صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۲۹۷۸۶

شوخی رهبر معظم انقلاب با شهید حجازی

عروج شهادت گونه سردار سید محمد حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، باعث شد تا مرور سوابق و عملکرد پیدا و پنهان آن شهید، بیش از پیش اهمیت پیدا کند؛ عملکردی که ردپای آنرا می توان از دوران دفاع مقدس، تا فرماندهی بسیج و روزهای سخت در سوریه و لبنان جست وجو کرد.

به همین مناسبت در گفت‌وگویی با حجت الاسلام شیرازی نماینده ولی فقیه در قرارگاه ثارالله به گفت و گو نشستیم؛ وی به دلیل نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آشنایی نزدیکی با فعالیت و عملکرد آن شهید دارد.

در ادامه این گفت و گو را می خوانید:

حجت الاسلام علی شیرازی، نماینده ولی فقیه در قرارگاه ثارالله با گرامی داشت یاد سردار حجازی، تواضع و فروتنی را از ویژگی های رفتاری وی دانست و گفت: سردار حجازی از دوران دفاع مقدس جزء فرماندهان بود و در مقطعی بعد از سال 93 موقعیتی حساس در تشکیلات نظامی پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه سال 93 زمانی بود که تقریبا نیروی قدس آرام آرام از پشت پرده بیرون آمده و در جامعه مطرح می شد ادامه داد: اخلاص سردار حجازی عامل این بود که چندان شناخته نشود.

نماینده ولی فقیه در قرارگاه ثارالله با اشاره به سوابق کاری سردار حجازی عنوان کرد: وی در دوران جنگ مدتی جانشین سردار جعفری در قرارگاه قدس بود؛ سپاه سه قرارگاه داشت که یکی از آنها قرارگاه قدس بود و جانشین آن سردار حجازی بود و موقعیت مهمی داشت که از سطح فرمانده لشگری نیز بالاتر بود.

حجت الاسلام شیرازی با اشاره به اینکه از سال 76 تا 86 وی فرمانده نیروی مقاومت بسیج بود عنوان کرد: بسیج یک وزنه برای کشور، انقلاب و سپاه به شمار می رود از این رو در این مقطع از مسئولیت نیز وی دارای جایگاه مسئولیتی حساس و مهمی بود.

وی با اشاره به اینکه حدود 2 سال ریاست ستاد مشترک سپاه بر عهده سردار حجازی بود ادامه داد: وی به طور پلکانی روز به روز اوج گرفت و همانطور که رهبری در پیام خود فرمودند همواره در مسئولیت های حساس ایفای نقش کرد؛ وی از سال 87 به مدت یک سال و نیم جانشین فرمانده کل سپاه بود و بعد از آن معاونت آماد ستاد کل نیروهای مسلح به وی واگذار شد.

نماینده ولی فقیه با اشاره به سوابق منطقه ای سردار حجازی تصریح کرد: وی از سال 93 به لبنان رفت و فرمانده سپاه لبنان شد و پس از شهادت سردار سلیمانی جانشین سپاه قدس شد.

رژیم صهیونیستی و داعش از قدرت سردار حجازی واهمه داشت

حجت الاسلام شیرازی با اشاره به توانمندی های علمی سردار حجازی گفت: وی عضویت هیئت علمی دانشگاه را برعهده داشت و در زمینه علمی نیز به عنوان یک وزنه در نیروهای مسلح نقش آفرینی می کرد.

وی با بیان اینکه در دوران حضور وی در سپاه قدس بارها از او خواستم تا خاطراتش از دوران دفاع مقدس را به شکل مصور تبدیل کند تصریح کرد: هیچ گاه زیر بار این اقدام نرفت و نمی خواست خودش را مطرح کند.

نماینده ولی فقیه در قرارگاه ثارالله با اشاره به اینکه سردار حجازی در زمانی که رئیس ستاد مشترک سپاه و جانشین فرمانده کل سپاه بود، در حقیقت مافوق سردار قاآنی به شمار می رفت، ادامه داد: سردار حجازی در سپاه قدس جانشینی سردار قاآنی را قبول کرد و این نشان دهنده تواضع و اخلاص وی بود زیرا به هیچ عنوان اهل تکبر و خودبزرگ بینی نبود.

حجت الاسلام شیرازی با اشاره به اینکه اخلاص و تواضع در وجود سردار حجازی متبلور بود گفت: صبوری و حوصله فراوان هم از ویژگی های خاص وی بود؛ گاهی جلسات ما با وی چندین ساعت به طول می انجامید تا جایی که ما خسته می شدیم اما وی با حوصله تمام مباحث را دنبال می کرد به خصوص در جلساتی که سردار قاآنی نبود و ریاست جلسه با وی بود گاهی به شوخی می گفتیم خداکند سردار قاآنی باشد تا جلسات زودتر تمام شود چون شما حوصله تان زیاد است و جلسات طولانی می شود.

وی با اشاره به ارتباط صمیمی وی با مقام معظم رهبری ادامه داد: این ارتباط از دوران دفاع مقدس وجود داشت؛ ارتباط فرماندهان جنگ با مقام معظم رهبری یک ارتباط ویژه بود به ویژه سردار حجازی که یک دوره طولانی 42 ساله در این ارتباط داشت؛ سردار حجازی به مقام معظم رهبری عشق می ورزید و رهبر انقلاب هم به وی عشق می ورزید، گاهی در دیدارها و ملاقات ها ارتباط وی را با مقام معظم رهبری می دیدم که چگونه این علاقه بین آن دو وجود داشت.

نماینده ولی فقیه در قرارگاه ثارالله گفت: خاطرم هست در یکی از دیدارها مقام معظم رهبری با حالت شوخی به سردار حجازی فرمودند، آقای حجازی شما هنوز شهید نشدید؟! این نشان دهنده رفتار صمیمی و گرم سردار حجازی با مقام معظم رهبری بود. سردار حجازی خود را وقف انقلاب و ولایت و مردم نه تنها مردم ایران بلکه مظلومان جهان به ویژه در اواخر عمر بابرکت خود کرده بود.

حجت الاسلام شیرازی بابیان اینکه سردار حجازی پشتوانه قوی برای حزب الله و سید حسن نصرالله بود ادامه داد: رژیم صهیونیستی از قدرت سردار حجازی واهمه داشت، داعش و اسرائیل از همه فرماندهان نیروی قدس وحشت زده است و از زمانی که سردار حجازی به عنوان جانشین سپاه قدس انتخاب شد مورد خشم رژیم صهیونیستی و داعش قرار گفت، وقتی دشمن علیه کسی موضع گرفته و او را در لیست ترور قرار دهند نشان دهنده اثرگذاری کار او در جبهه مقاومت است.

سردار قاآنی هیچ مرزی بین خود و سردار حجازی ترسیم نکرده بود

حجت الاسلام شیرازی با اشاره به اینکه سردار حجازی در زمان فرماندهی سپاه لبنان اگرچه زیر نظر سپاه قدس بود ولی به دلیل دوری از تهران نیازمند توانایی در تصمیمی گیری به لحظه را می داشت گفت: سردار حجازی درباره تصمیماتی که درباره حزب الله و فعالیت های سپاه در این زمینه گرفته می شد به خوبی فضا را مدیریت می کرد و به امور اشراف داشت.

وی با اشاره به اینکه سردار قاآنی هیچ خط و مرزی برای خود و سردار حجازی قائل نبود گفت: سردار حجازی زمان طولانی فرمانده سردار قاآنی بود اما در سپاه قدس، وضعیت متفاوت شد و سردار قاآنی مافوق وی شد با این وجود هیچ گاه از سوی فرمانده سپاه قدس خط و مرزی با سردار حجازی ترسیم نشد حتی گاهی آقای حجازی می گفت من هر دستوری بدهم آقای قاآنی اجرا می کند؛ هر حرفی بگویم قبول می کند چه در مباحث فرماندهی و چه در مباحث پشتیبانی.

نماینده ولی فقیه در قرارگاه ثارالله با بیان اینکه سردار حجازی تمام توان خود را به کار گرفت تا جبهه مقاومت را تقویت کند تصریح کرد: چه در زمانی که در لبنان بود و چه در زمانی که جانشین سردار قاآنی بود از هیچ تلاشی برای تقویت جبهه مقاومت فروگذرا نکرد؛ حتی در دوران فرماندهی شهید سلیمانی باید گفت چیزی که شهید سلیمانی را به این عظمت رساند پروبالی بود که فرماندهان وی به او داده بودند، این فرماندهان بودند که هر کجا سردار سلیمانی دستور می داد بدون ترس و با شجاعت وارد میدان شده و مبارزه می کردند.

حجت الاسلام شیرازی ادامه داد: بعد از شهادت سردار سلیمانی نیز هر کاری را که سپاه قدس انجام داد با همت سردار قاآنی و سردار حجازی بود.

عشق سید حسن نصرالله به سردار حجازی را در دیدارهای مشترک می دیدم

وی با اشاره به ارتباط سردار حجازی با سید حسن نصرالله گفت: اثرگذاری آقای حجازی در حزب الله لبنان به حدی بود که سید حسن نصرالله عاشق و شیفته وی شده بود؛ بارها در ملاقات هایی که بنده بودم، سید حسن نصرالله بود و آقای حجازی هم حضور داشت، عشق سید حسن نصرالله را به آقای حجازی می دیدم، این نشان از پر کاری سردار حجازی داشت، او وقت می گذاشت و قاطع بود، در میدان حاضر و تجربه میدان های سخت را داشت و با تمام این توان تلاش می کرد تا بتواند حزب الله لبنان را تقویت کرده و اسرائیل را تضعیف کند.

نماینده ولی فقیه در قرارگاه ثارالله با بیان اینکه در تمام دیدارها و جلساتی که با سردار سلیمانی و سید حسن نصرالله و سردار قاآنی داشتیم هیچ گاه تکبر را در وجود سردار حجازی ندیدم عنوان کرد: وی بسیار متواضع، آرام و پرحوصله و در عین حال بسیار اثرگذار بود.

حجت الاسلام شیرازی با اشاره به اینکه سردار حجازی همواره بر اطاعت از ولایت تاکید داشت خاطرنشان کرد: همواره در جلسات و سخنرانی ها تاکید بر  ولایتمداری، تبیین جایگاه ولایت و شخصیت رهبر معظم انقلاب اسلامی داشت و برای مردم و رضای خدا کار می کرد.

نماینده ولی فقیه در ثارالله با اشاره به اینکه سردار حجازی و همه فرماندهان جنگ شاگردان امام  هستند یادآور شد: شاگردان امام جانشان را کف دست گرفته و در سپاه خدمت کردند، امثال سردار سلیمانی، سردار حجازی، سردار قاآنی و دیگر سرداران سپاه از سال 57 که سپاه تشکیل شد تا به امروز لباس رزم به تن داشتند کنار زن و فرزند خود نبودند اگرچه عشق به خانواده داشتند اما عشق به انقلاب و رهبری در آنها آنقدر قوی بود که بیشتر عمر خود را در سپاه برای خدمت به اسلام و جبهه مقاومت سپری کردند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات