صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۲۸۵۸۵

نامه ۱۵ قانونگذار آمریکایی به بایدن برای جلوگیری از رفع تحریم‌های ایران

پانزده عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از احتمال رفع تحریم‌ها علیه ایران ابراز نگرانی کرده‌اند؛ این نامه به ابتکار «جان کاتکو»، عضو ارشد جمهوری‌خواه در کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان تنظیم شده و به امضای ۱۴ نماینده جمهوری‌خواه دیگر رسیده است.
قانونگذاران آمریکایی نوشته‌اند هدفشان از ارسال این نامه، ابراز «نگرانی شدید» از احتمال رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران است.
نگارندگان نامه با تکرار ادعاها مدعی شده‌اند که ایران مکرراً از «اقدامات تروریستی بین‌المللی» حمایت کرده‌ و توجهی به تدابیر محدودساز وضع‌شده علیه برنامه هسته‌ای خود نکرده است.
ادعای قانونگذاران آمریکایی در حالی مطرح شده که دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تمامی تعهداتش به مشارکت آمریکا در برجام ـ که یک توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد بود ـ پایان داد و یکجانبه از آن خارج شد.
نماینده‌های کنگره خواستار اعمال فشار علیه ایران شده و از دولت بایدن خواسته‌اند در برابر ایران ضعف نشان ندهد. آنها می‌نویسند: «ایالات متحده باید رژیم ایران را تحت فشار شدید قرار دهد. دولت، نباید ضعیف تلقی شده و در برابر این تهدیدهای مهم امنیت ملی مسامحه‌کار به نظر برسد. مماشات، تغییر به ارمغان نمی‌آورد.»
قانونگذاران آمریکایی مدعی شده‌اند، رفع تحریم‌ها موجب سلب قدرت از آمریکا برای «عادی‌سازی روابط ایران و ایالات متحده» خواهد شد.
آنها می‌نویسند: «سیاست ایالات متحده این است که به ایران اجازه ساخت سلاح هسته‌ای یا دستیابی به آن از طرق دیگر را ندهد. اگر می‌خواهیم از راه‌های دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز به این هدف دست پیدا کنیم، تحریم‌ها ابراز فشار مهمی به حساب می‌روند. رفع تحریم، تنها موجب حبس ایالات متحده در گوشه‌ای غیرقابل‌فرار شده و همه قدرتی را که برای تلاش در جهت عادی‌سازی روابط ایران و ایالات متحده داریم از ما خواهد گرفت.»
آنها در پایان هر گونه اقدام برای رفع تحریم‌ها علیه ایران را «اشتباهی تاریخی» توصیف کرده و گفته‌اند ایران تهدیدی قریب‌الوقوع علیه «دموکراسی و امنیت ملی آمریکا به شمار می‌رود.
مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند.
با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را مشخص نکرده. اعضای تیم بایدن می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات