صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۲۸۴۰۲

سرگیجه بایدن

نشانه‌های افول آمریکا

مجله فوربز: این مجله گزارش داد سرکرده گروه شبه‌نظامی راست افراطی در جورجیا در گفت‌وگو با روزنامه آتلانتا ژورنال تأیید کرد که این گروه با گروه‌های راست افراطی موسوم به برادران میهن‌پرست آمریکا و میهن‌پرستان آمریکا در حمایت از جدایی ایالت جورجیا از آمریکا ائتلاف تشکیل داده است.

 

سیاست خارجی سردرگم

اندیشکده نشنال اینترست: دولت بایدن در مسائل مهم خارومیانه نظیر مسئله هسته‌ای ایران یا تعامل با کشور‌هایی نظیر سوریه، عربستان و به طور کلی متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس، عملا راه و مسیرِ دولت اوباما را در پیش گرفته است. اینکه جو بایدن هیچ مسئله جدیدی را به رویکرد دولت اوباما در قبال مسائل خاورمیانه نمی‌افزاید، خود یکی از نقص‌های عمده وی است. تاکنون بایدن هیچ سیاست جدیدی را که بتوان آن را مختص به دولت وی در زمینه مسائل مهم خاورمیانه دانست، از خود نشان نداده است؛ امری که چالش جدی برای ایالات متحده آمریکاست.

 

احتمال صفر

«غیورا آیلند» رئیس پیشین شورای امنیت رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با المیادین: با توجه به امنیت بالای زیرساخت‌های ایران، مجموعه دفاعی بسیار خوب و توانمندی‌های نظامی خیره‌کننده‌ای که ایرانی‌ها به آنها دست یافته‌اند، امکان ندارد اسرائیل به ایران حمله کند؛ چرا که مقابله با آنها بسیار دشوار است.

 

لاف نتانیاهو

پایگاه ریسپانسیپل استیت کرافت: هزینه تصمیم از سوی اسرائیل علیه ایران بسیار بالاست. ایران به شیوه و زمان مورد نظر خود پاسخ خواهد داد که می‌تواند اقدام علیه اهداف نرم اسرائیلی و آمریکایی در سراسر جهان باشد. حز‌ب‌الله ممکن است هزاران موشک از لبنان به اسرائیل پرتاب کند و شاید همزمان هزاران موشک از غزه توسط حماس و جهاد اسلامی به اسرائیل پرتاب شوند. حتی اگر اسرائیل در ابتدا یکجانبه و به تنهایی اقدام کند، مارپیچ واکنش‌ها پس از اولین حمله به ناچار در ایالات متحده را درگیر خواهد کرد.

 

نگاه ویژه به ایران

پایگاه خبری «عربی ۲۱»: بی‌توجهی بایدن به عراق به ارتباط این پرونده با موضوع پرونده هسته‌ای ایران بازمی‌گردد. بعید نیست که سیاست آن شبیه طرح «باراک اوباما» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا باشد که عراق و سوریه را به ایران تحویل داد. بایدن می‌داند که عراق تحت سیطره سیاسی، اقتصادی و نظامی ایران است لذا دیدگاه سیاسی خود را در خصوص عراق طرح نمی‌کند مگر اینکه پرونده هسته‌ای تهران به جایی برسد و به نتیجه دلخواه غرب دست یابد.

 

اذعان به قدرت ایران

شبکه روسیاالیوم: تبعات خطرناک ماجراجویی‌های بنیامین نتانیاهو برای حمله به ایران بیشتر دامن صهیونیست‌ها را خواهد گرفت؛ اصلا نیازی نیست ایران موشکی شلیک کند؛ بلکه فقط کافی است جبهه جنوب لبنان را به سوی اسرائیل بگشاید؛ ۱۵۰ هزار موشک دقیق در انتظار [صهیونیست‌ها] است.

 

گام کوچک در برابر اقدام بزرگ

رویترز: «ایالات متحده در حال بررسی گستره‌ای از ایده‌ها درباره چگونگی احیای توافق هسته‌ای ایران است که شامل گزینه‌ای نیز می‌شود که در آن دو طرف گام‌های کوچکی، نه به میزان پایبندی کامل، برخواهند داشت تا مقداری زمان کسب کنند. این «رویکرد محتاطانه» می‌تواند وخیم‌تر شدن روابط آمریکا و ایران را آهسته کند و همچنین تداوم اجرا نشدن برخی محدودیت‌های هسته‌ای از سوی تهران را نیز متوقف کند. گزینه مذکور می‌تواند واشنگتن را قادر سازد که به تهران اجازه دهد از منافع اقتصادی بهره‌مند شود، اما نه به میزان لغو کامل تحریم‌ها.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات