صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۲۶۸۲۵

غنی: خط‌آهن خواف-هرات گامی مهم برای توسعه اقتصادی ایران و افغانستان است

«اشرف غنی» رییس‌جمهور افغانستان امروز پنجشنبه (20 آذر) در مراسم افتتاح خط‌آهن خواف-هرات این پروژه را بسیار مهم خواند.
اشرف غنی خط آهن هرات-خواف را نه تنها برای افغانستان و ایران بلکه برای منطقه و فراتر از آن نیز یک پروژه حیاتی و مهم خواند.
رئیس جمهور افغانستان با استقبال از افتتاح خط‌ آهن افغانستان - ایران از این پروژه به عنوان گام مهمی برای احیای اقتصادی و توسعه در هر دو کشور دانست.
اشرف غنی گفت: امروز تجارت بین کشورهای آسیایی، بیشتر و به سرعت در حال توسعه است.
وی افزود: افغانستان با داشتن موقعیت ویژه در قلب آسیا همواره در دیدگاه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای این پیشرفت‌ها بوده است.
رئیس جمهور افغانستان ادامه داد: در قرن بیست و یک دولت جمهوری افغانستان در چندین کنفرانس بین المللی به ویژه در کنفرانس برلین در سال دو هزار و چهار اهمیت خط آهن را برای آینده اقتصادی افغانستان و منطقه مطرح نمود و جمهوری اسلامی ایران از این طرح استقبال کرد.
غنی تصریح کرد: مردم افغانستان همیشه این اقدام و تصمیم تاریخی جمهوری اسلامی ایران را به‌یاد خواهند داشت.
وی همچنین گفت: گشایش این پروژه در حالی صورت می‌گیرد که قاره آسیا شاهد یکی از بزرگ‌ترین تحولات اقتصادی جهان است.
غنی، در مراسم افتتاح خط‌اهن خواف- هرات که به‌صورت مجازی با حضور وی و حسن روحانی برگزار شد، تاکید کرد که این پروژه گامی بزرگ برای توسعه و جهش اقتصادی ایران و افغانستان است.
وی افزود: «مسرت دارم که امروز شاهد افتتاح پروژه‌ تاریخی و حیاتی خط آهن خواف – هرات هستیم که نتیجه تلاش‌های خستگی ناپذیر افغانستان و ایران در عرصه اقتصاد منطقه‌ای و رسیدن به رفاه آینده است.»
غنی خاطرنشان کرد: خط آهن موثر ترین، مهم‌ترین و ارزان ترین طریقه انتقال و ترانسپورت قاره آسیا است.
رئیس جمهور افغانستان گفت: تکمیل شدن این پروژه مهم با وجود محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا نشانه بارزی اراده ملی هر دو کشور و محصول زحمات شبانه روزی دست اندرکاران این پروژه مهم است.
خط آهن خواف – هرات در چهار قطعه تعریف شده است. دو قطعه این خط آهن در داخل ایران و دو قطعه در داخل افغانستان است. دولت ایران سه قطعه از این خط آهن را ساخته است.  هم اکنون ۱۴۰ کیلومتر از مسیر خط آهن هرات – خواف ریل گذاری شده و قرار است که حکومت افغانستان ۸۵ کیلومتر دیگر از این مسیر را بسازد.
این در حالی است که تفاهم نامه ی ساخت قطعه سوم در سال ۱۳۸۵ به امضا رسیده بود و قرار بود که در مدت سه سال به بهره برداری برسد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات