صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۲۵۶۰۷

اخبار ویژه 5 آبان ماه

روزنامه کیهان **

بزک‌کنندگان بایدن معلولیت ذهنی دارند یا مأموریت؟!

یک سایت اصلاح‌طلب و حامی دولت مدعی شد برخلاف اظهارات رئيس‌جمهور مبنی بر اینکه انتخابات آمریکا مهم نیست، انتخابات آمریکا و پیروزی بایدن مهم است.

عصر ایران نوشت: رئیس‌جمهور گفته «برای ایران مهم نیست چه کسی و کدام حزب در انتخابات آمریکا پیروز می‌شود. هر دولتی که در آمریکا سر کار بیاید مجبور است در مقابل ملت ایران تسلیم شود.» این در حالی است که پیروزی جو بایدن به منزله بازگشت به «برجام» هرچند با احتمال تعیین شروط و سخت‌گیری‌های حقوق‌بشری است و ماندن ترامپ هم به معنی تشدید فشارها.

روحانی می‌گوید مهم نیست. در حالی که مهم است و همه هم می‌دانند مهم است و از گفتار و رفتار او پیداست که منتظر نیمه آبان است. اما نباید بگوید مهم است چون سیاست این‌گونه اقتضا می‌کند! به قول یک شاعر «حال همه ما خوب است، اما تو باور نکن!» حالا حکایت «مهم نیست» آقای روحانی است. او باید بگوید «مهم نیست» اما ما نباید باور کنیم. چرا؟ چون مهم است!

تقلای این سایت اصلاح‌طلب برای غش و ریسه رفتن به نفع بایدن در حالی است که روزنامه کریستین ساینس مانیتور (نزدیک به دموکرات‌ها) به تازگی تاکید کرد بایدن قصد دارد از اهرم‌های فشار استفاده شده توسط ترامپ برای وادار کردن ایران به مذاکره در زمینه توانمندی موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران استفاده کند.

دموکرات‌ها و مشاوران بایدن بارها تاکید کرده‌اند بازگشت به برجام را مشروط به پذیرش شروط و مذاکرات جدید درباره (محدود کردن) توانمندی  نظامی و نفوذ منطقه‌ای ایران می‌دانند، و حال آنکه تعهدات برجامی دولت آمریکا(اوباما) بلاشرط بوده است. آنان ضمنا گفته‌اند برجام را کافی نمی‌دانند و انجام تعهدات خود در آن را مشروط به تغییرات جدید در برجام و افزودن بر تعهدات ایران (از جمله تمدید برخی تحریم‌ها که رو به پایان است) می‌دانند. شایان ذکر است دولت اوباما همزمان با تظاهر به بستن یک پنجره تحریم‌ در برجام، اقدام به گشودن پنجره‌های تحریمی چندگانه در قالب مصادره چند میلیاردی اموال ایران، اعمال تحریم‌های ویزایی (حتی در حد تروریست خواندن حمید ابوطالبی معاون دفتر روحانی و ندادن ویزای نمایندگی سازمان‌ ملل به او)، و پایه‌گذاری تحریم‌های کاتسا و آیسا کرد که در واقع همین فشار حداکثری امروز ترامپ است. انکار این بدیهیات از سوی برخی رسانه‌های زنجیره‌ای نشان می‌دهد که آنها به‌واسطه انکار حقایق مسلم و تحریف واقعیت‌ها، مشکلی فراتر از کودنی و نادانی دارند؛ و در واقع مأمورند.

مژده شما لغو تحریم‌های خودخواسته بعد از 5 سال بود؟!

یک روزنامه حامی دولت نوشت: کاش رئیس‌جمهور به جای وعده لغو تحریم‌های تسلیحاتی، مژده بهتری به مردم می‌داد.

تحریم‌های تسلیحاتی بعد از 5 سال در حالی لغو شد که به غلط و به شکل داوطلبانه، برای ترغیب آمریکایی‌ها به توافق سریع‌تر(!) از سوی تیم ظریف پذیرفته شد و این در حالی است که چین و روسیه همان موقع از پذیرش این تعهد ابراز تعجب کرده بودند.

اکنون روزنامه اقتصادی جهان صنعت در یادداشتی می‌نویسد: آقای روحانی بعد از چند روز که گفته بود به زودی مژده بزرگی به مردم خواهد داد، به وعده خود وفا کرد و در حالی که مردم از فشار گرانی‌ها، کمبودها و نایابی برخی کالاها خصوصاً اقلام دارویی به ستوه آمده و انتظار داشتند مژده رئیس‌جمهور به مسائلی چون کاهش قیمت‌ها و رفع تحریم‌های نفتی و بانکی مربوط باشد، ایشان مثل رئیس‌دولتی که تازه یک هفته از انتخابش به این سمت می‌گذرد و هنوز به طور کامل در جریان جزئیات مربوط به وضعیت اقتصاد و حال و روز مردم قرار نگرفته، در روز موعود با خوشحالی زایدالوصفی اعلام کرد از امروز با رفع مدت زمان تحریم‌های تسلیحاتی می‌توانیم از هر جا که مایلیم سلاح خریداری کنیم و به هر کس که مایلیم سلاح و ساز و برگ نظامی بفروشیم.  مژده آقای رئیس‌جمهور و شور و شعفی که در بیان ایشان برای اعلام مژده مورد نظرشان وجود داشت، بسان آب سردی بود که بر سر مردم کلافه از گرانی و بیکاری و تورم کمرشکن ریخته شد. در اینکه تقویت بنیه نظامی برای دفاع از مرز و بوم و تمامیت ارضی کشور در برابر تهدیدات دشمنان بالقوه یک ضرورت انکارناپذیر است، کمترین تردیدی وجود ندارد و باز شدن دست کشور برای خرید آزادانه ساز و برگ و تجهیزات مورد نیاز قوای نظامی و متقابلاً کسب درآمدهای ارزی از راه فروش سلاح به کشورهای دیگر در جای خود یک اتفاق خوشایند است اما دولت به موازات آن باید با ایجاد شرایط زیست مناسب برای آحاد مردم جامعه هم در حوزه تامین نیازهای مادی چون خوراک، پوشاک و بهداشت و درمان و آموزش و پرورش را فراهم کند. این نکته بسیار حساس و سرنوشت‌سازی است که گویا از چشم آقای رئیس‌جمهور و دولت ایشان پنهان مانده است.

 

آفتاب یزد: دولت دست ما نبود شورای شهر که دست اصلاح‌طلبان بود!

یک روزنامه اصلاح‌طلب تصریح کرد: غیراز عملکرد دولت، کارنامه شورای شهر تهران هم موجب بی‌اعتمادی مردم به این طیف شده است.

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی می‌نویسد: انتخابات شورای شهر سال 96 در تهران شرایط ویژه‌ای را به همراه داشت، از آنجا که تایید صلاحیت‌ها در شورای شهر با مجلس است و شورای نگهبان در این زمینه ورود نمی‌کند، مجلس اعتدالی دهم این فرصت را برای اصلاح‌طلبان فراهم کرد تا قریب به اتفاق همه کاندیداهای اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شوند. به عبارت دیگر اصلاح‌طلبان با همه توان خود برای شورای شهر تهران آمدند! این موضوع طبیعتاً دست این جریان را برای انتخاب بهترین لیست ممکن باز گذاشته بود. با این حال به‌ نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در این زمینه در حالی که تمامی 21 کرسی شورای شهر تهران را نیز بدست آوردند اما بازهم در عملکرد به جایی نرسیده‌اند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که اصلاح‌طلبان هم اکنون به‌دنبال این هستند تا از زیر بار عملکرد نامطلوب دولت روحانی با این بهانه کنار بروند که در دولت روحانی مجالی به اصلاح‌طلبان نداد و قدرت در اختیار افرادی چون واعظی، نوبخت و نهاوندیان بود! با این حال گویی شورای شهر فعلی تهران مثال نقضی از این است که حتی حضور 100 درصدی اصلاح‌طلبان نیز نتوانسته اقدام خاصی را به همراه بیاورد! برای تایید این موضوع شاید نیازی به آوردن استدلال‌هایی از سوی چهره‌های مخالف یا منتقد شورا نیست بلکه آنچه محسن‌ هاشمی ‌به‌عنوان رئیس این شورا در تابستان امسال گفته خود گویای بسیاری از واقعیات است. «در طول سه سال اخیر حتی یک کیلومتر مترو در پایتخت ساخته نشده و در طول هفت سال گذشته نیز حتی یک دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه نشده است. حتی دستگاه‌های حفار مدرنی که برای کندن تونل‌های مترو و ساخت سازه تونل در دوره گذشته از سوی خودم تامین و به کشور وارد شده بود، الان سه سال است که بیکار افتاده است. در‌ حالی‌که اصولا ساخت تونل مترو بسیار کم‌هزینه است و مشکل مالی یا اجرایی ندارد.»

درباره کارایی شورای شهر از همان ماه‌های اول نیز‌ تردیدهایی وجود داشت. از جمله علیزاده طباطبایی در آبان ۹۷ در مصاحبه‌ای گفت: «افرادی باید در شورای شهر تهران حضور داشته باشند که به مدیریت شهری و چالش‌های پیش روی آن آگاهی داشته باشند. این در حالی است که اصلاح‌طلبان در انتخاب اعضای لیست انتخاباتی خود خاله‌بازی کردند و یک لیست کاملاً سیاسی بستند. در نتیجه بحران‌های مدیریتی در شهر تهران نتیجه خاله‌بازی است. اصلاح‌طلبان بسیاری از چهره‌های متخصص و متعهد را تنها به‌دلیل اینکه سهمیه هیچ حزب و گروهی نبودند در لیست خود قرار ندادند و با سهمیه‌بندی سیاسی لیست انتخاباتی خود را بستند. در شرایط‌کنونی یک جمع صددرصد اصلاح‌طلب مدیریت شهر تهران را برعهده گرفته‌اند که با هم ناهمگن هستند.» احمدی حکیمی‌پور عضو اصلاح‌طلب شورای شهر چهارم نیز درباره عملکرد دوره پنجمی‌ها در آذر 97 گفت: «اغلب کسانی که در شورای شهر پنجم حضور دارند برای بار اول است که در این موقعیت قرار می‌گیرند و به همین دلیل از تجربه کافی در این زمینه برخوردار نیستند. به همین دلیل شورای شهر پنجم ورود صحیحی به مسائل شهر تهران نداشت.

آرمان: چه جشنی آقای روحانی؟

مشکلات اقتصادی مردم را حل کردید؟

یک روزنامه حامی دولت معتقد است برخلاف تبلیغات دولت و رئیس‌جمهور کسی در کشور برای لغو تحریم تسلیحاتی جشن نگرفت چون وعده‌های برجامی، چیز دیگری بود.

آرمان در یادداشتی با عنوان «چرا کسی در جشن روحانی شرکت نکرد؟»، نوشت: رئیس‌جمهور اخیراً با آب و تاب از پیروزی گفت و اینکه طبق تقویم برجامی تحریم تسلیحاتی رفع شده است. تحریم‌هایی که بنا بود طبق توافق‌های برجام در ماه اکتبر برداشته شود. در طول این مدت البته که آمریکایی‌ها تلاش‌های زیادی در راستای جلوگیری از این موضوع کردند.

البته مقامات آمریکایی تهدید کرده‌اند که هر کشوری بخواهد به ایران تسلیحات بفروشد، تحریم خواهند کرد. در این میان مقامات دولت از شکست سیاسی ترامپ می‌گویند و البته گروهی هم معتقدند آنچه در عمل اتفاق می‌افتد چیزی است که در بحث تحریم‌های یکجانبه آمریکا بعد از خروج ترامپ از برجام علیه ایران رخ داد و آن همراهی سایر کشورها با آمریکاست. جدای از این موضوع اما بعضی سیاسیون معتقدند همین که ایالات متحده به صورت قطعنامه یا اقدامی دیپلماتیک نتوانسته حرفش را برای لغو رفع این تحریم‌ها به کرسی بنشاند باید جشن گرفت. اما از سویی دیگر آنچه در این میان عیان است اینکه آن پیروزی بزرگی که روحانی تلاش داشت تا در روز یکشنبه به مردم بگوید و جشن بگیرد، در میان ایرانیان چندان به چشم نیامده و از سویی چه بسا خود این سخنان روحانی نیز برعکس تفسیر شد. مردم جشنی را که روحانی گفته بود لمس نمی‌کنند. حقیقت امر این است که در شرایط کنونی اقتصادی، دیگر اظهارات رسانه‌ای روحانی به چشم نمی‌آمد؛ اظهاراتی که نه تنها مورد استقبال قرار نگرفته بلکه ممکن است تأثیر معکوس نیز داشته باشد. مشکلات عدیده اقتصادی باعث شده تا کسی در جشن روحانی شرکت نکند. حسن روحانی تلاش داشت تا با بیان اینگونه اظهارات به برنده شدن از بعد حقوقی در مقابل آمریکا، از این اظهارات بهره‌برداری‌های سیاسی کند اما این ماجرا روی دیگری هم داشت روی دیگری که با این قرائت سیاسی و رسانه‌ای و شعارگونه متفاوت بود. بی‌تردید مردم خواستار رفع مشکلات در بخش‌های اقتصادی هستند و نه خرید و فروش اسلحه. در این میان هم عده‌ای معتقدند که توان اقتصادی ایران در شرایط فعلی به گونه‌ای نیست که بخواهد حتی با بازگشت تبادلات تسلیحاتی، اقدام به خرید تسلیحات از کشورهای مختلف کند؛ به عبارتی ممکن است حتی با رفع این تحریم‌ها نیز ایران با توجه به وضعیت ارز، تبادلات و مشکلات اقتصادی خرید قابل توجه تسلیحاتی نتواند انجام دهد. ظاهراً مردم برای جشن گرفتن منتظر نبودند.

با دلار 30 هزار تومانی ظریف و جهانگیری چه دارند به مردم بگویند

یک روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی تأکید کرد افرادی مانند اسحاق جهانگیری و جواد ظریف، چهره‌های جذابی برای مردم و نامزدی در انتخابات 1400 نیستند.

آفتاب یزد می‌نویسد: گمانه‌زنی نام‌هایی که برای انتخابات مطرح می‌شود چندان دلگرم‌کننده نیست. یعنی کاندیداهایی که مطرح می‌شوند جذب‌کننده به نظر نمی‌رسند. چند کاندیدا را در این گزارش مورد بررسی قرار می‌دهیم.

یکی از نام‌هایی که مطرح شده بود ناطق نوری است! او آخرین بار که به طور فعال در عرصه سیاسی حاضر شده انتخابات 1376 است یعنی 23 سال قبل! البته همان انتخابات را هم شکست خورد. این سال‌ها گرایش‌های ناطق نوری تا حدی عوض شده است اما به هرحال در اصل ماجرا تفاوتی نمی‌کند.

اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی هم یکی از گزینه‌هایی است که اصلاح‌طلبان به آن دل بسته‌اند. اما پای جهانگیری در عملکرد نامناسب دولت روحانی بیش از آنکه برخی اصلاح‌طلبان گمان می‌کنند گیر است! ناصر قوامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب کاندیداتوری اسحاق جهانگیری را اشتباهی بزرگ خوانده و گفت: «آقای جهانگیری در این هشت سال چه کرده که حالا دوباره کاندیدا شود؟! دلار شده ۳۱ هزار تومان. واقعا خنده دار است که بخواهد کاندیدا شود و فکر کند که مردم نمی‌گویند شما در این مدت چه کردی که به خاطر آن به شما رای بدهیم». جهانگیری در یکی از سخنرانی‌های خود گفته بود قدرت تعویض منشی خود را ندارد. معاون اولی که نمی‌تواند منشی خود را عوض کند چگونه می‌تواند وضعیت مردم ایران را عوض کند؟ بنابراین گزینه جهانگیری نه تنها جاذبه‌ای ندارد بلکه دافعه هم خواهد داشت!

یکی دیگر از گزینه‌هایی که مطرح شده و اصلاح‌طلبان به آن توجه ویژه‌ای دارند محمد جواد ظریف است. البته خود او تاکید کرده تمایلی برای انتخابات ریاست جمهوری ندارد چرا که اساسا مهارت‌ها و تجربه‌های لازم را در این زمینه ندارد. او همیشه در جایگاهی بوده که دستورات را اجرا کند. ظریف هیچگاه تصمیم‌گیر نبوده بلکه همیشه مجری اوامر بوده است. از سوی دیگر این گزاره که ظریف محبوبیت لازم برای جلب مردم را دارد، نشان می‌دهد برخی اصلاح‌طلبان همچنان در سال‌های 94 و 95 گیر کرده اند. مهمترین دستاورد ظریف که همان برجام بود سرنوشتی ناکام داشت. در همه این سال‌های اخیر اکثر پیش‌بینی‌های او همچون اینکه آمریکا نمی‌تواند از برجام خارج شود اشتباه درآمد تا امروز که ایرانی‌ها زیر تحریم و دلار 31 هزار تومانی روز را شب می‌کنند. بنابراین، این گزاره که ظریف کاریزمای لازم برای جلب نظر مردم را دارد چندان منطقی نیست!

ماجرا تحریف نشود اروپا حامی ادامه تحریم‌های تسلیحاتی بود

مراقب باشیم لغو توأم با تأخیر پنج‌ساله تحریم‌های تسلیحاتی، به عنوان سند دفاع اروپاییان از حقوق ایران فاکتور نشود!

روزنامه وطن امروز ضمن انتشار این هشدار نوشت: در جلسه معروف شورای امنیت در ماه جولای/ تیرماه؛ که با هدف بررسی پیشنهاد آمریکا مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران برگزار شد، اصرار آمریکا مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با استقبال دیگر اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد مواجه نشد. ۳ کشور انگلیس، آلمان و فرانسه نیز در این نشست، با هرگونه پیش‌نویس دولت آمریکا مبنی بر «تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران» مخالفت کردند. اکنون طرف اروپایی قصد دارد به بهانه لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران، این «اقدام هدفمند» خود را به‌مثابه یک «فداکاری در حق برجام و ملت ایران»(!) به دستگاه دیپلماسی کشورمان تفهیم کرده و پس از «بدهکار کردن ایران»، فاکتور این بدهی را به نام «نظام و ملت ایران» صادر کند. اروپاییان در بیانیه‌های خود وقیحانه مدعی می‌شوند برای حفظ برجام، بیشتر از حد تعهدات خود نیز تلاش کرده‌اند!

در این میان واقعیتی وجود دارد که نمی‌توان منکر آن شد! به‌رغم مخالفت ظاهری اتحادیه اروپایی‌(به‌ویژه تروئیکای اروپا) با تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران از طریق رای‌گیری در شورای امنیت، آنها سعی داشتند با استناد به رایزنی‌های دیپلماتیک (در قالب دیپلماسی پنهان) کشورمان را درباره پذیرش داوطلبانه این موضوع (تمدید موقت تحریم‌های تسلیحاتی) مجاب کنند. حتی «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در دیدار «گابی ‌اشکنازی» وزیر خارجه رژیم ‌اشغالگر قدس در برلین، صراحتاً تاکید کرد کشورهای اروپایی درصدد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از طرق دیگر (اعمال فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی بر ایران) هستند. به عبارت آشکارتر، مخالفت ظاهری اروپاییان با پیشنهاد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت، به معنای «ایستادگی اروپا در برابر زیاده‌خواهی واشنگتن» نبود! حتی سران کشورهای اروپایی طرح‌های «تمدید ۳ساله»، «تمدید یکساله» و «تمدید ۶ ماهه» تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران را در جلسات خود آماده کرده و نسخه‌هایی از آن را نیز به محافل آمریکایی- صهیونیستی ارسال کرده بودند.

در چنین شرایطی مراقب باشیم «لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران» به عنوان سند «دفاع اروپاییان از حقوق حقه و حداقلی کشورمان» از سوی آنها مورد استناد قرار نگیرد. هدف آمریکا و تروئیکای اروپا، هر دو یکسان و معطوف به «تمدید تحریم تسلیحاتی ایران» بود و تنها اختلاف آنها، مربوط به چگونگی این تمدید و نحوه وادارسازی ایران به عقب‌نشینی از حقوق خود بود. تعجب دارد که چرا وزارت امور خارجه، ملت ایران را در جریان فشارهای پشت‌پرده اروپاییان به دیپلمات‌های کشورمان درباره «تمدید داوطلبانه تحریم‌های تسلیحاتی» قرار نمی‌دهد!

*********************************

روزنامه وطن امروز **

نیروی انتظامی درگاه اعتماد مردم به نظام است

فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه نیروی انتظامی درگاه اعتماد به نظام است، گفت: امروز نیروی انتظامی ما به درجه بالایی از کفایت و رشد رسیده است. سرلشکر پاسدار حسین سلامی به اتفاق هیات همراه برای تبریک هفته نیروی انتظامی در ستاد فرماندهی ناجا حضور یافت و با سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی دیدار و گفت‌وگو کرد. فرمانده کل سپاه با تقدیر و تشکر از فرمانده ناجا گفت: از اینکه این فرصت را فراهم کردید تا در جمع شما تلاشگران قرار بگیرم، متشکرم. همچنین از مجموعه تلاش‌ها و زحمات شبانه‌روزی شما در طول سال که یک لحظه هم چشم برهم نمی‌گذارید و با چشمان باز و با روحیه بالا و نشاط، طراوت، صبر و آرامش همه ماموریت‌های مختلف را اجرا می‌کنید، قدردانم. سردار سلامی با بیان اینکه «اگر یک روز پلیس نباشد چه اتفاقی خواهد افتاد» اظهار داشت: پلیس که نباشد هیچ چیز سر جای خود نخواهد بود؛ بودن شما مساوی با خیلی از هنجارهاست، هر جا نور است خطایی نیست، بلکه خطا و ناهنجاری مربوط به تاریکی است. پلیس چتر امنیت، آرامش و اعتماد عمومی است.

***

رزمایش عاشقان ولایت ۹۹ در مناطق مرزی شمال غرب برگزار شد

رزمایش عاشقان ولایت ۹۹ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با محوریت تیپ ۱۶۴ متحرک هجومی پیرانشهر در مناطق مرزی شمال غرب کشور برگزار شد. به گزارش روابط عمومی ارتش، رزمایش عاشقان ولایت ۹۹ نیروی زمینی ارتش به صورت تک شبانه و روزانه با هدف نمایش اقتدار و آمادگی رزمی و ارتقای تحرک در منطقه عمومی شمال غرب با موفقیت برگزار شد. بر پایه این گزارش، در این رزمایش که با محوریت تیپ ۱۶۴ متحرک هجومی نیروی زمینی ارتش برگزار شد، یگان‌های حاضر در رزمایش با ساختار جدید نیروی زمینی که تیپ‌های پیاده مکانیزه به تیپ‌های متحرک هجومی تغییر ماهیت داده‌اند، برای دومین بار در این منطقه توانمندی خود را به نمایش گذاشتند.

در این رزمایش تخصصی تاکتیکی که مرحله اول آن به صورت شبانه برگزار شد، یگان‌های پیاده، مهندسی، پهپاد و گروه ۱۱ توپخانه در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده طی ۲ مرحله شبانه و روزانه تیپ ۱۶۴ متحرک هجومی را پشتیبانی کردند. در تک روزانه نیز تیپ ۱۶۴ متحرک هجومی با اجرای طرح‌های رزمی به اهداف از پیش تعیین شده این رزمایش دست یافت. حفظ و ارتقای تحرک، واکنش سریع به تهدیدات و بالا بردن آمادگی رزمی و توان دفاعی از جمله اهداف رزمایش عاشقان ولایت 99 بود که تیپ ۱۶۴ متحرک هجومی نیروی زمینی ارتش در این رزمایش اهداف مورد نظر را محقق کرد.

***

اظهارات جدید مدیرکل آژانس درباره بازرسی‌های اخیر در ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌و‌گویی به بازرسی اخیر اعلام شده در ایران اشاره کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری «د‌پ‌آ» آلمان، رافائل گروسی در بخشی از گفت‌و‌گویش با این خبرگزاری به موضوع بازرسی‌های اخیر از ۲ محل در ایران اشاره کرد و در این باره گفت: اگر هر چه زودتر تمام جنبه‌هایی را که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی می‌شود شفاف‌سازی کنیم، برای همه و اول ایران بهتر خواهد بود. گروسی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم بدون موانع فعالیت کنیم.  بر اساس این گزارش، گروسی در سفر اخیرش به ایران با مقامات کشورمان دیدار کرده و درباره بخش اجرایی تعهدات پادمانی ایران به توافقی رسیدند که ایران به موجب آن، ماه سپتامبر دسترسی به ۲ محل تعیین شده از سوی آژانس را برای بازرسان ایجاد کرد. به گفته گروسی، نتایج بررسی این نمونه‌برداری‌ها ابتدا به ایران اعلام می‌شود و علنی نخواهد شد.

***

استقبال ایران از توافق آتش‌بس در لیبی

سخنگوی وزارت امور خارجه از توافق آتش‌بس بین طرف‌های درگیر در لیبی استقبال کرد. به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده با قدردانی از نقش سازمان ملل متحد و طرف‌های لیبیایی مذاکره‌کننده در دستیابی به این توافق، ابراز امیدواری کرد این آتش‌بس پایدار بوده و تمام طرف‌ها به تعهدات‌شان ملتزم باشند. خطیب‌زاده با تاکید بر ضرورت قطع دخالت‌های خارجی در روند توافقات طرف‌های مذاکره‌کننده در لیبی، بار دیگر مخالفت جمهوری اسلامی ایران با راه‌حل نظامی برای‌ حل این بحران را خاطرنشان کرد و خواستار حل بحران لیبی از طریق سیاسی و گفت‌وگو شد.

***

تقابل تهران- واشنگتن، محور گفت‌وگوی فؤاد حسین با سفرای عربی

وزیر خارجه عراق اخیرا با سفرای کشورهای عربی در انگلیس دیدار کرده و در رابطه با تنش میان آمریکا و ایران بحث و رایزنی کردند. وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد فواد حسین در سفر اخیرش به انگلیس با سفرای کشورهای عربی در این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است. بر اساس این بیانیه، وزیر خارجه عراق در این دیدار تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی و پیامدهای شیوع کرونا را بررسی کرده است. فواد حسین همچنین بر عمق روابط عراق با کشورهای عربی و ضرورت همکاری در مبارزه با چالش‌های منطقه‌ای تأکید کرده است. او همچنین در این دیدار به پیامدهای تنش میان ایران و آمریکا و مهم‌ترین مواضع عراق در قبال آنچه تعرض به حاکمیت ملی آن است، پرداخته است.

*********************************

روزنامه خراسان**

تذکر به وزیران درباره نحوه انتخاب رئیس دفتر

یک نهاد مسئول در ابلاغیه روزهای اخیر خود به وزیران و روسای سازمان های دولتی، با اشاره به نقش رئیس دفتر در سامان دهی امور مرتبط با حوزه ریاست و تنظیم برنامه های کاری دفتر یکی از مقامات مهم دولتی همچون معاونان رئیس جمهور، وزیران و معاونان آن ها و همچنین استانداران، از مخاطبان خواسته در انتخاب این افراد، مواردی چون آشنایی با اصول حفاظتی روسای دفتر مقامات، آراستگی، وقت شناسی، رازداری و خوش رویی را به عنوان موارد مهم در انتخاب رئیس دفتر رعایت کنند.

کشف تعرفه دولتی که 8 سال ثابت مانده است

بر اساس پیشنهاد یک مقام اجرایی به مدیران ارشد نهاد ریاست جمهوری، از مسئولان مربوط خواسته شده با توجه به این که برخی تعرفه های متعلق به حوزه دام و طیور، مربوط به مصوبه سال ۱۳۹۱ دولت وقت است و با قیمت واقعی روز و نرخ تورم اختلاف دارد، برای تصویب تعرفه های جدید اقدام کنند که طبق این پیشنهاد، بازدید کارشناسان از محل تاسیس کارخانه از 49 هزار ریال به دو میلیون ریال و بازدید و نمونه برداری در گمرکات از 330 هزار ریال به یک میلیون و 330 هزار ریال افزایش می یابد.

*********************************

روزنامه ایران **

سردار اشتری: دوبار تا محل سکونت خاوری رفتیم

فرمانده نیروی انتظامی کشور درباره عدم استرداد برخی از متهمان فراری، گفت: مشکل ما دستگاه قضایی و پلیس کشورها است که با ما همکاری نمی‌کنند. به گزارش تسنیم، حسین اشتری افزود: دو بار تا محل سکونت محمودخاوری رفتیم و حتی به پلیس آنجا گفتیم که محل وی کجاست اما پلیس آنجا وی را بازداشت نکرد، در همین موضوع استرداد مدیرعامل بانک سرمایه، پلیس اینترپل نیز تعجب کرد که ما از کجا می‌دانیم این متهم در کجا زندگی می‌کند، محل سکونت درصد بالایی از این متهمان شناسایی شده و حتی پلیس آن کشورها محل سکونت آنها را نمی‌داند البته برخی مواقع موضوع حالت سیاسی پیدا می‌کند و همکاری مدنظر صورت نمی‌گیرد.

گفت‌و‌گوی باقری با نسرین ستوده و کایلی مور گیلبرت

علی باقری‌کنی، دبیر ستاد حقوق بشر در بازدید هفت ساعته از ندامتگاه زنان استان تهران به همراه رئیس سازمان زندان‌ها با بسیاری از مددجویان از جمله نسرین ستوده و کایلی مور گیلبرت (اتباع بیگانه)، به گفت‌و‌گوی رو در رو پرداخته و سخنان این افراد را شنیده و درخصوص اجابت برخی خواسته‌های آنها دستورات فوری صادر کرد.  به گزارش ایسنا، باقری در سخنانی با تأکید بر این که «زنان، بیش از آن که عامل باشند، قربانی آسیب‌های اجتماعی هستند»؛ افزود: طبیعت ذاتی و سرشت خلقت زنان اقتضا می‌کند که نباید زندان، نخستین گزینه مجازات برای کسانی باشد که می‌توانند مؤثرترین عامل تربیت و نگاهبان سلامت روحی، روانی و جسمانی خانواده و جامعه باشند.

ایران در لیست سیاه «اف‌ای تی‌اف» باقی ماند

 کارگروه ویژه اقدام مالی(FATF) اعلام کرد که ایران همچنان در لیست سیاه این کارگروه باقی می‌ماند.به گزارش ایسنا، جلسه کارگروه ویژه اقدام مالی از روز چهارشنبه تا جمعه برگزار و در آن تصمیم گرفته شد تا ایران و کره شمالی در لیست کارگروه ویژه اقدام مالی باقی بمانند.  مطابق با گفته‌های رویترز و آسوشیتدپرس، مارکوس پیلر، رئیس FATF گفته است که این دو کشور بدون هیچ تغییری در لیست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی باقی می‌مانند. وی همچنین از تمامی کشورهای عضو و مقامات ناظر خواست تا تدابیر مؤثر را علیه این دو کشور اعمال کنند.  براساس گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری امریکا روز شنبه ادعا کرد که گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF با طرح اصلاح استانداردهایش به منظور ارتقای نظارت بر تبادلات مالی که هدفشان دور زدن تحریم‌های امریکا و سازمان ملل و اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی بوده، موافقت کرده است‌.

«نه به تحریم ایران» در مقابل هتل ترامپ

دونالد ترامپ به همراه اعضای خانواده‌اش برای حضور در مراسم برش روبان قرمز هتل‌ بین‌المللی‌اش در شهر واشنگتن حاضر شده بود.به گزارش ایسنا به نقل از یورونیوز، در تظاهرات ضد ترامپ که در روبه‌روی این هتل شکل گرفت، افراد پلاکاردهایی به دست داشتند که هم به نقد سیاست‌های دولت او در کنترل ویروس کرونا پرداخته بود و هم نسبت به سیاست‌های او در قبال ایران انتقادهایی مطرح شده بود.روی یکی از پلاکاردهای قرمز رنگ نوشته شده بود «ما ترور رهبران ایرانی توسط پنتاگون را محکوم می کنیم؛ از طرف حزب سوسیالیسم و آزادی». روی پلاکارد دیگری نوشته شده بود «اگر من هم بخواهم می‌توانم آغازگر جنگ باشم» و روی پلاکارد دیگری نوشته بود «نه به جنگ و تحریم ایران».این اعتراضات با شعارهایی علیه مدیریت دونالد ترامپ نیز همراه بود.

*********************************

روزنامه شرق **

کشته‌شدن مرد شماره دو القاعده

ابومحسن المصری معروف به حسام عبدالرئوف، مغز متفکر القاعده در شبه‌قاره هند که از او به عنوان مرد شماره دو القاعده و جانشین احتمالی الظواهری نیز نام برده شده، توسط نیروهای امنیتی افغانستان کشته شد.

بازگشت اعتراضات خیزش اکتبر به بغداد

هزاران عراقی روز گذشته برای تجدید اعتراضات به ناتوانی دولت در تحقق اصلاحات و مؤاخذه عاملان سرکوب تظاهرات‌های «خیزش اکتبر» که از سال گذشته میلادی این کشور را درنوردیده به میدان التحریر و اطراف منطقه الخضرا بازگشتند. درگیری‌هایی نیز میان نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان در میدان العلاوی در بغداد رخ داد.

توافق آتش‌بس دائمی در لیبی

نمایندگان دولت وفاق و ارتش ملی لیبی که طرفین اصلی درگیری در این کشورند، پس از چهار روز مذاکره بر سر آتش‌بس پایدار به توافق رسیدند. استفانی ویلیامز، نماینده ویژه سازمان ملل هنگام امضای توافق از لحظه‌ای تاریخی سخن گفت.

استقبال آمریکا از اقدام گواتمالا

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از اقدام دو کشور گواتمالا و استونی علیه حزب‌الله لبنان استقبال کرد. به گزارش ایسنا، او با این ادعا که «دنیا از ماهیت واقعی حزب‌الله آگاه است»، از دیگر کشورهای منطقه خواست خط‌مشی گواتمالا را در پیش گرفته و برای «قطع قدرت حزب‌الله در طرح حملات تروریستی» و جمع‌آوری پول تلاش کنند.

حمله انتحاری داعش در  کابل

در حمله انتحاری در نزدیکی یک مرکز آموزشی در غرب کابل ۱۳ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. گروه داعش مسئولیت این حادثه تروریستی را که بسیاری از قربانیان آن نوجوان و دانش‌آموز بودند، بر عهده گرفت.

به‌قرنطینه‌رفتن رئیس‌جمهوری الجزایر و لهستان

عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهوری الجزایر در پی ابتلای برخی مقامات ارشد در ریاست‌جمهوری و دولت به ویروس کرونا، «داوطلبانه» برای مدت پنج روز وارد قرنطینه شد. همچنین بلاژک سایچالسکی، سخنگوی دوداد در پیامی توییتری اعلام کرد رئیس‌جمهوری محافظه‌کار ۴۸ساله لهستان به کرونا مبتلا شده است.

فرار چهره اپوزیسیون ونزوئلا به اسپانیا

لئوپولدو لوپز، سیاست‌مدار اپوزیسیون ونزوئلا با گذشت بیش از یک سال پس از پناهنده‌شدنش به محل سکونت سفیر اسپانیا در کاراکاس برای فرار از حبس خانگی از کشور گریخت.

تمدید اکتشاف ترکیه در دریای مدیترانه

ترکیه اعلام کرد در حال تمدید کار لرزه‌نگاری کشتی اوروک‌ریس خود در منطقه مورد مناقشه مدیترانه شرقی تا چهارم نوامبر است؛ گامی که برای تشدید تنش‌ها در منطقه انجام شد.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات