تهران بزرگ >>  عمومی >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۲۸۸۷۴

لابی ایرانیان آمریکا(لابی نایاک)

پایگاه بصیرت / کیومرث کوثری مقدم

لابی ایرانیان آمریکا(لابی نایاک)

لابی ایرانیان آمریکا(لابی نایاک)

لابی گری یک عمل و حرفه ویژه است؛ که به‌منظور تلاش برای گسترش نفوذ یک دیدگاه مشخص در دستگاه حکومتی یک کشور یا در افکار عمومی انجام می‌گیرد.

در برخی از کشورها، دفترهای ویژه‌ای به‌نام «دفاترلابی‌گری»  وجود دارد که در ازای دریافت پول به تلاش برای پیش‌برد حمایت از یک دیدگاه خاص به‌وسیله نفوذ در دولت و یا افکار عمومی آن می‌پردازند.

در ایالات‌متحده به کشورها و شرکت‌های خارجی جهت پیش برد اهداف اجازه داده شده تا به لابی‌گری بپردازند که شورای ملی ایرانیان آمریکایی از آن دسته می باشد.

شورای ملی ایرانیان آمریکا یک سازمان غیرانتفاعی و عام‌المنفعه است که به ادعای خود در جهت حمایت از حقوق سیاسی ایرانیان آمریکا تشکیل شده‌ تا بتواند وضعيت شورای ايراني تباران ساکن در آمريکا را بهبود بخشد و نقشی تعیین کننده در خصوص افزایش منافع ایرانیان آمریکایی داشته باشد.


در سال2002 این شورا توسط تریتا پارسی تأسیس شد که رابطه قوی با جناح های منحرف داخل ایران داشت و هوشنگ امیر احمدی به عنوان مشاور ارشد این شورا در نظر گرفته شد که با حلقه های انحرافی عمل لابی را انجام می داد.

از جمله اعضاء و افراد وابسته به شورای ملی ایرانیان می توان به؛ -تریتا پارسی رییس شورای ملی ایرانیان -فرانسیس فوکویاما مشاور و استاد راهنمای تریتا پارسی-رضا مرعشی رئیس امور پژوهش های نایاک -مازیار بهاری کارشناس کنفرانس های نایاک -جمال عبدی مدیر سیاست های نایاک -نازیلا فتحی کارشناس کنفرانس های نایاک -اردشیر ارجمند از مشاوران تریتا پارسی -لیلا زند عضو دائم نایاک -شیرین عبادی مشاور و کارشناس نایاک -هومن مجد کارشناس کنفرانس های نایاک و هوشنگ امیر احمدی مشاور ارشد تریتا پارسی اشاره نمود.

هدف اصلی آنها تقویت صدای ایرانی – آمریکایی ها و بهبود درک متقابل ایرانیان و آمریکایی ها است.

این شورا دارای سه لابی قدرتمند می باشدکه عبارتند از:

1- لابی هایی که مستقیماً با دولت جمهوری اسلامی در ارتباط هستند و از سوی آن مدیریت می شوند.

2- لابی های مرتبط با تجار ایرانی ثروتمند ساکن در ایران یا آمریکا که به سبب ضرر از تحریم ها مشغول لابی به نفع کاهش فشار بر ایران هستند.

 3- لابی شرکت های بزرگ آمریکایی،که به سبب تحریم های اعمال شده علیه ایران بازار پر سود داخلی ایران را از دست داده اند و در صدد هستند این مشکل را رفع کنند.از مهم ترین لابی های این حوزه به شرکت های بزرگ نفتی می توان اشاره کرد.

بنابراین در میان گروه های مدعی نمایندگی جامعه ایرانی تباران که دست به لابی گری زده اند، این سه گروه بیشتر از دیگران شناخته شده هستند.

در آخر این لابی ها عاملی بسیار تعیین کننده جهت پیش برد اهداف ایرانیان مقیم در ایالات متحده آمریکا و نقشی تعیین کننده در خصوص افزایش منافع ایرانیان آمریکایی داشته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات