صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۲۷۲۰۶

چه کسی به آمریکا حمله سایبری کرده است؟

برجسته‌سازی این حملات سایبری به نوعی برای مشروعیت‌بخشی به حمله سایبری آمریکا و گروه‌های خرابکار وی به سایر کشورها و گروه‌هاست تا از این طریق به اهداف خود که سال‌ها به دنبال آن بوده است از طریق فضای مجازی دست یابد.

هنگامی که در سال 1389 سانتریفیوژهای تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز مورد هجمه ویروس بسیار خطرناک استاکس‌نت قرار گرفت، آمریکا و رژیم صهیونیستی با افتخار اعلام کردند که استاکس‌نت مستقیماً به دستور رئیس‌جمهور آمریکا صرفاً برای تأسیسات هسته‌ای ایران طراحی، ساخته و راه‌اندازی شده و رژیم صهیونیستی ویروس استاکس‌نت را در مرکز اتمی دیمونا و بر روی سانتریفیوژهای مشابهی که ایران از آنها در تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز با موفقیت آزمایش کرده‌بود؛ در آن زمان اعلام شد که منشأ ورود این ویروس به ایران نه از طریق شبکه اینترنت بلکه از طریق حافظه‌های جانبی بوده که افرادی از خارج از کشور به ایران آورده و بدون بررسی لازم به کامپیوترهایی در داخل ایران متصل کرده‌اند. در همان سال‌ها آمریکا 52 میلیارد دلار برای حملات سایبری در بودجه سالیانه تصویب کرده‌اند.

اما در سال 2020 خبرهایی از منابع آمریکایی منتشر می‌شود که کشور مهاجم آمریکا به یک قربانی در حملات سایبری تبدیل شده است! و اعلام می‌شود یک گروه حرفه‌ای از هکرها اوایل سال 2020 موفق شدند از طریق روزنه‌ای در محصولات تولیدی شرکت «سولارویندز» که ارائه‌دهنده نرم‌افزار برای سازمان‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ است، وارد شبکه‌های دولتی آمریکا شوند. هکرها بعد از نفوذ به شبکه‌های دولتی آمریکا به اطلاعات و ارتباطات حساس مشتریان سولارویندز از جمله خزانه‌داری آمریکا، بازرگانی و آزمایشگاه ملی انرژی و لس‌آلاموس که بر تسلیحات اتمی ایالات متحده نظارت دارد، دسترسی پیدا کردند. هنوز هم مشخص نیست که چه سناریویی پشت این حمله قرار دارد، در این مورد چند سناریو مطرح است:

با توجه به نارضایتی‌هایی که در آمریکا وجود دارد، این حمله از طرف مخالفان داخلی آمریکاست، آنها نتوانسته‌اند از طریق قانونی به اهداف خود در انتخابات برسند و اکنون از طریق تروجان‌ها درصدد خرابکاری برآمده‌اند.

اینگونه تهاجم‌های سایبری هدایت شده از سوی دولت آمریکاست تا نشان دهد گروه‌های هکری می‌توانند به راحتی حیاتی‌ترین بخش‌های دولت آمریکا را شناسایی و تخریب کنند و با توجه به این هشدارها، دولتمردان سریع‌تر اقناع می‌شوند که بودجه‌های امنیت سایبری را افزایش دهند.

آمریکا ادعا می‌کند این حمله‌ها از سوی دشمنان خارجی آمریکا مانند روسیه و چین صورت گرفته است که توانایی‌های فوق‌العاده‌ای در جنگ‌های سایبری دارند. آمریکا در صدد است با برجسته کردن این عملیات‌های سایبری دشمنان و حتی کشورهای رقیب خود را به چالش بکشاند و آنها را از اقدامات خطرناک دیگری که در آینده ممکن است اتفاق بیفتد، باز دارد.

برجسته‌سازی این حملات سایبری به نوعی برای مشروعیت‌بخشی به حمله سایبری آمریکا و گروه‌های خرابکار وی به سایر کشورها و گروه‌هاست تا از این طریق به اهداف خود که سال‌ها به دنبال آن بوده است از طریق فضای مجازی دست یابد.

نکته نهایی اینکه آمریکا حملاتی را که از درون خاک خود به زیرساخت‌هایش صورت گرفته است، به دشمنان خارجی منتسب می‌کند شبیه‌کاری که در 11 سپتامبر 2001انجام داد و به افغانستان و عراق حمله کرد، بودجه‌های سایبری‌اش را افزایش دهد و زیرساخت‌های‌شان را تقویت کنند. دشمنانش را به حمله به آمریکا متهم کند و به عملیات‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری‌اش به سایر کشورها مشروعیت ببخشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات