صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۲۸۵۸۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهار‌شنبه، ۶ اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مهم‌ترین درس زندگی آن شخصیت بی‌نظیرِ تاریخ بشر، برای امروز دنیای اسلام و جامعه، بصیرت‌بخشی، روشن کردن فضا و عمق دادن به ایمان و اندیشه کسانی است که نیازمند بصیرت هستند. مهم‌ترین عیدی در این روز بزرگ، درس گرفتن از راه و روش، رفتار و گفتار آن حضرت است. (۰۵/۰۴/۱۳۸۹) *میلاد حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و روز پدر مبارک باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

▼حرف روز    

مالیات و حذف رانت، دو اصلاحیه بنیادی بودجه 1400

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با توجه به حجم بالای ایرادات لایحه بودجه 1400، برخلاف سال‌های گذشته امسال در بحث بودجه زحمات زیادی را متقبل شد. هرچند بخشی از اصلاحات مدنظر این کمیسیون در اصلاحیه دولت لحاظ نگردید، اما مجدداً در بررسی دور دوم این کمیسیون، برخی از تغییرات بودجه‌ای در حذف رانت، ویژه خواری و نگاه به محرومین، مصوب شد.

نکات تحلیلی: 1- یکی از مشکلات در طول سال‌های گذشته وجود رانت در تخصیص ارزهای دولتی بود که درنهایت با فراز و نشیب‌های زیادی بالاخره سرنوشت ارز 4200 تومانی در سال آینده تعیین تکلیف شد. وکلای ملت برای مقابله با رانت‌خواران و الزام دولت به مدیریت ارز ۴۲۰۰ تومانی، سقف ۸ میلیارد دلاری برای تأمین ارز واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی تعیین کردند. از سوی دیگر قوه مجریه باید در ۱۴۰۰ به‌تدریج ارز دولتی را حذف کند. ب- معضل بعدی بودجه در سال‌های گذشته معافیت و یا عدم دریافت مالیات از برخی پردرآمدها بود که اصلاحات خوبی نیز در این زمینه صورت گرفت: 1- تعیین شرایط دریافت مالیات از خانه‌ و ویلاهای لوکس؛ 2- اخذ مالیات از مؤسسات کنکوری و بازیگران با درآمد سالانه بالای 200 میلیون تومان که تاکنون دارای معافیت مالیاتی بودند. 3- الزام مالکان خودروهای لوکس به پرداخت مالیات: تمامی مالکین (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین که در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش آن‌ها بیش از ده میلیارد ریال باشد، از یک تا 4 درصد باید مالیات بپردازند. 4- دریافت مالیات از اینفلوئنسرها؛ درآمدهای کاربران دارای بیش از 500 هزار دنبال کننده رسانه‌های کاربرمحور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود. 5- شفاف‌سازی سهم دولت از درآمد اپراتورهای مخابراتی و درعین‌حال ممنوعیت افزایش تعرفه آن‌ها؛ 6- افزایش ۱۵ درصدی عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم‌آرایشی در سال آینده؛ 7- تعیین میزان مالیات حق‌الزحمه پزشکان کلیه مراکز درمانی؛ 8- افزایش مالیات بر خرده‌فروشی سیگار

نکته راهبردی: حذف رانت، جلوگیری از فرار مالیاتی و برقراری عدالت مالیاتی یکی از دغدغه‌های فعلی اقتصاد کشور است که بخشی از آن در اصلاحات بودجه توسط ملت در مجلس صورت گرفته است که علاوه بر پایداری منابع بودجه، باید دقت و مراقبت صورت گیرد تا به نحو احسن این مصوبات عملیاتی شود. (نویسنده: علی قاسمی)

▼گزارش روز                                     

قدر فرصت‌ها را بدانیم!

«امیدوارم همه از برکات معنوی این ماه بهره‌ ببرند. در این ماه، اجتماعات وجود ندارد و آنچه هرسال برای مردم در اجتماعات عبادی و حال و ذکر و توجه میسر بود، امسال نیست؛ لکن در خانه‌ها از دعاهای رجب غفلت نشود؛ دعاهای بسیار خوبی است، و این تعطیلی موقت اجتماعات نبایستی موجب بشود که ما از برکات این ماه و از عبادت و دعا و توسّل به درگاه الهی غافل بشویم»؛ این پند و اندرزها بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب بود که در ابتدای ماه مبارک رجب و در دیدار تصویری مردم آذربایجان شرقی با معظم له در ۲۹ بهمن‌ماه ایراد شد.

اکنون ماه رجب به نیمه خود نزدیک شده و به اندازه چشم بر هم زدنی باقی این ماه نیز به سر خواهد رسید. در تعالیم دینی همواره به استفاده از فرصت‌ها توجه داده شده است. در روایات وارده داریم که فرصت‌ها در گذرند همان‌گونه که ابرها می‌گذرند. در میان این فرصت‌های گران‌بها، برخی ایام ویژگی منحصربه‌فردی دارند. در حدیث قدسی می‌خوانیم که «الشَّهرُ شَهري و العَبدُ عَبدي و الرَّحمَةُ رَحمَتي فَمَن دَعاني في هذَا الشَّهرِ أجَبتُهُ و مَن سَألَني أعطَيتُهُ؛ ماه (رجب)، ماه من، بنده، بنده من، و رحمت، رحمت من است؛ هر كه در اين ماه مرا بخواند، اجابتش كنم و هر كه حاجت آورَد، عطايش كنم». ماه رجب به فرموده رسول خدا (ص) ماه استغفار است و ضمانت واجب شدن بهشت بر فرد روزه‌دار در این ماه مورد تأکید حضرت قرار گرفته است.

اهل معرفت نیز جایگاه والایی برای این ماه به‌عنوان درگاه ورود به ضیافت الله ‌الاعظم قائل هستند، لذا در سیره علما توجه ویژه‌ای به استفاده از این ماه مشاهده می‌گردد. شهید مطهری در این زمینه می‌گوید: «در ماه رجب سال ۱۳۲۱ به اصفهان رفته بودیم‌. در مدرسه نیماورد اصفهان بودیم. یک‌وقت صدای مرحوم حاج میرزا علی آقای شیرازی را شنیدم، با همان آهنگی که داشت و با آن حال و روحی که داشت این تعبیر را بکار می‌برد: آن وقتی که بگویند أین‌الرجبیون و ما در پیشگاه پروردگار شرمسار باشیم، در ماه رجب هیچ‌چیز نداشته باشیم و اصلاً جزء رجبیون شمرده نشویم، چه خواهیم کرد؟». (نویسنده: صادق احمدی)

▼ خبر ویژه                                   

«انیس نقاش» که بود؟

در پیام تسلیت سپاه پاسداران به مناسبت درگذشت «انیس نقاش» آمده است: «درگذشت جانکاه مبارز برجسته و شهیر لبنانی، مرحوم «انیس نقاش» موجب اندوه و تأثر فراوان رهروان آرمان فلسطین و آزادی قدس شریف گردید. بی‌تردید مجاهدت‌ها و نقش‌آفرینی‌های سترگ آن مجاهد نستوه، متفکر و انقلابی لبنانی‌؛ در صحنه بیداری ملت‌های مسلمان منطقه و جوشش روح مقاومت و ایستادگی بین رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی ضد صهیونیستی آشکار است، برای همیشه ماندگار و قطب‌نمای حرکت شیفتگان عزت، اقتدار و عظمت امت اسلامی خواهد بود. فقدان غم‌انگیز این متفکر و مجاهد خستگی‌ناپذیر را به خانواده مکرم، بازماندگان معزز و علاقه‌مندان استوار و ثابت‌قدم وی تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند نعیم برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای عموم سوگواران صبر و شکیبایی توأم با پاداش صابرین مسئلت می‌کنیم». مرحوم انیس نقاش متفکر و مبارز برجسته لبنانی، نقش زیادی در محور مقاومت داشت. وی نزدیک به شهید عماد مغنیه بود و مشاور وی در امور نظامی بود که عصر دوشنبه (4 بهمن) به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره او می‌گوید: «همکاری او با مقاومت فلسطین از طریق جنبش فتح با پیروزی انقلاب اسلامی ایران رقم خورد و فوراً به آن گرایش پیدا کرده و از انقلاب اسلامی حمایت کرد و توانست به رکن اصلی ارکان دفاع از فلسطین و انقلاب اسلامی تبدیل شود».

▼ اخبار

علت مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس

«محمدرضا باهنر» چهره فعال اصولگرا و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «دلایل متعددی برای پایین آمدن میزان مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم وجود دارد؛ ازجمله، نارضایتی عمومی از عملکرد دولت و مجلس [که مدیریت هر دو قوه در اختیار جریان اصلاح‌طلب قرار داشت] و یا اینکه مردم احساس کردند مسئولین به فکر دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها نیستند و بعضاً دعواهای سیاسی خیلی افراطی شده است. ما در آستانه ورود به انتخابات‌ها ۸۰ درصد توانمان را برای وحدت صرف می‌کنیم و تنها ۲۰ درصد از توانمان برای رقابت با رقبای سیاسی باقی می‌ماند. البته این مشکلی نیست که تنها ما درگیر آن باشیم و اصلاح‌طلبان نیز گرفتار این مسئله هستند؛ ما کسی را برای انتخابات در نظر نداریم. البته اگر آقای رئیسی به هر دلیلی برای حضور در رقابت‌ها قانع شود، در این صورت فکر می‌کنم خیلی از این اختلافات جمع می‌شود چراکه ایشان هم در پیمایش‌های میدانی و نظرسنجی‌ها از دیگر کاندیدای احتمالی جلوتر است. امیدواری بنده این است که وحدت حداکثری شورای وحدت و شورای ائتلاف را فراهم کنیم و مطرح کردن اسامی و به‌تبع آن نسخه پیچیدن برای دیگران یک نوع فرافکنی است».

رعایت مصالح نظام با گفتگوهای غیررسمی؟!

«ربیعی» سخنگوی دولت اذعان داشت: «پیشنهاد طرف اروپایی برای برگزاری نشستی غیررسمی به‌منظور گفتگو و نه مذاکره بین ایران و ۴+۱ با آمریکا به‌عنوان میهمان مورد بررسی ما است. هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و تصمیم نهایی بستگی به متقاعد شدن ما نسبت به این مسئله دارد که شکل‌گیری این گفتگو می‌تواند به آمریکا برای انجام کامل تعهداتش کمک کند یا نه؟! دولت همواره مصالح نظام را نیز در نظر داشته و از همگان بخصوص نخبگان دارای تریبون انتظار دارد از رفتار و بیان جملات هیجان‌زده اجتناب کنند!». این‌که دولت مایل به مذاکره، حتی به‌صورت غیررسمی با آمریکا و طرف‌های بدعهد غربی است، از فهوای سخن دکتر ربیعی قابل‌برداشت است، اما آیا توقع سخنگوی دولت این است که همچون توافق برجام، منتقدین ساکت باشند (و یا با الفاظی همچون تازه به دوران رسیده‌ها، بروید بمیرید، بی شناسنامه‌ها و امثالهم سرکوب شوند) و جامعه منتظر ثمر دادن سیب و گلابی‌های مذاکره با آمریکا در 7، 8 سال آینده باشند؟!

آقای وزیر! لطفاً منصف باشید

زنگنه در حالی در اظهارات اخیر خود شیوه مدیریت پیشین وزارت نفت در پروژه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را «اغتشاش مدیریتی» خواند که به اذعان خود وی تا نیمه سال 92 حدود 70 درصد پیشرفت داشته است. وی البته هیچ اشاره دقیقی به مصادیق اغتشاش مدیریتی نکرد و نگفت این چگونه اغتشاش مدیریتی بود که طی ۶ سال، پیشرفت این پروژه را به 70 درصد رساند و اما در دوره مدیریت وی، تکمیل 30 درصد باقیمانده این پالایشگاه ۶ سال به درازا کشید.  وی همچنین در اظهارات دو روز پیش خود، بارها از دستاوردهایی گفت که عموماً نتیجه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است؛ پالایشگاهی که وی تنها در تکمیل حدود 30 درصد باقیمانده آن نقش داشت. رشد بیش از ۲ برابری تولید بنزین دستاوردی است که بخش اعظم آن مربوط به پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است. ارتقای کیفیت بنزین و گازوئیل هم البته دیگر دستاوردی است که بخش عظیمی از آن نتیجه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است. البته بخش دیگری از ارتقای کیفیت سوخت تولیدی در کشور، نتیجه بهسازی پالایشگاه‌های کشور است که دراین‌باره هم دولت قبل نقش ویژه‌ای داشته است؛ نقشی که زنگنه بازهم به آن اشاره‌ای نکرد. زنگنه میراث‌دار مجموعه‌ای بی‌نظیر از پروژه‌هایی بود که عموماً با پیشرفت‌های بیش از 50 درصد تحویل دولت یازدهم شده بود. بااین‌حال وی همچنان در تلاش است با انکار حقیقت، خود را قهرمان این حوزه معرفی کند.

اخبار کوتاه

دولت‌های حاشیه پاسخگو باشند!/ سرلشکر باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، دیروز در همایش مطالبات حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس که با حضور مسئولان لشکری و کشوری برگزار شد، گفت: «ترور سردار سلیمانی یک جنایت آشکار و تروریسم قطعی دولتی است که باید مورد محاکمه و مجازات قرار بگیرد. بمبی که با آن سردار سلیمانی را زدند برای انهدام تجهیزات زرهی بود و تا ۳۰ سانتیمتر در فولاد فرو می‌رفت. کشورهای عربستان، امارات، قطر، اردن، کویت و بحرین به خاطر کمک اطلاعاتی به امریکا برای به شهادت رساندن سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی باید پاسخگو باشند».

سال آینده صف‌های طولانی رأی نخواهیم داشت!/ «جمال عرف»، رئیس ستاد انتخابات کشور از تعیین سقف 1000 رأی برای هر صندوق در انتخابات سال آتی خبر داد و افزود: «صندوق پرتراکم نخواهیم داشت و صداوسیما همچون گذشته از صفوف طویل مردمی گزارشی نخواهد داشت». وی افزود: «خیال مردم از لحاظ تعدد شعب و صندوق‌ها باید راحت باشد و مردم می‌توانند با مراجعه با یک نرم‌افزار، خلوت‌ترین شعب را انتخاب نمایند».

بدترین عملکرد در مقابله با کرونا!/ «آنتونی فائوچی» مدیر مؤسسه آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا بعد از گذشت تعداد قربانیان کرونای این کشور از مرز ۵۰۰ هزار نفر در مصاحبه با شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» گفت: «اگر به گذشته نگاه کنید، ما تقریباً از هر کشور دیگری بدتر عمل کرده‌ایم». درحالی‌که ایالات‌متحده حدود ۴ درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده، اما ۲۰ درصد از تلفات جهانی ویروس کووید ۱۹ در این کشور رخ داده است.

بورل: گفت‌وگوها با ایران باید محدود به برجام باشد/ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با درک موضع جمهوری اسلامی در کوتاه نیامدن در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب و لزوم عمل به تعهدات توسط طرف‌های غربی برای بازگشت دوباره ایران به تعهدات خویش، در بیانی که نشان از نگرانی وی از کاهش تعهدات کشورمان داشت، اعلام کرد که گفتگو با ایران در حال حاضر باید محدود به برجام باشد و کشورهای غربی نباید همه خواسته‌های خود از ایران را هم‌زمان مطرح کنند».

دور زدن تحریم‌ها با صادرات فرآورده‌های نفتی/ خبرگزاری انگلیسی رویترز گزارش داد: «ایران صادرات محصولات نفتی خود را که مانند نفت خام به خاطر تحریم‌های آمریکا کاهش یافته بود، طی سال‌های اخیر شدیداً افزایش داده است. برخلاف نفت خام که خریداران نهایی آن پالایشگاه‌ها هستند، سایر محصولات نفتی می‌توانند راه خود را به هزاران صنعت کوچک باز کنند و ردیابی آن‌ها بسیار سخت است».

احکام (سؤال ۱۴۷): رفتن به مراسم ختم یا فاتحه­خوانی در وقت اداری چه حکمی دارد؟ پاسخ: اگر از طرف سازمان ابلاغ شده باشد، ایرادی ندارد، ولی در صورت تصمیم شخصی، نیاز به اذن و اخذ مرخصی ساعتی دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات