بین الملل >>  اندیشکده ها >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۲۷۸۷۰
روایت اندیشکده «کوئینسی»:

حساب ویژه ای که ائتلاف ضدبرجامی روی سفیر امارات در آمریکا باز کرده اند

اسرائیل همکاری نزدیکی با عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی داشته است، کشورهایی که همه نگران بازگشت واشنگتن به برجام هستند.
مایکل پیلیتنیک در Responsible Statecraft وابسته به اندیشکده «کوئینسی» نوشت: در تاریخ 15 ژانویه، وزارت دفاع آمریكا اعلام كرد كه در حال تغییر ساختار فرماندهی خود برای قرار دادن اسرائیل در زیر پوشش حمایتی سنتکام است. مناطق زیر نظر سنتکام شامل خاورمیانه، آسیای مرکزی و مناطقی از آسیای جنوبی است. تا پیش از امضای قراداد عادی سازی روابط میان اسرائیل و برخی کشورهای عربی، مهار بسیاری از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی ضروری به نظر می‌رسید، اما حالا با امضای توافق ابراهیم شرایط تغییر کرده است.
 در ادامه این مطلب آمده است: اعلام این خبر تنها چند روز پیش از ترک کاخ سفید از سوی ترامپ قابل بررسی است. رئیس جمهور بایدن قصد ندارد تغییرات رخ داده در روابط اعراب و اسرائیل را معکوس کند، اما به هر حال شرایط برای وی پیچیده است.

اسرائیل همکاری نزدیکی با عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی داشته است، کشورهایی که همه نگران بازگشت واشنگتن به برجام هستند.
بر این اساس ائتلاف ضد ایرانی به رهبری اسرائیل و عربستان سعودی مصمم است که بایدن را متقاعد کنند تا وی از تحریم‌هایی که دولت ترامپ برای اخذ امتیازات بیشتر از ایران اعمال کرده استفاده کند.
طبق برخی گزارش‌ها، این کشورها خواستار اعمال شدیدترین محدودیت‌ها و بازرسی‌ها بر ایران و ادامه آن طی 25 سال آینده هستند. علاوه بر این، کشورهای عضو این ائتلاف ضد ایرانی به شدت مصر هستند تا بایدن برنامه موشک بالستیک ایران و پشتیبانی این کشور از احزاب و شبه نظامیان مختلف در سراسر منطقه را نیز در مفاد توافق آینده بگنجانند.

همانطور که بسیاری از ناظران اشاره کرده‌اند، بعید به نظر می‌رسد تلاش برای گسترش قابل توجه مفاد برجام به موفقیت برسد. از نظر ایران، موافقت با هرگونه تغییری به معنای پاداش به آمریکا و شکست خودشان است.

رهبران اسرائیل و عربستان از اینکه نابودی کامل برجام را ببینند خوشحال خواهند شد، اما آنها درک می‌کنند که بایدن به عنوان رئیس‌جمهور  مصمم است تا آرامش را در خلیج فارس برقرار و ایران را به توافق نامه خود متعهد کند.  معاون رئیس جمهور که پیش‌تر مسئول لابی گری در کنگره برای حمایت از بزرگترین دستاورد سیاست خارجی دولت اوباما بود، حالا در سمتی متفاوت قرار دارد.

هنوز هم، اگر بایدن، آنطور که گفته، ابتدا به دنبال احیای برجام و سپس به دنبال بسط آن باشد باز هم بسیاری از دموکرات‌ها از وی حمایت خواهند کرد. در حال حاضر تمایل به اصلاح خسارت بزرگی که ریاست جمهوری ترامپ به جایگاه آمریکایی‌ها در جهان زده و اعتبار آمریکایی‌ها را خدشه دار کرده بسیار زیاد است.

یک اتحاد خاورمیانه‌ای محدود
اگرچه مشت اسرائیل و سعودی‌ها در واشنگتن هنوز قدرتمند است، با این حال پیش‌بینی می‌شود که تأثیر آنها بر دولت بایدن به میزان قابل توجهی کاهش یابد.
 
حمایت از همکاری آمریکا با عربستان سعودی به کمترین میزان خود رسیده است. ولیعهد تندخو سعودی‌ها یعنی محمد بن سلمان با قتل روزنامه نگار جمال خاشقجی به شکلی چشمگیر دچار اشتباه شد.
بایدن چندی پیش گفت: من کاملاً روشن می‌کنم که در واقع قرار نبود سلاح بیشتری به عربستان بفروشیم. ما قصد داشتیم در واقع آنها را وادار کنیم تا بهای اقدامات خود را بپردازند.

از طرف دیگر بایدن برای فراموش کردن نفرت خود نسبت به بن سلمان و حفظ این رابطه نزدیک چند ده ساله آمریكا با سعودی‌ها، با فشار زیادی روبرو خواهد شد. با این حال هنوز هم بعید به نظر می‌رسد که عربستان بتواند بایدن را برای تغییر رویکرد‌اش نسبت به ایران متقاعد کند.

در این بین امارات متحده عربی روابط و شرایط بهتری دارد. یوسف العطیبه سفیر امارات در آمریکا، شاید آشنا ترین فرد به سیاست خارجی آمریکا در منطقه باشد. او روابط گرمی با افراد هر دو حزب در واشنگتن برقرار کرده و کنگره را از داخل و خارج می‌شناسد. توافق عادی سازی اخیر امارات و اسرائیل برای او نیز مفید خواهد بودچراکه به وی کمک بیشتری از طرف لابی های اسرائیل در نمایندگی اتحاد ضد ایران در دولت بایدن ارائه می‌دهد.

او به این کمک احتیاج دارد زیرا بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در تلاش برای تأثیرگذاری در سیاست خارجی بایدن در قبال ایران تا حدی با محدودیت رو به رو است. نتانیاهو با حمایت آشکار از ترامپ صدمات زیادی به روابط شخصی خود با حزب دموکرات و وضعیت خود در آمریکا وارد کرده است.

همه اینها با این واقعیت همراه خواهد شد که نتانیاهو تنها دو ماه دیگر تا انتخاباتی دیگر فاصله دارد و بایدن نمی‌خواهد کاری کند که به عنوان دخالت در روند انتخابات اسرائیل تلقی شود. این عدم رضایت با این واقعیت تقویت خواهد شد که نتانیاهو، در شرایط فعلی، بهترین نامزد برای پیروزی نیست و هر کسی که ممکن است او را شکست دهد، حتی ممکن است از او هم سختگیرتر باشد.

هنوز هم، اگرچه روابط میان دولت بایدن و دو تا از نزدیکترین متحدان آمریکا در خاورمیانه ممکن است تیره و تار باشد، اما آنها همچنان متحد خواهند ماند. بایدن قصد ندارد سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها را نادیده بگیرد و با توجه به نفوذ آنها در واشنگتن حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند. گنجاندن اسرائیل در سنتکام بسیار مهم است چرا که همکاری مستقیم نظامی بین آمریکا و متحدان عرب آن از جمله کشورهایی که هنوز روابط خود با اسرائیل را به طور رسمی عادی نکرده‌اند، تسهیل می‌کند. این همکاری همچنین توانایی آنها را در تحت فشار قرار دادن بایدن به سمت اتخاذ موضعی تهاجمی‌تر را هم تقویت می‌کند.

این خیلی مهم است که دولت بایدن صدای امریکایی هایی که از او می خواهند به برجام بدون هیچگونه تغییری برگردد. این حمایت برای مقابله با نفوذ دولت های عربی و اسرائیل ضروری خواهد بود و سرنوشت سیاست بایدن در منطقه را در 4 سال آینده تعیین می کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات