صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۲۷۸۲۰

سی ان‌ان: ترامپ استراتژیست سابق کاخ سفید را عفو کرد

 «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بعنوان آخرین اقدام خود قبل از ترک کاخ سفید، «استیو بنن» استراتژیست سابق کاخ سفید و مشاورش را که به دلیل کلاهبرداری بازداشت شده بود، عفو کرد.
پیش از این برخی منابع آگاه به شبکه «سی ان ان» گزارش کرده بودند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد قبل از آنکه کاخ سفید را برای همیشه ترک کند، «استیو بنن» مشاور سابق خود را که مردادماه به اتهام کلاهبرداری در کمپین جمع‌آوری کمک مالی برای ساخت دیوار مرزی آمریکا و مکزیک بازداشت شده بود، عفو کند.
منابع آگاه به سی ان ان اعلام کردند که تصمیم ترامپ تا زمان امضای مدارک مربوط به عفو بنن قطعی نشده بود و ترامپ گفته است که پس از رایزنی‌های فراوان، تصمیم گرفته که بعنوان آخرین اقدامات خود بعنوان رئیس‌جمهور، بنن را عفو کند.
وزارت دادگستری آمریکا در مردادماه اعلام کرد که بنن به همراه سه نفر دیگر به نام‌های «برایان کولفاج»، «اندرو بادولاتو» و «تیموتی شی»، صدها هزار نفر از کمک‌کنندگان به کمپین «ما دیوار می‌سازیم» را با این ادعا که تمامی پول‌های جمع‌آوری شده صرف ساخت دیوار مرزی می‌شوند، فریب داده است.
طبق این گزارش، کمپین جمع‌آوری کمک برای ساخت دیوار مرزی مکزیک و آمریکا مبلغی معادل ۲۵ میلیون دلار جمع‌آوری کرده بود.
استیو بنن از جمله افرادی بود که نقش بسیاری مهمی در پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا ایفا کرد.
تصمیم ترامپ برای عفو این استراتژیست سابق کاخ سفید در شرایطی صورت می‌گیرد که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری جنجالی آمریکا ارتباط میان ترامپ و بنن بیشتر شد به طوریکه استیو بنن در جریان رخدادهای پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ماه) آمریکا با حمایت از مواضع ترامپ دعوت به خشونت کرده بود.
وی در تاریخ ۷ نوامبر ۲۰۲۰ در پیامی که در صفحه توییتر خود منتشر کرد و موجب شد تا این شبکه اجتماعی، حساب توییتری وی را به حالت تعلیق درآورد، با ستایش خشونت از ترامپ خواسته بود تا «آنتونی فائوچی» مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی فدرال و ارشدترین متخصص ستاد مبارزه با کرونا و «کریستوفر ری« رئیس اف بی آی را اخراج کند و خواستار برخورد خشن با این دو فرد شده بود.
طبق گزارش شبکه سی ان ان، در ماههای اخیر، بنن تلاش داشت تا با پیشنهاد توصیه‌هایی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و مطرح کردن تئوری‌های ساختگی بعد از شکست ترامپ در انتخابات، در حلقه داخلی ترامپ نفوذ کند.
یک منبع آگاه از تصمیم ترامپ برای عفو بنن به شبکه سی ان ان گفت، یکی از نگرانی‌هایی که بحث درباره عفو بنن را متوقف کرده بود، ارتباط احتمالی وی با شورش‌های ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه) طرفداران ترامپ در کنگره آمریکا بود.
طبق این گزارش، بنن یک روز قبل از شورش‌های کنگره، در پادکست «اتاق جنگ» گفت: «فردا کل این جهنم از بین می رود».
یک روز بعد از انتشار این اظهارنظرات بنن، ترامپ از هواداران خود خواست به کنگره بروند زیرا «انتخابات از شما، من و این کشور به سرقت رفته است».
یکی از مشاوران ارشد ترامپ به سی ان ان گفته است که ترامپ و بنن در هفته‌های اخیر با یکدیگر ارتباط داشته‌اند و در حالیکه برخی مشاوران ترامپ معتقدند که هفته گذشته تصمیم گرفته شده بود که بنن مورد عفو واقع نشود، ترامپ تا سه‌شنبه شب همچنان موضوع عفو وی را مطرح کرد و در نهایت از بنن جانبداری کرد و تصمیم به عفو وی گرفت.
در تاریخ ۹ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۰ دی ماه)، ساعاتی پس از حضور «رودی جولیانی» وکیل شخصی ترامپ در پادکست اتاق جنگ بنن و مقصر دانستن دموکرات‌ها برای شورش هواداران ترامپ در کنگره، یوتیوب کانال بنن را از این شبکه حذف کرد.
طبق گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، وکیل شخصی دونالد ترامپ که مهمان پادکست «اتاق جنگ» بنن بود، گفت که مخالفان ترامپ با «سانسور و سرکوب» حامیان او، باعث آن ضرب و جرح شدند.
در جریان حمله طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا، دست‌کم پنج نفر از جمله یک افسر پلیس جان خود را از دست دادند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات