سیاسی >>  سیاسی >> تیتر یک سیاسی
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۲۷۴۷۸

واکسن داخلی، عملیات روانی دشمن را ناکام گذاشت.

درجهانی که بسیاری به بیماری‌ها و واکسن‌ها به چشم سلاح نگاه می‌کنند، بهتر آن است که سلاح واکسن تولید داخل باشد و دولت در این زمینه حمایت ویژه از دانشمندان کشورمان داشته باشد.
از زمان همه گیری ویروس کرونا در دنیا، بسیاری از شرکت‌هایی که کارشان تولید دارو و واکسن بیماری‌ها بود روند تحقیقات خود را بر روی این ویروس ناشناخته آغاز کردند و تلاش کردند راهی بیابند تا بتوانند با این ویروس مقابله کنند.
تولید چند واکسن در نقاط مختلف جهان باعث شد امید دوباره‌ای در دل مردم جهان زنده شود و روزی را تصور کنند که دیگر ویروس کرونا وجود نداشته باشد و یا اگر وجود داشت به این شکل نتواند زندگی‌شان را تحت تاثیر قرار دهد.
پس از کشف واکسن توسط شرکت‌های مختلف برای آن که کشورها جزو اولین خریداران این واکسن‌ها باشند تلاش کردند گوی سبقت را از یکدیگر بربایند.
چند روز پیش اخباری در فضای مجازی دست به دست شد که نشان می‌داد دولت قصد خرید واکسن کرونا از شرکت‌های خارجی که هم‌اکنون به واکسن دست یافته‌اند ندارد و همین موضوع باعث شد تا بسیاری به آن واکنش نشان دهند.
البته باید گفت این واکنش‌ها خیلی هم عادی نبود. از سلبریتی‌هایی که مدتی بود در اتفاقات مختلف صدایی از آنها شنیده نمی‌شد گرفته تا رسانه‌های ضد ایرانی تلاش کردند یک پروژه را با دو محور اصلی دنبال کنند. اول آن که چنین وانمود کنند مسئولان در دولت و وزارت بهداشت قصد ندارند واکسن کرونا را خریداری کنند و دوم آن که ساخت واکسن داخلی را مورد هجمه قرار دهند.
هشتگ (واکسن بخرید) در فضای مجازی به وجود آمد. اما پالایش‌هایی که روی پست‌ها و توییت‌ها منتشر شده صورت گرفته، نشان می‌دهد حدود 68 درصد از کاربرانی که از این هشتگ استفاده کرده‌اند خارج از کشور بوده‌اند. این یعنی برخی دایه مهربان‌تر از مادر هستند. یک نکته مهم و قابل توجه آن بود که این افراد تلاش کردند یک دوقطبی ایجاده کرده و خرید واکسن را در مقابل ساخت آن قرار دهند و سپس چنین القا کنند که ساخت واکسن وطنی برای کرونا کاری اشتباه است. این در حالی است که به خودی خود هم فشارهای بسیاری روی مجموعه‌هایی که روی واکسن کرونا کار می‌کنند وجود دارد. فشار تحریم هم که بار مضاعفی است بر دوش دانشمندان کشور، حال در این شرایط سخت که واکسن ایرانی وارد فاز انسانی خود شده عده‌ای می‌گویند لزومی برای ساخت واکسن وجود ندارد. این‌ها همان کسانی هستند که راجع به موشک، هسته‌ای و قدرت نظامی و ... نظر مشابهی دارند. در این میان رسانه‌های معاندی چون رادیو فردا هم آتش بیار معرکه شده و با ذوق زدگی خاصی صحبت‌های یک پزشک را که از اراده ایران برای ساخت واکسن انتقاد کرده بود، بازنشر می‌کند: «قرار نیست همه کشورها واکسن‌سازی داشته باشند، کشور پیشرفته‌ای مانند فرانسه هم قدرت ساخت واکسن را ندارد، اما واکسن را از شرکت فایزر رزرو می‌کند.»
نخریدن واکسن خارجی واقعیت ندارد و این موضوع که ایران سهمی از سبد کوواکس را به خود اختصاص می‌دهد بارها و بارها از سوی وزیر بهداشت اعلام شده است، اما نکته آنجاست که ایران به دلیل تحریم‌هایی که بر او تحمیل شده است به راحتی نمی‌تواند واکسن را خریداری کند. آن‌گونه که رییس بانک مرکزی در خبر حل مشکل خرید واکسن گفته بود، مشکل از تحریم‌های آمریکا بوده است: «در یکی از پست‌های قبلی‌ام تاکید کردم تحریم آمریکا و نیاز به اخذ موافقت اوفک، موجب شده مساله خرید واکسن کرونا از کوواکس با مشکل و تأخیر رو به رو شود.»
مدتی قبل معاون وزارت بهداشت در ارتباط با تحریم‌ها و تهیه اقلام پزشکی گفته بود که ایران در تبادل مالی برای خرید دستگاه‌های پزشکی ازجمله ونتیلاتور و تخت‌های آی سی یو و همچنین واردات دارو با مشکل روبه‌رو است و همچنین دبیر کل جمعیت هلال‌احمر ایران نیز از «کمبود ۴۰۰ قلم دارو» به دلیل تحریم‌ها در ایران خبر داده بود.
نکته جالب توجه آن است که رادیو فردا که به عنوان رسانه دولتی آمریکا که مستقیما زیر نظر کنگره آمریکا قرار دارد اینقدر دلسوز مردم ایران می‌شود. رسانه‌ای که حتی یک بار مطلبی راجع به تحریم دارویی ایران منتشر نکرده حالا مدتی است روزانه چند خبر با محوریت سفارش یاد عدم سفارش، خرید یا عدم خرید، ساخت یا عدم ساخت و تزریق و یا عدم تزریق این واکسن در کشورمان منتشر می‌کند.
همانطور که برخی معتقدند ویروس کرونا ساخته دست بشر بوده و از آن به عنوان ابزار جنگ بیولوژیکی در جهان استفاده شده است، این امکان هم وجود دارد که واکسن این ویروس نیز در همین راستا برای برخی کشورها مورد استفاده قرار گیرد. البته این موضوع جدیدی هم نیست. همانطور که «بیل گیتس» 10 سال پیش عنوان کرده، آنها به دنبال راهی بوده و هستند تا به وسیله آن بتوانند جمعیت جهان را کنترل کنند. پس دور از ذهن نیست اگر بگوییم ویروس کرونا و واکسن آن هردو می‌توانند به عنوان سلاح بیولوژیکی تلقی شوند.
حال که درجهانی که بسیاری به بیماری‌ها و واکسن‌ها به چشم سلاح نگاه می‌کنند، بهتر آن است که سلاح واکسن تولید داخل باشد و دولت در این زمینه حمایت ویژه از دانشمندان کشورمان داشته باشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات