صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۲۶۸۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۳ آذرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): جنگ تحمیلی تمام شد با خرسندی، یعنی با پیروزی ملّت ایران؛ علّتش این بود که مشکلات را تحمّل کردند. من به شما عرض می‌کنم که این زحمات امروز هم تمام خواهد شد و می‌تواند با خرسندی تمام بشود؛ شرطش این است که آحاد ملّت ایران ــ بخصوص مسئولان در رده‌های مختلف ــ کار خودشان را خوب انجام بدهند. (۱۳۹۸/۰۱/۳۱) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

تحریف واقعیت مذاکره از زبان آقای وزیر!

وزیر امور خارجه کشورمان به‌تازگی در برنامه «عصر حیرت» درباره مذاکرات مسقط اظهارات تعجب‌برانگیزی داشت که با واکنش‌های سیاسی و رسانه‌ای زیادی مواجه شد. از منظر آقای ظریف «کسانی که با برجام مخالف بودند، با مذاکرات مسقط هم مخالف بودند. به‌رغم دستور رهبری، کارشکنی کردند و یک سال فرصت‌سوزی کردند!».

نکات تحلیلی: 1- اساس نظام معنایی و مفهومی آقای وزیر در این مصاحبه بر این تحریف استوار شده است که «مذاکرات در مسقط با دستور رهبری شروع شد». این بیان ظریف درواقع، خاک پاشیدن بر روی آفتاب است درحالی‌که مواضع و سخنان رهبری و راهبرد هسته‌ای نظام جمهوری اسلامی، روشن و در دسترس همگان قرار دارد. رهبری در هیچ مذاکره‌ای دستور مستقیم و اولیه به مذاکره به‌ویژه با آمریکا نداده‌اند. بلکه تنها مؤید تصمیم و خواسته مصرانه دولت‌ها بوده‌اند؛ آن‌هم با کلی شرط و شروط صیانتی از اصول انقلاب اسلامی، منافع ملی و مصالح کلان ملت ایران. این رویه واحد و ثابت رهبری از مذاکرات مسقط تا برجام قابل رصد و دریافت است. 2- با احترام اما بدون رودربایستی تحریف آقای ظریف آنجاست که «مجوز» رهبری به آقای صالحی در زمانه دولت اسبق را حمل به «دستور» می‌کند؛ انگار که آن مذاکرات، ابتکار و خواست مستقیم رهبری بوده و حال‌آنکه رهبر انقلاب در آن زمان نیز - همچون دوره دکتر روحانی- با خواست وزیر خارجه وقت (صالحی) و به‌عنوان تجربه و درس، اجازه مذاکره دادند. آقای وزیر اگر به کتاب خاطرات آقایان روحانی و صالحی مراجعه کنند، در این زمینه اطلاعاتشان کامل می‌شود. 3- امروز که زمان پاسخ دادن و وارسی عملکردهاست، وزیر محترم، با گفتن این‌که رهبری در جریان بوده و دستور به مذاکره داده، شانه از مسئولیت خالی می‌کند. حتی برفرض که رهبری دستور داده باشند، آیا به چهار شرط ابلاغی معظم‌له در مسقط عمل شد؟! آقای وزیر! رهبری 9 شرط هم برای برجام صادر کردند و مبتنی بر آن‌ها مجوز نرمش قهرمانانه در برجام را دادند، به کدام‌یک عمل کردید؟!

نکته راهبردی: مشی رهبر انقلاب در مذاکرات هسته‌ای بسیار روشن، قابل دفاع و رجوع است. بی‌شک اگر دستگاه دیپلماسی کشور با منظومه فکری و سیاسی معظم‌له جلو می‌رفتند، امروز کشور در شرایط بهتری قرار داشت. متأسفانه جریان سیاسی که مذاکره با آمریکا و اروپا را در دولت‌های مختلف مدیریت کرد، از راهبرد «نرمش قهرمانانه» فقط نرمش‌اش را گرفت و برگه‌های اقتدار و قدرت ایران را وجه‌المصالحه مذاکره و معامله‌ای ناقص و بدون تضمین قرار داد. البته زبان این جریان امروز به تحریف و برای ارائه قرائتی وارونه دراز است و ابایی هم ندارد از کیسه رهبری هزینه کند! (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                 

شکست حلقه ضدانقلاب

«روح‌الله زم» مؤسس و گرداننده رسانه معاند آمدنیوز، به دار مجازات آویخته شد. وی در 22 مهرماه 98 با شگردهای پیچیده اطلاعاتی سپاه، بازداشت و به کشور بازگردانده شد. دادگاه روح‌الله زم طی ۶ جلسه به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران و به‌صورت علنی با حضور مستشار، وکیل مدافع زم و نماینده دادستان در اجرای مواد ۳۵۲ و ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری برگزار شد.

گزاره‌های خبری: 1- نقطه اتصال براندازان: کانال شایعه‌ساز آمد‌نیوز یکی از مهم‌ترین کانال‌های تلگرامی ضدانقلاب بود که در طول فعالیت چند ساله خود نه‌تنها در راستای همگرایی و همبستگی جبهه ضدانقلاب، کشورهای ضد ایران و سازمان‌های بین‌المللی عمل می‌کرد، بلکه همین رسانه عامل پیوند برخی از سرشبکه‌ها و عناصر برانداز داخلی با عوامل و سرویس‌های خارجی بود. 2- جاسوسی بین‌المللی علیه ایران: از سال ۹۵ تا زمان دستگیری، از طریق ارتکاب جرائم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی یکی از کشورهای منطقه، جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی کشور فرانسه و همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی فعالیت می‌کرد. 3- هدایت‌کننده اغتشاشات؛ زم در جلسات دادگاه خود اقرارها و اعترافات قابل‌تأملی داشت؛ ازجمله، اعتراف کرد لیدر اغتشاشات دی‌ماه ۹۶ بوده که در نتیجه آن تعدادی از هم‌وطنانمان به‌واسطه اعمال تروریستی عناصر مزدور وابسته به بیگانه جان خود را از دست دادند. زم همچنین اقرار کرد که در شکل‌گیری شورای ۲۹ رسانه برانداز نقش داشته است. 4- اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی؛ زم در یکی از جلسات دادگاه خود در خصوص اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی گفته بود، بعد از دی‌ماه ۹۶ تا اواسط سال ۹۷ اقدامات گسترده تبلیغاتی علیه نظام انجام دادم، چراکه به براندازی معتقد شده بودم. 5- تشویق حمله به مناطق نظامی؛ در یکی از جلسات دادگاه، «توانا محمدی» مدیر فنی کانال معاند آمدنیوز، اعلام کرد: «به دستور زم قرار بود برای زدن یک پایگاه سپاه به‌صورت پایلوت ۵۰۰ هزار دلار و پس از آن برای بقیه جاها ۲ میلیون دلار دریافت کنم. خواسته زم ساخت پهپاد و موشک و زدن آن‌ها به مراکز حساس کشور بود».

نکته راهبردی: بازداشت تروریست‌هایی مانند روح‌الله زم، جمشید شارمهد و ... نشان می‌دهد، نیروهای اطلاعاتی کشورمان توانایی برخورد با تمام حلقه‌های ارتباطی جریان‌های برانداز در خارج را دارند؛ افزون بر این لازم است زیرساخت‌هایی که جریان‌های ضدانقلاب بر آن سوار می‌شوند نیز مورد ارزیابی و آسیب‌شناسی قرار گیرند و با عوامل تهدیدزا در شبکه‌های ارتباطی برخورد شود. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ اخبار ویژه                    

هجوم خارجی‌ها برای خرید خانه در اهواز!

معاون مسکن وزیر راه اعلام کرد: «گران‌ترین شهر کشور از لحاظ مسکن، تهران با متری ۲۷ میلیون تومان است و بعد از آن اهواز با متری ۲۳ میلیون تومان. تنها این دو شهر در کشور بالای ۲۰ میلیون تومان هستند و باقی شهرها پایین‌تر و حتی ۲۵ استان زیر متری ۱۰ میلیون تومان است. علت بالا بودن قیمت مسکن در اهواز، هجوم خریداران غیر ایرانی به خوزستان برای خرید خانه است. این اتفاق در چند ماه اخیر رخ داده و تا پیش از آن، اهواز شهر گرانی در بخش مسکن نبود».

پدافند هوایی آماده پاسخ است/ جانشین قرارگاه پدافند هوایی با اشاره به برخی فعالیت‌ها در آسمان منطقه توسط نیروهای فرامنطقه‌ای، اعلام کرد: «تمام تحرکات ازجمله پرواز بمب‌افکن‌های ۵۲B- در فاصله بیش از ۱۵۰ کیلومتری از مرزهای خلیج‌فارس پایش و رصد می‌شود. کوچک‌ترین تجاوز به حریم هوایی کشور با پاسخ آتشین پدافند هوایی مواجه خواهد شد».

▼ اخبار

جایگاه فرسوده آمریکا در منطقه!

«آنتونی کردزمن» پژوهشگر ارشد «مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن» در پایگاه رسانه‌ای این مرکز نوشت: «در سال ۲۰۱۳ آمریکا و شرکای راهبردی‌اش، هنوز برتری قاطعی در زمینه نیروی هوایی مدرن و ظرفیت‌های هدف‌گیری دقیق در قیاس با ترکیب موشک‌ها و هواپیماهای رزمی قدیمی ایران داشتند؛ اما امروز، ایران نشان داده که از موشک‌های پیشرفته بالستیک و فن‌آوری موشکی کروز و نیز توانمندی طراحی کلاهک‌های متعارف (که در حمله به تأسیسات نفتی عربستان به کار رفت) برخوردار است. پیشرفت قدرت متعارف تکاوری ایران، پیامدهایی هم دارد. موشک‌های نقطه‌زن ایران به این کشور یک توانایی مهم تکاوری، برای زدن اهداف بسیار با ارزش نظامی و غیرنظامی در سراسر منطقه می‌دهد و امکان می‌دهد تا دست برتر آمریکا و اعراب در نیروی هوایی را پس بزند. تحریم‌ها برای ایران مشکلاتی را درست کرده‌اند، آمریکا توانمندی‌هایی هم دارد. بااین‌همه، دلایلی برای هشدار وجود دارد؛ نخست، دولت بایدن نمی‌تواند به‌سادگی در رابطه با برجام به گذشته برگردد. دوم، بسیاری از جنبه‌های جاگیری آمریکا در منطقه، در چهار سال گذشته فرسوده شده است. رخدادهایی همچون ترور محسن فخری زاده، هرچند هم که مهم باشد، تنها بخشی از کل داستان به شمار می‌رود».

سود ۴۰ هزارمیلیاردی فولاد مبارکه در جیب رانت‌خواران

«موسوی لارگانی»، عضو هیئت‌رئیسه مجلس خبر داد: «فولاد مبارکه بیش از ۴ میلیون تن صادرات انجام نشده دارد. شرکت‎هایی با ظرفیت تولیدی کمتر، صادراتی نزدیک به ۲ برابر صادرات این شرکت داشته‎اند و این موضوع به معنی از دست دادن سالیانه یک میلیارد دلار است. در بخش فروش داخلی فولاد مبارکه و هرمزگان سالیانه حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تختال(شمش)، ۴ میلیون تن ورق گرم و حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن ورق سرد و پوشش‌دار به فروش رسیده است. در هر کیلو از محصولات فروخته شده بین ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان رانت توزیع شده که متأسفانه به تعداد محدودی از افراد رسیده است. کافی است اشاره کنم که تختال فروخته شده تنها به حدود ۲۰ نفر و ۸۰ درصد ورق گرم به کمتر از ۱۰۰ نفر داده شده است. در بخش ورق سرد نیز هر روز شاهد اعتراض مشتریان واقعی این شرکت هستیم. وجود برخی افراد سفارش شده سیاسی و وابستگان آن‌ها، متأسفانه موجب شده تا رانتی بالغ‌بر ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال که معادل ۲ برابر سود سالیانه فولاد مبارکه است از جیب میلیون‌ها سهامدار به جیب تعداد معدودی افراد خاص برود. افزایش بدهی فولاد مبارکه به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان و ابهامات اساسی در مورد قراردادهای خرید و توسعه و موضوعات مختلف دیگر به‌شدت موجب نگرانی بوده و در چنین شرایطی حضور وزیر صمت در این شرکت با سخنان اخیر ایشان در مورد قصد مبارزه با فساد و رانت تناسبی ندارد».

گروکشی سلامت مردم با موضوع مذاکره!

پیوند زدن پذیرش لوایح اف‌ای‌تی‌اف و موضوع خرید واکسن کرونا مسئله جدیدی است که رسانه‌های اصلاح‌طلب مدتی است به آن می‌پردازند. سخنان ضدونقیض در خصوص دریافت واکسن کرونا و همچنین موضوع تحریم و پذیرش لوایح این کنوانسیون، یک نوع گروکشی سلامت مردم با بحث مذاکره است. با توجه به اینکه هنوز هیچ‌کدام از واکسن‌های کرونا در جهان نتوانسته به‌درستی عمل کند، در داخل کشور بحث خرید واکسن کرونا و عدم دریافت آن به خاطر تحریم‌ها مطرح است. رسانه‌های وابسته به جریان اصلاح‌طلب درصدد آن هستند که القا کنند، حاکمیت صلاحیت زمان را درک نمی‌کند و حاضر نیست به خاطر جان مردم دست از برخی از موضوعات که برای جهان حل شده است، بردارد. ایجاد ترس در مردم، پیوند زدن سلامت مردم با تحریم‌ها و فشار به حاکمیت از اهداف چنین جریانی می‌تواند باشد. ناامید کردن مردم از واکسن تولید داخل، قبل از اینکه مراحل خود را طی کند، ازجمله موضوعاتی است که رسانه‌های اصلاح‌طلب بر روی آن کار می‌کنند. این رسانه‌ها این احتمال را می‌دهند که ساخت واکسن توسط ستاد اجرایی فرمان امام می‌تواند راه را برای ورود طیف مقابل به ریاست‌جمهوری بازتر کند.

▼ اخبار کوتاه

ظریف: همیشه آماده مذاکره بوده‌ایم!/ وزیر خارجه کشورمان در توئیتی به زبان عربی خطاب به کشورهای همسایه در خلیج‌فارس، نوشت: «به نظر می‌رسد برخی کشورهای همسایه از غرب درخواست کرده‌اند که بخشی از روند مذاکره با ایران باشند. ما با غرب در خصوص منطقه مذاکره نمی‌کنیم. مشکل اصلی، مداخله‌های آنان است. ما همیشه آماده مذاکره با همسایگان هستیم و طرح‌هایی همچون امنیت منطقه‌ای ۱۹۸۶، مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای ۲۰۱۶ و ابتکار صلح هرمز ۲۰۱۹ بیانگر این موضوع است».

مجلس به دنبال برچیدن شبکه‌های قمار در فضای مجازی/ «مجتبی توانگر» نماینده مجلس در توئیتی نوشت: «با برخی همکاران در روزهای آتی، طرح «مقابله فراگیر با شبکه قمار» را در مرکز پژوهش‌های مجلس آماده و به‌طورجدی اجرای قانون پول‌شویی را پیگیری می‌کنیم. با عزم فرادستگاهی و بدون ملاحظه‌کاری، طومار شبکه فاسد، با نفوذ و زالوصفت قمار که در حال مکیدن سرمایه‌های مردم هستند را درهم می‌پیچیم».

ترکیه: اردوغان از حساسیت شعر بیخبر بود/ وزیر خارجه ترکیه در گفت‎وگو با وزیر امور خارجه کشورمان گفت: «رئیس‌جمهور ترکیه به تمامیت ارضی ایران احترام گذاشته و نسبت به حساسیت‌های پیرامون شعر قرائت‌شده نیز مطلع نبوده و آن را صرفاً در ارتباط لاچین و قره‌باغ می‎دانسته و به همین دلیل آن را در مراسم باکو خوانده است.

واردات عجیب‌وغریب از ترکیه/ از ۲ میلیارد و ۶۰۶ میلیون دلار کالای وارداتی ایران از ترکیه در ۸ ماهه سال ۹۹ لیست برخی اقلام وارداتی بسیار جالب‌توجه است. برای مثال در ۸ ماهه امسال مقادیر چشمگیری مدادتراش و تیغه آن، روغن‌موتور (که ایران تولیدکننده بزرگ آن است)، مکمل‌های غذایی، موز، لوبیاچیتی و موم زنبورعسل وارد شده است.

وضع امریکا در دوره ترامپ از زبان آمریکایی‌ها/ «فاکس‌نیوز» نتایج یکی از نظرسنجی‌هایش از مردم آمریکا را منتشر کرد که در آن، ۵۵ درصد از مردم این کشور معتقدند کشورشان در دوره ترامپ پسرفت کرده، ۳۲ درصد ترامپ را عامل پیشرفت می‌دانند و ۱۱ درصد دیگر گفته‌اند اوضاع آمریکا تغییر چندانی نکرده است.

همه‌گیری بیشتر اخبار کذب در توئیتر/ نتایج پژوهشی تازه توسط محققان دانشگاه ام‌ای‌تی نشان می‌دهد که در توییتر اخبار دروغین سریع‌تر از اخبار واقعی همه‌گیر می‌شوند؛ بنابراین پژوهش که با بررسی ۱۲۶ هزار خبر در قالب 4.5 میلیون توییت صورت گرفته است، اخبار دروغ و کذب دست‌کم «۷۰ درصد» بیشتر از اخبار صحیح بازنشر می‌شوند.

احکام سیاسی (سؤال 99): آسیب رساندن به اموال و دارایی­های ستاد تبلیغات انتخاباتی نامزدهایی که همسو با جریان انقلاب نیستند، چه حکمی دارد؟ پاسخ: جایز نیست و موجب ضمان خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات