صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۲۸۰۷۹

رفتار بایدن نسبت به عربستان چگونه خواهد بود؟/ بن سلمان محاکمه خواهد شد!

اما برآیند گزارش ها و اظهار نظر اعضاء تیم جو بایدن نشان می دهد که روزهای سیاهی در انتظار محمد بن سلمان خواهد بود و ممکن است از سوی دادگاه های آمریکا احضار و محاکمه شود. 
 وحیدقاسمی- خبرنگار/ حسن هانی زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا، در گفت‎ وگو با پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، در مورد اینکه، رابطه بین آمریکا و عربستان در زمان ریاست جمهوری بایدن چگونه خواهد بود؟، گفت: همسویی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان با دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا موجب شد تا رژیم آل سعود با استفاده از چتر حمایتی جمهوریخواهان دست به بحران آفرینی گسترده ای در منطقه بزند.‌ مصونیت سیاسی و بین المللی که شخص ترامپ به ولیعهد عربستان داد موجب شد تا وی دست به جنایاتی بزند که در عرف بین المللی به عنوان جنایات جنگی تلقی می شود. جنگ ظالمانه علیه مردم یمن و کشتار ده ها هزار زن و کودک یمنی توسط ائتلاف سعودی، قتل دردناک جمال خاشقچی روزنامه نگار برجسته سعودی، دخالت تخریبی در مسائل داخلی کشورهای منطقه، باج 500 میلیارد دلاری به دونالد ترامپ و نقض آشکار حقوق بشر پرونده هایی هستند که به زودی از سوی جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا علیه محمد بن سلمان گشوده خواهد شد.

وی توضیح داد: عربستان سعودی در جریان انتخابات سال های 2016 و 2020 ریاست جمهوری آمریکا با استفاده از رسانه های گسترده خود به شدت از شخص دونالد ترامپ حمایت کرد که این حمایت در دو حوزه رسانه ای و مالی کاملا مشهود بود.

به باور این کارشناس مسائل غرب آسیا، شکست خانم هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات سال 2016 ایالات متحده نتیجه کمک های مالی عربستان به ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ بود. همین اشتباه را محمد بن سلمان در انتخابات سال 2020 تکرار کرد زیرا عربستان به شدت علیه جو بایدن نامزد حزب دموکرات و ستاد وی جریان سازی کرد اما این بار بخت با ترامپ و محمد بن سلمان یار نبود.

همزمان با پیروزی جو بایدن در انتخابات اخیر ریاست جمهوری، به تحریک تیم وی فرزندان جمال خاشقجی روزنامه نگار برجسته سعودی علیه محمد بن سلمان در دادگاه فدرال آمریکا اقامه دعوی کردند و خواستار دستگیری و محاکمه وی شدند.
جمال خاشقجی دارای تابعیت دوگانه سعودی آمریکایی بود و چون در کشور ترکیه به دستور محمد بن سلمان به قتل رسید دادگاه های فدرال آمریکا بر اساس شکایت خانواده خاشقجی می توانند قاتل را احضار و محاکمه کنند.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: موضوع دیگری که بخشی از پرونده های اتهامی محمد بن سلمان تلقی می شود باج 500 میلیارد دلاری وی به دونالد ترامپ بود که این مبلغ خارج از چارچوب مقررات وزارت خزانه داری آمریکا و بدون عبور از سیستم مالی بانک مرکزی آمریکا به حساب دونالد ترامپ واریز شده است. بر اساس قوانین داخلی آمریکا این امر در تعریف ادبیات حقوقی آمریکا می تواند به عنوان رشوه از یک کشور خارجی به رئیس جمهوری آمریکا تلقی شود و بار حقوقی بر آن مترتب است.

هانی زاده در ادامه گفت: از سوی دیگر محمد بن سلمان با پرداخت رشوه های کلان به ترامپ موجب شد تا رئیس جمهوری سابق آمریکا در آخرین روزهای حاکمیت خود انصارالله یمن را به عنوان سازمان تروریستی معرفی و تحریم های سنگینی علیه رهبران این جنبش مردمی اعمال کرد.

جو بایدن در نخستین روزهای ورود به کاخ سفید این تصمیم را لغو کرد زیرا آن را خطری جدی برای امنیت و صلح جهانی قلمداد کرد که این امر شکست سیاسی بزرگی برای عربستان به شمار می رود.

وی تصریح کرد: اتهامات دیگری که متوجه شخص محمد بن سلمان شده این است که رسانه های سعودی به دستور وی به شدت از شورش طرفداران ترامپ و حمله آنان به مقر کنگره آمریکا جانبداری کردند که این اقدام هزینه های سنگینی برای ولیعهد عربستان به همراه خواهد داشت.

از سوی دیگر شخص جو بایدن عموما نظر مساعدی نسبت به سیاست های تخریبی محمد بن سلمان ندارد و مایل است تا محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان را جایگزین محمد بن سلمان کند.

هانی زاده با بیان اینکه محمد بن نایف یکی از شخصیت های محبوب دموکرات های آمریکا است که اینک به دستور محمد بن سلمان در حصر خانگی به سر می برد. این احتمال وجود دارد که طی ماه های آینده به دستور جو بایدن، محمد بن سلمان از چرخه قدرت خارج و به جای وی محمد بن نایف به عنوان ولیعهد انتخاب شود.
 
این سناریو نیز برای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مدار توجه تیم جو بایدن قرار دارد زیرا تلقی دموکرات ها این است که آمریکا در طول 4 سال گذشته هزینه های سیاسی سنگینی برای حمایت از برنامه های تخریبی نتانیاهو و حزب افراطی لیکود پرداخت کرده است.

هانی زاده معتقد است محمد بن سلمان برای جلب توجه شرکت های بزرگ آمریکایی و فرار به جلو طرح خیالی شهرک هوشمندی تحت عنوان «ذلاین» را به عنوان یک پروژه بزرگ قرن مطرح کرد تا تیم جو بایدن و شرکت های وابسته به دموکرات ها را در این پیروزی مشارکت دهد. این طرح خیالبافانه 230 میلیارد دلار هزینه دارد و با هوش مصنوعی اداره خواهد شد و به عنوان پاک ترین شهر جهان به شمار خواهد رفت.

اما برآیند گزارش ها و اظهار نظر اعضاء تیم جو بایدن نشان می دهد که روزهای سیاهی در انتظار محمد بن سلمان خواهد بود و ممکن است از سوی دادگاه های آمریکا احضار و محاکمه شود. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات