صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۲۷۹۰۴

اعتراضات گسترده در روسیه با حمایت آشکار سفارت آمریکا

به گزارش اسکای نیوز روز شنبه، پس از یک وقفه بسیار طولانی به دلیل شیوع ویروس کرونا، در مسکو نخستین اعتراضات گسترده خیابانی برگزار شد. برای حمایت از "آلکسی ناوالنی"، وبلاگ نویس مخالف روس، که در بازداشت بسر می‌برد، عده‌ای از شهروندان روس در تظاهرات اعتراض آمیزی در 111 شهر روسیه، از شرق دور روسیه تا منطقه کالینیگراد (در غرب) شرکت کردند.
طبق اطلاعات مراکز حقوق بشر در جریان اعتراضات روز گذشته، بیش از 3 هزار نفر بازداشت شدند و سازمان دهندگان این تظاهرات، آن را "رکورد مطلق" نامیدند.
گفته می‌شود در میدان پوشکین شهر مسکو، حدود 15 هزار نفر تجمع کرده بودند، البته مقامات پایتخت اصرار دارند که تعداد شرکت کنندگان 4 هزار نفر بود. در هر صورت معترضین توانستند مخالفت جدی خود با بازداشت آلکسی ناوالنی را نشان بدهند.
اعتراضات روز شنبه در بسیاری از شهرها بصورت مسالمت آمیز و آرام برگزار شد، برخورد نیروهای پلیس با معترضین ابتدا بسیار مودبانه بود، ولی پس از چند ساعت، اقدامات سخت گیرانه‌تر شد. البته در مواردی گلوله‌های برفی هم به سمت نیروهای انتظامی پرتاب می‌شد و در برخی مناطق درگیری بین شرکت کنندگان و پلیس نیز گزارش شد. مقامات مسئول این مسئله را اقدامات تحریک آمیز ارزیابی کردند. گفته می‌شود، ده‌ها پلیس تنها در شهر مسکو، زخمی شدند. وزارت کشور روسیه، از قبل حمله به مأموران اجرای قانون را "تخلف از قانون" و قابل پیگرد قضایی اعلام کرده بود.
برخی همقطاران آلکسی ناوالنی، وعده داده‌اند که اعتراضات به دستگیری وی، در هفته‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت.
این در حالی‌ است که به عقیده برخی تحلیلگران، عدم مشارکت گسترده مردم در اعتراضات برنامه ریزی شده برای روز شنبه و خشونت علیه نیروهای انتظامی، گویای شکست سازمان دهندگان آن در اهداف تعیین شده است. علاوه بر این، تلاش برای جذب کودکان در این اعتراضات که از قبل توسط مقامات روس، محکوم شده بود، نیز نشانه دیگری از شکست این اقدامات بود.
"الکساندر مالکاویچ" نائب رئیس کمیسیون رسانه‌ای مجمع مردمی روسیه اعلام کرد که اعتراضات غیرقانونی روز شنبه در روسیه آشکارا از خارج از کشور برنامه ریزی و تأمین مالی شده است.
به گفته وی، این اقدامات تحریک آمیز، قطعاً با انتخابات پارلمانی سال جاری در روسیه مربوط است و حوادث روز شنبه، نخستین صحنه از فیلمنامه‌ای بود که از سوی برخی نقش آفرینان خارجی برای روسیه نوشته شده است.
"ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته اعلام کرد که دیپلمات‌های آمریکایی حتماً به این وزارتخانه احضار خواهند شد تا درباره انتشار اطلاعات مربوط به "مسیرهای اعتراضات" توضیح بدهند.
سفارت آمریکا در مسکو روز جمعه مکان‌ها و زمان برگزاری اعتراضات غیرقانونی روز شنبه در شهرهای مختلف روسیه را منتشر کرده و از اتباع آمریکایی خواست تا از این رویدادها فاصله بگیرند.
به گفته زاخارووا، سفارت آمریکا نه تنها مسیرها را مشخص کرده بود، بلکه حرکت به سمت کاخ کرملین را نیز یادآور شده بود، در حالی‌که این مطلب حتی در فراخوان سازمان دهندگان اعتراضات نیز دیده نشده بود.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآور شد که چنین اقدامی از سوی دیپلمات‌های آمریکایی فراتر از هر چارچوبی است و نمی‌توان نامی بجز ارائه "دستورالعمل" و اقدام تحریک آمیز به روی آن گذاشت.
وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته این "پوشش خبری" سفارت آمریکا را دخالت آشکار در امور داخلی این کشور و تشویق شهروندان روس به شرکت در اقدامات غیرقانونی ارزیابی کرده بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات