صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۲۸۷۳۴

اخبار ویژه 14 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

رهامی: تندروهای اصلاح‌طلب مشکل حل نمی‌کنند، مشکل می‌سازند

یک فعال اصلاح‌طلب در انتقاد از برخی دست‌اندرکاران جبهه اصلاحات گفت: آنها هیاهو دارند اما مشکل را از کشور و مردم حل نکردند.

محسن رهامی(نایب‌رئیس انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها و عضو شورای منحله سیاستگذاری اصلاح‌طلبان) در گفت‌وگو با روزنامه صبح‌نو اظهار داشت: من معتقدم این روش‌ها (تحریم انتخابات) جواب نمی‌دهد و هزینه‌‌هایی را تحمیل می‌کند که این هزینه‌ها، مستقیما روی دوش توده مردم بار می‌شود و در نتیجه فاصله ما با حاکمیت و مسئولان نظام که تا دیروز همکاران ما بودند را افزایش می‌دهد. این فاصله و شکاف البته به سال‌های 88 یا 89 بازمی‌گردد و من در سال‌های پس از آن برهه، تلاش داشتم تا با مشاوران رهبری یا اعضای شورای نگهبان که احساس می‌کردم گوش شنوایی هم دارند، صحبت و رایزنی کنم. من ساعت‌ها با حضرات آیات مومن و یزدی جلسه داشتم. آیت‌الله مومن در یک جلسه، چهار ساعت به من وقت داد و نشستیم و بحث کردیم. با مشاوران رهبری که در نهایت منجر به جلسه با شخص ایشان شد هم ساعت‌ها نشست برگزار کردیم. من فکر می‌کردم اگر قرار است مشکلی حل شود، باید از همین روش‌ها استفاده کرد. دیگران البته این اقدامات را قبول ندارند.  وی ادامه داد: دوستان ما در جریان اصلاح‌طلبی کرارا در سخنرانی‌‌‌‌های خود، به مذاکره یا گفت‌وگوی میان تمدن‌ها اشاره می‌‌کنند و می‌‌گویند که ایران باید با کشورهای مختلف به خصوص با آمریکا مذاکره کند اما وقتی من نوعی می‌روم یک ساعت با رهبر این مملکت درباره مسائل اصلاحات یا مسائل کلان جامعه صحبت می‌کنم، وقتی برمی‌گردم، غیر از آن نخبگان و افراد پخته که حمایت می‌کنند، بقیه سعی دارند علامت سوال بگذارند که شما چطور رفته‌اید و با حکومت و شورای نگهبان جلسه برگزار کرده‌اید. ما در پیگیری‌‌‌‌های مفصل خود و پس از انجام رایزنی‌‌‌‌های طولانی با اعضای شورای نگهبان، توانستیم در انتخابات مجلس دهم به تایید صلاحیت تعداد زیادی از نیروهای اصلاح‌‌‌طلب کمک کنیم. با این حال و به دلیل وجود فضای پوپولیستی، گفت‌وگو و رایزنی با رهبری و شورای نگهبان گاهی به امتیاز منفی تبدیل می‌‌شود.

رهامی افزود: آقای سعید حجاریان یک زمانی اصطلاحی را به کار برد، مبنی بر اینکه «نیروی اصلاح‌‌‌طلب نمی‌تواند همزمان روی دو صندلی بنشیند». چطور شما تشویق می‌کنید که برویم و با آمریکا مذاکره کنیم اما نمی‌توانیم با رهبر مملکت دیدار و گفت‌وگو داشته باشیم؟

وی گفت: این طیف اصلاح طلبان از جنبه نخبگانی در اکثریت نیستند اما به لحاظ هیاهو، هیاهوی زیادی دارند. این را هم باید در نظر بگیریم که این نوع هیاهو‌کردن، مخاطبان بیشتری هم دارد.

این افراد پرهیاهو، معمولا در تويیتر یا اینستاگرام فالوئر بیشتری هم دارند اما اگر از آنها بپرسید که کدام مشکل یا معضل را توانستید حل کنید، جوابی ندارند و نه‌تنها نمی‌توانند مساله‌‌‌ای را حل کنند بلکه خود به مسئله‌‌‌ای جدید تبدیل می‌‌شوند و آن وقت عده‌‌‌ای باید جمع بشوند تا مشکل اینها با نظام را حل کنند.

بعضی‌ها علاوه بر اینکه گفت‌وگو با نظام را مناسب نمی‌دانند، بلکه تلاش می‌‌کنند برخی اقدامات ما مبنی بر رایزنی با مقامات که بعضا به نتیجه هم رسیده - از جمله تایید صلاحیت بسیاری از چهره‌‌‌‌های اصلاح‌‌‌طلب در انتخابات مجلس دهم - را هم تخریب کنند و به آن آسیب بزنند.

 این فعال اصلاح‌طلب گفت: وقتی من به قم رفتم و با آیت‌الله یزدی دیدار کردم، ایشان انصافا حوصله به خرج دادند و باعث شدند تا چند مساله به طور جدی حل شود؛ آیت‌الله مومن هم همینطور بودند.  رهامی می‌گوید: چپ خط امامی تلاش دارد تا روابط خود، هم با بیت‌رهبری و هم با مراجع را حفظ کند و در مواردی نیز که جریان‌‌‌‌های تندرو فرضا در سال 88 تلاش ‌کردند مردم را به خیابان‌ها بکشانند، هیچ‌جا نامی از این مجموعه نمی‌بینید. وی گفت: ما ضد غرب نیستیم اما گاهی مواضع اصلی انقلاب کلا فراموش می‌شود.

 

حمله به نظرسنجی مؤسسه آمریکایی چون القائات غربگراها را زیر سؤال می‌برد

متهم پرونده «نظرسنجی‌سازی» برای رژیم آمریکا در دوره اصلاحات، از این که نظرسنجی دانشگاه مریلند، حاکی از تأکید مردم به مقاومت در مقابل آمریکا و انزجار از این رژیم است، ابراز ناخرسندی کرده و نظرسنجی مذکور را زیر سؤال برد.

عباس عبدی در سرمقاله روزنامه اعتماد نوشت:  آقای دکتر احمد زیدآبادی یادداشت کوتاهی با عنوان «دانشگاه مریلند و اشتیاق کیهان!» نوشته‌اند و از جزئیات نتایج یک نظرسنجی به نام این دانشگاه آمریکایی در تیتر و متن کیهان تعجب کرده‌اند که چگونه ممکن است 73 درصد مردم از مصوبه مجلس با عنوان «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها...» حمایت کرده باشند؟ به درستی توضیح داده‌اند که اگر 73 درصد مردم حمایت می‌کنند، حتماً باید صددرصد مردم از چنین مصوبه‌ای اطلاع داشته باشند که طبعاً چنین چیزی غیر ممکن است. در پایان یادداشت نیز خواسته‌اند که اگر ممکن باشد درباره این موضوع بنده نیز مطلبی را قلمی کنم.

وی می‌افزاید: میزان اطلاع مردم از مصوبات دولت یا مجلس بعید است که در شرایط عادی حتی به 20 تا 25 درصد هم برسد، مگر در موضوعاتی که به نحوی با زندگی روزمره مردم مربوط شود و بازتاب گسترده‌ای پیدا کنند.

جالب این که عبدی در ادامه می‌نویسد: البته بنده نظرسنجی این دانشگاه آمریکایی!! را نخوانده‌ام و اطلاعی ندارم که جزئیات آن چیست؟(!)

ولی روشن است که نتایجش به نحو منتشر شده با واقعیت تطابق ندارد. علت نخواندن این گونه نظرسنجی‌ها نیز فقدان اعتماد و اعتبار به مراکز تولید کننده آن است. اگر این نظرسنجی را عوامل دانشگاه آمریکایی در ایران انجام می‌دهند که به طور قطع و براساس رویه‌های امنیتی جاری، همه آنان به سرعت راهی  دادگاه و زندان خواهند شد. بنابراین حتما مقامات امنیتی اطلاع دارند که چنین نیست. استفاده از عنوان دانشگاه آمریکایی برای این است که نتایج اعلام شده معتبر و باورپذیر شوند.

عبدی در عین حال نوشت: جامعه ایران دچار ویروس «نظرسنجی زدگی» شده است به همین علت برخی گمان می‌کنند با دستکاری در اعداد و ارقام می‌توان واقعیت را نیز شکل داد، در حالی که واقعیت تابع اعدادسازی نیست. واقعیت مسیر خود را می‌رود. این رقم‌سازی‌ها موجب خودفریبی می‌شود.

اگر توصیه مرا درباره نظرسنجی‌ها بخواهید، خیلی صریح می‌گویم، در درجه اول وقت خود را با مطالعه هر متنی که به عنوان نظرسنجی به دستتان می‌رسد تلف نکنید!

نکته قابل تأمل درباره عبدی این است که وی خود در حوزه نظرسنجی‌سازی خبره است و به همین دلیل، سایر نظرسنجی‌کنندگان را نیز هم کیش خود می‌پندارد! اما نکته جالب توجه این است که وی در برخی نوشته‌های خود به نظرسنجی‌های هم طیفان خود استناد می‌کند؛ بی‌آن که اعتبار آنها را زیر سؤال ببرد، حال آن که مشخص است آن نظرسنجی‌های متعلق به مراکز وابسته طیف ائتلافی اعتدال و اصلاحات، سوگیری دارند.

یادآور می‌شود طبق نظرسنجی دانشگاه مریلند که ظاهراً امثال عبدی و زیدآبادی را اذیت کرده: 84 درصد مردم ایران از آمریکا بدشان می‌آید، 70 درصد معتقدند آمریکا در پی جلوگیری از رسیدن محصولات بشردوستانه است، 69 درصد می‌گویند قبل از بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات نباید با آمریکا مذاکره کرد، 60 درصد معتقدند آمریکا در صورت بازگشت به برجام به تعهدات خود عمل نخواهد کرد، 78 درصد معتقدند تحریم‌ها تأثیرمنفی به اقتصاد داشته، 58 درصد علت نابسامانی را سوء مدیریت می‌دانند و 38 درصد تحریم‌ها را علت اصلی می‌دانند، و 85 درصد عملکرد سیستم درمانی ایران در بحران کرونا را بسیار خوب یا تا حدی خوب ارزیابی کرده‌اند. ضمناً 73 درصد از «قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها» حمایت کرده‌اند که اتفاقی طبیعی است.

این نظرسنجی توسط دانشگاه مریلند آمریکا و مؤسسه کانادایی «ایران پل» انجام شده است.

 

خاتمی چرا از قصور و تعصب‌هایش عذرخواهی نمی‌کند؟!

یک فعال اصلاح‌طلب از خاتمی خواست مسیر سران گروهک نهضت آزادی را دنباله‌روی نکند.

محمدعلی آهنگران با اشاره به انتشار خبری درباره نامه محمد خاتمی به محضر رهبر انقلاب نوشت: «جریان متبوع شما و ما چقدر نسبت به اصلاح خطا‌های پیشین و روند‌های ناصحیح گذشته اقدام کرده‌ایم؟ چقدر نسبت به بی‌صداقتی و فساد و رانتخواری و اشرافیگری برخی نیرو‌های اصلاح‌طلب حساس بوده‌ایم؟ تا چه میزان به نقش خود در فرستادن عناصر فاسد و کاسب و فرصت طلب و یا بی حال و ساکت و بی عمل به مناصب کلیدی در مجلس و دولت و شورا‌ها معتقد و معترفیم؟ چقدر نسبت به ناکارآمدی دولت و مجلس مورد حمایت خود انتقاد کرده‌ایم؟... چرا علناً به تندروی اصلاح‌طلبان در مجلس ششم و کندروی آنان در مجلس دهم که مصداق حدیث شریف جاهل را نمی‌بینی جز آنکه یا افراط می‌کند و یا تفریط است، نتاخته‌ایم؟»

آهنگران با اشاره به تلاش خاتمی برای رأی آوردن روحانی در دو انتخابات سال‌های ۹۲ و ۹۶ از او می‌خواهد که مسئولیت این رفتار سیاسی را بپذیرد. «چرا به نقش خود در قهر بخش زیادی از مردم با صندوق‌های رأی در انتخابات اخیر مجلس اشاره‌ای نمی‌کنیم و همه را به گردن سپاه و شورای نگهبان می‌اندازیم؟»

به گزارش جوان او سپس به رابطه اصلاح طلبان با رهبری می‌پردازد و می‌نویسد: «در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ مقام معظم رهبری سران معترضان را در داخل نظام تعریف و از آقای هاشمی دفاع کرده بودند؛ اما معترضان ترجیح دادند از آن خطبه‌ها فقط جمله «نظر من به نظر احمدی‌نژاد نزدیک‌تر است» را بشنوند و نسبت به سایر راهکار‌های سیاسی ایشان بی‌توجه باشند. نتیجه آن شد که جریان اصلاح‌طلب که روزگاری سران آن از معتمدان و مشاوران رهبر انقلاب بودند، فاصله‌شان روز به روز با حاکمیت و رهبر بیشتر شود... ما اگر معتقد به اصلاح‌طلبی در چارچوب نظام جمهوری اسلامی هستیم، بی‌تردید باید بپذیریم که این اصلاح‌طلبی می‌بایست در چارچوب سیاست‌های کلی تدوین یافته از سوی رهبر انقلاب باشد.» آهنگران به‌رغم ابراز ارادت مجدد به خاتمی می‌نویسد: «بخشی از سخنان اخیر شما مرا به یاد نامه‌های مرحوم بازرگان در سال‌های ۶۲ و ۶۷ خطاب به امام راحل انداخت. آن مرحوم چون مواضعش با کلیت سیاست‌ها و راهبرد‌های نظام و انقلاب اسلامی در آن تاریخ تطبیق نداشت، موجب شد هم از بازرگان عبور شود هم جریان سیاسی مرتبط با او به مرور نحیف و لاغر گردد و به حاشیه رانده شود.»

 

آفتاب یزد: آقای روحانی به کدام وعده عمل کردید؟!

یک روزنامه اصلاح‌طلب ضمن خداحافظی با روحانی می‌گوید پرسش‌ها درباره خلاف واقع از آب درآمدن وعده‌های آقای روحانی و دولت فزونی‌ گرفته اما کسی پاسخگوی این پرسش‌ها نیست.

نویسنده آفتاب یزد با‌اشاره به نامه چند سال قبل خود به رئیس‌جمهور در آن می‌نویسد: یادداشت گفت‌وگوی کوتاهی با شــما داشتم و پیرامون چند مسئله مهم درباره زندگی مردمی که شما رئیس‌جمهورشان هســتید سخنانی را با شما در میان گذاشتم و چند پرسش مهم را نیز مطرح کردم که تا امروز منتظر پاسخ آنها مانده‌ام و متاســفانه نه تنها جوابی نیامد بلکه بر تعداد پرسش‌هایم نیز افزوده شــد. اینکه قرار بود وضعیت مردم بهتر شــود و رونق در زندگی‌شان ایجاد شود به حدی که خودشان بیایند بگوینــد ما نیازی به 45 هزار تومان یارانه‌ای که دولت به ما می‌دهد نداریم، اما بعد دیدیم که شــرایط به گونه‌ای شد که تنها درآمــد بخش عظیمی از همین مــردم همان آب باریکه 45 هزار تومان بود در حالیکه قیمت یک کیلو گوشت بیش از صدهزار تومان شــده بود، اینکه آمدید بیان کردید که مردم بیایند در بورس ســرمایه‌گذاری کنند چرا که هر روز دارد پیشرفت می‌کند، اما بعد دیدیم که بورس خیلی از مردم را به خاک سیاه نشاند و تمام سرمایه‌شان را که اغلب از طریق قرض و قوله (نمونه بارزش خود بنده) تهیه کرده بودند را از بین برد و شد آنچه نباید می‌شد، اینکه آمدید اعلام کردید با افزایش قیمت بنزین، اجازه نمی‌دهیم هیچ کالایی گران شود و مردم خیالشان راحت باشد که ما در کنارشان هستیم و اگر کسی بخواهد حتی یک ریال بر قیمت اجناسش بیفزاید مقابل او خواهیم ایستاد، اما بعد دیدیم که هر روز قیمت‌ها افزایش پیدا کردند و حالا دیگر سر به فلک گذاشته‌اند، اینکه...

درست است، حرف شما کاملاً منطقی ‌است، رئیس‌جمهور باید به مسائل کلان مملکت رسیدگی کند و کارهای مربوط به هر بخشی را به وزیری که برای آن بخش در نظر گرفته واگذارد تا او براساس آنچه تشخیص می‌دهد به رتق و فتق امور مربوط به بخشی که سکانداری‌اش را برعهده گرفته، مبادرت ورزد. اما حداقل انتظاری که جامعه از رئیس‌جمهورش دارد این است که هر روز صبح نگاهی به روزنامه‌هایی که منتشر می‌شوند بیندازد. بالاخره روزنامه‌ها آیینه تمام نمای آن اتفاقاتی هستند که در بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی رخ می‌دهند. روزنامه‌ها مشکلات مردم را منعکس می‌کنند به این امید که مسئولان مطالب آنها را بخوانند و اقداماتی را در جهت رفع مشکلات انجام دهند. هرچند که در ابتدای راه با شعار دولت شما «امید»وار بودیم که «تدبیر»ی اندیشه شود که شرایط زندگی سهل و آسان شود و عادت به سختی‌ها به عادت به راحتی‌ها تبدیل شود اما انگار اوضاع به شکل دیگری رقم خورد.

 

کنایه عارف به دولت روحانی و فراکسیون امید در مجلس دهم

رئیس شورای سیاست‌گذاری(منحله) اصلاح‌طلبان با کنایه به روحانی و فراکسیون امید مجلس دهم گفت: فردای انتخابات کسی پاسخگوی مردم نیست.

محمدرضا عارف پس از کناره‌گیری از ریاست شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در گروه جدید (موسوم به ناسا) حضور نیافته و مدتی است ارتباط‌گیری با محافل استانی را آغاز کرده است. او در دیدار با جمعی از فعالان اصلاح‌طلب خوزستان گفت: مردم با تمامی مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند تاکنون پای صندوق‌های رای آمده‌اند، ولی دغدغه‌ها زمانی شروع می‌شود که فردای انتخابات کسی پاسخگوی مردم نیست یعنی رای لازم از مردم گرفته می‌شود ولی کسی خود را پاسخگو در قبال مردم نمی‌داند. کشور با معضل عدم پاسخگویی مسئولان مواجه است. وی با یادآوری اختلافات در میان جریان اصلاح‌طلب در مقاطعی از دهه 80، گفت: دستاورد ارزشمندی که در دهه 90 به دست آوردیم، انسجام جریان اصلاحات بود چرا که تصمیمی که در سال 92 گرفته شد منجر به انسجام جریان اصلاحات شد که در نهایت شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به عنوان یک سازوکار اجتماعی برای جریان اصلاحات تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: مردم به گفتمان اصلاحات باور دارند و مطمئنا ضعف عملکردی افراد را به پای گفتمان اصلاحات نمی‌گذارند، هرچند متاسفانه برخی افراد فرصت‌طلبانه برای پیروزی در انتخابات از نام و عنوان اصلاحات استفاده کرده اما فردای انتخابات به گفتمان اصلاحات پشت می‌کنند. رئیس بنیاد امید ایرانیان با هشدار به رواج فرصت‌طلبی سیاسی تاکید کرد: متاسفانه کشور ما گرفتار عده‌ای فرصت‌طلب شده است که در بزنگاه‌ها برای کسب قدرت رنگ عوض می‌کنند و خود را به یک جریان سیاسی متصل می‌کنند این افراد هویت سیاسی‌شان مشخص نیست و ما در مجلس دهم گرفتار این افراد بوده‌ایم.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

در پی درگذشت عالم مجاهد قاضی شیخ احمدالزین صادر شد

پیام تسلیت رهبر انقلاب به سیدحسن نصرالله

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به آقای حاج سیدحسن نصرالله، درگذشت عالم مجاهد قاضی شیخ احمدالزین، رئیس هیات امنای تجمع علمای مسلمین در لبنان را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیدحسن نصرالله دامت برکاته

خبر درگذشت عالم مجاهد قاضی شیخ احمدالزین، رئیس هیات امنای تجمع علمای مسلمین در لبنان را دریافت کردم. وظیفه‌ خود می‌دانم این حادثه‌ مولمه را به علمای معزز و بازماندگان و ارادتمندان و شاگردان ایشان در لبنان و سایر بلاد عموماً و جنابعالی خصوصاً، تسلیت بگویم.

دفاع مسؤولانه و عالمانه‌ او از نهضت امام خمینی و از مقاومت علیه جبهه استکبار و صهیونیزم و همراهی باثبات ایشان با مبارزات ضداستکباری ملت‌های منطقه در طول سالیان طولانی، هیچگاه از خاطره تاریخ مقاومت نخواهد رفت. اینجانب ضمن تسلیت مجدد به مردم لبنان و خصوصاً به همراهان و همرزمان ایشان در تجمع علمای مسلمین لبنان، رحمت و غفران الهی را برای آن مرحوم از خداوند متعال خواستارم.

سیدعلی خامنه‌ای

۱۹ رجب ۱۴۴۲ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹

 

همراهی جمهوری‌خواهان برای ادامه پروژه فشار حداکثری توسط بایدن

پایگاه خبری «فیری بیکن» به نقل از سران سیاست خارجی حزب جمهوری‌خواه آمریکا، گزارش داد اعضای این حزب در تلاشند با یک سری اقدامات مانع بازگشت واشنگتن به برجام و رفع تحریم‌های ایران شوند. به گزارش ایسنا، این پایگاه خبری - تحلیلی واشنگتن گزارش داد: اعضای جمهوری‌خواه کنگره در حال کار روی یک سری اقدامات هستند که شامل فشار برای ممانعت از رفع تحریم‌های ایران تا زمانی می‌شود که برنامه هسته‌ای ایران به طور کامل برچیده نشده است. این گزارش می‌افزاید: به همین منظور، کمیته تحقیقاتی جمهوری‌خواهان روز سه‌شنبه از «دقیق‌ترین» طرح خود برای مقابله با امتیاز دادن دولت بایدن به تهران و کنار گذاشتن کارزار «فشار حداکثری» ترامپ علیه ایران رونمایی کرد. حزب جمهوری‌خواه در این طرح که فری‌بیکن به نسخه‌ای از آن دسترسی پیدا کرده، وعده داده است با هرگونه کاهش تحریم‌های ایران تا زمانی که این کشور برنامه هسته‌ای و موشکی خود را متوقف و تمام زندانیان آمریکایی را آزاد نکرده و همچنین دست از حمایت از به گفته آنها تروریسم برنداشته است، مقابله کند. به گفته منابع نزدیک به کمیته مطالعاتی حزب جمهوری‌خواه، این طرح یکی از جامع‌ترین موضع‌گیری‌های سیاسی است که این حزب در تاریخ ۴۷ ساله خود اتخاذ کرده است.

 

قدرت پهپادی ارتش در شرایط فشار حداکثری دشمن شکوفا شد

فرمانده کل ارتش در جشنواره فرهنگی مصباح که روز گذشته در سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش برگزار شد، با اشاره به رزمایش‌های اخیر ارتش گفت: ارتش جمهوری اسلامی پس از ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح کمتر از ۲۴ ساعت آماده برگزاری رزمایش‌های مختلف شد و طرح‌های خود را به‌سرعت ارائه کرد و در کمتر از ۱۰ روز ۴ رزمایش بزرگ برگزار شد؛ البته ما آماده بودیم همچنان رزمایش‌های متعددی را بدون فوت وقت و به طور مستمر برگزار کنیم ولی نیاز نشد. به گزارش روابط عمومی ارتش، سرلشکر موسوی با اشاره به توان کم‌نظیر پهپادی ارتش، گفت: قدرت پهپادی ارتش در اوج تحریم‌ها ظهور کرد؛ یعنی در شرایط بسیار سخت تحریمی و فشار حداکثری، قدرتی به عنوان قدرت پهپادی ارتش ظهور و بروز کرد که کارشناسان نباید ریشه ظهور این قدرت را در ارقام بودجه دنبال کنند؛ این قدرت ریشه در اراده، استحکام خانواده‌های کم‌نظیر ارتش و ریشه در اجرای تدابیر فرمانده معظم کل قوا و معنویت دارد. وی ادامه داد: ناو بندر مکران و جنگنده بومی کوثر و سامانه‌های راداری و پدافندی و تجهیزات حوزه رزم زمینی، همه در همین تنگ‌دستی‌ها و فشار تحریم‌ها به دست آمد. امیر موسوی با تاکید بر لزوم توجه مجلس شورای اسلامی در تخصیص بودجه دفاعی کشور، عنوان کرد: انتظار ما از مجلس و دولت محترم این است که برنامه‌ریزی دقیقی در بودجه‌ریزی خود برای توان دفاعی کشور داشته باشند، زیرا حراست از دستاوردها و حدود و ثغور مرزهای کشور و هزاران تجهیزات دفاعی که نیاز به تعمیر و نگهداری و توسعه دارند، قطعا نیاز به بودجه و برنامه‌ریزی مالی دارد و ما در این رابطه از مجلس محترم انتظار داریم اعتبارات را دقیق مدنظر قرار دهد.

 

وزارت دفاع مکلف به مقابله با تروریسم زیستی و شیمیایی شد

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مکلف به ارزیابی مواد غذایی و دارویی جهت مقابله با تروریسم زیستی و شیمیایی شد. به گزارش  مهر، نمایندگان در جلسه علنی روز گذشته  مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با بند الحاقی ۲ تبصره «۱۷» ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند. در بند الحاقی ۲ تبصره «۱۷» ماده واحده لایحه بودجه آمده است: به منظور مقابله با تروریسم زیستی و شیمیایی و جلوگیری از آلوده کردن آحاد جمعیت کشور و منابع ملی، علاوه بر ممیزی و بازرسی‌های معمول سازمان غذا و دارو، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح مکلف است با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام لازم را جهت ارزیابی مواد اولیه، فرآورده‌ها، محصولات و کالاهای غذایی، آشامیدنی، دارویی، آرایشی و بهداشتی و مواد و محصولات زیستی (بیولوژیک) از نظر وجود عوامل زیستی و شیمیایی پرخطر، زیان‌آور، سمی و جنگی به عمل آورند و از واردات و توزیع مواد غیرمجاز جلوگیری کنند. هرگونه واردات، ذخیره‌سازی، توزیع، عرضه و فروش مواد مذکور منوط به انجام آزمایش تعیین میزان آلودگی زیستی و شیمیایی و تایید سلامت آنها است.

*********************************

روزنامه خراسان**

جماران نوشت :  سردار حسین دهقان وزیر دفاع پیشین کشورمان  در توئیتی نوشت: «برخی ادعا می کنند دولت روحانی درصدد از بین بردن توان موشکی کشور در خلال برجام  بود. اما این موضوع واقعیت ندارد. در دوره ریاست جمهوری دکتر  روحانی، وزیر دفاع بودم. در همین دوره توان نظامی و قدرت موشکی کشور به سرعت توسعه پیدا کرد.»

 

خبرآنلاین نوشت : محسن رضایی در بخشی از نشست خبری خود درباره انتخابات آینده گفت:   اگر برای ورود به انتخابات تصمیم گرفتم و اعلام کاندیداتوری کردم، خواهید دید کاری خواهیم کرد که یک نفر بیکار نماند و اصلا کسی وجود نداشته باشد که بیاید انتقاد کند.

فرارو نوشت : مرتضی بانک با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، از سمت  خود در دبیری شورای عالی مناطق آزاد و معاونت ریاست جمهوری استعفا کرده است.او دلیل استعفای خود را این گونه توضیح داده است: «اینک به دلایل گوناگون و ازجمله جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه‌ای برای دولت و نظام در استفاده از افراد بازنشسته بدین وسیله استعفای خویش را تقدیم می‌ کنم تا از هر زمانی که مقرر فرمایید این مسئولیت به فرد دیگری محسوب گردد.»

 

اعتماد آنلاین نوشت : فرزانه‌ ترکان عضو شورای مرکزی کارگزاران گفت: جهانگیری و محسن هاشمی چهره‌های مد نظر حزب برای کاندیداتوری هستند. اما از آن جایی که جبهه اصلاحات روی آقای ظریف نظر دارد، ایشان اگر ورود به انتخابات را بپذیرند کارگزاران هم از ظریف حمایت خواهد کرد .

*********************************

روزنامه ایران **

برگزاری اولین جلسه دادگاه جمعیت امام علی

 خبر اول اینکه، روز سه‌شنبه اولین جلسه رسیدگی به  به پرونده خیریه جمعیت امام علی(ع) به ریاست قاضی پورمریدی در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی تهران برگزار شد. به گزارش ایلنا، ابوذر نصراللهی وکیل مدافع این جمعیت این جلسه را خوب ارزیابی کرد و گفت: نماینده وزارت کشور ادعای خود را مطرح کرد و ما نیز دفاعیات خود را در چارچوب قانون بیان کردیم. بحث خروج جمعیت از موضوع فعالیت و اجرای اهداف بود که ما توضیحی ارائه کردیم و اعلام کردیم که هر فعالیتی که جمعیت انجام داده در چارچوب اساسنامه بوده است. او افزود: جمعیت امام علی به هیچ عنوان به دنبال فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی که در اساسنامه ذکر نشده، نرفته است.به گفته نصراللهی کلیه حساب‌های جمعیت به طور سالانه توسط حسابرسان رسمی که مورد تأیید سازمان بورس هستند، حسابرسی می‌شود. همواره با درجه مطلوب مسائل مالی مؤسسه حسابرسی می‌شود بنابراین عنوان کردن موضوع عدم شفافیت بدون هیچ مبنای قانونی و بدون هیچ مستندی، شایسته نیست.  وی گفت: دادگاه با حضور من، آرش کیخسروی و زهرا رحیمی برگزار شد که ما اصرار داشتیم جلسه علنی برگزار شود اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد. در مجموع امیدواریم این پرونده منجر به رد دعوای وزارت کشور شود.

 

توصیه مقام روس به شورای حکام

 خبر دیگر اینکه، «آنتون خلوپکوف» رئیس مرکز انرژی و امنیت روسیه با اشاره به توافق اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تهران به اعضای شورای حکام توصیه کرد که به این واقعیت و اهداف اروپایی‌ها و امریکا توجه کنند و آنها را ملاک برای تصمیم‌گیری قرار دهند. خلوپکوف در گفت‌وگو با  ایرنا افزود: مسیر برای تلاش‌های دیپلماتیک برای حل و فصل اختلافات هموار است و باید از فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را برای کاهش تنش‌ها برد. او صدور قطعنامه از سوی شورای حکام علیه ایران را اقدامی غیرمنطقی و برخلاف عقل سلیم خواند و گفت: در حالی که ایران برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق می‌کند چه نیازی به صدور چنین قطعنامه‌ای وجود دارد و بدون شک چنین سندی بر همکاری‌ها تأثیر منفی خواهد گذاشت.

 

وزارت خارجه امریکا از بازگشت دوجانبه به برجام گفت

 دست آخر اینکه، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت که همچنان مایل به تعامل با ایران در چارچوب دیپلماسی معنادار هستیم. به گزارش ایسنا، «ند پرایس» افزود که امریکا تأکید دارد هرگونه تعامل احتمالی باید از مسیر گروه ۱+۵ صورت گیرد. وی گفت که «جو بایدن» رئیس ‌جمهوری امریکا پیش از انتخابات و پس از آن پیشنهاد کرد، «اجرای تعهدات در برابر اجرای تعهدات» به این معنی که اگر ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد، امریکا نیز در مسیر مشابهی قدم خواهد گذاشت. پرایس گفت: آماده ملاقات با ایران برای پرداختن به راهی رو به جلو در زمینه بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام هستیم. همچنین می‌دانیم که بازگشت دو جانبه به پایبندی نمی تواند بدون مشارکت تمام طرف‌های توافق در یک دیپلماسی سازنده حاصل شود.وی با تکرار برخی زیاده‌خواهی‌ها گفت که تصمیم داریم توافق را طولانی‌تر و مستحکم‌تر کنیم تا سایر دغدغه‌های مربوط به ایران را نیز در بربگیرد.

*********************************

روزنامه شرق **

افشای یک مطالعه دولتی در چین

تمرکز پکن بر همانندسازی اقلیت‌ها

نتایج یک مطالعه دولتی که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده نشان می‌دهد انتقال صدها‌ هزار مسلمان اویغور و سایر اقلیت‌های قومی استان سین کیانگ به مشاغلی دور از خانه جمعیت آنها را می‌کاهد و به سیاست همانند‌سازی اقلیت‌ها منجر می‌شود.

این اطلاعات از پژوهشی درز کرده است که برای مقام‌های رده بالای چین تهیه شده و در بخشی از آن بر همانندسازی (assimilation) مسلمانان اویغور و دیگر اقلیت‌ها تمرکز شده است. دولت تلاش برای تغییر مشخصات جمعیتی این استان غربی چین را رد می‌کند و معتقد است انتقال افراد با هدف افزایش دستمزدها و کاهش فاصله طبقاتی و بی‌کاری مزمن در روستا طراحی شده است؛ بنابراین طرح سیاست انتقال صدها هزار نفر به مشاغل جدیدی که اغلب دور از خانه قرار دارد، کمک می‌کند تا از تراکم جمعیت اویغورها کاسته شود و در‌عین‌حال، به تغییر تفکر آنها کمک کند.

مسلمانان اویغور عمدتا در استان سین کیانگ در غرب چین سکونت دارند. مقام‌های چین می‌گویند نگران فعالیت‌های جدایی‌طلبانه مسلمانان افراطی در این مناطق هستند.

تخمین‌های معتبر نشان می‌دهد که در چند سال گذشته بیش از یک‌میلیون نفر به شبکه‌ای از اردوگاه‌های شدیدا امنیتی در استان سین‌ کیانگ منتقل شده‌اند اما منتقدان می‌گویند دولت در سیاست جذب اقلیت‌ها از نیروی تهدید و اجبار استفاده می‌کند تا سبک زندگی و تفکر اویغورها را تغییر دهد. چین اصرار دارد که این اردوگاه‌ها چیزی جز مراکزی آموزشی برای مقابله با افراط‌گرایی نیستند و حضور در آنها نیز داوطلبانه است. این در حالی است که سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر می‌گویند اویغورهای مسلمان تحت عنوان «بازآموزی عقیدتی» به این اردوگاه‌ها اعزام و مجبور می‌شوند عقاید دینی خود را انکار کنند.

دولت چین تاکنون ادعاهای مرتبط به نسل‌کشی تدریجی مسلمانان اویغور را در استان سین کیانگ رد کرده است. این ادعاها با اشاره به سیاست‌های پکن درباره حبس دسته‌جمعی، عقیم‌سازی اجباری و تلاش دولت برای کنترل بارداری این اقلیت مطرح شده‌اند. سازمان ملل در چند سال گذشته نسبت به ایجاد این اردوگاه‌ها و تشابه آنها با اردوگاه‌های کار اجباری ابراز نگرانی کرده و گفته است که بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان عمدتا اویغور به ظن داشتن گرایش‌های دینی و حمایت از اسلام‌گرایان در این اردوگاه‌ها محبوس هستند. آمریکا نیز با متهم‌کردن چین به نقض اصل آزادی دینی مسلمانان و جلوگیری از عمل آنان به مناسک و آداب دینی و هشدار درخصوص اردوگاه‌های مسلمانان اویغور، تحریم‌هایی را علیه چین در نظر گرفته است.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات