اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۲۶۶۱۴

تداوم گرانی پوشک و ناتوانی مسئولان در مدیریت قیمت/عرضه تولیدات قبلی با نرخ جدید

یک ماه پیش در گزارشی به موضوع هرج و مرج در بازار پوشک بچه و گرانی بیش از حد این محصول پرداختیم که طبق آن مشخص شد، نابسامانی در قیمت‌گذاری پوشک کودک با تحمیل هزینه ماهانه یک میلیون تومانی بابت هر کودک به خانوارها، نقش موثری در کاهش نرخ باروری داشته و مانعی برای رشد نرخ جمعیت محسوب می‌شود.
نابه سامانی و رشد بیش از حد قیمت پوشک تا آنجا بالا بود که مورد انتقاد مقام معظم رهبری نیز واقع شد. پس از این اتفاقات شاهد برگزاری جلسات و موج وعده های مسئولان وزارت صنعت از وزیر صنعت گرفته تا مدیران نساجی و صنایع سلولزی این وزارتخانه برای مدیریت تولید و کاهش قیمت‌ها بودیم، به طوری که رزم حسینی، وزیر صنعت در جلسه‌ای با حضور فعالان صنعت سلولزی، مسئولان دفتر معاونت امور صنایع وزارت صنعت و مدیران ستاد تنظیم بازار به پیگیری موضوع قیمت‌گذاری پوشک پرداخت.
در عین حال آن زمان افسانه محرابی، مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صنعت با بیان اینکه همه مواد اولیه تولید پوشک از گمرکات ترخیص و در چرخه تولید قرار گرفته است، به فارس گفته بود: هیچ کمبودی در بازار پوشک وجود ندارد.
وی برنامه ریزی برای تولید پوشک را به نام گذاری امسال با عنوان «جهش تولید» گره زده و گفته بود: با توجه به نام‌گذاری امسال با عنوان جهش تولید، حمایت‌های تعرفه‌ای مناسبی از تولید پوشک صورت گرفته و حقوق ورودی 32 درصدی برای واردات پوشک تعیین شده است.
محرابی گفته بود: با توجه به اینکه اجزاء عمده‌ای از مواد اولیه زنجیره تولید پوشک از طریق واردات تأمین می‌شود، اقداماتی در راستای تولید داخلی بخشی از مواد اولیه این صنعت صورت گرفته که به‌زودی به ثمر خواهد رسید.
حال با گذشت یک ماه از این وعده ها نه تنها قیمت پوشک کاهش نیافته، بلکه شاهد ورود پوشک های احتکار شده به بازار و عرضه با نرخ های جدید هستیم، به طوری که تاریخ تولید و قیمت درج شده بر روی این پوشک‌ها مربوط به ماه های قبل است، اما با قیمت جدید (تقریباً 2 برابر) به مشتریان عرضه می‌شوند.
به عنوان مثال یک بسته پوشک 24 عددی سایز 6 با تاریخ تولید تیرماه و قیمت 72 هزار تومان حالا با نرخ 120 تا 132 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود.
در عین حال پوشک های تولیدی فعلی نیز با همان نرخ های بالای یک ماه پیش عرضه می‌شوند و وعده‌های مسئولان برای مدیریت قیمت و بازار عملی نشده است. ظاهرا اعتراضات مردم، رسانه‌ها و مقام معظم رهبری تنها منجر به بهبود شرایط ترخیص و تأمین مواد اولیه تولید پوشک شده، اما در خروجی موضوع اتفاقی رخ نداده و این کالا همچنان با نرخ های بالای قبلی عرضه می‌شود. به این ترتیب مشکل واردات مواد اولیه برطرف شد اما مشکل مردم و گرانی قیمت هنوز برطرف نشده است. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات