صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۲۶۸۹۰

چرا اختلاف مسکو و تل‌‌آویو شعله‌ور شده است؟

نخست آنکه با توجه به تغییرات صورت گرفته در آمریکا و روی کار آمدن جو بایدن، احتمال آن وجود دارد که واشنگتن به سازوکارهای سنتی از جمله گروه چهار برای حل مسئله فلسطین که روسیه نیز عضوی از آن است،

آناتولی ویکتوروف، سفیر روسیه در رژیم صهیونیستی طی یک مصاحبه با «جروزالم پست» گفت، حل نشدن درگیری اسرائیل و فلسطین علت اصلی بی‌ثباتی در منطقه است و نه ایران. وی در اظهار نظر خود تأکید کرد، مشکل منطقه فعالیت ایران نیست، بلکه نداشتن درک متقابل بین کشورها و پیروی نکردن از قطعنامه‌های سازمان ملل در درگیری اعراب و اسرائیل و فلسطین و اسرائیل است. این سخنان سفیر روسیه در تل‌‌آویو موجب احضار وی به وزارت خارجه رژیم صهیونیستی شد و البته تعجب بسیاری را برانگیخت. با این حال واقعیت آن است که کرملین چنین دیدگاهی را پیشتر بارها بیان کرده بود. البته درباره علل و زمان بیان این صحبت‌ها از زبان سفیر روسیه در رژیم صهیونیستی می‌توان به چند نکته اشاره کرد:

نخست آنکه با توجه به تغییرات صورت گرفته در آمریکا و روی کار آمدن جو بایدن، احتمال آن وجود دارد که واشنگتن به سازوکارهای سنتی از جمله گروه چهار برای حل مسئله فلسطین که روسیه نیز عضوی از آن است، بازگردد. بنابراین روس‌ها که یک‌جانبه‌گرایی ترامپ در خصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی یا مالکیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان را سیاستی یکجانبه و نادرست تلقی می‌کردند، اکنون امیدوارند که با آمدن بایدن این سیاست‌های تندروانه تلطیف شود.

دوم آنکه، رویکرد یکجانبه آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی در دوران ترامپ موجب شد رهبران فتح بیش از گذشته به مسکو روی آورند. در این زمینه حتی محمود عباس خواهان جایگزینی روسیه به جای آمریکا در مذاکرات با طرف صهیونیستی شد. بر این اساس روسیه تلاش می‌کند به طرف‌های فلسطینی این پیام را منتقل کند که همچنان به عنوان یک بازیگر واسط و میانجی می‌تواند در آینده این مناقشه ایفای نقش کند

سوم آنکه، روسیه همواره خواهان ایجاد توازن در منطقه غرب آسیا بوده است. روس‌ها به خوبی درک می‌کنند که ایران از سوی غرب تحت فشار اقتصادی بی‌سابقه‌ای قرار گرفته و در این بین وقایعی همچون ترور نظامیان و دانشمندان ایرانی می‌تواند کل منطقه را تحت‌الشعاع قرار دهد. از این رو روسیه بنا به فراخور زمان تلاش می‌کند این پیام شفاف را به صهیونیست‌ها بدهد که از تکرار هرگونه عمل شرارت‌آمیز دست بردارند.

چهارم آنکه، تشدید اعتراضات در داخل رژیم صهیونیستی و بحث انحلال پارلمان، احتمال تداوم نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو را به شدت ضعیف کرده است. این در حالی است که اگر راست‌گرایان در داخل رژیم صهیونیستی کنار بروند و چپ‌گرایان به رهبری بنی گانتس قدرت را در دست گیرند، آنگاه روابط چندان مطلوبی با مسکو نخواهند داشت. از این رو روسیه سعی می‌کند پیش از وقوع این تحول سیاسی در سرزمین‌های اشغالی، هشدارهای لازم را به دولت آینده این کشور بدهد که اگر بخواهد مسیر نادرستی انتخاب کند، کرملین آمادگی چرخش و سنگینی وزنه حمایت خود از ایران و فلسطین را دارد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات