صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۲۷۰۱۱

جریان تحریف علیه عقلانیت ضد تحریم/ چه کسانی با بیانات رهبر انقلاب غیرصادقانه رفتار کردند؟

مسیری که یک بار در مسئله برجام طی شد و نتیجه آن تشدید تحریم‌ها و تضعیف اقتصاد و پایین آمدن سطح معیشت مردم و  فرصت‌سوزی 7 ساله در استفاده از سایر ظرفیت‌های اقتصادی و بین‌المللی بود.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت سالگرد سپهبد شهید سردار سلیمانی و خانواده آن شهید والامقام، به مسئله مهم خنثی‌سازی تحریم‌ها پرداختند.

ایشان با تاکید بر اینکه "بیش از آنکه به‌فکر رفع تحریم باشیم بر خنثی کردن آن تمرکز کنیم"، به مسئله رفع تحریم‌ها نیز اشاره کرده و فرمودند: نمی‌گوییم دنبال رفع تحریم نباشیم، چرا که اگر بتوان تحریم را رفع کرد، حتی یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم، اگرچه اکنون چهار سال است که تأخیر شده و از سال 95 که بنا بود همه تحریم‌ها یک‌باره برداشته شود، تا امروز نه‌تنها تحریم‌ها برداشته نشد بلکه زیادتر هم شد.

رهبر انقلاب در ادامه راه رفع تحریم‌ها را "روش درست، عاقلانه، ایرانی ـ اسلامی و عزتمندانه" دانستند و تاکید داشتند "تمرکز عمده باید بر خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد که ابتکار آن به‌دست شماست." و از مسئولان خواستند همانطور که می‌گویند باید با دنیا مذاکره کرد، با عنصر داخلی نیز مذاکره و اختلافات را حل کنند.

این بیانات رهبر انقلاب درباره رفع تحریم‌، با تحریف هایی مواجه شده؛ گروهی که از سابق وانمود می کردند رهبر انقلاب اساساً علاقه ای به رفع تحریمها ندارد این روزها و هفته ها هم تلاش می کنند که این بخش از بیانات ایشان را یا سانسور یا مصادره به مطلوب کنند.

اما از سوی دیگر، برخی روزنامه‌های جریان حامی دولت هم از سوی دیگری به تحریف گسترده پرداختند و برخورد "نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ" با آن داشتند.
 
روزنامه‌های اعتماد، شرق، همشهری، ابتکار، آرمان ملی، شهروند، مردمسالاری و سازندگی با تیتر کردن این عبارت که "برای رفع تحریم‌ها حتی یک ساعت هم نباید تاخیر کنیم" و بدون برجسته سازی وجه دیگری از فرمایشات ایشان در هفته های گذشته و حتی همین دیدار مورد اشاره که مهمترین راه برای رفع تحریمها را ناامید کردن غرب از وادادگی ایران توصیف میکردند، این رسانه ها اینگونه القا کردند که برای حل مشکلات کشور راهی جز رفع تحریم‌ها آنهم با همان روشی که جریان توافق بد میگوید، وجود ندارد! و رفع تحریم‌ها نیز مستلزم مسیری است که در 7 سال گذشته طی شده است.

بیانات مقام معظم رهبری آشکارا برهم زدن دقیق و عمیق این نکته است که اساساً دوقطبی واقعی در کشور، دوقطبی مذاکره یا عدم مذاکره نیست که برخی حامیان دولت و حتی گروه کوچکی از منتقدان دولت به آن دامن میزنند. دوقطبی واقعی بر سر عقلانیت و عدم عقلانیت تنظیم مناسبات با دشمن قداره ای مانند آمریکاست. عقلانیت جمهوری اسلامی صراحتاً قوی شدن و مقاومت فعال را توصیه میکند. تجویزی که هم دشمن را وادار به رفع تحریمها میکند و همزمان و مهمتر از آن این تحریمها خنثی میکند.

بدیهی است که اگر مواجهه قدرتمندانه و عاقلانه ایران محاسبات دشمن را به نحوی رقم بزند که غرب غارتگر و مدافعان او احساس کنند تحریم ایران بیشتر به ضرر آنهاست و یا تاثیری ندارد، چه راهی غیر از برداشتن تحریمها خواهند داشت؟ و یا در این صورت حتی اگر ادامه دهند چه کسی پیروز خواهد بود؟

ایشان تلاش برای رفع تحریم‌ها را نه تنها نفی نکرده بلکه آن را لازم و ضروری دانستند اما با دو پیش فرض مهم که متاسفانه در مذاکراتی که به برجام منتهی شد این دو مسئله رعایت نشد و در نهایت موجب تشدید تحریم‌ها شد.
اول اینکه، روش رفع تحریم باید درست و عاقلانه وعزتمندانه باشد و در ثانی، مهم‌تر از رفع تحریم بی‌اثر کردن آن و تلاش برای مستاصل کردن طرف مقابل در استفاده از حربه‌‌ی تحریم است. اگر با استفاده از ظرفیت‌های درونی کشور، موتور اقتصاد به حرکت دربیاید، بلاشک طرف غربی نیز از سر ناچاری و استیصال مجبور به عقب نشینی خواهد بود که در سخنان اخیر مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شد: " باید در همه عرصه‌ها از جمله اقتصاد، علم و فناوری و دفاعی قوی شویم چون تا قوی نشویم دشمنان از طمع، تعرض و تجاوز دست بر نخواهند داشت."

متأسفانه همانطور که سال 92 و در زمان روی کارآمدن آقای روحانی، استفاده از عباراتی همچون "خزانه خالی" یا "مواجه بودن دولت با انبوهی از بدهی" این پالس و سیگنال را به طرف غربی فرستاد که ایران در شرایطی است که هرگونه قراردادی را می‌توان به او تحمیل کرد و در ازای آن، امتیازات فراوانی گرفت، حال بعد از گذشت 7 سال، حال و هوای سال 92 با روی آمدن جو بایدن بار دیگر در حال تکرار شدن است و برخی جریان‌ها می‌خواهند با فرستادن سیگنال ضعف و استیصال، طرف مقابل را به وارد کردن هرگونه فشاری بر ایران آماده کنند.

مسیری که یک بار در مسئله برجام طی شد و نتیجه آن تشدید تحریم‌ها و تضعیف اقتصاد و پایین آمدن سطح معیشت مردم و  فرصت‌سوزی 7 ساله در استفاده از سایر ظرفیت‌های اقتصادی و بین‌المللی بود. این جریان در حقیقت با تحریف سخنان روز گذشته رهبر انقلاب، مسیر عقلانی که ایشان برای حل مشکلات -چه از طریق رفع تحریم و چه خنثی‌سازی آن- پیشنهاد کردند را نادیده گرفتند و نشان می‌دهد همچنان بر مسیر غیرعقلانی که در سالهای گذشته آن را تجربه کرده بودند اصرار دارند و با تحریف جریان عقلانی نظام نیز در حقیقت، مسیری را پیشنهاد می‌کند که به تشدید تحریم‌ها منجر خواهد شد. و البته گروه کوچکی نیز در سوی دیگر، بدون تبیین عقلانی و دقیق این موضع جمهوری اسلامی، مسیر را برای دولتیها به منظور ساختن دوقطبی‌های جعلی ساده می‌کنند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات