صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۲۷۵۸۱
موشک‌باران عین‌الاسد به روایت رسانه‌های آمریکایی

چشمان گریان

پایگاه بصیرت / محمد صالح نادری

حمله موشکی روز هشتم ژانویه ایران به پایگاه عین‌الاسد بازتاب وسیع و گسترده‌ای در رسانه‌ها، محافل و افکار عمومی جهان داشت. موضوعی که در آن زمان ذهن بسیاری از تحلیلگران را به خود مشغول کرده بود، دقت بالای موشک‌های ایران بود.

نشریه «اکونومیست» در مطلبی با عنوان «حمله ایران به عین‌الاسد نشان داد که تا چه اندازه موشک‌ها دقیق شده‌اند» تصاویر قبل و بعد از موشکباران ایران و مقایسه دقت برخوردها را بررسی کرد. در بخشی از مطلب آمده است: «در تصاویر ماهواره‌ای که از پایگاه هوایی عین‌الاسد به دست آمده است، می‌‌توان به راحتی کارکرد موشک‌های ایران را دید و به دقت بالای این موشک‌ها رسید. ایرانی‌ها موشک‌های‌شان را به قلب یک پایگاه پهناور شلیک کردند. آنها بیشتر آشیانه هواپیماها را هدف قرار دادند که این خود می‌تواند پیامی داشته باشد در قبال استفاده موشک هوا به زمین آمریکا در ترور {شهید} قاسم سلیمانی و این تلاشی برای نشان دادن عملی تلافی‌جویانه باشد.»

گزارش «ویپین نرنگ» از ام‌آی‌تی آمریکا نیز درباره دقت موشک‌های ایرانی اینطور می‌گوید: «ما شاهد یک انقلاب دقت در موشک‌ها هستیم که واقعی است و دیگر این انحصار در اختیار آمریکا نیست و در جنگ‌های آینده دقت بالای موشک‌ها پیامدهای زیادی را در پی دارد. دقت موشک‌ها با احتمال خطای دایره‌ای آن (CEP) محاسبه می‌شود و یک معیار مهم در سنجش صحت عملکرد سلاح‌های مبتنی بر پرتابه‌های بالستیک به شمار می‌آید و تعریف آن این است: «شعاع دایره‌ای که 50 درصد نقاط برخورد را شامل شود.» در واقع نقاطی که نیمی از پرتاب‌ها در آن سقوط می‌کنند. هرچه این احتمال پایین‌تر باشد، موشک دقیق‌تر است. هنگامی که صدام حسین در جنگ خلیج‌فارس به سمت عربستان و حتی رژیم صهیونیستی موشک پرتاب کرد، احتمال خطای موشک‌های او، دو کیلومتر بود که این خطای بالا تنها برای ایجاد رعب و وحشت خوب است و با این میزان از دقت نمی‌توان حملات دقیقی، مانند حمله به پایگاه عین‌الاسد را انجام داد. هرچند در همان زمان، بسیاری از صهیونیست‌ها از ترس و استرس ناشی از حملات موشکی سکته کرده بودند!»

پایگاه «درایو» در بخش «منطقه جنگ» خود هم که به طور اختصاصی سلاح‌های جنگی را بررسی می‌کند، درباره حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد می‌نویسد: «نحوه شلیک موشک‌ها به وسیله ایران نشان می‌دهد آنها از عملکرد سامانه‌های خود اطمینان کافی را داشته‌اند. آنها قبلاً دقت بالای موشک‌های خود را ثابت کرده بودند و هدف قراردادن با دقت آشیانه‌های هواپیماها خود گواه بر این است.»

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل آمریکا (CSIS) چند ماه پس از حمله موشکی ایران در بررسی مجدد آن، می‌نویسد: «اطلاعات جدید نشان می‌دهند ایران هم از نظر فنی و هم از نظر صلاحیت عملیاتی، توانایی ایجاد اختلال اساسی در عملیات‌های آمریکا و متحدانش در منطقه را دارد. همچنین این حمله نشان داد که ایران خطرهای استراتژیک را می‌پذیرد و ریسک چنین حملاتی را می‌پذیرد و تهدیدهای نظامی آمریکا نتوانست ایرانیان را از انجام چنین عملی برای انتقام بازدارد.»

در بخش دیگر از این گزارش آمده است: «موشک‌های ایران با دقت شگفت‌انگیزی اهداف خودشان را در پایگاه عین‌الاسد یافتند. تا همین اواخر اعتقاد بسیاری از کارشناسان نظامی آمریکا این بود که با وجود پیشرفت‌های ایران در صنایع موشکی، اما قدرت ایران همچنان ضعیف است و شاید همین تحلیل‌ها اجازه ترور را صادرکرده بودند. برای اینکه یک موشک را دقیق بنامیم، خطای آن را 50 متر در نظر می‌گیریم؛ چیزی که به نظر می‌رسد موشک‌های ایرانی امروزه به این دقت رسیده‌اند و این پیشرفت به تهران توانایی تأثیرگذاری در نیروهای آمریکایی در منطقه را خواهد داد.»

در همین حال «جیمز شمرلر» کارشناس‌ارشد مرکز مطالعات منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در مصاحبه با «رادیو فردا» می‌گوید: «حملات ایران از آنچه فکر می‌کردیم بسیار دقیق‌‎تر بود.»

شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» در مستند اختصاصی خود از پایگاه آمریکایی عین‌الاسد گزارش می‌دهد، نظامیان آمریکایی هرگز تحت چنین حمله سنگینی قرار نگرفته بودند و انتظار چنین آتشی را نداشتند.

«سی‌ان‌ان» که به عنوان نخستین رسانه، اجازه ورود به پایگاه عین‌الاسد را گرفته بود، گزارش‌هایی را از این پایگاه که ویرانه‌ای بیش از آن باقی نمانده، پخش کرد و گزارش داد: «نظامیان آمریکایی هرگز تصور نمی‌کردند که تحت چنین آتش قدرتمندی قرار بگیرند، چرا که همواره، این خود آنها (نیروهای آمریکا) بوده‌اند که چنین حملاتی را انجام می‌دادند.»

این رسانه تصویری آمریکایی در ادامه گزارش داد: «نظامیان آمریکایی در این پایگاه در واقع خود را برای هرگونه حمله‌ای آماده کرده بودند، مانند حملات زمینی نیروهای نزدیک به ایران، پرتاب نارنجک و یا خمپاره، اما خیلی انتظار شلیک موشک‌های بالستیک به این شدت و قدرت و دقتی را نداشتند.»

«دین واساج»Dane Kvasage) ) یک گروهبان ارتش آمریکا با «چشمانی گریان» ناشی از شدت ترس حتی چند روز پس از حمله موشکی ایران، در ویرانه‌های این پایگاه به «سی‌ان‌ان» گفت: «پس از پایان حمله و اینکه دریافتیم به کسی آسیب نرسیده است، خیلی گریه کردیم و یکدیگر را در آغوش گرفتیم.»

«تیم گارلند» سرهنگ دوم ارتش آمریکا در پایگاه عین‌الاسد گفت: «چون به ما گفته شده بود که احتمالاً یک حمله موشکی انجام خواهد شد، ما در تقلا بودیم که چگونه از جان‌مان محافظت کنیم.»

خبرنگار «سی‌ان‌ان» در گزارش خود می‌افزاید: «نظامیان حاضر در پایگاه عین‌الاسد پس از دریافت هشدار حمله موشکی ایران، به پناه‌گاه ساخت دوران صدام پناه بردند، چراکه پناهگاه‌های آنان چندان مقاومتی در برابر این حملات موشکی نداشت.»

خبرنگار سی‌ان‌ان با حضور در ویرانه‌های بجا مانده از آنچه زمانی یک پایگاه مجهز نیروهای آمریکا بود، فیلمی مستند از خرابی‌های گسترده ناشی از اصابت موشک‌های ایران را به تصویر کشید. تصاویر کاملا از اصابت دقیق موشک‌ها به هدف حکایت داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات