صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۲۶۷۰۲
رئیس بیمارستان فوق تخصصی قلب جماران‌(بقیه‌الله‌عج) در گفت‌وگو با صبح صادق مطرح کرد

بیمارستان عاری از کرونا هستیم

بیمارستان فوق‌تخصصی قلب جماران کار خود را از یکی دو اتاق به عنوان اتاق عمل و تخت مراقبت ویژه از حضرت امام راحل(ره) در کنار منزل ایشان در جماران  آغاز کرد. بنا به تأکید امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه نباید این محل تنها به ایشان اختصاص پیدا کند و مردم محروم هم بتوانند از امکانات آن بهره ببرند، به توصیه امام (ره) عمل شد. بعد از رحلت حضرت روح‌الله همین مجموعه و توسعه کمی و کیفی  یافت و سال‌های بعد ذیل دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله الاعظم(عج) سپاه قرار گرفت.در ادامه در گفت‌وگویی با دکتر مرتضی خداپرست که چند ماهی بیشتر از مسئولیت ریاستش در این بیمارستان نمی‌گذرد، کم و کیف وضعیت کرونا  در این بیمارستان را بررسی کردیم که می‎خوانید.
پایگاه بصیرت / حسن ابراهیمی

بیمارستان‌های نیروهای مسلح در مقابله با  کرونا  پای کار آمدند بیمارستان قلب جماران چه نقشی دارد؟

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علاوه بر وظایف امنیتی که برای هموطنان دارد، یکسری وظایف خدمتی هم برای خود متصور است و ما به منزله یکی از بیمارستان‌های نیروهای مسلح جزئی از این وظایف خدمتی سپاه به خانواده سپاه و سایر مردم هستیم. از زمانی که بیماری کرونا شیوع یافته، تمامی ارکان سپاه خودشان را به نوعی درگیر با این بیماری می‎دانند که بیمارستان‌های سپاه در پیشانی این حرکت و در خدمت‌رسانی به مردم و نیروهای مسلح هستند. بیمارستان جماران از همان ابتدا که مجموعه بیمارستان‌های نیروهای مسلح در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفت با تصمیم مسئولان و فرماندهان سپاه به عنوان بیمارستان عاری از کرونا در نظر گرفته شد، چون خود بیماری‎های قلبی و مشکلات قلبی حاد، حالت اورژانسی دارند و به درمان‌های فوری نیاز خواهند داشت و خود بیماری‌های قلبی را نمی‌توان کم شمرد و لذا با آلوده شدن بیمارستان به ویروس کرونا مشکلات بسیاری برای سایر بیماران قلبی ایجاد می‌شد. بنا بر این، بیمارستان جماران این وظیفه را دارد که همچنان به موضوع قلب و بیماران قلبی چه در مورد کارکنان سپاه و خانواده محترم‌شان، چه در مورد نیروهای مسلح و چه در مورد سایر اقشار ورود داشته باشدو به نحو احسن خدمت کند؛ از این رو در بیمارستان دستورالعمل‎های بهداشتی زیادی را چه در بدو ورود و چه در بخش‌های درمانی و اداری داریم. برای نمونه، برای بستری بیمار در صورتی که بیمار مشکوک به کرونا باشد، با انجام آزمایش‎های مربوطه در صورت مثبت بودن آزمایش، بیمار را به سایر بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی را پذیرش می‎کنند، منتقل می‎کنیم تا بیمارستان عاری از کرونا بماند و خطری متوجه بیماران قلبی نباشد. کارهایی هم که برای بیماران قلبی انجام می‌شود؛ مانند عمل‌های قلب باز، تعویض دریچه‎های قلبی، انجام بالن، فنر و تعویض باتری و بسیاری دیگر از جراحی‌های پیچیده که حالت فوری و اورژانسی دارد به صورت مستمر با ضریب امنیتی بالا در بیمارستان در حال انجام است. با توجه به اینکه تلاش شده است بیماران کرونایی به این بیمارستان راه پیدا نکنند تا خطری غیر از بیماری قلبی متوجه بیماران نباشد، ما توانسته‌ایم با ضریب بسیار بالا از ورود این بیماران جلوگیری و با ضریب اطمینان بسیار بالا اقدامات درمانی و جراحی برای بیماران قلبی با نیاز فوری را انجام دهیم.

موضوع توسعه بیمارستان به کجا رسیده است؟ برنامه‎های توسعه کمی و کیفی بیمارستان چگونه است؟

برای توسعه کمی و کیفی تلاش بسیاری شده و در وضعیت فعلی با توجه به مشکلات اقتصادی ناشی از این ویروس که بخشی از آن هم متوجه بودجه بهداشت و درمان می‎شود و تحریم‎هایی که کشور با آن درگیر است، در بیمارستان تلاش کردیم از توسعه و به روز بودن عقب نمانیم. در مجموعه بیمارستان کاری که توانستیم انجام دهیم، این بود که از نیروهای مجرب و استادان مجرب دانشگاهی و متخصصان و جراحان قلب و همکاران با درجه بالای علمی دعوت به همکاری کنیم. الآن کادر مجرب و با درجه علمی بسیار بالایی در بیمارستان مشغول خدمت هستند و نظام آموزشی را هم به روز کردیم و به صورت برخط با دانشگاه علوم پزشک بقیه‌الله در ارتباط هستیم و سامانه را هر روز به روزرسانی می‌کنیم و وضعیت بیماران و فعالیت‌های درمانی به صورت به روز در این سامانه قرار می‎گیرد. در مورد توسعه کمی که مستلزم بودجه کافی است، مشکلاتی بوده که باید رفع شود. در حوزه تجهیزات هم تلاشی که داریم انجام می‌دهیم، این است که حداقل تجهیزاتی را که از نظر وضعیت به کارگیری دچار استهلاک و فرسودگی هستند، به روزرسانی و نوسازی کنیم که موفق شدیم برای خرید یک دستگاه آنژیوگرافی اکوی هایتک اقدام کنیم که یک بیمارستان فوق‌تخصصی قلب است. از طرف دیگر تجهیزات پزشکی که شاید قبلا با دردسر زیاد می‎توانستیم تأمین کنیم، با همکاری برخی شرکت‏هایی که با آنها تعامل داریم، تأمین شده است. برای نمونه، وسایلی که برای برخی عمل‌های تخصصی قلب نیاز داشتیم، بعد از سه سال به تازگی توانستیم تأمین کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات