تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۲۸۹۸۳

نقد و بررسی سریال صد (the hundred)

پایگاه بصیرت / محمد امین مراد خانی

 

 

 

 

 

 

 

سریال صد به کارگردانی جیسون روتنبرگ ( Jason Rothenberg ) محصول کشور آمریکا است که در ۷ فصل و ۱۰۰ قسمت ساخته شده و هم اکنون نیز از شبکه the CW در حال پخش است .
فیلمنامه سریال با الهام از رمانی به همین نام اثر کاس مورگان ( kass morgan) نوشته شده است .
سریال درباره ی یک فاجعه ی اتمی در کره زمین است که نه تنها تمامی انسان ها را به کام مرگ کشانده بلکه کره زمین را به دلیل تشعشعات رادیو اکتیو برای سال ها تبدیل به مکانی غیر قابل سکونت کرده است .
۱۲ سفینه ی فضایی که توانسته اند قبل از وقوع فاجعه همراه با تعدادی از افراد به فضا بروند، تنها بازمانده های نسل بشر هستند .
این ۱۲ سفینه در فضا با همدیگر متحد شده و مجموعه ای به نام " آرک " را به وجود آورده اند . ساکنین آرک پس از ۹۷ سال زندگی در فضا ، اکنون با مشکلاتی از جمله تامین اکسیژن برای ساکنین خود مواجه شده اند و تصمیم دارند برای آزمایش اینکه آیا زمین قابل سکونت شده یا نه ، صد نفر از جوانان زندانی و قانون شکن خود را به صورت آزمایشی به زمین بفرستند.
این صد نفر پس از ورود به زمین متوجه می‌شوند که زمین قابل سکونت است و ساکنان آرک اشتباه فکر میکنند که تنها بازماندگان نسل بشر هستند زیرا افرادی توانسته اند پس از فاجعه ی اتمی جان سالم به در ببرند و با تشکیل قبیله هایی به حیات خود ادامه بدهند .
در سریال به افرادی که در زمین زندگی می‌کنند grounder ( زمینی) نامیده می‌شوند .
گراندر ها انسان هایی نیمه بدوی ، با خلق و خوی وحشی و جنگجو هستند و به صورت قبیله ای زندگی می‌کنند ، آن ها همچنین دارای سلاح هایی ابتدایی مانند شمشیر، نیزه ، خانه هایی بسیار بدوی و سنت های جاهلی هستند .
داستان سریال روندی جذاب با ریتم تند و اتفاقات هیجان انگیز را دنبال می‌کند و از این جهت ، در جذب مخاطب بسیار موفق عمل می‌کند. جلوه های ویژه قدرتمند سریال نیز در جذابیت آن بی تاثیر نیست .
در اواخر فصل دوم ، بیننده متوجه می‌شود که گراندر ها ( زمینی ها) به دینی اعتقاد دارند که طبق آن دین ، فردی که به او "heda" یا فرمانده گفته می‌شود دارای هوش فرابشری است و این روح فرماندهی پس از هر فرمانده توسط فردی به نام شعله بان از قسمت پشت گردن او خارج میشود و وارد بدن یکی از نایت بلاد ها ( افرادی که خون شان سیاه رنگ است و زمینه ی فرمانده شدن را دارا هستند ) می‌شود تا تبدیل به فرمانده بعدی شود !
چیزی که گراندر ها معتقدند روح فرمانده است در واقع یک تراشه ی پیشرفته است که ۱۰۰ سال پیش توسط یک دانشمند ساخته شده است و حامل یک هوش مصنوعی بسیار قدرتمند است که برحسب اتفاق به دست زمینی ها افتاده است .

گراندر ها به دلیل تمایل انسان به خرافه و ماوراءالطبیعه، آن را روح فرمانده می‌نامند و این فرایند را یک دین میدانند و به آن معتقدند.
سریال در حال تلاش است تا ذهن مخاطب را به این تفکر سوق دهد که انسان پس از صد سال ممکن است درباره ی یک تراشه که حاصل دست یک دانشمند است ، خرافه هایی بسازد ، آن را بپرستد و نام آن را روح فرماندهی بگذارد ، و نمادهای مربوط به سفینه ها و آن دانشمند را که همگی عناصری مادی هستند به عنوان نمادهای معنوی دین خود استفاده کنند .
این داستان ، ناخودآگاه ذهن مخاطب را متوجه ادیان الهی موجود میکند و این سوال را در ذهن مخاطب ایجاد میکند که :
"شاید ادیان کنونی نیز توهم هایی از این دست باشند؟ "
این تفکر ، ابتدا توسط یک سوئیسی به نام اریک فون دنیکن ( Erich von Däniken ) در سال ۱۹۶۸ مطرح شد و توانست پیروانی نیز پیدا کند .
دنیکن مدعی شده بود که در جنگل با فردی که از فضا آمده بود دیدار کرده و حقایق مربوط به خلقت انسان را از او شنیده است .
او به دنیکن گفته که آفرینش انسان در زمین ، در واقع نتیجه ی آزمایش های ژنتیکی پیشرفته ی فضایی ها بوده است و بشر در واقع ساخته ی دست فضایی ها است . او همچنین به دنیکن گفته که خدایی که یهودیان به آن یهوه و مسلمانان به آن الله می‌گویند در واقع رهبر فضایی هایی است که انسان را آفریده اند ! و پیامبران نیز انسان هایی هستند که توسط فضایی ها با این حقایق آشنا شده اند .
طرفداران این تفکر ، برخی سنگ نگاره های مصریان باستان که دارای نقوش سفینه، هلی کوپتر و هواپیما هستند را دلیلی بر مدعای خود می‌دانند و معتقدند انسان باستان با دیدن فضایی ها و وسیله هایشان آن ها را روی غارها و سنگ ها نقاشی کرده اند .
بیش از ۱۵۰ سال پیش ، نظریه تکامل داروین ، منتشر شد و برای سالیان طولانی دستاویز خداناباوران برای توضیح منشا خلقت بشر شده بود اما در سال های گذشته با توجه به شناخت نقش اطلاعات در دی ان ای سلول و عدم امکان تکامل آن از نمونه های دیگر ، در بسیاری از محافل علمی و سخنرانی های دانشمندان ، این نظریه اعتبار خود را برای توضیح منشا خلقت از دست داده است ( به مستند اخراج شده " expelled " که در سال ۲۰۰۸ منتشر شده مراجعه شود ) .
حال خداناباوران و ضدخدایان مجبور به توسل به نظریه ای دیگر شده اند . آن ها سعی میکنند این بار با عقب نشینی از نظریه داروین و قبول وجود طرح و برنامه ای هوشمند( intelligent design ) در مسئله آغاز حیات انسان ، دست به دامان اندیشه ی رائلی شوند و نیرویی را که برنامه خلقت انسان را تدارک دیده و عملی کرده را موجودات فضایی معرفی کنند !
سریال صد از جمله قوی ترین تلاش های پیروان این تفکر برای ترویج ایده ی رائلی در میان افکار عمومی جهانیان است.
سریالی که بی شک با بودجه ی کلانی ساخته شده است و مخاطبین بسیاری را به خود جذب کرده است .

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حسین قائدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
0
1
سلام آقا دمت گرم نقد بسیار خوبی بود ولی خیلی کم بود هنوز خیلی راه داشت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات