تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۲۸۸۳۱

چرایی حل نشدن برخی مشکلات در کشور

پایگاه بصیرت / احمدرضا هدایتی

تردیدی وجود ندارد که دستاوردهای انقلاب اسلامی بسیار عظیم و جهشی بوده است، اما مردم حق دارند که بپرسند، با این‌که در کسب بسیاری از دستاوردها شگفتی‌ساز بوده‌ایم، علت بروز مشکلات جدید چیست و چرا برخی از مشکلات همچنان لاینحل باقی مانده و مسئولین اجرایی کشور، برای رفع مشکلات اقدام مؤثری نمی‌کنند؟

در پاسخ به این سوال باید گفت؛

اگر در نظام آموزشی کشور در سطوح مختلف، مسائل تربیتی رنگ باخته و برخی از فارغ‌التحصیلان مراکز آموزشی ما با اصول و ارزش‌های اخلاقی و رفتاری و حتی دینی بیگانه‌اند و اگر همچنان فرار مغزها با فراز و فرود ادامه دارد و از ظرفیت نخبگان به درستی استفاده نمی‌شود.

اگر واردات بی رویه صورت می‌گیرد، اگر در صادرات وقت‌کشی داریم و باعث می‌شود قیمت تمام شده افزایش یافته و یا محصولات صادراتی فاسد شود، اگر کالاهای ضروری وارداتی بیش از حد در گمرکات رسوب پیدا می‌کند، اگر فرآیند صدور مجوز کسب و کار طولانی و برای کارآفرینان طاقت‌فرسا است.

اگر واسطه‌ها همچنان نبض بازار را در اختیار دارند و سلاطین فولاد و مواد پتروشیمی و نهاده‌های دامی و موز و شکر و گوشت و …. هر طور دلشان بخواهد از مردم پول می‌گیرند.

اگر بانک‌ها همچنان بابت تسهیلات پرداختی خودشان کارمزد ربوی می‌گیرند و به هرکس به هر شکل که مایل بودند وام پرداخت می‌کنند، اگر سرمایه‌های کشور را به جای هدایت در چرخه تولید صرف واسطه‌گری و سوداگری کاذب و توسعه سرمایه‌های ثابت خود می‌کنند.

اگر هنوز دولت و جامعه یا کشور اسلامی به‌طور کامل شکل نگرفته و طرح‌های بزرگی مانند؛ طرح نهضت علمی یا طرح اقتصاد مقاومتی به طور کامل اجرا نشده است، اگر فساد اداری وجود دارد، اگر آمار برخی ناهنجاری‌ها به شکل غیرمنطقی و یا غیرطبیعی در حال افزایش است و اگر …. .

مسئولین محترم اجرایی باید دلایل را در موضوعاتی مانند آنچه در ذیل مورداشاره قرار گرفته، جستجو نمایند:

     یا در آسیب‌شناسی و تعیین مسائل اصلی و اساسی ضعف داشته‌ایم.

     یا اولویتها را گم کرده‌ایم و مسائل حاشیه‌ای و کم ارزش اولویت یافته‌اند.

     یا در کادرسازی و تربیت نیروی انسانی تراز انقلاب ضعف داشته و داریم.

     یا سیستم و کنترلی و نظارتی در سطوح و موضوعات مختلف ناکارآمد است.

     یا ساختار و سازمان و سیستم در نظام اداری معیوب و قدیمی و ناکارآمد است.

     یا مشکل در ضعف و نقص قوانین و مقررات است و خلاءهای قانونی وجود دارد.

     یا شایسته‌سالاری وجود ندارد و در نتیجه مجریان و متولیان درست به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

     یا خدای ناخواسته نظام قضایی در مورد برخورد با مجرمینی که مردم یا دستگاه‌ها معرفی می‌کنند، کوتاهی می‌کند.

     و یا هماهنگی لازم بین قوا وجود ندارد و در جلسات فقط به کلی‌گویی و اعلام مصوبات بی‌ثمر اکتفا می‌شود.

     حال این سوال مطرح است که چرا علی‌رغم تذکرات مکرر رهبر معظم انقلاب و سایر افراد دلسوز، اجازه می‌دهیم، مشکل به نقطه جوش ‌برسد تا مجبور شویم برای رفع آنها، نسخه موقت بپیچیم و اقدامات مثبت انقلاب را تحت‌الشعاع ‌عملکرد ضعیف خودمان قرار دهیم؟

     آیا واقعاً رفع این مشکلات در ید قدرت مسئولین محترم قوای سه‌گانه و به خصوص دولت محترم نیست، آیا در مورد حل این مشکلات هم می‌خواهیم مدعی شویم که نمی‌گذارند؟

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات