اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۲۶۶۳۵
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

افزایش وابستگی به نفت در لایحه بودجه 1400

در خصوص وابستگی بودجه عمومی کشور به نفت پیش بینی شده است که روزانه 2.3 میلیون(دو میلیون و سیصد هزار) بشکه نفت بفروشیم که در سال 99 یک میلیون بشکه نفت در روز بوده است
گروه اقتصادی- زهرا ظهروند/ خدابخشی در خصوص بودجه سال 1400 گفت: وابستگی به نفت در بودجه سال 99 حدودا 10 درصد بود، اما با رقمی که در بودجه سال 1400 پیش بینی شده است، وابستگی به نفت خیلی بیشتر از سال قبل و بیش از 2 برابر شده است.

محمد خدابخشی در گفت و گو با خبرنگار بصیرت درخصوص بودجه سال 1400 ، گفت: با توجه به اینکه دولت باید تا 15 آذرماه لایحه بودجه سال 1400 را به مجلس شورای اسلامی تقدیم می کرد، در 12 آذرماه لایحه را ارائه داد؛ بودجه به کمیسیون تلفیق ارائه می شود که مطابق آئین نامه داخلی از هر کدام از کمیسیون های تخصصی 3 نماینده و از کمیسیون  برنامه و بودجه و محاسبات 9 نماینده به کمیسیون تلفیق معرفی می شوند که اعضای این کمیسیون را تشکیل می دهند.
 
نماینده های کمیسیون های تخصصی نیز احکام مرتبط با کمیسیون خود را بررسی می کنند و نظرات خود را برای طرح در کمیسیون تلفیق بودجه به این کمیسیون ارائه خواهند داد که آن را بررسی کنند.

خدابخشی در خصوص وابستگی به نفت در بودجه سال 1400 اظهار کرد: در خصوص وابستگی بودجه عمومی کشور به نفت پیش بینی شده است که روزانه 2.3 میلیون(دو میلیون و سیصد هزار) بشکه نفت بفروشیم که در سال 99 یک میلیون بشکه نفت در روز بوده است و قیمت نفت را 40 دلار و قیمت دلار 11500 هزار تومان در نظر گرفته شده است و در مجموع گفته شده که از این محل تقریبا 200 هزار میلیارد تومان منابع بودجه ای عمومی کشور به دست بیاید.

وی گفت: فروش 2.3  میلیون بشکه نفت در روز یک بیش برآورد است که به نظر بنده تحقق پیدا نکند؛ در صورت تداوم شرایط موجود امکان فروش دو میلیون و سیصد هزار بشکه نفت در روز، در سال آینده وجود نخواهد داشت، لذا بودجه باید به شکلی بسته شود که دردسر ساز نشود و دچار مشکل نشویم. به نظر بنده فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در روز هدف گزاری بالایی است و وابستگی بودجه به نفت در مقایسه با سال قبل بسیار زیاد شده است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود:وابستگی به نفت در بودجه سال 99 حدودا 10 درصد بود، اما با رقمی که در بودجه سال 1400 پیش بینی شده است، وابستگی به نفت خیلی بیشتر از سال قبل و بیش از 2 برابر شده است.
 
در واقع آنچه که برآورد می شود وابستگی به نفت حداقل 23 درصد خواهد بود.  لذا این موضوع با بحث اصلاح ساختار بودجه ای که ما دنبال می کردیم مغایرت دارد، چراکه مهم ترین عنصر اصلاح ساختار بودجه کاهش وابستگی به نفت خام و میعانات گازی است.

خدابخشی درخصوص بودجه مربوط به مالیات ها و گمرک گفت: بودجه این بخش در سال 99، 180 هزار میلیارد تومان بود که در بودجه 1400، 225 هزار میلیارد تومان دیده شده است که به نظر بنده با توجه به شرایط و میزان تحقق آن که در بودجه 99 شاهدش بودیم، این درآمدهای مالیاتی تحقق پیدا خواهد کرد و قابل اتکاء خواهد بود. 22600 هزار میلیارد تومان پیش بینی درآمدهای گمرکی است. همچنین بودجه اوراق جدید 125 هزار میلیاردتومان در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به بودجه اعتبارات عمرانی گفت: نکته ای که قابل ذکر است بودجه اعتبارات عمرانی در سال 99، 88 هزار میلیاردتومان بود که در سال 1400، 104 هزار میلیارتومان پیش بینی شده است. حجم بودجه عمومی نسبت به سال 99 افزایش پیدا کرده است که تقریبا از 580 هزار میلیارد تومان در سال 99، به بیش از 840 هزار میلیاردتومان افزایش پیدا کرده است که از این مقدار حدود 600 هزار میلیارتومان را حقوق و دستمزد و هزینه های اجتناب ناپذیر تشکیل می دهد که رقم بسیار بالایی است.

خدابخشی تصریح کرد: در بودجه شرکت های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت، خیلی تفاوتی نسبت به سال 99 دیده نمی شود. بودجه این بخش در سال 99، بیش از 1400 هزار میلیاردتومان بوده که برای سال 1400 به بیش از 1500 هزار میلیاردتومان افزایش یافته است که خیلی چشم گیر نیست و آنچه که نسبت به سال 99 خیلی متفاوت است، افزایش بسیار زیاد بودجه عمومی کشور است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس با اشاره به بودجه حقوق و دستمزد، اظهار کرد: در زمینه حقوق و دستمزد با توجه به اینکه دولت مکلف است مطابق برنامه ششم توسعه حقوق و دستمزد را مطابق با تورم افزایش دهد، این افزایش 25 درصد افزایش در نظر کرفه شده است و سقف معافیت های مالیاتی 4 میلیون تومان در ماه است. آنچه  در بودجه امور رفاه و سلامت و همسان سازی ها دیده می شود، نشان می دهد که نسبت به سال قبل بودجه خوبی در نظر گرفته شده است.
همچنین در این بودجه مواردی که مربوط به کارکنان غیر هیئت علمی که به دنبال افزایش 50درصدی بودند، نیز دیده شده است.

وی درباره توزیع بودجه استانی گفت: بودجه استانی امسال افزایش قابل ملاحظه ای داشته است و از 12300 هزار میلیاردتومان در سال 99 به حدود 18 هزار میلیاردتومان افزایش یافته است. یکی از احکامی که ما در طرح اصلاح ساختار بودجه به دنبال آن هستیم، بحث توزیع بودجه استانی است و بر اساس شاخصه ای که ذکر شده  حتما در مجلس تلاش خواهیم کرد که بودجه استان ها بر اساس شاخصه هایی که در اصلاح ساختار بودجه بوده، یعنی شاخص های مربوط به محرومیت در کنار جمعیت،معکوس درآمد و سرانه نرخ بیکاری را حتما لحاظ خواهیم کرد تا توزیع بودجه استانی عادلانه تر باشد.

خدابخشی افزود:در درون استان ها، مساحت شهرستان ها را حتما مورد توجه قرار خواهیم داد؛ به دلیل اینکه شهرستانی که مساحت آن زیاد باشد، ایجاد زیرساخت هایی مثل برق رسانی و شبکه های آب رسانی و ارتباطات مخابراتی قطعا هزینه بیشتری خواهد داشت و مساحت یک عاملی است که روی ارائه این خدمات و افزایش هزینه آنها تاثیر دارد. لذا در مجلس حتما تلاش خواهیم کرد که توزیع بودجه استان ها عادلانه تر و منصفانه تر باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد:بحث تامین کالاهای اساسی حتما مورد توجه مجلس است و ان شالله تلاش می کنیم با صرف وقت، بودجه ای را مصوب کنیم که اشکالات کمتری نسبت به بودجه سال 1399 داشته باشد؛ اما در مجموع آنچه که به مجلس ارائه شده است، شاهد پیش برآوردها و پیش بینی هایی در بعضی از منابع مثل نفت خام و میعانات گازی هستیم که باید بررسی کنیم و ان شالله از اوایل هفته آینده جلسات کارشناسی را برای بررسی ابعاد مختلف بودجه برگزار می کنیم تا بودجه خوبی را مصوب کنیم.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات