خراسان رضوی >>  عمومی >> یادداشت سیاسی
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۲۶۷۵۹

راهکار غلبه بر تحریم

رهبر معظم انقلاب: «این مسیر ممکن است در ابتدای کار، سختی‌ها و مشکلاتی داشته باشد، اما خوش‌عاقبت است.»
غلبه بر تحریم شدنی است!
در ۴ /آذر/ ۱۳۹۹ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی فرمودند:
مشکل اقتصاد کشور نداشتن راهکار یا ندانستن راهکار نیست؛ راهکار‌ها را کارشناسان می‌دانند.
من می‌بینم از دولتی‌ها، از کسانی که در بخش‌های دولتی هیچ مسئولیّتی ندارند، امّا اقتصاددانند، از دانشگاهی‌ها، همه چیز‌های مشترکی را بیان می‌کنند. هم آن که در دولت است، هم آن که در مجلس است یا آن که در دانشگاه است، وقتی می‌خواهند راهکار ارائه بدهند، راهکار‌های مشترکی را، چیز‌های مشترکی را [بیان میکنند]؛ بنابراین راهکار‌ها معلوم است. ما چه کم داریم؟ آنچه ما نیاز داریم، یک همّت و شجاعت و اهتمام جدّی و پیگیری است؛ این را ما لازم داریم.
لازمه رفع این نیاز  نهادینه کردن باور و تفکری است که بتواند همت، شجاعت، اهتمام جدی  و پیگیری را رقم بزند. مادر کشورمان تفکراتی از جنس خیانت، تفکراتی از جنس رذالت و تفکراتی از جنس مجاهدت داریم که هرکدام با شدت و ضعف‌هایی مواجه است

تفکر: "نباید بتوانیم"
این تفکر: "نباید بتوانیم"، باور براندازان و معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران است که منافقان، سلطنت طلبان  و مزدوران استکبار جهانی به سردستگی آمریکا و رژیم صهیونیستی در این طیف تعریف می‌شوند. این تفکر چشم دیدن یک ذره پیشرفت نظام جمهوری اسلامی  ایران را ندارد و به کمتر از براندازی این نظام راضی نمی‌شود. این‌ها همان ابزار‌هایی ننگینی هستند که هرجا و هرزمان فرصتی پیدا کنند به جز خرابکاری، ایده دیگری در سر نمی‌پرورانند. قطعا محصول این تفکر خیانت، شرارت و رذالت است.

تفکر: ما نمی‌توانیم"
این باور مبتنی بر نگاه و فکر توام با زیست اداری وسبک مدیریتی  است که آینده نگری تنبلانه‌ای را رقم می‌زند.
دیو ودلبر سازی از ترامپ و بایدن، نمی‌گذارند و یا نگذاشتند کار بکنیم، اختیار نداریم و نداشتیم و... همه ابزار‌ها و تاکتیک‌های فریب افکار عمومی جامعه برای این تنبلی و تفکر " ما نمی‌توانیم " است. محصول این تفکر  بدلیل چشم امید داشتن به بیگانه‌ای که بار‌ها خنجر از پشت زده است جز بی نتیجه ماندن وذلالت حاصل دیگری ندارد.
حضرت امام خمینی (رحمه ا.. علیه) فرمودند: «به فرض که آمریکا یک طرح صد درصد اسلامی – انسانی بدهد. باور نمی‌کنیم که آن‌ها به نفع صلح و منافع ما گامی بردارند. اگر آمریکا و اسرائیل "لا اله الله" بگویند ماقبول نداریم چراکه آن‌ها می‌خواهند سرما کلاه بگذارند آن‌ها که صحبت از صلح می‌کنند می‌خواهند منطقه را به جنگ بکشانند.» صحیفه امام ج ۱۵ ص ۳۳۹
به قول شاعر:
زنامردان، علاج درد خود جُستن، بدان ماند
که خار از پا برون آرد کسی، با نیش عقرب ها.

تفکر " ما می‌توانیم"
این باور،  پایه هایش بر اخلاص و خدمت بی منت، مجاهدت شبانه روزی و مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس بنا شده است.
سوال بسیاری از مردمان این سرزمین، در این شرایط سخت و معیشتی به زبان ساده  این است که چرا کشوری که در عرصه موشک و پهباد جزءرتبه‌های برتر جهان است در مدیریت پوشک و پراید، لنگان و دچار مشکل است؟
پاسخ به این سوال، در پیاده سازی دو تفکر مذکور نهفته است. عرصه موشک و پهباد با تفکر "ما می‌توانیم"  و مدیریت پوشک و پراید با تفکر "ما نمی‌توانیم" به این مرحله رسیده است.
بدیهی است که برای فائق آمدن بر مشکلات بویژه  با شرایط کرونایی حادث شده فقط یک باور    می‌تواند گره گشایی کند و آن همین باوری  است که محصولش مجاهدت و تلاش بی وقفه باشد.
نخبگان و استعداد‌های برتر علمی در مهرماه سال ۹۷ دیداری با مقام معظم رهبری داشتند. در این دیدار رهبر معظم انقلاب در باب گزارش آقای ستاری، به نکته مهمی پرداختند که کلید قفل مشکلات امروز کشوراست.
معظم له فرمودند: «آقای ستّاری والفجر ۸ مثال زدند که هشتاد فروند هواپیمای نظامی پیشرفته را در ظرف چند روز نظامی‌های ما توانستند ساقط کنند؛ آن کسی که محور این کار‌ها بود، پدر خود ایشان بود؛ مرحوم شهید سرتیپ ستّاری. این‌ها خواب نداشتند؛ بنده میدانستم، کاملاً در جریان بودم؛ شاید مثلاً ۴۸ ساعت میگذشت، این‌ها فرصت خوابیدن پیدا نمیکردند... کار سنگینی را انجام می‌دادند. شبانه‌روزی کار کردند که ما توانستیم هشتاد نود فروند هواپیمای جنگی مدرن دشمن را ساقط کنیم. الان هم همین کار‌ها لازم است؛ باید شب و روز نشناسید، باید کار کنید» (۲۵/۷/۹۷)
در نهایت لازم است که براین نکته تاکید شود که تفکر "ما نباید بتوانیم" جایگاهی در ذهن ملت مصمم و مومن و پیشرونده ایران اسلامی نداردونخواهدداشت لکن برای تبدیل تفکر "ما نمی‌توانیم"  به تفکر" ما می‌توانیم " ملزوماتی نیاز دارد که جز با مطالبه و نهادینه کردن این باور توسط نخبگان، رسانه‌ها و موثران درسطح نهادینه سازی و خود مردم در سطح مطالبه گری و تصمیم گیری در موقعیت‌های حساس وسرنوشت ساز،  امکان پذیر نیست واین همان بصیرت گره گشایی خواهد بود که مسیر «خنثی‌سازی تحریم‌ها و غلبه بر آنها» را هموار خواهد  ساخت.  البته این نکته را  نیز نباید از آن غفلت نمود که «: راهی که پیش روی ما است، یک اتوبان آسفالته‌ی بی‌مانع نیست. راه پیشرفت به روی ما باز است، امّا راه پُرپیچ و‌خمی است، راه دارای فراز‌و‌نشیبی است.» (فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۱۲/۷/۱۳۹۷)
«این مسیر ممکن است در ابتدای کار، سختی‌ها و مشکلاتی داشته باشد، اما خوش‌عاقبت است.» (فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۴/۹/۱۳۹۹) واین همان وعده است که رهبر معظم انقلاب بار‌ها وبار‌ها نوید داده اند که:
«آن روزی که ملّت ایران بتواند در جایگاهی قرار بگیرد که دشمنان جرئت نکنند تهاجم نظامی و اقتصادی و امنیّتی و سیاسی به او را حتّی به مُخیّله‌ی خود خطور دهند، ان‌شاء‌الله دیر نخواهد بود و  شما جوانان عزیز آن روز را به توفیق الهی خواهید دید.» (۹/۴/۱۳۹۷)
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات