سیاسی >>  انقلاب اسلامی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۲۶۲۷۱
بررسي تشابه ادعاهاي ترامپ و فتنه گران سبز رنگ سال 88

ترامپيست‌هاي ايراني چه کسانی هستند؟!

اخبار نقل شده از فضاي رقابت هاي انتخاباتي آمريکا براي مردم ايران و افکارعمومي آن آشنا به نظر مي‌رسد! و بار ديگر حال و هواي انتخابات 1388 را در ذهن ها زنده کرده است.

اخبار نقل شده از فضاي رقابت هاي انتخاباتي آمريکا براي مردم ايران و افکارعمومي آن آشنا به نظر مي‌رسد! و بار ديگر حال و هواي انتخابات 1388 را در ذهن ها زنده کرده است. کلام و مرام ترامپ و هوادارانش يادآور کلام و مرام سران فتنه و هواداران سيزپوش آنان در انتخابات رياست جمهوري دهم در ايران است که هشت ماه کشور را درگير فتنه‌اي عميق کردند که جز خسارت محضر براي کشور نداشت! اين شباهت ابعاد مختلفي پيدا کرده است که توجه به آن خالي از لطف نيست!
 
پيشاانتخابات
از ماهها پيش از فرا رسيدن روز انتخابات، ترامپ و هودارانش سخن از احتمال تقلب در انتخابات را سر دادند. آنان پيشاپيش خود را پيروز انتخابات معرفي کرده و مدعي شدند که حاضر به پذيرش نتيجه انتخابات در صورت شکست نخواهند بود! همزمان حجم گسترده‌اي از جوسازي را براي متهم کردن رقيب به تقلب در انتخابات آغاز نمودند که در طول ادوار انتخابات بي‌سابقه بوده است. جمهوريخواهان حامي ترامپ تلاش کردند تا با راه اندازي کميته‌اي براي صيانت از آراء، به زعم خود از تقلب در انتخابات جلوگيري کنند. در مناظرات تلويزيوني نيز آنچه بر جا نماند، اخلاق بود که با اتهام زني هاي گوناگون براي بيرون راندن رقيب دنبال شد. به نحوي که برخي از فعالين سياسي آمريکايي آرزو کردند "کاش کسي در جهان اين مناظره را نديده باشد!"
 
حين انتخابات
با فرارسيدن روز انتخابات، راي دهندگان به پاي صندوق ها آمدند تا منتخب مورد علاقه خود را برگزينند! انتخابات در فضايي ملتهب و هيجاني کليد خورد و لحظه به لحظه اظهارنظرات فعالين سياسي حامي دو رقيب اصلي بر اين هيجانات مي‌افزود. فضاسازي‌هاي چند هفته مانده به انتخابات به شدت بر هيجاني شدن انتخابات افزوده بود و همين امر موجب شد نتيجه انتخابات از حساسيت بالايي برخوردار شده و بازي به دوئل مرگ و زنده بدل گردد! لذا علي‌رغم شيوع بيماري کرونا شاهد آن هستيم که ميزان مشارکت در انتخابات اوج گرفته و کم نظيرترين انتخابات تاريخ آمريکا برگزار شده است.
هر لحظه ادعاهايي عجيب و غريب فراواني در مورد شيوه هاي تقلب در پاي صندوق هاي راي گزارش شده و رسانه‌اي مي‌شد! به عنوان نمونه از توزيع خودکارهاي محو شونده‌اي صحبت شده که راي‌هاي ثبت شده را بي‌اعتبار مي‌کرد و اجازه تغيير راي ها را فراهم مي‌نمود! در برخي شعب راي گيري نيز اخباري از تنش و درگيري گزارش شده است. حضور افراد مسلح در پاي صندوق‌هاي راي ناامني را در روز انتخابات افزايش داده بود و فضاي ملتهب بر انتخابات سايه انداخته بود.
قبل از پايان راي گيري نيز ترامپ خود را پيروز انتخابات معرفي کرده و آماده برگزاري جشن پيروزي مي‌شد!
 
پساانتخابات
با پايان راي گيري، شمارش آراء آغاز گرديد. نتايج ايالت‌هاي مختلف يکي پس از ديگري در حال اعلام شدن بود و اخبار حکايت از آن داشت که علي رغم تبليغات و جوسازي‌هاي ترامپ، رقيب سياسي وي در حال سبقت در انتخابات است. با مشخص شدن آنکه بايدن توانسته بيش از 270 راي الکترال از مجموع 538 الکترال را کسب کند و به عنوان رييس جمهور آمريکا برگزيده شود، اين نامزد شکست خورده بود که اعلام کرد حاضر به پذيرش نتيجه انتخابات نيست! هوادارانش در برخي ايالت ها خواستار توقف راي شماري شدند. شمارشي که تداوم آن موجب افزايش بيشتر آراء بايدن و ترامپ بود. آنان شعار مي دادند که: "راي ما را پس بدهيد"!
ترامپ مدعي است که رقيب به انواع و اقسام روش ها براي پيروزي متمسک شده است. به عنوان نمونه دست به سرقت صندوق هاي راي زده است. در برخي ايالات نيز آراء را معدوم کرده و در برخي ديگر آراء را شمارش نکرده است! و حتي براي پيروزي، به راي مردگان متوسل شده است!
اعتراض به نتيجه انتخابات به خيابان‌ها کشيده شده و ترامپ هواداران را به اردوکشي ها و تجمعات خياباني دعوت کرده است. درگيري هاي خياباني بين هواداران ترامپ و بايدن نيز روز به روز شدت يافته است و اين روزها و شبها در اکثريت ايالات آمريکا شاهد زد و خورد جدي طرفين هستيم که پليس براي کنترل و جلوگيري از تداوم آن به سرکوب روي آورده است.
اين ايام ساعتي نبوده که ترامپ توئيتري جديدي نزده باشد و برگ ديگري از فساد نظام سياسي اين کشور را رونمايي نکند. در اين ميان آنچه خيلي جالب بنظر مي‌رسد آن است که چندماه مانده به انتخابات خرداد سال 1388، در حالي که توئيتر نيازمند تعميرات و بازسازي‌هايي در ساختار خود بود، دولت اوباما از آن خواست تا با توجه به در پيش بودن انتخابات ايران، فعاليت خود را حداکثري نگهدارد تا فتنه گران جريان سبز بتوانند از اين بستر براي فعاليت رسانه‌اي خود سوء استفاده کنند و بر آتش تقلب در انتخابات بدمند! امروز اما در حالي که ترامپ مدعي تقلب در انتخابات است توئيتر ترجيح مي‌دهد که توئيت ترامپ را حذف کند و ادعاي تقلب در انتخابات آمريکا را فراگير ننمايد! و حتي تهديد حذف اکانت آن نمايد!
اکنون به نظر مي‌رسد که حتي نظرسنجي‌هايي که در مورد نتيجه اين انتخابات انجام شده بود کل تصوير گرايش‌هاي مردم آمريکا را براي ما بازگو نکرد و بسياري از ناظران احتمال نمي‌دادند که رقابت چنين نزديک باشد. در اکثر قابل توجه نظرسنجي‌هاي منتشر شده در رسانه‌ها، جو بايدن با فاصله زيادي از دونالد ترامپ جلو بود.
رابرت کاف رئيس بخش آمار بي‌بي‌سي مي‌گويد هنوز خيلي زود است که بگوييم اين انتخابات کابوس نظرسنجي بوده است يا نه. به گفته او، نظرسنجي‌هاي نهايي ملي نشان داده بود که آقاي بايدن حدود هشت درصد از آقاي ترامپ پيش است و در ايالت‌هايي که هيچ يک از دو حزب اصلي به طور سنتي آراي آنها را به خود اختصاص نمي‌دهد هم آقاي بايدن با اختلاف اندکي کمتر پيش بود.
***
انتخابات آمريکا، جلوه هاي جديدي از حقيقت پنهان ماهيت دموکراسي آمريکايي را آشکار کرده است. در اين دوره از انتخابات رقابت نزديک نماينده جمهوري‌خواهان و دموکرات‌ها موجب شد تا حساسيت‌ها بيش از پيش شود. در اين ميان وجود شخصيت ديوانه و جاه طلبي چون ترامپ در ميدان رقابت، بستر را براي تنش و درگيري و بلوا تشديد کرد، نامزد گستاخي که از پذيرش نتايج انتخابات مردمي ابا داشته و حاضر نيست شکست خود را بپذيرد!
اما آنچه قابل توجه است، شرمساري اصلاح طلباني است که امروز خود را منتقد جدي ترامپ مي‌دانند و از پيروزي بايدن به وجد آمده اند، اما خود با همين شيوه هاي ترامپستي در سال 1388 در برابر اراده اکثريت ملت ايستادند و به قانون تمکين نکردند و کشور را به آتش زدند! پروژه سياهي که گزارش آن از پزونده اين جريان سياسي هيچگاه پاک نخواهد شد!
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات