صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۲۸۷۹۷

سفر نوروزی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شد

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: هرکس می‌خواهد سفر برود باید پروتکل‌ها را بیش از همیشه رعایت کنند. سفر رفتن و شُل شدن پروتکل‌ها یعنی ورود به موج چهارم، و موج چهارم مشکلات زیادی درست می‌کند.
وی افزود: مصوب کردیم در عید سفر به شهرهای قرمز یا نارنجی ممنوع باشد و هیچ‌کس برای سفر به شهرهای قرمز و نارنجی برنامه‌ریزی نکند. هرکجا را وزارت بهداشت بگوید نارنجی یا قرمز است سفر ممنوع است.
رئیس‌جمهور اضافه کرد:‌ از طرف دیگر به فروردین می‌رسیم که ماه حساسی است، 15 روز آخر اسفند و دو هفته اول فروردین یک ماه حساسی است. در آن 15 روز فروردین هم، هم تردد و هم رفت‌وآمد خانوادگی و هم دورهمی و سفر زیاد می‌شود. این‌که از مردم خواهش می‌کنیم از سفر در ایام عید صرف‌نظر کنند، گرچه می‌دانیم برای آن‌ها سخت است و از سال 98 به‌خاطر سیل در 25 استان نتوانستند سفر بروند یا سال 99 بخاطر شرایط کرونا نتوانستند سفر بروند اما باید بدانند خواهش و نکته‌ای که مطرح می‌شود فقط برای سلامت آنها است، می‌دانیم که ممکن است برای مردم و کسبه سخت باشد.
وی گفت: اگر کسانی به‌هردلیلی اعم از اصرار و اضطرار قصد سفر دارند، حتماً پروتکل‌ها را بیش از همیشه مراعات کنند. سفر رفتن و شل شدن پروتکل‌ها به‌معنای خطر واقعی است و ما را وارد موج چهارم می‌کند که مشکلات زیادی برای ما، زندگی مردم، اقتصاد، فرهنگ و زندگی اجتماعی کشور و از همه مهمتر سلامت مردم ایجاد می‌کند.
رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که "ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم «شب عید خرید نروید» اما خواهش ما این است که در ترددها که برای خرید شب عید انجام می‌شود تراکم، فاصله و پروتکل‌ها را مراعات کنند"، تصریح کرد:  ممکن است جایی جنس درصدی ارزان‌تر باشد اما با این ریسک نمی‌ارزد. خرید اینترنتی تا جایی که امکان‌پذیر است انجام شود زیرا امسال شرایط ما شرایط خاصی است.  هیچ‌کس برای سفر به شهرهای قرمز و نارنجی برنامه‌ریزی نکند و هر جا که وزارت و بهداشت درمان اعلام می‌کند که قرمز و نارنجی است سفر ممنوع است و نیروی انتظامی و همه نیروها به قوانین وضع‌شده حتماً عمل می‌کنند.
وی با تذکر اینکه "ما در کشور نظام سلامت داریم و تاب‌آوری آن، حد مشخصی دارد"، اضافه کرد: مثلاً شهری 10 بیمارستان و 5 هزار تخت دارد، از لحاظ تخت ما محدودیت داریم. تخت «آی‌سییو» باز محدودیت‌های بیشتری دارد، نیروی انسانی و پرستار ماهر هم توانی دارد و نمی‌توان گفت "این نیرو، دو شیفت در روز و بدون مرخصی کار کند" و ما باید در تمام تصمیم‌گیری‌ها این توان محدود را مدنظر قرار دهیم.
رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه "یکی از مشکلات ما این است که با یک ویروس جهش‌یافته مواجه هستیم"، گفت: در ذهن مردم این است که واکسن رسیده است و تزریق آغاز می‌شود و مشکلات کم می‌شود اما مردم باید بدانند تولید واکسن در دنیا محدودیت دارد و به‌اندازه جمعیت دنیا امکان تولید واکسن وجود ندارد، بگذریم از اینکه عدالتی در جهان نیست و پولدارها از قبل رزرو کردند؛ تولید و تزریق واکسن محدودیت دارد.
روحانی گفت: این که واکسن تزریقی چه‌مدت مؤثر است و ایمنی می‌آورد آن هم مشخص نیست، این هم محدودیت دیگر است، از طرف دیگر در دنیا یک واکسن‌هراسی هم راه افتاده است و هر گروهی به یک واکسن حمله می‌کنند، می‌گویند "فلان واکسن خطرناک است."، پس نمی‌توانیم بگوییم "چون واکسن به بازار آمده است ما از این معضل عبور می‌کنیم."، حتی تزریق واکسن شروع شود هم زمان می‌برد و باید رعایت پروتکل‌ها را ادامه دهیم یعنی سبک زندگی‌‌ای را که در این یک سال به‌تدریج پذیرفته‌ایم مثل کاهش ترددها، دورهمی‌ها، استفاده از ماسک و شستشو را باید برای یک سال دیگر ادامه دهیم، زیرا اگر این ویروس جهش پیدا نمی‌کرد، می‌گفتیم بالاخره یک روز تمام می‌شود اما به‌سمت جهش‌یافتگی رفت و امروز انواع مختلفی از آن ظهور پیدا می‌کند و شایع می‌شود.
خواهش من این است که در این ایام عید به‌فکر مردمی باشیم که مسافرت نمی‌روند. صداوسیما و فضای مجازی برای اوقات فراغت و برنامه‌سازی‌ها تلاش کنند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات