صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۲۷۸۱۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱ بهمن ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آمریکا نفع خودش را، منافع خودش را، در شرایط کنونی در بی‌ثباتی این منطقه می‌بیند، مگر آن وقتی که به‌طور کامل خودش را مسلط بر منطقه بکند؛ تا قبل از آن، نفع آمریکا در بی‌ثباتی منطقه است؛ این را خودشان می‌گویند، این را خودشان به‌صراحت ابراز می‌کنند. (۱۳۹۹/۱۰/۱۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

▼حرف روز            

در ميانه «وحدت» و «ائتلاف»

هر دو اردوگاه اصلاح‌طلب و نيروهاي انقلاب در حال تعامل و رايزني براي ساماندهي تشکيلاتي جهت حضور مؤثر در انتخابات 1400 هستند. اصلاح‌طلبان با تشکيل «نهاد اجماع بخش» فرآيند وحدت و رسيدن به اجماع را دنبال مي‌کنند؛ اما اوضاع در اردوگاه جريان انقلابي کمي متفاوت است.

نکات تحليلي: 1- در اردوگاه جريان انقلابي تلاش براي وحدت آغاز شده است، اما تا رسيدن به وحدت حداکثري هنوز راه طولاني در پيش است. مدعيان زيادي در اين اردوگاه ظرفيت نامزدي براي انتخابات را دارند که هرکدام نيز از هواداراني برخوردارند. مديريت اين تعداد از نامزد احتمالي نيازمند کار تشکيلاتي مدام و مستمر است. 2- هم‌اینک «شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب» براي رسيدن به وحدت، رايزني‌هاي خود را با اضلاع مختلف اردوگاه اصولگرايان آغاز کرده است. اين شورا همانی است که در انتخابات اسفند 98 محوريت وحدت جريان انقلابي را در انتخابات مجلس بر عهده داشت. 3- از سويي ديگر مجموعه‌اي با عنوان «شوراي عالي وحدت اصولگرايان» نيز با محوريت جامعه روحانيت مبارز فعاليت خود را آغاز کرده و در تلاش براي سامان دادن به اوضاع اردوگاه نيروهاي انقلاب است. کمال سجادي سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري می‌گوید: «با توجه به اينکه ما، جامعه مدرسين و جامعه روحانيت را به‌عنوان گروه‌هاي مرجع مي‌شناسيم، سعي داريم که جايگاه و حالت پدري اين تشکل در جريان اصولگرايي حفظ شود». 4- طبق آخرين اخبار، به گفته حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي مقدم، شوراي وحدت پيشنهاداتي را براي همکاري با شوراي ائتلاف ارائه کرده است. ازجمله اينکه سه کرسي به 17 کرسي اين شورا توسط شوراي ائتلاف اضافه گردد! هم‌اینک اعضاي هيئت عالي شامل آيت‌الله موحدي‌کرماني، آقايان پورمحمدي، سيدرضا تقوي و محمدحسن ابوترابي‌فرد از جامعه روحانيت، آقايان محمدرضا باهنر، منوچهر متکي، اسدالله بادامچيان، شهاب‌الدين صدر و عبدالحسين روح‌الاميني از احزاب، آقاي حسين الله‌کرم از مجموعه پيشکسوتان جبهه و جنگ و سيدمحمد حسيني از تشکل اساتيد هستند. ظاهراً «جامعه مدرسين»، «جبهه پايداري»، «هيئات رزمندگان»، «زنان» و «دانشجويان و جوانان» نيز قرار است نمايندگان خود را در آينده مشخص کنند که درمجموع تعداد اعضاي شوراي‌ عالي ۱۷ نفر شود. با اضافه شدن سه نفر پيشنهادي شوراي ائتلاف، تعداد اعضا به 20 نفر خواهد رسيد.

نکته پایاني: فعاليت هم‌زمان شوراي ائتلاف و شوراي وحدت، مي‌تواند به چالشي جدی در آستانه انتخابات 1400 بدل گردد و مسير همگرايي در اين اردوگاه را مختل کند. جريان انقلابي اگر بخواهد موفقيتی در خرداد 1400 کسب کند، بايد خيلي زود از دوگانه ایجادشده عبور کرده و جبهه‌ای واحد تشکيل دهد.

(نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                             

تحریم حرم پس از ۱۴۰۰ سال

وزارت خزانه‌داری آمریکا در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری ترامپ از تحریم آستان قدس رضوی(ع) و تولیت آن خبر داد. این خبر اذهان شیعیان را پس از گذشت ۱۴۰۰ سال از ظهور اسلام، یک‌راست به نقشه‌های سلاطین جلاد قریشی، اموی و عباسیان در محاصره و زندانی کردن پیامبر خدا صلی‌الله علیه و آله وسلم و ائمه در شعب ابی‌طالب، واقعه صحرای کربلا، زندان‌های سامرا، بغداد و حتی محاصره امام رضا علیه‌السلام در توس سوق داد. 1- اصل موضوع در تحریم آستان قدس رضوی و تولیت این دستگاه نه‌فقط بی‌سابقه بودن چنین اقدامی از سوی دولت آمریکاست، بلکه اوج دشمنی این رژیم خبیث برای هدف قرار دادن زائران اهل‌بیت علیه‌السلام و فرهنگ زیارت به‌عنوان یک نماد تمدنی عظیم است. 2- در سال‌های گذشته بسیاری از زائران کشورهای بحرین، عربستان سعودی، آذربایجان، افغانستان و پاکستان هنگام تشرف به حرم حضرت علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام مورد ایذا و آزار حاکمان این دولت‌ها و هدف بمب‌ها و گلوله‌های تروریست‌های موردحمایت آمریکا قرار می‌گرفتند و اکنون با این قانون خزانه‌داری آمریکا، زنجیره تحریم حرم برای مقابله با زائران حرم که از اقصی نقاط جهان به دیار محبوب خود می‌شتابند بیشتر می‌شود تا مانع ارتباط معنوی مردم با امامشان شوند. 3- حرم رضوی ملجأ و پناه قشرهای مختلف مردم در سراسر جهان است که با پناه بردن در جوار آن به سکینه و آرامشی لایتناهی می‌رسند و از همان لحظه خداحافظی برای دیدار مجدد لحظه‌شماری می‌کنند. اگر قرار باشد که حتی از منظر اعلامیه حقوق بشر به این بارگاه باعظمت چشم دوخته شود، بازهم خواهیم دید، این گنبد و بارگاه بیشترین نقش را در کاهش آلام و افزایش امید برای بشریت داشته است. در این بارگاه ایرانی، مسلمان و حتی شیعه بودن مجوز ورود از باب‌الجواد نیست، لباس و نژاد امتیاز نیست و بلکه دل‌های شکسته منزلتی مقرب‌تر دارند و قفل‌های زندگی‌شان در پنجره فولاد باز می‌شود. به خاطر لطف و عنایت امام رضا علیه‌السلام، بسیاری از مسیحیان جهان که در این حرم قدم گذاشته‌اند، ارتباطشان مستمر شده و زندگی‌شان رنگ الهی گرفته و در مسیر سعادت قرار گرفته‌اند.

نکته پایانی: حاکمان تروریست آمریکا در گذشته ادعا می‌کردند که صرفاً دستگاه‌های نظامی و هسته‌ای را تحریم می‌کنند، اما اکنون مشخص شد که نقشه آمریکا در محصور و محدود کردن حرم علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام دست‌کمی از نقشه‌های دستگاه ضدتشیع مأمون عباسی ندارد؛ زیرا هنگامی مأمون دید که امام رضا از مدینه به مرو تبعید شده اما هنوز قبله امیدها و مرجع سؤال‌ها و شکوه‌ها است، امام را در محاصره مأموران حکومت قرار داد تا رفته‌رفته رنگ مردمی بودن را از امام بزداید و میان او و عواطف و محبت‌های مردم فاصله اندازد، اما برخلاف این قصد شوم، روزبه‌روز محبوبیت امام بیشتر شد و تا امروز نیز ادامه دارد. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼ خبر ویژه                             

تکذیب شایعه ترور سید حسن نصرالله

یک منبع امنیتی لبنان شایعه ترور «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله که از دیروز در برخی شبکه‌های اجتماعی منتشرشده را تکذیب کرد. هدف این شایعات ضربه به آرامش و امنیت لبنان و در راستای عملیات روانی دشمن صهیونیستی است. خبرنگار تسنیم در لبنان نیز اعلام کرد فیلمی که با عنوان حمله به کاروان خودروی حامل «سید حسن نصرالله» منتشرشده، دروغین است و این فیلم مربوط به حلب سوریه در گذشته است. اکانت‌های مرتبط با آل‌سعود در توییتر نقش محوری در انتشار این خبر دروغین داشته‌اند.

▼ اخبار

عادی‌سازی حمله به کنگره برای حفظ جایگاه آمریکا

نشریه فارن‌پالیسی پس از حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره، در مقاله‌ای به چالش‌ها و مشکلات پلتفرم‌های ارتباط‌محور مثل یوتیوب و فیس‌بوک پرداخته است. «حمله به ساختمان کنگره ایالات‌متحده برای کسانی که تأثیرات رسانه‌های اجتماعی بر کمپین‌های سیاسی را دنبال می‌کنند، چندان تعجب‌آور نبود. همان ابزارهایی که به باراک اوباما کمک کرد با رأی‌دهندگان جوان در سال ۲۰۰۸ ارتباط بگیرد، نارندرا مودی را در سال ۲۰۱۴ مسحور و مقهور خود کند و موج «ما همه خالد سعید هستیم» را در مصر و در میانه بهار عربی برپا سازد؛ اینک یک نقش حیاتی در تولید و پرورش نفرت بر عهده گرفته که تمام کشورهای جهان را متأثر کرده است. آنچه در هفته پیش در ایالات‌متحده اتفاق افتاد، ممکن است در هر جای دیگر جهان رخ دهد و همه دموکراسی‌های جهان در معرض این انفجارند. سال ۲۰۱۸، بازرسان سازمان ملل نقش فیس‌بوک در نسل‌کشی مردم روهینگیا توسط میانماری‌ها را «تعیین‌کننده» دانستند و تصریح کردند این پلتفرم به یک جانور تبدیل شده است. آن روز فیس‌بوک بهانه آورد که اپراتورهای کافی برای فهم و ارزیابی زبان آن منطقه و زمینه خشونت‌ها را ندارد، اما امروز خشونت در حیاط خانه است؛ در خود ایالات‌متحده». این نشریه آمریکایی که توسط نظریه‌پردازان عرصه سیاست مدیریت می‌شود، به هنگام مواجهه با مشکلات جامعه آمریکایی سعی کرده است این اتفاق را امری مرسوم همچون سایر کشورها تحلیل کند تا شاید از بار خسارات اجتماعی و جهانی آن بر هژمونی آمریکا بکاهد، اما آیا فارن پالیسی در مواجهه با سایر اتفاقات مشابه در کشورهای دیگر نیز جنبه اعتدال را گرفته و آن‌ها را نیز مشابه اتفاق اخیر آمریکا امری مرسوم و ناشی از گسترش فضای مجازی توصیف می‌کند؟!

آقای صالحی! فقط کافر همه را به کیش خود نمی‌پندارد

«دکتر صالحی»، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان می‌گوید: «بی‌اعتمادی ما به آمریکایی‌ها بر اساس واقعیت‌هاست و حقانیت ما را نشان می‌دهد. آن‌ها بی‌اعتمادی‌شان به ما بر اساس این ضرب‌المثل است که می‌گوید کافر همه را به کیش خود پندارد». هرچند دکتر صالحی و برخی مذاکره‌کنندگان برجامی امروز به واقعیت‌های عدم اعتماد به آمریکا اذعان دارند، لیکن همین طیف در ماجرای مذاکرات برجامی، با وجود مشاهده واقعیت‌های بدعهدی‌های مکرر گذشته، بارها از اعتقاد خود به پایبندی طرف‌های غربی به تعهدات فی‌مابین در برجام سخن می‌گفتند و قصد ساکت کردن منتقدین با زدن برچسب‌های مختلف را داشتند. انگار آن روزها تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور، آمریکا و کشورهای غربی را در کیش خود می‌پنداشتند که بدون گرفتن تعهدات الزام‌آور، حاضر به اجرای تمامی محدودیت‌های یک‌جانبه در صنعت هسته‌ای کشور شدند!

بلینکن: برای ترور قاسم سلیمانی تأسف نمی‌خوریم!

نامزد پیشنهادی بایدن برای وزارت خارجه آمریکا گفت: «هیچ‌کس برای حذف قاسم سلیمانی تأسف نمی‌خورد، اما مسئله این نیست که آیا حذف او کار صحیحی بود یا خیر، بلکه مسئله، پیش‌بینی تبعات چنین اقدامی بود. دولت‌های قبلی به این نتیجه رسیدند که ما [با چنین اقدامی] ایمن‌تر نخواهیم شد. آنچه بعد از ترور او شاهد بودیم حمله به مواضعمان در عراق بود که اگر نگوییم صدها سرباز آمریکایی، ده‌ها نفر از آن‌ها را به صدمات مغزی دچار کرد. اینکه نیروهایمان در عراق مجبور شدند از بیم حمله شبه‌نظامیان مرتبط با ایران به عقب برگردند، اینکه صحبت‌هایی از بستن سفارتمان در بغداد مطرح شد و اقدامات متنوعی که ایران انجام داد، این‌ها نشان می‌دهند که ایمنی ما کمتر شد نه بیشتر.

آمریکا نیازمندتر است!

دونالد ترامپ اوایل شیوع ویروس کرونا در کشورش، گفته بود، اگر آمار مرگ در کشور بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار باشد، نشان می‌دهد دولت خیلی خوب عمل کرده است. بر اساس گزارش بی‌بی‌سی، داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز نشان می‌دهد که آمار مرگ در اثر ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا، سه ماه پیش از ۲۰۰ هزار نفر عبور کرده است و در حال حاضر تلفات روزانه این کشور مرز 1500 نفری را رد کرده است. در شرایطی که آمار تلفات در آمریکا این مقدار وحشتناک است و این کشور با یک بحران اجتماعی مواجه است، چرا مقامات آمریکایی واکسن تولیدی کشورشان را به برخی کشورهای دیگر می‌فروشند و حاضر نمی‌شوند آن را روی ملت خود امتحان کنند؟!

▼ اخبار کوتاه

ذوالنوری: تحریم‌ برطرف نشود، دوربین‌ها را جمع می‌کنیم/ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: «اگر تحریم‌های نفتی و بانکی ایران برطرف نشود، تمام دسترسی‌های آژانس طبق پروتکل الحاقی لغو می‌شود و ارتباط ما با آژانس در حد NPT خواهد شد. دوربین‌های آنان جمع‌آوری خواهد شد».

همتی: ما نبودیم دلار ۵۰ هزار تومان می‌شد!/ رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: «اگر جلوی بسیاری از زیاده‌خواهی‌ها را نمی‌گرفتیم، تورم شدیدی را لمس می‌کردیم، به‌طوری‌که دلار بالای ۵۰ هزار تومان و تورم فراتر از ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد پیش می‌رفت. کره برای تسویه‌حساب با ایران پیشنهاد فروش آمبولانس و کیت تست کرونا را داد؛ گفتیم خودمان تولید می‌کنیم، پول ما را بدهید! قیمت واقعی دلار را دقیقاً نمی‌دانم، اما قدری از مبلغ فعلی پایین‌تر است؛ بگذارید بازار تعیین کند.

توصیف به‌حق؛ دولتمردان آمریکایی قاتل هستند/ «پمپئو برای اعمال تحریم‌های خردکننده علیه مردم ایران لابی‌گری کرد و بسیاری از آن‌ها را از داروهای موردنیازشان در دوران همه‌گیری محروم کرد و هزاران نفر کشته شدند». این اقدام ضد حقوق بشری آمریکا را فردی از ایران نگفته است، بلکه سخن یکی از نمایندگان دموکرات مجلس آمریکا است.

کلاهبرداری‌های میلیاردی در سایت‌های همسریابی!/ معاون اجتماعی پلیس فتا گفت: «سایت‌های همسریابی و صیغه‌یابی، بستری برای کلاهبرداری‌های میلیاردی شده است. تاکنون هیچ‌گونه مجوز قانونی مبنی بر فعالیت این سایت‌ها و کانال‌ها صادر نشده است. علاوه بر کلاهبرداری‌های مالی، احتمال بروز صدمات روحی و روانی در فریب خوردگان و مال باختگان وجود دارد.

نگرانی کشورها از واکسن‌های آمریکایی/ روزنامه انگلیسی گاردین نوشت: «انتشار وسیع اخبار مرگ‌ومیر افرادی که واکسن شرکت آمریکایی فایزر را دریافت کرده‌اند، منجر به استیصال برخی از کشورها برای آغاز واکسیناسیون شده است. استرالیا، نیوزیلند، تایوان و ژاپن واکسیناسیون را تا ماه‌ها آغاز نمی‌کنند. آن‌ها می‌گویند عجله‌ای نیست، منتظر نتایج تزریق واکسن‎های فایزر و مدرنا در دیگر کشورها می‌مانیم!». ژاپن یکی از کشورهایی است که در مرحله سوم تست انسانی واکسن فایزر شرکت کرده و در ازای آن میزان زیادی واکسن دریافت کرده، اما الآن حاضر نیست قبل از بررسی مجدد کارایی آن، اقدام به واکسیناسیون کند».

احکام سیاسی (سؤال 125): آیا تشریح ضعف­ها و نارسایی­های نظام در حوزه‌های مختلف به‌منزله تضعیف نظام محسوب می‌شود؟ حکم شرعی آن چیست؟ پاسخ: تشخیص به عهده مکلف است و هرکجا موجب تضعيف نظام اسلامی باشد، جايز نيست. (همان، س 1397)

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات