صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۲۷۴۰۶
نگاهی به رابطه علمی و عاطفی آیت‌الله مصباح‌یزدی با  امام خامنه‌ای

مطهری زمان

پایگاه بصیرت / فتح‌الله پریشان

فیلسوف مجاهد، مبارز خستگی‌ناپذیر، یار صدیق حضرت امام خمینی(ره) و عمار رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی)، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نماینده چند دوره مجلس خبرگان رهبری، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از صرف عمر پر برکت خود در راه اعتلای اسلام، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی و تربیت شاگردانی مبارز به مثابه پشتوانه کادرسازی انقلاب و هدایت و روشنگری دینی و انقلابی جامعه، بالاخص نسل جوان رخ در نقاب خاک کشید و به جانان پیوست. ذیل عنوان «بررسی رابطه عاطفی و اعتقادی آیت‌الله مصباح‌یزدی با رهبر معظم انقلاب»، اولین چیزی که به یاد انسان می‌افتد، دیدار سرزده رهبر معظم انقلاب از بیت و مؤسسه آموزشی مرحوم آیت‌الله مصباح‌یزدی در قم است که چگونه مرحوم مصباح که خود از حیث علمی، تقوایی و سیاسی در جایگاه بلند و رفیعی قرار داشتند، پروانه‌وار گرد آفتاب وجود رهبر معظم انقلاب می‌گشتند و تلاش می‌کردند بر دستان عمود خیمه انقلاب و نظام اسلامی و نایب امام زمان(عج) بوسه بزنند. این حالت به شدت روحانی و معنوی علاوه بر حکایت از رابطه‌ای مولوی و مرید و مرادی بین این دو بزرگوار، گویای عمق رابطه اعتقادی مرحوم مصباح به جایگاه رهبری جامعه اسلامی بود.البته این رابطه اعتقادی و عاطفی در زمان امام خمینی(ره) نیز با همین قوت و عمق وجود داشت و سبب‌ساز دفاع قاطعانه و پرقدرت ایشان از مقام ولایت و رهبری و مصداق عینی آن امام و به ویژه رهبری معظم انقلاب می‌شد. می‌توان به جرئت ادعا کرد، آقای مصباح در جایگاه اول دفاع از ولایت و رهبری در هر عرصه‌ای که پیش می‌آمد و به دفاع نیاز بود، قرار داشت و با تمام وجود و سرمایه‌ سترگ علمی، قدرت استدلالی و فهم اقناع‌گرش حاضر بود.

رابطه‌ دو سویه رهبری و مطهری زمانه

در دهه هفتاد یک جریان خاص سیاسی که نه ظرفیت تحمل آیت‌الله را داشت و نه توان علمی هماوردی با منطق قوی و نظرات علمی وی در دفاع از ولایت فقیه را برمی‌تابید، روی به توهین و تخریب شخصیت حقیقی و علمی وی آورد، اما با دفاع مستحکم رهبر حکیم انقلاب مواجه شد که آیت‌الله مصباح‌یزدی را پرکننده خلأ علمی و فلسفی علامه طباطبایی و شهید مطهری دانستند و به جامعه ایرانی عموماً و جوانان خصوصاً توصیه اکید کردند که از شخصیت علمی و معنوی آیت‌الله مصباح نهایت بهره را ببرند.  البته این رابطه دو سویه بود و لذا رهبران عالی انقلاب و نظام، یعنی هم امام راحل و هم رهبر معظم انقلاب، بسیار آیت‌الله مصباح‌یزدی را گرامی می‌داشتند و همواره وی را مورد وثوق و محلی مطمئن برای رجوع خویش در راستای گره‌گشایی از نظام می‌دانستند و آثار وی را مفید در تربیت جامعه اسلامی برای گام گذاشتن در مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی و تحقق الزامات بیانیه دوم انقلاب در آغاز چله دوم انقلاب مبارک اسلامی معرفی می‌کردند.  آخرین توصیف و تعریف‌ها در کلام رهبر عزیزمان در پیام تسلیت سرشار از حزن و اندوه ایشان متبلور و متجلی است. رهبر معظم انقلاب در سیزده دی ماه در بیانیه‌ای که به مناسبت ارتحال این عالم ربانی و «حکیم مجاهد» صادر کردند، با بیان اینکه «اینجانب خود سوگوار این برادر قدیمی و عزیز می‌باشم»، به خودشان به دلیل فقدان جبران‌ناپذیر مرحوم مصباح تسلا دادند. گستره و عمق رشته محکم پیوندی بین رهبری و مرحوم آقای مصباح را می‌توان در کلماتی همچون «گویایی زبان در اظهار حق» و «پای با استقامتی در صراط مستقیم» داشتن آقای مصباح را در سطور پیام ایشان به وضوح مشاهده کرد. در دیدگاه رهبر معظم انقلاب، خدمات آیت‌الله مصباح‌یزدی در تولید اندیشه‌ دینی، نگارش کتب راه‌گشا، تربیت شاگردان ممتاز و اثرگذار و در «حضور انقلابی» در همه‌ میدان‌هایی که احساس نیاز به حضور ایشان می‌شد، از آقای مصباح اندیشمند، مدیر و کارگزاری در «تراز بالای اسلامی و انقلابی» ساخته بود که می‌شد امیدوار به پر کردن جای خالی امثال شهید مطهری به مثابه ایدئولوگ فکری انقلاب در زمانه ما بود.

صحنه‌هایی ناب از دلدادگی ولایی

با همین نگاه اگر اوراق تاریخ را تورق کنیم، شاهد صحنه‌های ناب از دلدادگی ولایی آیت‌الله مصباح‌یزدی در حضور انقلابی و دفاع از ولایت خواهیم بود که اگرچه پردازش مفصل آنها به مجالی دیگر نیاز دارد، اما می‌توان از اهم این صحنه‌ها مجمل سخن گفت. آیت‌الله مصباح در هنگامه‌ای پرخطر و پرشبهه که طیفی از مراکز علمی و مطالعاتی در خارج و داخل رسالتی جز تولید شبهه در باره ابعاد اعتقادی و عینی نظام دینی نداشتند و تنها راه ضربه زدن به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را در ایجاد تردید در مبانی و بنیادهای محکم آن می‌دانستند، یک تنه در میدان دفاع ایستاد و در دورانی که امواج فتنه‌ها و طوفان تهاجمات فرهنگی و شبهات بنیان‌کن فکری، اندیشه‌های نارس و دل‌های ضعیف‌الایمان را متزلزل می‌کرد، غیرتمندانه و شجاعانه چونان عمار در وسط معرکه ‌معرفت‌ها و روایت‌ها به تبیین و بصیرت‌افزایی پرداخت و در راه دفاع از نظام ولایی مصباح هدایت و پرچمدار بصیرت ‌شد. وی با اخلاصی که داشت و با تعهد و مسئولیت‌پذیری بالایی که در خود احساس می‌کرد، در این مسیر از هیچ چیز و هیچ کس ملاحظه و پروا نداشت و مصداق روشن آیات «ولا یخشون احدا الا الله» و «ولا تخافون لومة لائم» بود. آیت‌الله مصباح‌یزدی به تعبیر رهبر حکیم انقلاب، مطهری زمانه بود و همانند شهید مطهری نیازشناس قهاری بود که آستینی پر از نکات علمی نغز در عرصه‌ها و ابعاد مختلف اسلامی و دفاعیات خدشه‌ناپذیر اقناعی در مصاف با طوفان‌های شبهات و سؤالات علمی بود. زمان‌‌آگاهی و بصیرت دینی و سیاسی آیت‌الله مصباح را می‌توان در راه‌اندازی مراکز و مؤسساتی از جمله «مؤسسه در راه حق»، «بنیاد فرهنگی باقرالعلوم» و در نهایت «مؤسسه بزرگ آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره)» دید که در زمینه پژوهش دین و تربیت طلاب و علاقمندان به دروس دینی و حوزوی سهم فراوانی در پاسداری از حریم اسلام و شعائر اهل بیت(ع) در طول سال‌های گذشته داشتند که حاصل آن تربیت و معرفی چندین چهره شاخص و برجسته در این عرصه بود؛ ایشان با ایستادگی در مقابل هجمه شبهات نامنصفانه دشمنان در سراسر حیات پربرکت خویش، نقشی مؤثر در تبیین مبانی و اصول انقلاب اسلامی ایفا کردند و با برگزاری طرح ولایت، گامی بلند در جهت تحقق اهداف بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی و تربیت نسل جدیدی از کارگزاران انقلابی برداشتند. رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از موفقیت‌های آیت‌الله مصباح‌یزدی را تربیت شاگردانی می‌دانند که حاصل تلاش ایشان در مؤسسه در راه حق و مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بود: «خوشبختانه یکی از موفقیت‌های آقای مصباح یزدی در قم این است که ایشان برخلاف خیلی از فضلای ما که فضل‌شان در خودشان منحصر مانده، فضلش در شاگردان خوب سرریز شده است.»

مظهر جهادگری فکری و فرهنگی

یکی دیگر از مظاهر جهاد فرهنگی آیت‌الله مصباح‌یزدی علاوه بر مجموعه سخنرانی‌های پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، طراحی و راه‌اندازی دوره «طرح ولایت» برای دانشجویان سراسر کشور بود. درست در زمانی که دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی با استفاده از فضای دوم خرداد ۱۳۷۶، هجمه گسترده‌ای را به مبانی اسلام و انقلاب اسلامی وارد می‌کردند؛ به همین دلیل آیت‌الله مصباح‌یزدی از جمله شخصیت‌هایی بود که در سال‌های دوران اصلاحات، حجم وسیعی از جوسازی‌ها برای تخریب شخصیت وی صورت گرفت تا او را از صحنه تأثیرگذاری فرهنگی کشور خارج کند؛ اما نه تنها این امواج اهانت‌آمیز خللی در ادامه حرکت روشنگرانه وی ایجاد نکرد، بلکه عزم آیت‌الله مصباح را بر پیمودن مسیر خود راسخ‌تر کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با دانشجویان و دانش‌آموزان بسیجی «طرح ولایت» در شهریورماه ۱۳۷۸ نقش آیت‌الله مصباح‌یزدی را در هدایت طرح و برنامه طرح ولایت حائز اهمیت خواندند و فرمودند: «امروز بحمداللَّه نظام اسلامی ما مفتخر است که شخصیت‌های برجسته‌ علمی و معنوی در آن حضور دارند؛ مثل همین شخصیت عزیز و عظیم ـ جناب آقای مصباح‌یزدی‌ـ که بحمداللَّه این کار هم از برکات ایشان است. من ایشان را نزدیک به چهل سال است می‌شناسم و به ایشان ارادت قلبی دارم؛ فقیه، فیلسوف، متفکّر و صاحب‌نظر در مسائلِ اساسی اسلام. اگر خدای متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیت‌هایی مثل مرحوم علّامه طباطبایی، یا مرحوم شهید مطهّری استفاده کند، بحمداللَّه این شخصیت عزیز و عظیم، خلأ آن عزیزان را در زمان ما پر می‌کنند. من حقیقتاً خدا را حمد و شکر می‌کنم که جامعه‌ ما و بخصوص نسل جوان ما به ایشان خیلی علاقه دارند. بنده از هر جا که کسب خبر کردم‌ـ در سرتاسر کشور‌ـ اطّلاع یافتم که نسل جوان ما به ایشان شدیداً علاقه‌مند و معتقد و قدردان است. این هم نعمت بزرگ خدا و دلیل سلامت این کار است.»

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات