صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۲۷۷۷۲

استیصال وزیر نفرت‌پراکن آمریکا و توسل دوباره به دروغگویی

یک کارشناس روابط بین‌الملل گفت: عملکرد پمپئو نه تنها در قبال ایران، بلکه در تمامی خط مشی های سیاست خارجی، آنقدر رسوا کننده بوده است که او در روزهای پایانی خدمت در دولت ترامپ، با تحقیر حداکثری مواجه شده است.

محمد متین در یادداشتی با عنوان «استیصال وزیر نفرت پراکن آمریکا و توسل دوباره به دروغگویی» نوشت:

ضرب المثل عربی «الغرِیقُ یتشبَّثُ بکُلّ حَشیش» (غرق شونده برای نجات خود به هر شاخه ی ناچیز خشکیده ای هم چنگ می اندازد) مصداق بارزی برای وضعیت امروز ترامپ رئیس رژیم تروریستی آمریکا و پمپئو وزیر امور نفرت پراکن او است.

ترامپ پس از شکست مفتضحانه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برای بی اثر کردن رای مردم، به ابزارهای قانونی و غیرقانونی بسیاری متوسل شد و آخرین آنها دادن فراخوان برای گردهم آیی در روز ۱۷ دی (۶ ژانویه) در زمان برگزاری نشست مشترک در کنگره آمریکا برای تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری بود. خشونت به کار رفته در این گردهم آیی، ورود آشوبگران طرفدار ترامپ به کنگره و کشته شدن حداقل ۵ نفر در اثر این خشونتها، تمامی هیبت باقی مانده ی آمریکا را به عنوان به اصطلاح مدافع دموکراسی و حقوق بشر فرو ریخت. خشونت در کنگره و لفاظی های مداوم ترامپ به قدری مفتضحانه بود که علاوه بر واکنشها و اقدامات داخلی برای برکناری یا استیضاح ترامپ، واکنش منفی حتی افرادی چون برلوسکونی و بوریس جانسون حامیان همیشگی او را بدنبال داشت. 

پمپئو شبیه ترین فرد در هیات دولت رژیم تروریستی آمریکا به ترامپ است، حتی افراد نفرت انگیز و کینه توزی چون بولتون نتوانستند ترامپ را تحمل کنند، ولی پمپئو  با خوش رقصی های خود مقابل ترامپ، در شقاوت، گوی سبقت را از رئیسش گرفته است. پمپئو که قبلا اعتراف کرده است: «دروغ می گوییم، فریب می دهیم و دزدی می کنیم» بلاتردید در تمامی اقدامات غیرقانونی و ضد بشری ترامپ، سهم بسزایی داشته است. مردم ایران هرگز نقش او را در خروج رژیم تروریستی آمریکا از برجام، راه اندازی تروریسم و جنگ اقتصادی علیه کشورمان، ترور ناجوانمردانه ی قهرمان ملی شهید سردار سلیمانی و تلاش دائمی همراه با نتانیاهو و بن سلمان برای راه اندازی جنگ نظامی علیه کشورمان را فراموش نخواهند کرد.

پمپئو در ادامه اقدامات نفرت انگیز خود، اخیرا علاوه بر تروریستی اعلام کردن جنبش انصارالله یمن و کشور کوبا، بار دیگر به صورت رقت آوری به حرفه دروغ گویی خود متوسل شده و خیال‌بافانه مدعی ارتباط ایران با القاعده شده است. ادعای پوچی که برای هیچ کس نمی تواند باور پذیر باشد، همان‌طوریکه قبلا هم مطرح شده بود و کسی به آن توجهی نکرد. ادعای چنین ارتباطی با گروه تروریستی القاعده، در شش ماه ابتدایی آغاز کار پمپئو به عنوان رییس سیا در نخستین ماههای دولت ترامپ مطرح شد و پس از انتشار اسناد گزینشی توسط بنیاد ضد ایرانی «دفاع از دموکراسیها» این ادعا تکرار گردید. با مطرح شدن چنین ادعاهایی «نلی لحود»، پژوهشگر اندیشکده آمریکای نو، گزارش خود از بررسی ۴۷۰ هزار سند منتشر شده از بن لادن رئیس القاعده را ارایه داد و عنوان نمود که با وجود ادعای پمپئو رئیس سابق سیا و اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسیها، در هیچ یک از اسناد مذکور ارتباط معناداری میان ایران و القاعده وجود نداشته است.

پمپئو با هدف جنگ افروزی علیه ایران چنین ادعایی را کرده و امروز آن را تکرار می کند تا آخرین تلاشهای خود را در راه اندازی جنگی علیه کشورمان، کرده باشد؛ چرا که در گذشته، اتهام همکاری با القاعده توجیه خوبی برای حمله به افغانستان پس از عملیات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بوده است. همه می دانند که تمامی تروریست‌های حادثه ۱۱ سپتامبر از کشورهای محبوب مایک پمپئو در خاورمیانه چون عربستان بودند و هیچ ایرانی در این حمله دخیل نبوده است. ایران که خود بزرگترین قربانی تروریسم بوده و با القاعده و داعش که دست پرورده ی آمریکا و ریاض بوده اند مبارزه کرده است. حتی در اقدام علیه القاعده پس از حملات ۱۱ سپتامبر، آمریکا به ائتلافی پیوست که ایران از قبل مبدع آن بوده است. جیمز دابینز - فرستاده ویژه دولت بوش در امور افغانستان - در  گزارشی نوشته بود: «برخلاف تصور رایج، آمریکا برای شکست القاعده بعد از ۱۱ سپتامبر ائتلاف «تشکیل» نداد؛ بلکه صرفاً به ائتلافی پیوست که ایران از اواسط دهه ۱۹۹۰ برای شکست رژیم طالبان/القاعده از پیش تشکیل داده بود.»

عملکرد پمپئو نه تنها در قبال ایران، بلکه در تمامی خط مشی های سیاست خارجی، آنقدر رسوا کننده بوده است که او در روزهای پایانی خدمت در دولت ترامپ، با تحقیر حداکثری مواجه شده است. طبق گزارش رویترز، او قصد داشت که در آخرین روزهای حضورش به عنوان وزیر خارجه آمریکا برای دیدارهای دیپلماتیک عازم اروپا شود، ولی کشورهای مورد نظر با این سفر مخالفت کرده اند. این مخالفت موجب گردید که او در آخرین لحظات تصمیم به لغو سفرش به اروپا بگیرد.

مارک فیتز پاتریک معاون وزیر خارجه پیشین ایالات متحده به لغو آخرین سفرهای پمپئو نوشت: «پمپئو توسط کشور ۶۰۰ هزار نفری لوکزامبورگ تحقیر شد.»

در هر حال، «تکرار اتهامات و نمایش سندسازی های دروغین، تحت عناوین افشای اطلاعات محرمانه توسط پمپئو، نشانه استیصال و درماندگی و شکست سیاست فشار حداکثری آنها علیه ایران است. تمسک به این نوع شگردها و بندبازی‌ها و ادعاهای کهنه و بی اساس، به هیچ عنوان نمی تواند به کمک مسیر پراشتباه رژیم تروریستی آمریکا و اعاده وجهه ناموجه مقامات این رژیم بیاید.»

ایران سالها قربانی تروریسم دولتی آمریکا، رژیم صهیونیستی، ریاض و گروههای تروریستی ساخت آنها بوده و در مبارزه با چنین گروههای تروریستی پرونده درخشانی داشته است. موفقیت ایران در مبارزه با گروههای تروریستی و خنثی سازی توطئه های آمریکا و تل آویو و ریاض، موجب گردید تا ترامپ رئیس رژیم تروریستی آمریکا، فرمان ترور وحشیانه ی قهرمان ملی سردار شهید سلیمانی را صادر کند. می توان گفت ناف آمریکا و رژیم صهیونیستی با جرم، جنایت و ترور بریده شده است و متهم سازی ایران در این زمینه بی اثر خواهد بود و این صفحه از نمایش طیف تندرو در آمریکا کمکی به عطش و اعتیاد آنها به اقدامات تحریمی و یا تنش آفرینی نخواهد کرد.

از عواقب اقدامات طیف تندرو آمریکا نظیر پمپئو همین بس که در واشنگتن به عنوان به اصطلاح مهد دموکراسی، ۱۰ هزار نیروی گارد ملی مستقر شده است تا امنیت برقرار کند. میزان حضور ارتش در واشنگتن حدود دو برابر مجموع نیروهای آمریکا در عراق و افغانستان است. هالیتوانگر، خبرنگار سیاسی در این زمینه می نویسد: «یک یادآوری که تهدید تروریسم بیشتر در داخل آمریکا (و برتری طلبان سفیدپوست) وجود دارد، نه در خارج از کشور!»

 

منبع: ایسنا

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات