صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۲۸۴۱۹
نگاهی به میدان‌داری سلبریتی‌ها در موضوعات تخصصی

هشتگ‌های پوچ !

پایگاه بصیرت / نسیم اسدپور

یک سال است که دنیا درگیر کرونا شده است؛ ویروس منحوسی که برای بسیاری از متخصصان این حوزه از جمله،  پزشکان و بسیاری از رشته‌های مرتبط ناشناخته بود و هنوز هم با گذشت بیش از یک سال، بسیاری از ابعاد این ویروس برای دانشمندان مجهول باقی مانده است. جهش‌ها و موتاسیون‌های ویروس سبب می‌شود که گاهی دنیا در سردرگمی بیشتری دست و پا بزند و گاهی با اخباری مرتبط با تولید واکسن، کمی از استرس‌ها کاسته شود؛ اما باز هم بسیاری از متخصصان و دانشمندان درباره این ویروس با دقت بیشتری صحبت می‌کنند. برعکس آنچه این روزها از سوی سلبریتی‌ها شاهد هستیم؛ کسانی که خود را در هر زمینه‌ای صاحب‌نظر می‌دانند.

در هفته‌های اخیر، فوت دو نفر از ورزشکاران معروف و شناخته شده، بهانه‌ای شد تا بار دیگر سلبریتی‌هایی که بعضی‌ حتی مدرک تحصیلی‌شان از دیپلم و لیسانس فراتر نمی‌رود، آن هم در رشته‌هایی بسیار غیرمرتبط با رشته‌های علوم پایه پزشکی، در مورد چنین موضوع مهمی به صراحت اظهارنظر کنند! بگذریم از تمامی هشتگ‌هایی که در این چند سال از سوی سلبریتی‌ها در فضای مجازی داغ شد و باعث شد تا تصمیم‌گیری‌های مردم برای موضوعات کلان کشور مانند انتخابات دستخوش تغییر قرار بگیرد، اما بعدا بعضی‌های‌شان با یک معذرت‌خواهی و «اشتباه کردیم»، خواستند سر و ته قضیه را هم بیاورند.

هشتگ‌سازی با جان مردم!

اما این بار و این اظهارنظر، با اظهارنظرهای قبلی متفاوت است؛ هشتگ‌سازی‌های اخیر با جان و سلامتی هزاران انسان ارتباط داشته است. در این متن برآن نیستیم تا هر یک از هشتگ‌ها و درستی و نادرستی آنها را ارزیابی کنیم. آنچه مهم است، اصل و اساس رفتاری است که این جماعت نهادینه کرده‌اند.

نکته جالب، تناقض‌هایی است که در بین این طیف وجود دارد؛ برای نمونه با فوت یک ورزشکار، هشتگ می‌زنند و اظهار ناراحتی می‌کنند، در حالی که برخی افراد از همین قشر کار بازیگری را تخصصی دانسته و از ورود فوتبالیست‌ها به حیطه بازیگری اظهار ناراحتی می‌کنند و کسی هم نیست به این دوستان بگوید چگونه ممکن است بازیگری تخصصی باشد، اما سیاست و قضاوت و پزشکی، غیرتخصصی!

استانداردهای دوگانه

همین چند روز پیش بود که کاوه صباغ‌زاده، کارگردان فیلم «رمانتیسم عماد و طوبی» در گفت‌وگوی رادیویی درباره حضور علی انصاریان در این فیلم گفت: «با دو بازیگر دیگر در نقش عماد و طوبی قرارداد داشتیم و به محض اینکه با علی انصاریان قرارداد را در نقش پدر طوبی امضا کردیم، از اینکه در کنار علی انصاریان بازی کنند انصراف دادند! آنها قائل به این بودند وجهه آنها بالاتر از این است که با وی به عنوان یک فوتبالیست در قاب یک فیلم قرار گیرند، تا اینکه در نهایت الناز حبیبی با اعلام اینکه قبلاً در پروژه‌ای با علی همکاری داشته، بازی در این فیلم را پذیرفت.» حالا بعد از فوت علی انصاریان، درست زمانی که همه مردم کشور از این ماجرا غمگین هستند، به ناگهان سر و کله همین سلبریتی‌ها دوباره پیدا می‌شود، تا بیش از پیش با اعصاب و روان مردم بازی کنند. برخی با وجود دستمزدهای میلیاردی ایران را نفرین شده می‌دانند و برخی که از سوی همکاران خود کنار گذاشته شده‌اند، مدعی هستند که در کجای دنیا سلبریتی‌ها در اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند! برخی نیز یک کلمه ترکیبی جدید به نام «شهید واکسن» اختراع می‌کنند و عده بسیار زیادی از همین سلبریتی‌ها نیز هشتگ می زنند #واکسن‌ـ بخرید! حال آنکه برخی هنوز فرق واکسن با دارو را نمی‌دانند.

اعتماد مردم را قربانی نکنید

همان طور که گفته شد، این اولین بار نیست که چنین اظهارنظرهایی آن هم در بحبوحه بحران‌های مختلف، از سوی سلبریتی‌ها مطرح شده و به مشکلات مردم دامن زده و آرامش آنها را بیش از پیش برهم می‌زند. در این میان عده‌ای از مردم هم که تخصصی درباره موضوع نداشته و از سواد رسانه‌ای کمی برخوردار هستند، تحت تأثیر این هشتگ‌ها قرار گرفته و گاهی زبان آنها نیز می‌شوند.

این به معنای آن نیست که از هنرمندان (نه به اصطلاح سلبریتی‌ها) خواسته شود که در هیچ موضوعی اظهارنظر نکنند که قطعاً توقع بی‌جایی است، چراکه آنها نیز انسان هستند و حق بروز احساس خود را دارند، اما با طمأنینه و تحقیق! متأسفانه در چند سال اخیر همین اظهارنظرهای هیجانی و گاه اشتباه باعث شده است تا مردم به این افراد بدگمان و بدبین شوند و دیگر آنها را باور نکنند، به این ترتیب قطعاً جایگاه هنر واقعی نیز از بین خواهد رفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات