صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۲۷۵۷۴
به بهانه اولین حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در جهان پس از جنگ جهانی دوم

اقتدار ایرانی فضاحت آمریکایی

پایگاه بصیرت / احسان امیری

18 دی ماه سال 1398 در اولین پاسخ رسمی به اقدام تروریستی ارتش آمریکا در به شهادت رساندن سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و هیئت همراه در مسیر فرودگاه بغداد نیروی هوافضای سپاه به پایگاه نظامی «عین‌الاسد» آمریکا در استان الانبار عراق حمله موشکی کرد. پیش از این حمله و در زمان بعد از شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جنایت‌پیشه آمریکا درست زمانی که سخن از انتقام شهادت حاج قاسم بود، تهدیدی مبنی بر حمله به 52 نقطه از خاک ایران را علنی کرد؛ اما سکوت وحشتناک آمریکا بعد از اولین حمله نظامی گسترده به یک پایگاه آمریکایی آن هم پس از جنگ جهانی دوم ابعاد تازه‌ای از ماجرا را نشان داد.

اهمیت عین‌الاسد

پایگاه عین‌الاسد در واقع پایتخت آمریکایی‎ها در منطقه است. یک شهر مجهز که حتی وقتی مسئولان آمریکایی به منطقه سفر دارند، به عین‌الاسد می‏آیند و بعد به جاهای دیگر می‎روند. این پایگاه پیش از حمله نظامی آمریکا به عراق در سال 2003 پایگاه نظامی «القادسیه» نام داشت. بعد از سقوط صدام این مجموعه با استقرار نیروهای آمریکایی گسترش پیدا کرد و نام آن هم به «عین‌الاسد» تغییر یافت. این پایگاه به لحاظ حجم تجهیزات نظامی یکی از پایگاه‏های مهم نظامی آمریکا در منطقه است و بازدید سران نظامی و سیاسی آمریکا در مقاطع مختلف از عین‌الاسد نشان از اهمیت راهبردی آن دارد. در وصف این پایگاه، همان بس که امکانات رفاهی و تجهیزاتی آن برای سربازان آمریکایی به حدی است که برخی از آن به بهشتی در میانه جهنم یاد کرده‎اند. در واقع آمریکایی‌ها با احداث این پایگاه و ایجاد تمهیدات تفریحی و رفاهی برای سربازان خود در کنار اقدام برای تثبیت طولانی‌مدت حضور خود در عراق و منطقه به دنبال ایجاد روحیه برای نیروهای درگیر در منطقه هم هستند و برای همین منظور نیروهای پایگاه‌های دیگر به صورت دوره‌ای به این پایگاه اعزام می‌شوند تا از امکانات آن بهره ببرند. حضور دونالد ترامپ در دی ماه 1397 نمونه‎ای از این حضورهای پر اهمیت است و نشانه‎ای بر راهبردی بودن این پایگاه است. یکی از علت‏هایی که این پایگاه برای انتقام سخت مورد توجه قرار گرفت، همین اهمیت راهبردی آن برای آمریکایی‏ها بود تا به درستی ابهت آنها شکسته شود و پیام‏های لازم را دریافت کنند. جدای از حجم زیادی از تسلیحات راهبردی از جمله بالگرد، پهپاد و سایر پرنده‏های مهم ارتش آمریکا در منطقه که در این پایگاه مستقر است، این پایگاه نقش فرماندهی در برخی سطوح عملیات هوایی را در منطقه ایفا می‏کند.در ماجرای آغاز انتقام سخت بعد از تصمیم کلان و انتخاب این هدف، نیروی هوافضای سپاه پس از تعیین نقاطی که در این پایگاه باید منهدم می‎شد، طرح عملیات مشخص شده را آماده و سامانه‏هایی را که باید در این عملیات به عنوان موشک‏های انهدامی استفاده می‏شد، آماده شلیک کرد. سامانه «قیام» و «فاتح 313» دو موشکی بودند که در اولین موج حمله قرار به استفاده از آنها بود و شلیک شدند. با توجه به اینکه این سامانه‎ها همیشه آماده به کارگیری هستند، پس از بررسی نهایی سامانه‏های موجود و اعلام آمادگی به فرماندهی عملیات مبنی بر آماده بودن برای شلیک و نیز آماده‌سازی یگان‏های درگیر برای موج احتمالی دوم و سوم حمله این عملیات آغاز شد. نقطه‏زنی و قابلیت عملیاتی و تاکتیکی بسیار بالای این موشک‎ها به عنوان بالستیک‎های میان‎برد عامل انتخاب آنها برای این عملیات بود. در این عملیات 13 موشک بالستیک از دو مدل اشاره شده شلیک شد و یگان‏های در نظر گرفته شده برای درگیری موج دوم و سوم به حالت آماده باش حداکثری در آمدند تا در صورت لزوم حمله سنگین‏تر و گسترده‏تری را صورت دهند.   

انتظار بی‌فایده برای مراحل بعدی

پس از شلیک موفق موشک‎ها و اصابت دقیق به هدف‎ها در پایگاه عین‌الاسد با توجه به اینکه کلیه نیروهای مسلح کشور برای چندین مرحله تمامی امکانات و تسلیحات لازم را آماده کرده بودند و تیم‏های مختلف در پایگاه‎های موشکی سپاه برای امواج مختلف حمله و پاسخ‎های بعدی بر اساس بازی جنگ طراحی شده آماده بودند؛ اما اتفاقی بعد از این حمله نیفتاد. اقدامات طراحی شده در این حمله بر اساس یک درگیری فراگیر و مرحله‌ای بود. در این راستا تنها 400 موشک آماده شلیک بر روی سکو جهت اجرای گام دوم حملات آماده شده بود که به علت دریافت نشدن پاسخ از سوی آمریکا هیچ گاه شلیک نشد. براساس اعلام فرماندهان نیروی هوافضای سپاه، برای مرحله دوم این حمله بر اساس اولویت پایگاه‏هایی که در وهله اول در ترور شهید سلیمانی مشارکت داشتند، از کشورهایی مانند اردن، کویت و پایگاه‎های دیگر آمریکا در عراق تا پایگاه‎هایی در خلیج‌فارس در دستور حمله قرار داشتند. از آغاز مرحله اول حمله، تمامی پایگاه‎های موشکی کشور در این راستا آماده شلیک به سوی پایگاه‎های آمریکا و هم‌پیمانان آمریکا در منطقه و حتی فرامنطقه بودند تا در صورت لزوم بدون وقفه شلیک‏ها صورت بگیرد. حتی برای حمله به شناورهای آمریکایی که احتمال پاسخ نظامی از سوی آنها می‌رفت هم تمهیداتی اندیشیده شده بود. از سویی آماده‌باش لازم به سایر یگان‎های سپاه و ارتش برای انجام درگیری داده شده بود.

موش در سوراخ

در حالی که همه بعد از این اقدام علنی جمهوری اسلامی ایران بعد از اعلام تهدید و درخواست مردم برای انتقام، در حمله مستقیم به پایگاه نظامی آمریکا، منتظر واکنش شدید نظامی از سوی آمریکایی‏ها بودند؛ دونالد ترامپ در اولین واکنش بعد از حمله و جلسه با فرماندهان نظامی آمریکا گفتار و رفتار متفاوتی نسبت به آنچه بعد از ترور حاج قاسم اعلام کرده بود، نشان داد. او به این جملات بسنده کرد: «تا وقتی که من رئیس‌جمهور ایالات متحده هستم اجازه نخواهم داد ایران به یک سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا کند. صبح بخیر و خوشحالم به اطلاع شما برسانم که مردم آمریکا و هیچ آمریکایی در حمله دیشب رژیم ایران آسیب ندیده و ما هیچ گونه تلفات را متحمل نشدیم و تنها آسیب مختصر به پایگاه وارد شده است.»در واقع آمریکایی‎‏ها با وارد شدن چنین شوکی به فکر طرح بعدی، آن هم هر چیزی به جز پاسخ نظامی بودند و با استفاده از بوق‏های تبلیغاتی به دنبال بی‌ارزش کردن و کوچک کردن این عملیات رفتند و رویکرد مدیریت رسانه‏ای همراه با سکوت را در پیش گرفتند.

تصاویر خود دلیل بود

تا حدود چند روز اجازه بازدید به هیچ خارجی یا رسانه‎ای از پایگاه عین‌الاسد داده نشد و بعد از آن بود که خبرنگارcnn توانست تنها به بخش‌هایی از پایگاه راه یافته و از یکی دو سوله فیلم‎برداری کند که عکس‏های همان مناطق محدود باعث تعجب و حیرت همه به ویژه کارشناسان نظامی آمریکا و جهان شد. توده‏هایی از آهن به هم پیچیده و سوله‎های تخریب شده که نشان می‌داد اگر هم فردی در این سوله‎ها بوده، به احتمال فراوان از بین رفته است؛ موضوعی که خبرنگار «ان‌بی‌سی» آمریکا با ادبیات دیگری آن را بیان کرد. ارتش و رئیس‌جمهور آمریکا هم تا لحظه ارسال این گزارش هیچ اشاره‌ای به کشته‌شدگان این حمله نکرده‎اند و تنها در بیانیه و سخنرانی‌ها از تعداد ضربه مغزی‌ها سخن به میان آورده‌اند.بلافاصله بعد از فشارهای افکار عمومی و انتشار بخش‌هایی از گزارش رسانه‏ها، این دقت حمله موشکی ایران به این پایگاه بود که تحسین و شگفتی همه را بر انگیخت. حمله مستقیم به آمریکا در واقع این امکان را فراهم کرده بود که همه تحلیلگران و کارشناسان قدرت و توان موشکی ایران را بسنجند. البته این قدرت و توان در انتقام‎های گذشته از تروریست‌ها در سوریه و عراق هم به نمایش گذاشته شده بود؛ اما این بار در یک عمل بی‎سابقه و با حمله شدید به یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه این توان عیان‏تر شده بود. کاری که حتی روسیه و چین و سایر کشورها در مواجهه نظامی با آمریکا جرئت و توان آن را در طول سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم نداشتند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات