صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۲۸۸۹۰
عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس:

تلاش مجلس برای رفع محرومیت های جنوب شرق کشور/ تحریم از طریق استانهای مرزی بی اثر می شود

بعضی از استان ها و مناطق کشور نه تنها برای افراد همان منطقه بلکه برای کل کشور می توانند فرصت باشند؛
 عبدالناصر درخشان در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت در خصوص برنامه های رفع محرومیت استان سیستان و بلوچستان گفت: بعضی از استان ها و مناطق کشور نه تنها برای افراد همان منطقه بلکه برای کل کشور می توانند فرصت باشند؛ متاسفانه از ظرفیت هایی که در حوزه جنوب شرق کشور وجود دارد، استفاده نشده است. استان سیستان و بلوچستان با دو کشور هم مرز است که هر دو کشور نیازمند ظرفیت ها و محصولات کشور ما هستند؛ هم کشور افغانستان و هم پاکستان با حدود 214 میلیون نفر جمعیت نیازمند مواد غذایی، سیمان، فرآورده های نفتی و دیگر تولیدات کشور ما هستند که می تواند بازار بالقوه ای برای کشور ما باشند.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج ، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از ظرفیت های این استان نه برای مردم منطقه و نه برای کشور استفاده شده است، اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن استان سیستان و بلوچستان در همجواری با مرزها و اقیانوس، می تواند به عنوان پیشانی کشور قلمداد شود و در حوزه حمل و نقل و ترانزیت نیز به سرمایه کلانی نیاز ندارد، همچنین به کارخانجات مادر نیز نیاز ندراد و فقط نیازمند ایده و فکر مناسب است تا بتوان از این ظرفیت های موجود در استان استفاده کرد.

جلوگیری از خروج ارز و ایجاد اشتغال با کشت موز
وی با اشاره به اینکه ظرفیت حمل ونقل موجود در استان را می توان بدون هیچ هزینه های به بهترین فرصت ها تبدیل کرد، تصریح کرد: از طرف دیگر اینکه جنوب استان، دارای ظرفیت پرورش میوه های گرمسیری است که فقط در این حوزه  سالیانه حدود 700 میلیون دلار ارزبری برای واردات موز وجود دارد و در فصول خاصی فقط حوزه ایرانشهر و چابهار می تواند موز کشور را تامین کند که می توان هم جلوی خروج ارز از کشور را گرفت و هم  اینکه برای هزاران نفر شغل ایجاد کرد. ما در این استان هم آب و هم زمین مناسب برای کشت محصولات داریم و هم اینکه دو سد بزرگ «پیشین» و «زیردان» را داریم.

هدر رفت آب با عدم ایجاد شبکه های آب رسانی
درخشان افزود: سد ایجاد کرده ایم اما متاسفانه پشت بند ایجاد آن، شبکه آبرسانی ایجاد نشده و آب رها شده از سدها وارد رودخانه ها می شود و فقط حدود 25 درصد از آن، به مصرف کشاورزی می رسد و بقیه هدر می رود که این معضل بزرگی برای استان است. نکته مهم دیگر اینکه 50 درصد کل معادن استان، در جنوب استان واقع شده که معادنی مثل طلا، مس و منگنز هستند که بلااستفاده رها شده اند و استفاده چندانی از آنها نمی شود.

فریاد ما به جایی نمی رسد
وی با اشاره به حوزه مرکزی بلوچستان، گفت: این حوزه مربوط به بخش ایرانشهر است که زمین های حاصلخیز و آب فراوان دارد، اما ایده و فکری که بتواند این ظرفیت ها را به بهترین فرصت و تبدیل به یک موقعیت حساس و استراتژیک کند، وجود نداشته است و باید یک اهتمام جدی در این زمینه به وجود بیاید، چرا که ما هر چه فریاد می زنیم، گویی فریاد ما به جایی نمی رسد. موضوع دیگر بحث دیپلماسی با کشورهای همسایه است؛ در این خصوص وزارت امور خارجه باید قدرت چانه زنی و گفت و گو را با کشورهای همسایه داشته باشد، چرا که ما از منظر کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان جزء کشورهای جهان اول محسوب می شویم چون دارای امکانات مختلف هستیم و در منطقه غرب آسیا نیز از نظر تکنولوژی، نیروی انسانی، کشاورزی و مواد معدنی موجود در کشور، به عنوان کشور درجه یک قلمداد می شویم.

استفاده از ظرفیت های دپپلماسی منطقه ای جهت خنثی کردن تحریم ها
درخشان افزود: ما نتوانسته ایم به دلایل مختلف از ظرفیت هایی که داریم، استفاده کنیم و شاید آن نگاهی که باید به کشورهای شرق داشته باشیم را نداشته ایم و نگاه هایمان به جاهای دیگر معطوف بوده است؛ ما از جانب کشورهای مدافع حقوق بشر تحریم شده ایم و تحریم ها باعث شده که دیپلماسی تجاری و خارجی ما دچار مشکل شده باشد، اما اگر از فرصت های منطقه استفاده کنیم، می توانیم تحریم ها را خنثی کنیم که هم برای منطقه و هم کل کشور منفعت داشته باشد. عدم توجه به ظرفیت های منطقه یکی از عوامل روی آودن مردم این منطقه به قاچاق شده است که خطرهای خاص خود را دارد.

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج ، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس شورای اسلامی با اشاره بر عدم آگاه سازی صحیح مردم، گفت: وقتی در جامعه ای زیرساخت های آموزشی درست نباشد و مردم آگاهی لازم برای استفاده مناسب از ظرفیت ها را نداشته باشند، به سمت راه های غیرقانونی کسب درآمد می روند. در مرزهای کشور این پتانسیل وجود دارد که مردم برای کسب درآمد به این سمت بروند و از ظرفیت های آن استفاده کنند، لذا باید این کار قانونمند شود تا مردم دیگر نگران جان خود نباشند که نیازمند راه کار است. وقتی یک فرد از ظرفیت های مرز استفاده کند، عوارض آن را بدهد و سهم کشور و دولت مقابل را بدهد، کارش قانونی می شود و اگر قرار باشد غیرقانونی هفته ای یک مرتبه آن هم با مخاطرات فراوان به مرز برود، با این روش می تواند هر روز و به صورت قانونی به مرز می رود.

ایجاد شغل با بازارچه های مرزی
وی افزود: در حال حاضر با وزارت امور خارجه پاکستان گفت و گوهایی انجام شده و مرز «ریمدان» رسمی شده است و مرز «پیشین» هم که حجم زیادی از مبادلات تجاری در حوزه جنوب شرق در این مرز  انجام می شود، تا آینده ای نزدیک تسهیل شده و تبدیل به مرز رسمی خواهد شد که دیگر شاهد اتفاقات اخیر نباشیم و مردم قانونمند کار کنند. نکته مهم دیگر اینکه مردم نگران این هستند که با رسمی شدن مرزها، تجارت خرده پا از بین می رود و فقط تجار و شرکت های بزرگ می توانند کار کنند، اما اینطور نخواهد بود و مردم از کار در این مناطق محروم نخواهند ماند و از طریق بازارچه های مرزی می توانند به کار خود ادامه دهند، به عبارتی در این بازارچه ها ایجاد اشتغال می شود.

توجه ویژه مجلس یازدهم به طرح های عمرانی سیستان و بلوچستان
درخشان در سوالی دیگر مبنی بر اینکه چه امیدی برای از بین رفتن محرومیت این استان پهناور با وجود ظرفیت های موجود وجود دارد، گفت: چنانچه دولت و مجلس اهتمام ویژه ای داشته باشند، به راحتی این انگ محرومیت از استان سیستان و بلوچستان، برداشته می شود، چرا که این استان ظرفیت های لازم را دارد. اقیانوس و معادن و حمل و نقل این منطقه می تواند مشکلات منطقه را حل کند؛ از نمایندگان این دوره مجلس تشکر می کنم که هر جا در زمان رسیدگی به بودجه کل کشور سال 1400 اسم استان آورده شد، توجه ویژه ای به آن داشتند که به نسبت تمامی مجالس گذشته بی سابقه بوده است و توجه ویژه ای به تمامی طرح ها و پروژه های عمرانی استان داشته اند.
انتهای پیام/
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات