صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۲۷۱۴۴
 در گفت و گو با بصیرت مطرح شد:

سپاه همزمان با تحریم ها برای کشور آبرو داری کرد/ نفتکش اقیانوس پیما پیام ناکامی را به دشمنان فرستاد

حکیمی در آخر اظهار داشت: به صراحت عرض می کنم  اگر سپاه نبود فکر نمیکنم دولت روحانی بتواند کشور را آبرو مندانه اداره کند و این به وضوح دیده می شود.
سعید ترکاشوند – خبرنگار/ یک اقتصاد دان تولید نفت کش ایرانی توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا را اقدامی مهم در راستای مقابله و دور زدن تحریم دانست و این کار را آبرو داری سپاه برای کشور توصیف کرد.

«ابوالقاسم حکیمی پور» اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پایگاه تحلیلی خبری بصیرت با اشاره به دستاورد مهم قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در تولید نفت کش ایرانی، این  اقدام را مهم  توصیف کرد و ذیل این امر به موضوع خود کفای اقتصادی اشاره کرد و گفت: از آغاز  دهه 1990 میلادی ما در اقتصاد بین الملل  و بازرگانی شاهد 2 دیدگاه  متفاوت بوده ایم.
این  اقتصاددان ادامه داد: دیدگاه نخست، خود کفایی اقتصادی است که بر این اصل استوار بود که کشور های موافق این دیدگاه دروازه کشور خود را بر روی هر گونه کالا های خارجی  حتی کالا های استراتژیک می بندند و با توجه  ظرفیت های داخلی نیاز های کشور را برآورده می سازند؛ این دیدگاه در ایران هنگام جنگ تحمیلی و کشور های سوسیالیستی اجرا می شد.

وی تصریح کرد: در اواخر جنگ تحمیلی و روی کار آمدن آقای رفسنجانی ، رویکرد اقتصادی کشور بر اساس لیبرالیسم اقتصادی تنظیم شد و این سیاست اقتصادی، ما  را به اهداف اصلی اقتصادی کشور نزدیک نکرد و وضعیت را بدتر کرد.

ظهور لیبرالیسم اقتصادی در ایران، مصرف گرای به جای خود کفایی
حکیمی پور در خصوص سیاست های اقتصادی دولت سازندگی اظهار داشت: نظر آقای رفسنجانی بر این بود که حتی پیکان ما هم برای افزایش کیفیت، نیاز به رقابت در بازار دارد و این رقابت را مستلزم ورود اجناس خارجی در بازار  های کشور می دانست.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: در زمان اقای رفسنجانی در بازار خودرو، میزان واردات خودروی خارجی رقمی بالغ بر 5/8 میلیارد دلار بوده است در عین حال نتیجه معکوس داشته است و بیشتر به رونق فرهنگ مصرف گرایی منجر شد.

وی تاکید کرد:  علاوه بر این موضوع و متناسب با این  امر فرایند تولید در زمان آقای رفسنجانی  به دلیل عدم توجه به سیاست اقتصادی خودکفایی دچار مشکلات و چالش های سنگینی شد و ما در سال های 71 و 72 شاهد تورم 5/49 درصدی در کشور بوده ایم و اکنون در دولت آقای روحانی شاهد شکستن رکورد آقای رفسنجانی در نرخ تورم هستیم.

خودکفایی نهفته در عملکرد چراغ خاموش سپاه پاسداران
حکیمی پور در خصوص تولید نفتکش ایرانی توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: در این سال ها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای خود کفایی حرکت هایی به طور چراغ خاموش انجام داده و در این میان انتقاد هایی مبنی بر  بی ربط بودن فعالیت اقتصادی سپاه، انحصار 60 درصدی اقتصاد ایران در دست سپاه مطرح شده که به نظر بنده این گونه مسائل  بی ربط است و در این  سال ها مدیران سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی دستاورد ها و موفقیت های مهمی به دست آوردند.

این اقتصاد دان افزود: در مقطع فعلی ساخت نفتکش توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نمونه همین امر است  و با این اقدام در بلندمدت، تحریم هایی که در خصوص حمل و نقل دریایی و صنعت نفت ما اعمال شده بود، باطل خواهد شد. زیرا دیگر در این مورد وابستگی نخواهیم داشت و دیگر به اجاره نفت کش یا استفاده از پرچم کشور های دیگر احتیاجی نخواهیم داشت.

وی تاکیدکرد: حقیقتاً این گونه اقدامات جای قدردانی و تقدیر و تشکر دارد و این دستاورد ها ناشی از روحیه دینی و ملی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و عملا با این کار آبرو داری کرد، با این حال هنوز عده ای کماکان تمام مشکلات اقتصادی کشور را بر گردن تحریم ها می اندازند.
 
حکیمی در آخر اظهار داشت: به صراحت عرض می کنم  اگر سپاه نبود فکر نمیکنم دولت روحانی بتواند کشور را آبرو مندانه اداره کند و این به وضوح دیده می شود.
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات