود؛ اگرچه این فرد اذعان داشت که اگر شواهد مربوط به تقلب در نهایت کشف شود، می‌تواند برای انتخابات بعدی به کار بیاید. کمیته ملی جمهوری‌خواهان به‌تازگی در اقدامی که بازتاب پایان روند انتخابات بود، اخراج افرادی را اعلام کرد و کمپین ترامپ هم گفت که رئیس‌جمهوری قصد دارد تا «کمیته اقدام سیاسی رهبری» را تشکیل دهد که به وی اجازه می‌دهد تا پس از ترک کاخ سفید همچنان در حزب تأثیرگذار باشد. تضاد بین آنچه به‌صورت عمومی از سوی حامیان ترامپ گفته می‌شود و آنچه به‌صورت خصوصی در میان برخی در دولت بیان می‌شود، وضعیت بی‌ثباتی ایجاد کرده که کارشناسان و برخی از قانون‌گذاران را نگران می‌کند که این وضعیت باعث تخریب بلندمدت کشور شود؛ حتی اگر ترامپ در نهایت به شکستش اذعان کند. کریس ویپل، مؤلف کتابی درباره رؤسای دفتر کاخ سفید و نویسنده کتاب «رؤسای جاسوسی»، درباره سیا می‌گوید: دشمنان ما از غارت‌کردن ما دست برنمی‌دارند، چون ترامپ از به‌رسمیت‌شناختن یک روند صلح‌آمیز امتناع می‌کند. روندهای انتقال حساس هستند و می‌توانند دوره‌های خطرناکی باشند. فکر نمی‌کنم بتوان بیش از اینها به دونالد ترامپ اجازه داد تا این روند را ادامه دهد. اطرافیان ترامپ تاکنون از ادعای ترامپ درباره تقلب گسترده در انتخابات سوم نوامبر ناکام مانده‌اند و بسیار بعید به نظر می‌رسد که چالش‌های تیم حقوقی ترامپ در نتایج تغییری ایجاد کند؛ حتی اگر هم در این روند موفق شوند. کارشناسان حقوقی می‌گویند شکایت حقوقی تنظیم‌شده روز دوشنبه در ایالت پنسیلوانیا با هدف توقف تأیید نتایج بعید است که موفق شود و سایر شکایت‌ها هم به جایی نرسیده است. منابع نزدیک به دولت ترامپ بر این باورند که در نهایت این وضعیت به دست یک مشاور نزدیک ترامپ یعنی ایوانکا، جرد کوشنر، ملانیا یا مارک میدوز حل می‌شود که باید با ترامپ حرف بزنند و او را متقاعد کنند تا نتایج را بپذیرد. چندین آژانس فدرال گفته‌اند تا زمانی که اداره سرویس‌های عمومی، بایدن را به‌عنوان رئیس‌جمهوری منتخب به رسمیت نشناسد، آنها در بخشی از روند انتقال با مقام‌های او همکاری نمی‌کنند. آنیتا مک‌براید، رئیس دفتر سابق لارا بوش، همسر جورج بوش پسر نیز به این مسئله اشاره کرده است که بسیاری از افرادی که احتمالا برای دولت بایدن کار می‌کنند، تجربه کار در دولت قبلی را دارند که به احتمال زیاد در دوره گذار و انتقال به نفع آنها خواهد بود.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات