صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۲۶۶۱۱

اخبار ویژه 13 آذر ماه

روزنامه کیهان **

پیگیری اجرای درست برجام تکلیف مجلس در قانون اساسی است

وکیل مدافع طیفی از عناصر مسئله‌دار اقتصادی و امنیتی مدعی شد موضوع خروج ایران از پروتکل‌ الحاقی، قابل طرح در مجلس نیست.

علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با ایلنا درخصوص طرح مجلس برای خروج ایران از پروتکل الحاقی، اظهار کرد: تصمیم‌گیری درباره امنیت ملی با مجلس نیست بلکه از وظایف شورای عالی امنیت ملی است و مصوبات شورای عالی امنیت ملی نیز پس از تایید مقام معظم رهبری لازم‌الاجراست.

وی افزود: مجلس می‌تواند به دولت فشار وارد کند و دولت را به اجرای برخی امور ملزم کند اما دولت می‌تواند این موارد را در شورای عالی امنیت ملی مطرح کند چون مسائل امنیتی در مجلس قابل طرح نیست و باید در شورای عالی امنیت ملی مطرح و بررسی شود.

علیزاده گفت: خروج ایران از پروتکل الحاقی یا خروج از برجام مسئله خطرناکی است و به نظر می‌رسد این موضوع قابل تامل باشد و کشور را به لبه پرتگاه جنگ ببرد. دستگاه‌های امنیتی باید کسانی که بر طبل جنگ می‌کوبند را زیر نظر قرار دهد و بررسی کند که این اشخاص چه کسانی هستند و زندگی این افراد در چه وضعیتی است. گویا برخی قصد دارند کشوری که هشت سال جنگ اقتصادی را تحمل کرده و تحت فشارهای زیاد است را وارد جنگ نظامی کنند.

یادآور می‌شود علیزاده طباطبایی در سوابق وکالت خود، دفاع از متهمانی چون شهرام جزایری، مهدی هاشمی، مدیرمسئول روزنامه مردم امروز(حامی اهانت شارلی ابدو به پیامبر اعظم(ص))، امیر حکمتی(جاسوس آمریکایی)، سعید ملک‌پور(گرداننده یک سایت مستهجن)، عبدالحسین هراتی(عنصر هتاک به امام خمینی(ره) و مشاور نفوذی در دفتر هاشمی)، غنچه قوامی(متهم اقدام علیه امنیت ملی و همکار بی‌بی‌سی انگلیسی)، حسین موسویان(متهم تبلیغ علیه نظام) و ارائه اطلاعات به بیگانگان، فائزه هاشمی و برخی افراطیون رادیکال را برعهده داشته است.

اما گذشته از این سابقه شایان علیزاده طباطبایی و غش کردن او به جانب مفسدان اقتصادی و امنیتی که جای بررسی‌های امنیتی ویژه است، او به لحاظ حقوقی مطلع است که برجام یک توافق‌نامه و معاهده بین‌المللی است. طبق اصل 77 قانون اساسی «تعهدنامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد» و طبق اصل 125 نیز رئیس‌جمهور صرفاً بعد از تصویب مجلس می‌تواند این تعهدات را برای اجرا ابلاغ کند. دقیقاً به همین علت هم بود که با وجود بررسی برجام در شورای عالی امنیت ملی، نهادی که به لحاظ قانونی به بررسی و تصویب برجام پرداخت، مجلس شورای اسلامی بود. بنابراین مجلس همچنان که موظف به بررسی و تصویب برجام بوده، پس از اجرای آن هم مسئول است و اکنون که این توافق با عهدشکنی آمریکا و اروپا، تبدیل به تعهد یکطرفه شده است، مجلس حق دارد بلکه موظف است توازن را به توافق برگرداند؛ چنان که دولت را موظف کرده در صورت عدم بازگشت طرف غربی به تعهدات (لغو تحریم‌ها تا یک ماه آینده) اجرای پروتکل الحاقی (بازرسی‌های فراتر از بازرسی‌های عادی آژانس) را متوقف کند.»

این مصوبه مجلس دقیقاً یک مصوبه فنی و کارشناسی برای تأمین منافع ملی است و عجیب و مشکوک است که فردی بدسابقه مثل علیزاده طباطبایی، تلاش می‌کند برچسب ضد امنیتی به ابتکار درست نمایندگان ملت بزند. اتفاقاً رفتار ضد امنیتی، کاهلی برخی مدیران در یکطرفه شدن برجام و گستاخ شدن دشمن بود که به بازگشت فزاینده تحریم‌ها و حتی ترور دو شخصیت برجسته ایرانی (شهیدان سلیمانی و فخری‌زاده) انجامید.

نکته آخر این که نامبرده می‌گوید کشور هشت سال جنگ اقتصادی را تحمل کرده و حال آن که قرار بوده برجام، تحریم‌ها را بردارد نه این که به تعبیر او، در دام جنگ اقتصادی ببرد. البته دقیق‌تر این است که سابقه موضوع را یازده سال قبل بدانیم، یعنی فتنه فتنه‌گرانی که با راه‌ انداختن آشوب و سپس دادن گرای تحریم‌ها، دشمن را ترغیب به جنگ اقتصادی کردند. در این میان آیا عجیب نیست که علیزاده، وکیل مدافع برخی متهمان فتنه و آشوب نیابتی سال 88 بوده است!

 

آقای آشنا! نکند بایدن از انقلابیون آمریکای لاتین  است؟!

مشاور فرهنگی (امنیتی) رئیس‌جمهور، مدعی شد دولت جدید آمریکا می‌خواهد برخی گشایش‌های اقتصادی را برای ایران فراهم کند و مجلس خواسته با مصوبه اخیر خود، این موفقیت را به نفع خود تمام کند(!)

حسام‌الدین آشنا در کانال خود نوشت: «بازی زیرکانه‌ای است احتمال می‌دهند که بایدن در یک ماه اول کار خود بعضی گشایش‌های اقتصادی را ایجاد خواهد کرد. طبق طرح مجلس، دو ماه فرصت خواهیم داشت برای جلوگیری از تعلیق پروتکل الحاقی. فرضاً که اول دی ماه ابلاغ بشود تا اول اسفند فرصت هست یعنی یک ماه بعد از شروع دوران بایدن! به عبارت دیگر، گشایش‌های قطعی بایدن را نه بر اثر تحلیل درست دولت و وزارت امور خارجه و سه سال استقامت ملی بلکه به اسم طرح مجلس و فشار تهدید، به نفع خودشان مصادره خواهند کرد و تأییدی بر درستی تفسیر خودشان در نظر خواهند گرفت؛ لابد این بازی برای انتخابات 1400 هم مصرف خوبی خواهد داشت.

وعده «گشایش اقتصادی در ماه‌های آینده» مانند وعده «100 روزه» و «رفع همه تحریم‌ها و حل همه مشکلات آب و هوا و اشتغال با توافق و...»، شگرد شناخته شده و نخ‌نمای طیف متبوع آقای آشناست و عجیب است که او هفت سال پس از این وعده درمانی‌های فریبنده (با تاریخ مصرف‌های انتخاباتی) رویش می‌شود که باز هم از طرف دولت آمریکا، وعده دیگری درباره «گشایش اقتصادی» بدهد. چشم مردم ما روشن که مشاور رئیس‌جمهور، گشایش اقتصادی را داخل جیب دولت آمریکا می‌بیند و به‌گونه‌ای حرف می‌زند که انگار مشغول نگارش نطق‌های انتخاباتی در سال 92 یا حتی 96 است!!

با مزه‌تر این که او رفتار طیف متبوع خود در گره زدن مسئولیت‌ها به انتخابات را به مجلس می‌چسباند و حال آن که حتی وزیر خارجه (دیپلمات ارشد آنها) بارها چه در سخنرانی شورای روابط خارجی و چه قبل از آن در دیدار با البرادعی و دیگران، در حد التماس از آمریکایی‌ها و غربی‌ها می‌خواهد که اگر برای سرنوشت طیف متبوع او در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری نگرانی دارند، به آنها امتیاز بدهند تا بتوان در انتخابات خرج کرد وگرنه مردم جور دیگری انتخاب می‌کنند که موجب بازنشستگی و بیکار شدن امثال من می‌شود(!)

تلاش آقای آشنا برای تحمیق عمومی و توهین آشکار به شعور مردم در حالی است که دولت با وعده پیاپی گشایش اقتصادی، تورم‌های 600-700 درصدی را به بخش‌هایی مانند مسکن، خودرو، ارز و سکه و اقلام مصرفی عمومی تحمیل کرد و دانسته و ندانسته، اقتصاد ملی با ظرفیت‌های درون‌زای فراوان، را تبدیل به گروگان شیادی‌های غرب نمود. و بالاخره این‌که، مشاور امنیتی دولت (در لباس مشاور فرهنگی) طوری بایدن را بزک می‌کند که کسی از پشت کوه آمده باشد، خیال می‌کند یک نفر از انقلابیون آمریکای لاتین در آمریکا سرکار آمده؛ نه کسی که معاون رئیس‌جمهور در دولت اوباما و عاشق سینه‌چاک صهیونیست‌ها بود!! اعمال تحریم‌های ویزا، آیسا، سیسادا و پایه‌گذاری  تحریم کاتسا، یادگارهای پسابرجامی دولت دموکرات‌ها (اوباما- بایدن) درست بلافاصله پس از اجرای برجام است.

 

افزایش 30 درصدی اقتصاد غیررسمی در دولت تدبیر

بررسی‌ها نشان می‌دهد اقتصاد غیررسمی در هفت سال فعالیت دولت موسوم به اعتدال و تدبیر، 30 درصد افزایش یافته است.

این خبر را روزنامه فرهیختگان ضمن گزارشی منتشر کرده و نوشته است: گسترش اقتصاد غیررسمی علاوه بر داشتن علل و انگیزه‌های متفاوت برای ایجاد، از آنجا که خارج از چتر سیستم مالیاتی کشور بوده و از آنجا که خارج از نظارت نهادهای رسمی است، تبعات مختلفی نیز برای تولید ملی دارد. در واقع اقتصاد غیررسمی برای در امان ماندن از دستگاه‌های نظارتی، مالیاتی، بیمه‌ای و... مجبور به تعامل با آنها و یا مخفی شدن از آنهاست. بر اساس تخمین‌های صورت گرفته موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری؛ حجم کل فعالیت‌های غیررسمی که شامل موارد غیرقانونی، موارد غیرثبتی، موارد پنهان تولید و قاچاق است، در سال‌های اخیر به 53 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور رسیده است.

اقتصاد غیررسمی زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و به یک معضل بزرگ در اقتصاد تبدیل می‌شود که گردش پول آن روزبه‌روز بالاتر می‌رود. مثلا رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در اظهارنظری برآورد کرده بود میزان قاچاق کالا در سال 97 چیزی حدود 10 میلیارد دلار بوده است، با توجه به اینکه پول به دست آمده از این محل خیلی سخت به اقتصاد رسمی جذب می‌شود، می‌توان از سرگردانی آن پول‌ها در بازارهای ارز و دلالی هر کالای دیگری صحبت کرد.

به‌رغم فعالیت 16 ساله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رقم قابل استناد و دقیقی از حجم قاچاق کالا به کشور وجود ندارد. برای مثال در حالی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا ادعا می‌کند قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار در سال 92 به 10 میلیارد دلار در پایان سال 97 رسیده است، اما آمارها و اظهارات مجلسی‌ها و اصناف این میزان را بیش از 20 میلیارد دلار برآورد می‌کنند. این آمارها زمانی قابل تامل می‌شود که تنها 9 تا 10 درصد قاچاق کالا به کشور کشف و ضبط می‌شوند و حتی گفته می‌شود میزان کشفیات از این مقدار نیز کمتر است. بر اساس برآوردهای صورت گرفته اندازه قاچاق به نسبت تولید ناخالص داخلی کشور به حدود 15 درصد رسیده است که احتمالا با تداوم التهاب بازار ارز و همچنین افزایش محدودیت‌های تجاری و... به ارقام بالاتری نیز دست پیدا کرده است.

مهم‌ترین سوالی که ایجاد می‌شود؛ حجم کل فعالیت‌های غیررسمی کشور و میزان آن نسبت به تولید ناخالص داخلی کشور است. تخمین‌های صورت گرفته نشان می‌دهد حجم کل فعالیت‌های غیررسمی که شامل؛ موارد غیرقانونی، موارد غیرثبتی، موارد پنهان تولید و قاچاق است، در سال‌های اخیر به 53 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور رسیده است. البته این به این معنی نیست که فعالیت‌های اقتصادی در بخش غیررسمی در محاسبات تولید ناخالص داخلی به شمار نمی‌آیند بلکه به‌دلیل برآوردی بودن تولید ناخالص داخلی کشور که در سال پیش حدود 3400 هزار هزار میلیارد تومان بوده، قطعا بخش بزرگی از آن محاسبه شده است.

 

پنج سال در کُما بودید که باز هم وعده لغو تحریم را می‌دهید؟!

یک نماینده سابق مجلس می‌گوید: تحریم‌ها با برجام از بین می‌رود نه با زدن برجام و نباید دوباره فرصت‌سوزی کرد(!)

حشمت‌اله فلاحت‌پیشه که در مجلس نهم و دهم از حامیان برجام بود، درخصوص مصوبه مجلس با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» اظهار داشت: به نظر من باید کارشناسی بیشتری روی این طرح صورت بگیرد. چون این طرح نه تنها تحریم‌ها را از بین نمی‌برد بلکه زمینه کاهش تحریم‌ها را از بین می‌برد.

وی به «جماران» گفت: نتیجه این طرح از بین بردن زمینه‌های کاهش تحریم‌ها و برجام است؛ برجامی که ایرانی‌ها تحریم‌ها را تحمل کردند و پای آن ماندند. من به حسن نیت خیلی از حامیان طرح برای حل مشکلات مردم اعتقاد دارم ولی متاسفانه پشت این طرح بیشتر یک روح جناحی می‌بینم.

وی اضافه کرد: متاسفانه در زمان دولت‌هایی که نگاه مثبتی به دیپلماسی دارند معمولا ایران فرصت‌سوزی کرده است. نمونه آن فرصت‌سوزی‌هایی است که در زمان اوباما صورت گرفت. مثلا آقای احمدی‌نژاد ابتدای دولت اوباما یک سری سخنرانی داشت که عملا دنیا را علیه دیپلماسی ایران شوراند ولی سال آخر دولتش چند نامه به اوباما نوشت که هیچ کدام از آنها جواب نگرفت. الان هم به نظر من یک فرصت‌سوزی در این طرح وجود دارد.

وی تصریح کرد: در شرایطی که روح برجام در حال احیاء است و اروپایی‌ها و حتی آمریکا دنبال احیای برجام هستند، این طرح تا حد زیادی بهانه دست مثلث پمپئو، نتانیاهو و بن‌سلمان می‌دهد تا از بین دو مسیری که در آینده وجود دارد مسیر دلخواهشان را تقویت کنند.

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با روی کار آمدن بایدن دو مسیر پیش روی برنامه هسته‌ای ایران هست. یکی مسیر وین و برجام است. به نظر من با برجام تحریم‌ها از بین می‌رود؛ نه با زدن برجام. مسیری هم که دشمنان ایران دنبال می‌کنند مسیر نیویورک و قطعنامه‌های ضدایرانی است که لابی‌های آنها آنجا فعال است.

آقای فلاحت‌پیشه به نحوی سخن گفته که انگار، مخاطبان در سال 93-94 به سر می‌برند و او هم طبق ماموریت سرگرم بزک کردن تحریم و دادن وعده برداشتن تحریم‌هاست!! اگر قرار بود تحریم‌ها با برجام برود، پس رگبار تحریم‌های چندبرابری در دولت اوباما(سلف بایدن) چه می‌گوید؟ آیا آقای فلاحت‌پیشه در همه این سال‌ها در وضعیت کُما به سر می‌برد و خبر نداشت که از صدقه سر روند معطل‌کننده برجام، تحریم‌ها چند برابر شد؟!

ثانیا اقدام مجلس، برجام را به هم نمی‌زند بلکه ضمانت اجرای تازه‌ای تعریف می‌کند؛ اگر طرف غربی به ویژه اروپایی واقعا دنبال برداشتن تحریم‌ها باشد، باید ظرف یک ماه به تعهداتش برگردد تا ایران هم به تعهداتش ادامه دهد. اما اگر امثال این نماینده سابق یقین دارند که غرب تحریم‌ها را کم نخواهد کرد، پس چرا سنگ گزینه مطلوب دشمن و ترجیح او در یکطرفه کردن توافق را به سینه می‌زنند؟

آیا پمپئو و نتانیاهو و بن‌سلمان و بایدن و بلینکن، چیزی جز همین اجرای یکطرفه توافق و تحمیل تحریم‌ها را می‌خواهند؟

 

قیّم‌ها در پوشش شورای سیاست‌گذاری برای اصلاح‌طلبان تصمیم می‌گرفتند

انتقادهای اصلاح‌طلبان در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پس از استعفای رئیس و نایب‌رئیس آن افزایش یافته است.

رسول منتجب‌نیا در انتقاد تندی نسبت به اصل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفته است تشکیل این شورا از اساس ایراد داشت و نباید شکل می‌گرفت. این سخن در حالی است که این شورا بعد از انتخابات مجلس تاکنون هیچ جلسه‌ای برگزار نکرده است و بعد از استعفای عارف و موسوی لاری به عنوان رئیس و نایب‌رئيس شورای عالی گفته می‌شود که عملا شورای عالی سیاست‌گذاری از بین رفته است. از سوی دیگر شورای عالی سیاست‌گذاری در سال‌های فعالیتش همواره مورد انتقاد برخی اصلاح‌طلبان قرار داشت.

وی به روزنامه آرمان گفت: از ابتدایی که شورای عالی سیاست‌گذاری تاسیس شد، به آن انتقاداتی را وارد می‌دانستم و آن را امری غیرقانونی اعلام کردم که موجب تضعیف احزاب و دموکراسی خواهد شد. از زمان تشکیل این شورا انتقاداتی را در این خصوص مطرح می‌کردم و می‌گفتم که این اقدام صحیح نیست و بزرگان اصلاح‌طلب، باید احزاب را تقویت کنند. شخصیت‌های محوری و غیرحزبی باید از احزاب حمایت کنند، زیرا احزاب هستند که باید وارد صحنه شوند. دائما این سخنان را مطرح می‌کردم، عده‌ای آن را می‌شنیدند، عده‌ای نمی‌شنیدند و عده‌ای هم می‌شنیدند و عمل نمی‌کردند. الان اکثریت دوستان ما به این نتیجه رسیده‌اند که شورای عالی سیاست‌گذاری مقوله‌ای منطقی نبود. اگر به فرض فلسفه وجودی آن را بپذیریم، ضرورت آن مختص سال 94 بوده و حالا نیز باید احزاب تقویت شوند.

احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت و فعال اصلاح‌طلب هم درباره سرنوشت شورا به «نامه‌نیوز» گفت: «شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بعد از انتخابات مجلس یازدهم هیچ جلسه‌ای نداشته است و بعد از انتخابات اسفندماه هم آقایان عارف و موسوی لاری از مسئولیت خود کناره‌گیری کردند. با چنین وضعیتی شورای عالی عملا کاری انجام نمی‌دهد و نمی‌کند».

او ادامه داد: «من از ابتدا هم منتقد شورای عالی سیاست‌گذاری بودم زیرا این شورا عملا احزاب را تضعیف می‌کرد. اکنون هم ادامه شورای عالی سیاست‌گذاری به صلاح اصلاح‌طلبان نیست. ما مدت زیادی که برای ایجاد پارلمان اصلاحات یا همان مجمع عالی اصلاح‌طلبان تلاش کردیم اما با کارشکنی برخی و ایجاد بحث‌های فرسایشی از سوی آنها امکان ایجاد آن مجمع عالی فراهم نشد.»

او در توضیح کارشکنی‌های برخی در مسیر تشکیل پارلمان اصلاحات، اظهار کرد: «ما بعد از تشکیل مجلس دهم پیگیر تشکیل مجمع عالی بودیم اما عده‌ای در شورای عالی سیاست‌گذاری خود را قیم همه احزاب می‌دانستند و به جای همه تصمیم می‌گرفتند.

حکیمی‌پور می‌گوید: ایجاد یک جبهه واحد واقعا خنده‌دار است. شورای عالی فضایی بود که برخی فعالیت‌های پشت‌پرده خود را به نام اصلاح‌طلبی انجام دهند».

*********************************

روزنامه وطن امروز **

اطلاعیه دفتر آیت‌الله مصباح درباره وضعیت جسمی وی مردم برای شفای آیت‌الله مصباح‌یزدی دعا کنند

پس از انتشار اخباری درباره علت تشدید بیماری آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی و اعلام ابتلای وی به کرونا، دفتر رئیس موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی(ره) اطلاعیه‌ای صادر کرد.  به گزارش «وطن امروز»، متن این اطلاعیه به شرح زیر است: «در پی انتشار خبر بیماری حضرت آیت‌الله مصباح‌یزدی دام‌‌ظله‌العالی، شایعات و اخبار نادرستی در این باره منتشر شده که موجب نگرانی دوستداران ایشان شده است. ضمن تأکید بر اینکه تنها منبع موثق اخبار صحیح در این باره، پایگاه‌ اطلاع‌رسانی آثار آیت‌الله مصباح به نشانی MESBAHYAZDI.IR می‌باشد، به اطلاع می‌رساند مشکل ایشان ضعف مفرط جسمانی به دلیل ادامه و تشدید بیماری گوارشی است و در منزل تحت مراقبت پزشکی هستند. در انتها بار دیگر از همه علاقه‌مندان درخواست دعا و توسل برای شفای کامل و عاجل ایشان داریم».

***

آیت‌الله جنتی:

نهادهای اطلاعاتی- امنیتی از تکرار وقوع ترورها جلوگیری کنند

دبیر شورای نگهبان از نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور خواست با شناسایی رخنه‌ها و زمینه‌های بروز ترور شهید فخری‌زاده از تکرار وقوع آن به‌طور جدی جلوگیری کنند.

به گزارش مهر، آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان روز گذشته (چهارشنبه) در جلسه این شورا با اشاره به شهادت دکتر محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای و دفاعی توسط ایادی استکبار گفت: ‌دشمن نادان فکر می‌کند با ترور و به شهادت رساندن دانشمندان‌مان، مسیر پیشرفت علم در کشور متوقف می‌شود در حالی که باید بداند این مسیر در همه حوزه‌های آن در ایران، نظام‌مند شده و سال‌هاست توسط انبوهی از جوانان متعهد و متخصص در حال حرکت است و حذف و ترور افراد در این مسیر نه‌تنها خللی ایجاد نمی‌کند، بلکه بر سرعت آن می‌افزاید.

دبیر شورای نگهبان با تاکید بر اینکه انبوهی از شاگردان شهید فخری‌زاده مسیر او را ادامه می‌دهند، گفت: باید تربیت انسان‌های فاضل و متخصص ادامه پیدا کند و البته از جان آنها نیز بشدت مراقبت و حفاظت شود.

***

دستگیری ۳ نفر از عناصر تروریست ضد انقلاب در شمال‌غرب کشور

روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا‌(ع) نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای از دستگیری ۳ نفر از عناصر تروریست ضدانقلاب و مزدوران استکبار جهانی که قصد انجام اقدامات تروریستی داشتند، خبر داد.

به گزارش «وطن امروز»، روابط عمومی قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) نیروی زمینی سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با هوشیاری، اشراف اطلاعاتی و اقدامات پیچیده عملیاتی رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) نیروی زمینی سپاه یک تیم سه نفره از عناصر ضد انقلاب و مزدوران استکبار جهانی که قصد انجام اقدامات تروریستی را داشتند؛ در منطقه مأموریتی قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) در استان آذربایجان غربی مورد رصد و تعقیب قرار گرفته و به نحوی که امکان هیچ واکنشی را پیدا نکردند، دستگیر شدند.

در این عملیات مقادیر قابل توجهی سلاح، مهمات و تجهیزات ارتباطی تروریست‌ها توسط رزمندگان قرارگاه حمزه سیدالشهدا(ع) کشف و ضبط شد.

***

یک مقام آمریکایی:

اسرائیل مسؤول ترور فخری‌زاده است

یک مقام مسؤول در دولت آمریکا اذعان کرد اسرائیل مسؤول ترور دانشمند هسته‌ای ایران است.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه رای‌الیوم، یک مقام مسؤول در دولت آمریکا که نام او فاش نشده، اعلام کرد اسرائیل پشت عملیات ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران است. این مقام آمریکایی در عین حال تاکید کرد اسرائیل غالبا قبل از انجام هر چیزی اطلاعاتی در رابطه با اهداف خود و در رابطه با عملیاتی که قرار است انجام دهد به دولت آمریکا می‌دهد.

این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد: تهدیدات علیه منافع آمریکا در منطقه یا شهروندان آمریکایی افزایش نمی‌یابد زیرا ایران، اسرائیل را به ترور دانشمند خود متهم کرده است اما آمریکایی‌ها بر این باورند ایران هنوز انتقام خون ژنرال سلیمانی را نگرفته است و دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در وقت کنونی این مساله را رصد می‌کنند.

***

با حکم نماینده ولی فقیه در سپاه

«علی شیرازی» مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه ثارالله شد

حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی با حکم نماینده ولی فقیه در سپاه به عنوان مسؤول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در قرارگاه ثارالله منصوب شد.

به گزارش «وطن امروز»، آیین تکریم و معارفه مسؤول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در قرارگاه ثارالله با حضور حجت‌الاسلام و‌المسلمین عبدالله حاجی‌صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه، سردار سرتیپ پاسدار حسین نجات جانشین قرارگاه ثارالله و جمعی از فرماندهان و مسؤولان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.

حجت‌الاسلام عبدالله حاجی‌صادقی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا بویژه سردار حاج‌قاسم سلیمانی و دانشمند شهید محسن فخری‌زاده، اظهار داشت: دشمنان باید تقاص خباثت‌ها و توطئه‌های خود علیه نظام اسلامی و ملت ایران را بدهند.

در پایان این مراسم با حکم نماینده ولی‌فقیه در سپاه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی به عنوان مسؤول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در قرارگاه ثارالله معرفی و از تلاش‌ها و زحمات حجت‌الاسلام و‌المسلمین غفاری‌پور در مدت تصدی مسؤولیت تقدیر شد.

*********************************

روزنامه خراسان**

دیده بان ایران مدعی شد : مصطفی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات، در صفحه اینستاگرام خود تصاویری منتشر کرد و نوشت: «در تاریخ ۲۶ دی ۱۳۸۵، دکتر اردشیر حسین‌پور استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه شیراز و سرپرست آزمایشگاه تحقیقاتی مالک اشتر در خوابگاه صدرای دانشگاه با گاز رادیواکتیو توسط عوامل موساد ترور شد.در آن زمان ترور این دانشمند برجسته هسته‌ای از سوی مقامات تکذیب شد و او به عنوان مورد گازگرفتگی معمولی، غریبانه به خاک سپرده شد!».

تابناک نوشت : یک نماینده مجلس مقایسه ای بین ترامپ و اوباما انجام داد که عجیب بود. سید محمود نبویان نماینده تهران که در برنامه شبکه افق حاضر شده بود به دفاع از ترامپ پرداخت و گفت: «من رفته ام شمرده ام، اوباما ۱۲ بار دستور تحریم داده و این همه که می گوییم ترامپ، تنها سه بار دستور تحریم داده است.» وی افزود: «شاید بگویید اوباما هشت سال رئیس جمهور بود و ترامپ چهارسال، خب اگر ترامپ چهار سال دیگر رئیس جمهور بود، سه ضرب در دو می شود شش بار!»

 جهان نیوز نوشت : گرفتن انتقام خون شهید محسن فخری‌زاده موضوعی دور از ذهن نیست اما این که این بار ایران چه مسیری را برای اخذ تاوان از رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانانش در پیش خواهد گرفت سوالی است که پاسخ‌های متعددی دارد. با توجه به داشتن هم‌پیمان و نیروهای نیابتی در مرزهای رژیم اشغالگر قدس، دست ایران برای پاسخ گویی بسته نیست و به دلیل تفاوت شرایط با ترور شهید حاج قاسم سلیمانی گمان می‌رود نحوه پاسخ گویی نیروهای ایران به این جنایت نیز متفاوت باشد و به روش حمله موشکی به تروریست‌ها در گذشته رقم نخورد. این پاسخ از سوی ایران می‌تواند انتقامی از افرادی در رژیم صهیونیستی یا حمله سایبری به تاسیسات این رژیم اشغالگر باشد و با وارد کردن هزینه زیاد به اسرائیل جنایتکار این پیام را خواهد داشت که این دست عملیات‌ها در کشور ما و علیه منافع ما بهای بسیار سنگینی برای آن ها در پی دارد.

بولتن نیوز نوشت : روز گذشته تجمعی در اردوگاه فلسطینی «البداوی» (در شمال لبنان) در اعلام همبستگی با ملت فلسطین و رد عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی برگزار و بر اساس گزارش وبگاه «العهد»، در این تجمع تصاویر «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به آتش کشیده شد.

*********************************

روزنامه ایران **

افشای اولین ترور هسته‌ای پس از ۱۴ سال

در حالی که گفته می‌شود شهید علیمحمدی نخستین دانشمند هسته‌ای ترور شده ایران بوده است، روز گذشته مصطفی معین وزیر اسبق علوم در پستی اینستاگرامی افشا کرد که ترور دانشمندان هسته‌ای‎ ایران توسط موساد نخستین بار در آذر 1385 با ترور دکتر ‎اردشیر حسین‌پور شروع شده است. به گزارش تابناک، معین در این‌باره نوشته که مقامات وقت در دولت احمدی‌نژاد تصمیم گرفتند آن ترور را یک حادثه عادی جلوه دهند تا نهاد‌های اطلاعاتی زیر سؤال نروند. وزیر علوم دولت اصلاحات گفت که اردشیر حسین‌پور استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه شیراز و سرپرست آزمایشگاه تحقیقاتی مالک اشتر، در خوابگاه صدرای دانشگاه با گاز رادیواکتیو توسط عوامل موساد ترور شد.

 

تکذیب شایعات درباره بیماری آیت‌الله مصباح یزدی

در حالی که برخی کاربران در توئیتر از مبتلا شدن آیت‌الله مصباح یزدی به کرونا خبر داده بودند، دفتر آیت‌الله مصباح یزدی با صدور اطلاعیه‌ای ضمن رد شایعات و اخبار نادرست پیرامون وضعیت بیماری آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی تأکید کرد: مشکل ایشان ضعف مفرط جسمانی به دلیل ادامه و تشدید بیماری گوارشی است و در منزل تحت مراقبت پزشکی هستند. به گزارش ایرنا، این اطلاعیه در حالی تنها منبع موثق اخبار صحیح در این‌باره را پایگاه‌های اطلاع‌رسانی آثار آیت‌الله اعلام کرد که پیشتر روز گذشته کانال منتسب به آیت‌الله مصباح یزدی در یکی از شبکه‌های اطلاع‌رسانی داخلی با اعلام نامساعد بودن حال این عضو خبرگان رهبری و استاد حوزه، از مؤمنان خواست برای شفای وی دعا کنند.

 

قدردانی آژانس پناهندگان سازمان ملل از ایران

نماینده آژانس پناهندگان سازمان ملل در ایران در پیامی از ایران تشکر کرد. به گزارش ایلنا، «ایوو فریجسن» در توئیتر خود نوشت: از ایران به‌خاطر تصویب قانون دادن تابعیت به کودکانی که مادر آنها ایرانی و پدرشان اتباع خارجی است، تشکر می‌کنیم. ما از این اقدام ایران استقبال می‌کنیم و آن را یک گام رو به جلو برای افراد بدون تابعیت در ایران و در کل جهان می‌دانیم.

 

دستگیری دو بدهکار بزرگ بانکی در تهران

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از دستگیری دو بدهکار بزرگ نظام بانکی کشور در پایتخت خبر داد. به گزارش ایسنا، سرهنگ علی ولی‌پور گودرزی با بیان اینکه عدم بازپرداخت تسهیلات دریافتی از سوی این دو نفر، موجب ایجاد اخلال شده بود، گفت: این افراد در مجموع بیش از 20 هزار میلیارد ریال بدهی داشتند و در پرونده آنان مواردی چون کلاهبرداری، جعل، اخذ تسهیلات غیرمجاز بانکی و... به چشم می‌خورد.

 

ادعای رویترز درباره واکنش شورای امنیت به ترور دانشمند ایرانی

خبرگزاری رویترز در گزارشی مدعی شد که شورای امنیت سازمان ملل به احتمال زیاد درخصوص ترور دانشمند ایرانی اقدامی نخواهد کرد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز این ادعا را به نقل از «دیپلمات‌های آگاه» در حالی مطرح کرده است که روز جمعه و بلافاصله پس از ترور شهید فخری‌زاده ایران در نامه‌ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل خواستار محکومیت این ترور و عاملان آن از سوی سازمان ملل شد. رویترز در این باره نوشت: تقاضای ایران در صورتی در شورای امنیت بررسی می‌شود که یکی از ۱۵ کشور عضو این شورا چنین تقاضایی را مطرح کند اما ‌به گفته این دیپلمات‌ها، تاکنون کشورهای عضو شورای امنیت درباره انتشار بیانیه‌ای درباره ترور محسن فخری‌زاده صحبتی نکرده‌اند. این در حالی است که اتحادیه اروپا و کشورهای متعددی از جمله، چین، روسیه، سوئیس و بسیاری از کشورهای عربی همچون امارات متحده عربی، اردن، مصر این اقدام جنایتکارانه را محکوم کرده‌اند.

*********************************

روزنامه شرق **

شرط سودان  برای ادامه توافق عادی‌سازی

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان به وزیر خارجه آمریکا گفته تا زمانی که کنگره قانونی را در خصوص مصونیت سودان از پرونده‌های قضائی تصویب نکند، خارطوم به عادی‌سازی با اسرائیل ادامه نخواهد داد.

 

اعلام رأی نهایی دادگاه ترور رفیق الحریری

دادگاه ویژه لبنان وابسته به سازمان ملل، یازدهم دسامبر را به‌عنوان تاریخ صدور حکم نهایی برای متهم پرونده ترور «رفیق الحریری»، نخست‌وزیر سابق اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری «روسیا الیوم»، این دادگاه افزود: مجازات سلیم العیاش، متهم این پرونده در یک جلسه علنی در روز جمعه ۱۱ دسامبر ۲۰۲۰ از ساعت ۱۰ صبح به وقت اروپای مرکزی برگزار خواهد شد.

 

درخواست برای استعفای پاشینیان

فعالان اپوزیسیون ارمنستان که عصر سه‌شنبه خیابان مرکزی ایروان را مسدود کرده بودند، به طرف ساختمان دولت در میدان جمهوری حرکت کرده و خواستار استعفای نخست‌وزیر این کشور شدند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، این فعالان ضمن خواندن ترانه‌های میهن‌پرستانه، شعارهایی را علیه نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان سر داده و می‌گفتند «نیکول خائن، نیکول گمشو».

 

انتشار فهرست خطرناک‌ترین مناطق جهان

مؤسسه خدمات بهداشتی و امنیتی در جدیدترین ارزیابی خود آورده است که کشور عراق یکی از پنج منطقه‌ای در جهان است که بیشترین خطر را برای مسافران به همراه دارد. این مؤسسه در این ارزیابی تصریح کرده است: لیبی، سوریه، افغانستان، عراق و جمهوری آفریقای مرکزی از جمله خطرناک‌ترین مناطق جهان هستند.

 

به‌رسمیت‌شناختن دولت مادورو

سفیر ونزوئلا در سازمان ملل در توییتی خبر داد: مجمع عمومی سازمان ملل، دولت نیکلاس مادورو را به‌عنوان تنها نماینده قانونی ونزوئلا به رسمیت شناخت و اقدام آمریکا در تحمیل مقامات خودخوانده را رد کرد. همچنین رئیس‌جمهوری ونزوئلا گفته‌ اگر اپوزیسیون در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه ششم دسامبر پیروز شود، آماده کناره‌گیری است.

 

آمادگی حریری برای معرفی کابینه‌

منابع آگاه سیاسی در لبنان اعلام کردند‌ سعد الحریری، نخست‌وزیر مکلف قصد دارد به محض پایان نشست بین‌المللی به میزبانی پاریس درباره حمایت مالی از لبنان، کابینه خود را که متشکل از ۱۸ وزیر است، به رئیس‌جمهور معرفی کند.

 

بیانیه مشترک عربستان و مصر

عربستان و مصر با صدور بیانیه‌ای مشترک بر اهمیت تضمین کشتیرانی آزاد در منطقه خلیج‌فارس، تنگه باب‌المندب و دریای سرخ و اهمیت مسئله فلسطین تأکید کردند. فیصل بن فرحان آل‌سعود، وزیر خارجه عربستان و سامح شکری، همتای مصری او، پس از دیدار مشترک تأکید کردند که این دو کشور در ثبات سیاسی، اقتصادی، اسلامی، فرهنگی و نظامی منطقه نقش مهمی دارند.

 

پرتاب ماهواره امارات توسط روسیه

شرکت فضایی دولتی روسیه از پرتاب یک ماهواره امارات به فضا خبر داد. ماهواره با موفقیت از بخش سوم موشک ماهواره‌بر جدا شده و ساعت 4:33 بامداد به وقت مسکو در مدار زمین قرار گرفت.

 

انتقاد سازمان ملل از تأثیر تحریم‌های یکجانبه

گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد پیامدهای منفی اقدامات زورمدارانه یکجانبه در بهره‌مندی از حقوق بشر، سیاست تحریم‌ها از سوی برخی دولت‌ها را که سبب تشدید فشار بر موضوعات بشردوستانه شده است، به باد انتقاد گرفت و از فقدان همبستگی و همکاری بین‌المللی برای حل این مسئله ابراز تأسف کرد.

 

تیرباران خودروی نامزد انتخابات در  اوگاندا

دو هفته پس از بازداشت و آزادی بابی وای، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اوگاندا و رقیب رئیس‌جمهوری این کشور در انتخابات ژانویه ۲۰۲۱، خودروی او مورد اصابت گلوله نیروهای امنیتی اوگاندا قرار گرفت.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات