صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۲۷۱۱۳

سناریوی جدید دشمن

آمریکا مطابق معمول گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران را متهم به این کار کرده است. وزیر خارجه ایالات متحده تاکید کرد عراق باید عوامل این حملات را تحت پیگرد و مجازات قرار دهد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

شلیک حداقل هشت راکت به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد در شامگاه یکشنبه 30 آذر 99، واکنش‌هایی را برانگیخته است.
آمریکا مطابق معمول گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران را متهم به این کار کرده است. وزیر خارجه ایالات متحده تاکید کرد عراق باید عوامل این حملات را تحت پیگرد و مجازات قرار دهد.
همچنین ژنرال کنت مکنزی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا گفت اگر جمهوری اسلامی قصد حمله در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی دارد، ایالات متحده آماده واکنش است.
سفارت آمریکا همانند سفارتخانه‌های سایر کشورهای جهان در بغداد کارکرد دیپلماتیک ندارد، بلکه آمریکا با استقرار سامانه‌های موشکی و نیروهای نظامی خود، این سفارت را به یک پایگاه نظامی تبدیل کرده که امنیت شهروندان بغداد و عراق را تهدید می‌کند.
به همین دلیل در پی حملات راکتی، سامانه‌های دفاع هوایی C-RAM مستقر در سفارت آمریکا فعال شدند و بالگردهای آمریکایی بر فراز منطقه به پرواز در آمدند.
نکته قابل توجه آن است که علاوه بر گروه‌های سیاسی عراق، گروه‌های مقاومت از جمله کتائب حزب‌الله عراق که گرایش شدید ضد آمریکایی دارد، در بیانیه‌ای حمله به سفارت شرارت (سفارت آمریکا) در این برهه زمانی را اقدامی بی‌ضابطه دانست و گفت که طرف‌های ذی‌ربط باید عاملان آن را تحت پیگیری قرار داده و دستگیر کنند.
مقتدا صدر هم که دارای روحیات آمریکاستیزی است در بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ کس حق استفاده از سلاح در خارج از چارچوب دولت را ندارد و دولت باید وضعیت اضطراری را در بغداد اعلام و از ارتش به طور انحصاری برای محافظت از غیرنظامیان و ماموریت‌های دیپلماتیک استفاده کند و من آماده همکاری کامل در زمینه تامین امنیت هستم.
این واکنش‌ها نشانگر آن است که حمله به سفارت آمریکا منشا عراقی ندارد و انگشت اتهام متوجه رژیم صهیونیستی و چه بسا خود آمریکایی‌ها می‌باشد؛ مساله‌ای که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مشکوک خواندن همزمانی این حمله با پیام پمپئو، به آن اشاره کرد.
از این نگاه، به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپ در واپسین ایام حضور ترامپ در کاخ سفید، دور تازه‌ای از ماجراجویی را آغاز کرده‌اند تا کار جو بایدن را در پرونده‌های منطقه‌ای دشوار سازند.
نیز اتهام علیه مقاومت و جمهوری اسلامی نشانگر آن است که هدف اصلی این سناریو، تکمیل حلقه‌های فشار حداکثری و ادامه این روند توسط دولت بعدی آمریکا است.
توجیه ادامه حضور نظامی آمریکا در عراق نیز از دیگر اهداف این سناریو محسوب می‌شود، به ویژه آن که عراق مطابق مصوبه پارلمان خواستار خروج آمریکایی‌ها از این کشور بوده و عقب‌نشینی مرحله ای آغاز شده است.
و بالاخره نزدیک بودن سالگرد شهادت سردار سلیمانی و تهدید ایران به انتقام سخت از دیگر انگیزه‌هایی است که دشمن را به این جمع‌بندی رسانده که فضای منطقه و به ویژه عراق را امنیتی ـ نظامی کرده و به زعم خود در برابر هر گونه واکنش احتمالی ایران، نوعی بازدارندگی ایجاد کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات