صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۲۸۰۱۷

گزارش رسانه آمریکایی از قدرت پهپادی ایران و ترکیه

یک روزنامه آمریکایی در تیتر مطلبی روز پنجشنبه (۹ بهمن‌ماه) نوشته، ایران و ترکیه به قدرت‌های پهپادی تبدیل شده‌اند.
روزنامه واشنگتن‌پست در این تحلیل نوشته اقدام دولت «دونالد ترامپ» در ترور سردار قاسم سلیمانی در خاک یک کشور ثالث به افزایش نگرانی‌های بین‌المللی از احتمال استفاده روزافزون از حملات هدفمند پهپادی منجر شده است.
واشنگتن‌پست اشاره کرده حمله پهپادی دولت آمریکا که به شهادت سردار سلیمانی منجر شد، علاوه بر آنکه نقض حاکمیت ارضی یک کشور ثالث محسوب می‌شد، نخستین مورد استفاده از پهپاد برای هدف قرار دادن مقام یک کشور دیگر بود.
به ادعای واشنگتن‌پست، قبل از ترامپ، باراک اوباما از حملات پهپادی برای هدف قرار دادن شبه‌نظامیان و تروریست‌ها استفاده کرده بود؛ اما «با توجیه‌های حقوقی ترامپ اکنون مقام‌های حکومت‌ها به اهدافی مشروع برای حمله تبدیل شده‌اند و این اتفاق علی‌رغم آن رخ داده که مقام‌های ارتش آمریکا و سایر کشورها هشدار داده‌اند، شاید کشورها از توجیهات دولت ترامپ به عنوان رویه‌ای برای حملات مشابه در آینده استفاده کنند.»
واشنگتن‌پست در ادامه از ایران و ترکیه به عنوان «قدرت‌های پهپادی» یاد کرده و درباره ایران نوشته است: «برنامه پهپادی ایران با پهپادهای بومی پیشرفته نوسازی شده‌اند و ایران این پهپادها را به متحدانش در منطقه عرضه می‌کند.»
واشنگتن‌پست در ادامه نوشته ترکیه هم به یکی از برجسته‌ترین کشورهای استفاده‌کننده از پهپاد تبدیل شده که از سامانه‌های پهپادی برای به رخ کشیدن قدرت و اعتبارش استفاده می‌کند.
درخواست آمریکا برای خروج فوری نیروهای ترکیه و روسیه از خاک لیبی
برای مشاهده اصل خبر بر روی تصویر زیر کلیک کنید:


«ریچارد میلز» سفیر موقت ایالات متحده در سازمان ملل روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت پیرامون لیبی خواستار خروج فوری نیروهای نظامی روسیه و ترکیه از خاک این کشور شد.
این درخواست آمریکا در حالی مطرح شد که به ادعای واشنگتن، روسیه و ترکیه به ضرب الاجل تعیین شده برای خروج از خاک لیبی عمل نکردند.
گفتنی است که طبق آتش بس منعقده در اکتبر سال ۲۰۲۰، نیروهای نظامی و نیروهای مزدور باید ظرف سه ماه از خاک لیبی خارج می‌شدند.
این ضرب الاجل روز شنبه به پایان رسید، اما هیچ‌گونه خروج نیروها اعلام یا مشاهده نشد.
میلز در نشست شورای امنیت گفت: «ما از تمام طرف‌های خارجی از جمله روسیه، ترکیه و امارات متحده عربی می‌خواهیم به حق حاکمیت لیبی احترام بگذارند و هرچه سریع‌تر به مداخله نظامی در لیبی پایان دهند.»
میلز در ادامه افزود: «طبق توافقنامه آتش بس منعقده در اکتبر، ما از ترکیه و روسیه می‌خواهیم که فوراً نیروهای خود و نیروهای مزدور خارجی و نائبان نظامی را که در خاک لیبی به خدمت گرفته، تأمین مالی، مستقر و پشتیبانی کرده‌اند، از خاک این کشور خارج کنند.»
به گزارش مهر، براساس توافق آتش بسی که سه ماه پیش با میانجی‌گری سازمان ملل بین گروه‌های درگیر در لیبی برقرار شد، تمامی نیروهای خارجی باید روز شنبه (۲۳ ژانویه / ‏۴‬ بهمن ماه) خاک این کشور را ترک می‌کردند؛ اما برخی رسانه‌های آمریکایی همچون سی ان ان گزارش داده‌اند که این اتفاق رخ نداده است.
دولت وفاق ملی لیبی که در طرابلس مستقر است، از حمایت ترکیه برخوردار است و روسیه، امارات و مصر از نیروهای ژنرال خلیفه حفتر در شرق حمایت می‌کنند.
تصاویر ماهواره‌ای پخش شده توسط شبکه خبری سی ان ان، سنگرهایی را به طول دهها کیلومتر نشان می‌دهد که توسط نیروهای روسی در نزدیکی خط مقدم شهر سِرت حفر شده‌اند.
به گزارش این رسانه‌ها، به نظر می‌رسد که آنکارا و مسکو به عنوان نیروهای اصلی خارجی مستقر در لیبی قصد دارند تحت هرگونه توافق نهایی از منافع خود در این کشور دفاع کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات