صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۲۸۵۱۲
ماجد غماس، نماینده مجلس اعلای عراق در گفت‌وگو با صبح صادق

اخراج آمریکا تصمیم ملی است

پایگاه بصیرت / زهرا ترابی

بیش از یک سال است که از تصویب خروج نیروهای آمریکایی از عراق در پارلمان این کشور می‌گذرد؛ اما تا کنون به صورت کامل اجرایی نشده است. الکاظمی موافق صد درصد این خروج نیست و همین امر سبب شده است روند این خروج به کندی صورت بگیرد. حال با آمدن بایدن، باید منتظر باشیم و ببینیم این خروج به چه صورت است که در این باره خبرنگار صبح صادق با ماجد غماس، نماینده مجلس اعلاء عراق در ایران گفت‌وگو کرده است:

 

با وجود مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق این اتفاق آن طور که باید رقم نخورد. گویا الکاظمی موافق این موضوع نبوده و ترامپ نیز سرسختانه مانع آن شد. اما اکنون با توجه به روی کار آمدن بایدن، وضعیت نیروهای آمریکایی در عراق چگونه  خواهد بود؟

مسئله خروج نیروهای خارجی به ویژه آمریکایی از عراق یک مسئله حیاتی برای ملت عراق، همسایگان و نمایندگان مجلس پارلمان عراق بوده و هست. دولت آقای الکاظمی قائل به این نیست که نیروها بمانند و خواهان خروج نیروهای خارجی از عراق است. مسئله خروج این نیروها که از آن زمان تاکنون نیز کمتر شده و اعلام نیز شده است. ولی آمدن بایدن این مسئله را ادامه‌دار می‌کند و مطالبات خروج نیروها فرقی نکرده است. منتهی سیاست ایالات متحده آمریکا مبنی بر این است که وجود آنها هر جا که باشد برای ضربه زدن به مقاومت در منطقه و امنیت رژیم صهیونیستی در درجه اول و برخی از کشورهای منطقه است؛ ولی اعتقاد داریم اینها برای اجرای سیاست‌های قبلی مبنی بر سیاست‌های غلطی که درباره مقاومت و کشورهای مقاومت اتخاذ کردند، عراق یکی از پایگاه‌های مقاومت به شمار می‌آید. ملت عراق ملت مقاومتی هستند و آمریکایی‌ها خواهان این هستند که عراق را از محور مقاومت جدا کنند؛ لذا عراق و دولت و ملت این کشور زیر فشار سیاسی آمریکا و متحدان آن در منطقه هستند. در مقابل وجود آنها در عراق تضعیف شده و در حال حاضر تظاهرات میلیونی علیه حضور نیروها سبب شده اینها احساس خطر کنند و هر جا نیروی آمریکایی وجود دارد، پایگاه آمریکایی نیز به چشم می‌آید. اولویت عراق خارج کردن تمامی نیروهای آمریکایی از عراق است.

به هر حال نیروها از عراق خارج می‌شوند یا خیر؟

مسئله این طور است که ملت عراق تصمیم گرفته نیروهای آمریکایی از منطقه خارج شود. مسئله روش اخراج آمریکایی‌هاست. آمریکایی‌ها باید خارج شوند؛ ولی اینکه پیش‌بینی ما چیست، به روش بایدن در این مسئله بستگی دارد.

خروج نیروهای آمریکا در عراق قانون شده است؛ ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفته است؟

اتفاق صورت گرفته است. از آن زمان امر محقق شده و قسمتی از نیروها خارج شده‌اند؛ منتهی الآن آمریکا احساس خطر می‌کند؛ ولی سیاست‌های آمریکا مسئله ضربه زدن به نیروهای مقاومت و رهبر مقاومت در مجموع است. این جنگی بین ملت‌های مقاومت و آمریکاست. اینکه خارج شوند یا خیر، به فشار مقاومت بستگی دارد. ملت عراق تصمیم دارد این نیروهای بیگانه را خارج کند، اما اینکه چقدر زمان می‌برد معلوم نیست و نمی‌توان آن را پیش‌بینی کرد؛ شاید در آینده نزدیک رقم بخورد.

پس اگر مابقی نیروهای آمریکایی بخواهند از عراق خارج شوند، امکان دارد با طراحی آمریکایی‌ها شورش‌هایی در عراق شکل بگیرد؟

احتمال این وجود دارد چرا که جایگاه آمریکا تضعیف می‌شود و پیش چشم جامعه جهانی  ضربه می‌خورد؛ اما واقعیت این است که مردم عراق خواستار خروج آمریکا هستند چنانکه در تظاهرات و اعلام انزجار از وجود آمریکایی‌ها  د رماه‌های گذشته مشاهده کردیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات