صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۲۷۸۶۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 4 بهمن

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند واکسن تولید کنند، این افتضاح کرونایی در کشور خودشان پیش نمی‌آمد. چند روز پیش در ظرف ۲۴ ساعت، اینها چهار هزار نفر تلفات داشتند.(1399/10/19)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها  WORD

نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF


▼حرف روز

هراس‌افکنی به‌جای ایده‌پردازی؟!

موضوع ترساندن مردم از مسائلی موهوم و خیالی برای برخی عناصر و گروه‌های سیاسی جریان اصلاح‌طلبی به امری قطعی و محتوم تبدیل‌شده است.
نکات تحلیلی: پاسخ یک تفکر سیاسی که هشت سال با نگاه و سلیقه سیاسی آنها بخش اجرایی کشور اداره می‌شده به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم چیست جزء آن‌که به اقدامات سلبی روی بیاورند و هراس و ترس به دل مردم بیندازند. در این میان اما ترساندن مردم از افراد نظامی که شاید پا در عرصه انتخابات 1400 بگذارند قطعی‌ترین برنامه آنها برای دوگانه‌سازی و پیروزی در انتخابات آینده است. در این راستا البته آن‌قدر دچار ابتذال و تعصب فکری و جناحی شده‌اند که برای دست یافتن به اغراض سیاسی خود به کم‌مایه‌ترین تحلیل‌ها نیز روی می‌آورند. مثلاً همین چند روز پیش یکی از روزنامه‌های مطرح کشور، متعرض به نطق پیش از دستور رئیس مجلس شورای اسلامی شد و نوشت که این نطق دلیلی دیگر بر این ادعاست که نظامیان نباید رئیس‌جمهور شوند! این نشریه بیان کرده که چرا آقای قالیباف در نطق خود به‌جای اینکه بگوید از وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس دعوت ‌شده‌اند، گفته احضار شده‌اند! و چرا به‌ جای اینکه بگوید با متولیان بورس کشور مطابق قانون رفتار خواهد کرد، گفته است در صورت بروز تخلف، مجلس با آنها برخورد قاطعانه خواهد کرد. فرض کنید رئیس مجلس می‌گفت مجلس متولیان بورس کشور را به خانه ملت دعوت می‌کند. اصلاً بگوید ضمن دعوت، ناهار را نیز مهمان نمایندگان هستند، در این صورت آیا مشکلی از نگرانی‌های چندماهه مردم که با تشویق و ترغیب مسئولان، سرمایه‌شان را وارد بازار سرمایه کردند و اکنون شاهد از بین رفتن نیمی و یا بیشتر سرمایه‌های خود هستند برطرف می‌شود. اگر اثبات شود کسانی با تخلف، وضعیت فعلی را برای بازار سرمایه کشور رقم‌زده باشند، در این صورت با آنها چه باید کرد؟ اگر رئیس مجلس شورای اسلامی بگوید مجلس برخورد قاطعانه خواهد کرد، این عبارت دارای کدام اشکال سیاسی و حقوقی است؟ مسئله اما اینها نیست. مسئله ساختن بهانه برای به‌پیش بردن پروژه رقیب‌هراسی است. مسئله پیروزی در انتخابات با هر روشی است.
نکته پایانی: توصیه مهم اما آن است که در شرایط کنونی و تا چند ماه مانده به انتخابات 1400، همه جریان‌ها و نیروهای سیاسی به اثبات و ارائه کارنامه خود بپردازند. بهترین راه برای اثبات خود و یا جناح سیاسی متبوع خود، نیز ارائه برنامه و ترسیم ایده‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی معطوف به مسائلی است که جامعه و مردم با آنها مواجه هستند. (نویسنده: عزیز غضنفری)


▼گزارش روز

ما و مسئله بایدن

«ژانت یلن» گزینه پیشنهادی جو بایدن برای تصدی سمت ریاست وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته، جمهوری اسلامی ایران تنها در صورت پایبندی به محدودیت‌های وضع‌شده در برجام از رفع تحریم‌ها بهره‌مند خواهد شد.
گزاره تحلیلی: ۱ـ این اظهارات ژانت یلن نشان می‌دهد که گردانندگان کنونی کاخ سفید در مقدمه استراتژی خود علیه ایران با این مسئله مواجه هستند که چگونه بدون برداشتن تحریم‌ها ایران را ملزم به تعهدات برجامی نمایند. ۲ـ این مهم نمایانگر این است که جمهوری اسلامی گام درست و اساسی را در جهت متوازن‌سازی برجام آن ‌هم از طریق کاهش تعهدات برجامی برداشته و طرح بایدن برای توسعه و تعمیم‌پذیری برجام را در همان ابتدا متوقف نموده است. ۳ـ بایدن اکنون با این چالش‌های بزرگ روبه‌رو است؛ به همت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی تهدید نظامی علیه ایران فاقد اعتبار گردیده، تحریم‌های ظالمانه در حال حاضر در نقطه ماکزیمم خود قرار دارد و ایران در حال خنثی‌سازی و عبور از آنهاست، همچنین باتجربه اندوخته شده از بدعهدی‌های آمریکا در افکار عمومی نشانه‌‌ای از مطالبه فراگیر برای مذاکره دیده نمی‌شود و از همه مهم‌تر جمهوری اسلامی بازگشت آمریکا به برجام را منوط به اقدامات واقعی آمریکا برای لغو تحریم‌ها کرده است.
جمع‌بندی: اکنون با ابتکار عمل جمهوری اسلامی، همه مسیرها بر روی بایدن و تیم امنیتی آن مسدود شده و مسئله ایران برای آنان غامض و پیچیده گشته است و بایدن راهی جز مواجه‌شدن با جمهوری اسلامی در موضع برابر را ندارد. این مسیر می‌تواند معطوف به نتیجه شود، مشروط به اینکه در این راه کماکان منسجم عمل کنیم، اجازه ندهیم دو قطبی‌سازی‌های کاذب ما را از مسیر منحرف کند و وعده‌های بی‌پشتوانه اغوای‌مان نماید و در ادامه راه منافع ملی را خرج منافع جریانی نکنیم. (نویسنده: احمد بنافی)

 

▼ اخبار ویژه

1ـ صدور حکم بازداشت برای تروریست ترامپ

قاضی مأمور بررسی پرونده ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس گفت: حکم بازداشت ترامپ پس‌ازآن صادر شد که دادگاه تحقیقات خود را برای کشف حقیقت، جمع‌آوری همه مدارک و شنیدن سخنان ‌همه شاهدان و اولیای دم تکمیل کرد. اولیای دم شهدا و وکلای آنها، ترامپ را با استناد به سخنان صریح او متهم کردند.
دادگاه این پرونده را با این نگاه پیگیری کرد که مسئله‌ای جنایی در خاک عراق رخ‌ داده است و قوانین عراق باید در مورد آن جاری شود. در این مسئله دستوری از سوی دولت عراق وجود نداشته است و قانونی هم در این زمینه موجود نیست بلکه اقدامی که انجام شد دارای مبنای جهانی است. دادگاه به‌این‌علت وارد عمل شد که شماری از کسانی که جرم علیه آنها واقع‌ شده است عراقی هستند، جنایتکار هم مشخص است و به ارتکاب جرم اعتراف کرده است. قانونی وجود ندارد و توافق‌نامه‌ای هم در این زمینه میان عراق و آمریکا موجود نیست که ارتکاب چنین جنایتی را مجاز بشمارد.

2ـ اشخاص حقیقی ‌و حقوقی متعدد پیگیر شکایت از آذری‌‌جهرمی

پرونده قضایی آذری‌‌جهرمی با شکایت تعداد زیادی از اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل‌شده اما در متن تقطیع شده منتشره اغلب این موارد اتهامی حذف‌شده است. برخی دیگر از عناوین اتهامی متعدد آذری‌‌جهرمی در پرونده قضایی تشکیل‌شده برای وی، نتیجه گزارش‌های نهاد‌های مردم‌نهاد، ضابطین و ارگان‌های مختلف بوده است که بر اساس نص صریح قانون به دلیل مقدماتی بودن تحقیقات و پرونده این دادسرا از اعلام جزئیات آن ممکن نبود. دادستانی تهران، با رد کردن برخی گمانه‌زنی‌ها و شایعات منتشرشده در فضای مجازی اعلام کرده است، طی دو سال گذشته و در دور جدید دادستانی تهران، هیچ حکم قضایی مبنی بر فیلترینگ یا مسدودسازی شبکه اجتماعی‌ای صادر نشده است.

 

▼ اخبار

1ـ اعتماد‌سازی یا نمایش تبلیغاتی؟

بایدن در روز نخست ریاست‌جمهوری ممنوعیت ورود اتباع کشورهای مسلمان به آمریکا را لغو کرد. اما آیا این اقدام حاکی از اعتمادسازی است یا یک نمایش تبلیغاتی برای مقابله با بحران مشروعیت؟ شرایط کنونی جهان اسلام به‌ویژه در غرب آسیا مانند اختلافات قومی و مذهبی، حضور نیروهای خارجی و تشدید ناامنی و بی‌ثباتی، فعالیت تروریست‌هایی چون القاعده و داعش که ساخته‌وپرداخته آمریکا هستند، تبعیض، تحریم‌ و حتی اقدام نظامی غرب، تأسیس و حمایت از رژیم صهیونیستی به‌عنوان دشمن اول جهان اسلام، جنایات مهر‌ه‌های دست‌نشانده مانند آنچه در یمن، سوریه، عراق، کشمیر، میانمار، نیجریه و... رخ می‌دهد، همگی نتیجه سیاست‌های خصمانه آمریکاست. با این تفاسیر و با توجه به ترکیب تیم اجرایی بایدن، اقدام او مبنی بر لغو ممنوعیت سفر اتباع کشورهای اسلامی به آمریکا را نمی‌توان گامی صادقانه در جهت اعتمادسازی با کشورهای اسلامی دانست.

2ـ چهار محور مصوب نزدیکان خاتمی برای انتخابات 1400

به گزارش جهان نیوز، اتاق فکر جریان اصلاحات محورهای زیر برای انتخابات 1400 در نظر گرفته‌اند: اول: اینکه، انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ برای جریان اصلاحات یک آزمون سرنوشت‌ساز است. دوم: تأکید افراد جبهه اصلاح‌طلب این است که باید همه تلاش خود را برای مشارکت و بقای در قدرت به کار ببندند. سوم: اصلاح‌طلبان در محور سوم ترسیم مسیر اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰، تأکیددارند که باید کارنامه دولت روحانی را از جریان اصلاحات جدا کنند.
چهارم: این عناصر جریان اصلاح‌طلب در محور چهارم مؤکدا معتقدند که بایستی به‌عنوان تریبون مردم، مطالبات خود را از دولت و حاکمیت مطرح نماییم.

3ـ دعوا بر سر اجاره‌ای بودن رئیس‌جمهور

محمود واعظی به‌عنوان نزدیک‌ترین فرد به روحانی به ادعاهای پرحجم اصلاح‌طلبان علیه روحانی و دولت او واکنش نشان داد. در دفعات گذشته انتقادات گسترده اصلاح‌طلبان به دولت باعث واکنش رئیس دفتر رئیس‌جمهور شده بود که با طعنه به اصلاح‌طلبان از آن‌ها خواسته بود حداقل به حرمت رفقایشان‌که در کابینه حضور دارند، سکوت کنند. این بار واعظی به اظهارات صادق خرازی مبنی بر «اجاره‌ای» خواندن روحانی واکنش نشان داده و تقلای اصلاح‌طلبان برای فرار از مسئولیت معرفی روحانی به مردم را خنثی کرده است. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پاسخ به انتقاد دبیر کل حزب ندای ایرانیان درباره حمایت نکردن از نامزد نیابتی و عملکرد دولت، گفت: او در ستاد انتخاباتی روحانی نقشی نداشت؛ اثبات کند برای روی کار آمدن رئیس‌جمهوری چه‌کار کرده که چنین اظهاراتی داشته است. صادق خرازی جمعه گذشته درباره نامزد اجاره‌ای و پاسخگو نبودن آن و اینکه اصلاح‌طلبان دیگر دولت اجاره‌ای نمی‌خواهند در ششمین مجمع عمومی حزب ندای ایرانیان سخنرانی کرده بود.

4ـ بازتاب پوستر «انتقام حتمی است»
پوستر منتشرشده در سایت رهبر معظم انقلاب که در آن وعده انتقام سخت از آمران به قتل سردار قاسم سلیمانی مورد تأکید قرارگرفته بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های دنیا داشت.
روزنامه دیلی‌بیست در پوشش این خبر نوشته رهبر عالی‌قدر ایران با انتشار این تصویر ترامپ را به ترور تهدید کرده است. پایگاه انگلیسی «دیلی‌استار» هم نوشته رهبر عالی‌قدر ایران در یک «توئیت ترسناک پهپادی» وعده انتقام داد. پایگاه خبری «هیل»، نزدیک به کنگره آمریکا نوشته است: «این توئیت شامل تصویری از یک فرد بور بالباس قرمز است که به رئیس‌جمهور سابق آمریکا شباهت دارد و سایه شوم یک هواپیمای پنهان‌کار که بالای سرش در حال پرواز است آنجا افتاده است.» خبرگزاری رویترز هم این خبر را منعکس کرده و نوشته حساب کاربری رهبر ایران در توییتر تصویر یک گلف باز شبیه به ترامپ را حین هدف قرار گرفتن توسط پهپاد منتشر کرده و وعده داده از او بابت قتل یک ژنرال ارشد ایرانی انتقام گرفته خواهد شد.

 

▼ اخبار کوتاه

افزایش صادرات نفت ایران در روزهای اخیر/ بیژن زنگنه، وزیر نفت در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت اظهار داشت: من نگران بازارهای ازدست‌رفته نیستم و خریداران نفت هم خود را به یک یا دو فروشنده محدود نمی‌کنند. در صورت لغو تحریم قدرتمندتر از گذشته به بازار برمی‌گردیم، کوتاه‌تر از زمانی که فکر می‌کنید. صادرات نفت ایران در روزهای اخیر به‌شدت افزایش پیداکرده است.

 

اندر حکایت ارز 4200 تومانی/ احمد امیرآبادی فراهانی ( نماینده مردم قم و عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی) گفت: تاکنون به میزان قابل‌توجهی ارز چهار هزار و دویست‌تومانی برای واردات کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی و دارو تخصیص‌یافته اما این کالاها باقیمت دولتی به دست مردم نرسیده است. این رانت‌خواران در حقیقت از وابستگان، اطرافیان، هم جناحی‌ها، هم‌گروهی‌ها و نزدیکان دولتمردان بودند.

اولین ترس و دلهره ترامپ از انتقام سخت/ ترامپ پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش دستور داده سه مقام کلیدی (استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری سابق، مارک میدوز، رئیس دفتر کاخ سفید و رابرت اوبرایان، مشاور سابق امنیت ملی) که دولت را ترک می‌کنند به مدت ۶ ماه دیگر هم موردحفاظت قرار گیرند

ایران میراث دار قدیمی‌ترین هویت ملی جهان/ وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: هيچ ايرانی نمي‌تواند بپذيرد كه آمريكا به او دستور دهد. هيچ فرقي نمي‌كند ايرانی طرفدار كدام گروه، ايده و تفكر باشد. اين را نه‌فقط من كه هنری كيسينجر هم می‌‌گويد كه ايران میراث‌دار قديمي‌ترين هويت ملی جهان است. هويت ايرانی قديمی‌ترين هويت فرهنگی است و ما نمی‌‌توانيم بپذيريم كه ديگری از سر زورگويی بر ما حكومت كند.

گزینه‌های حزب کارگزاران برای 1400/ علی‌محمد نمازی (عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران) اعلام داشت: گزینه‌های حزب کارگزاران احتمالاً از میان آقایان محسن هاشمی و محمدجواد ظریف انتخاب خواهد شد. اگرچه شنیده‌ها حاکی از این است که آقای جهانگیری نیز قصد کاندیداتوری در انتخابات را دارد؛ اگر این خبرها صحت داشته باشد ازآنجاکه آقای جهانگیری از اعضای باسابقه حزب کارگزاران است، طبیعتاً ایشان نیز در دایره کاندیداهای حزب قرار خواهد گرفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات