صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۲۹۸۴۸
معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی:

تبیین نقش و توانمندی های سپاه در بازدارندگی های دفاعی و سازندگی کشور

در اینجا است سپاهی که در دوران دفاع مقدس حماسه آفریده بود، باید در حوزه  اقتصاد نیز نقش آفرینی کند، نه به عنوان درآمد اقتصادی و سوداگری، بلکه برای مقابله با تهدیدها، فشارهای اقتصادی و جنگ اقتصادی.
زهرا ظهروند- خبرنگار/ سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران به مناسبت سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخصوص لزوم تشکیل این نهاد انقلابی در اردیبهشت سال 58 در گفتگوی مفصل با رادیو گفتگو اهمیت تشکیل سپاه پاسداران را تبیین نمودند. 
سردار جوانی گفت: به حکم عقل و بر اساس تجربه های تاریخی، انقلاب ها گرچه مردمی هستند و با نیروی مردمی به پیروزی می رسند، اما قطعا دشمنانی دارند، چرا که انقلاب ها در یک محیطی علیه  وضع موجود برای رسیدن به یک وضع مطلوب انجام می گیرد و چون آرمان هایی دارد، قطعا کسانی مخالف این انقلاب و رسیدن آن به اهداف و آرمان هایش هستند.
 
اهمیت تشکیل سپاه پاسداران
معاون سیاسی سپاه در ادامه گفت: بر اساس تجربه تاریخی، همان موقع که انقلاب پیروز شد، مشخص شد که شیطنت ها و توطئه ها در حال آشکار شدن است و تلاش دشمنان این ملت و در راس آنها آمریکایی ها، رژیم صهیونیستی، دولت های مرتجع در منطقه و بقایای رژیم گذشته این بود که اولا انقلاب پیروز نشود و بعد هم که پیروز شد، از همان ابتدا تلاش کردند با بی ثبات و ناآرام سازی، بمب گذاری، ایجاد هرج و مرج، ترور و مجموعه ای از اقدامات، اساسا نگذارند انقلاب ما، به یک ماه هم برسد.
در چنین فضا و شرایطی بود که کمیته های مردمی شکل گرفت و نیروهایی که مدافع این انقلاب بودند، سازماندهی شدند و در مجموعه های مختلف و 4 گروه تحت عنوان پاسداران در چند نقطه فعالیت هایی را تجمع کردند و نهایت با دوراندیشی حکیمانه ای که حضرت امام (ره) داشتند در دوم اردیبهشت سال 58 فرمان تاسیس سپاه صادر می شود و در قانون اساسی هم جای خود را پیدا می کند.  42 ساله گذشته و کارویژه های سپاه، نقش آفرینی ها، حماسه آفرینی ها، رشادت ها، شهادت ها و ایثارگری ها نشان داد که آن تدبیر حکیمانه امام(ره) به اقتضای ضرورت ها بود.
 
تعریف حضرت امام از سپاه
سردار جوانی افرود: حضرت امام(ره) فرمودند انقلابی را که به زحمت به دست آوردید، با چنگ و دندان حفظ کنید و حفظ جمهوری اسلامی از اوجب واجبات است. ایشان به این دلیل اینطور بیان فرموده بودند که این انقلاب، دشمنان سرسختی دارد؛ چون آرمان های انقلاب ما، سعادت بشر و تمدن سازی، رهایی ملت های دربند و مستعضف از چنگال مستکبرین است و طبیعی است که این حرکت را بر اساس تجربه های تاریخی، آرام نمی گذارند، لذا سپاه شکل گرفت و امام راحل در همان ابتدا فرمودند اگر سپاه نبود کشور هم نبود، یعنی استکبار و قدرت های همسوی با آمریکا به دنبال این بودند که اساسا ایران را متلاشی کنند.
 

معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه تصریح کرد: امروز که 43 سال از این انقلاب می گذرد، عظمت، وحدت، انسجام، تمامیت ارضی و اقتدار و پیشرفتی که داریم، به تشخیصی که در سال 58 مبنی بر تشکیل سپاه گرفته شد، برمی گردد؛ در حالی که ارتش و نیروهای دیگر بودند، اما اینکه یک نهاد انقلابی از بطن مردم و با فلسفه وجودی پاسداری از انقلاب اسلامی شکل بگیرد، نشان داد که تصمیم به جایی بود. با توجه به 42 سالی که از گردنه ها و تنگاها و شرایط سخت و دشوار عبور کردیم، وقتی امروز نگاه می کنیم، می بینیم دشمنی دشمن های ما نه تنها کمتر نشده، بلکه بیشتر هم شده است، اما می بینیم ایران کشوری است که در منطقه ای قرار دارد که در طی یکی دو دهه گذشته بسیار متلاطم بوده است، اما در این منطقه راهبردی غرب آسیا، جمهوری اسلامی ایران، کشوری با امنیت کامل است.
 
امروزه کشوری هستیم که دشمنان ما با زبان و ادبیات خود تهدید می کنند، اما جرات این را  ندارند که تهدید خود را عملیاتی کنند، یا اگر اقدامی انجام دادند، بلافاصله با ضربه های متقابل پاسخ را دریافت می کنند و زمین گیر می شوند؛ این به این معنا است که امروز ملت ایران، در زمینه دفاعی به یک نوع اقتداری دسترسی پیدا کرده که می توانیم بگوییم در موقعیت بازدارندگی دفاعی و نظامی قرار داریم، به گونه ای که دشمنان، جرات اقدام علیه جمهوری اسلامی را ندارند، اگر هم بخواهند اقداماتی را انجام دهند مثل بحث نفت کش ها یا ترور ناجونمردانه شهید والامقام حاج قاسم سلیمانی، پاسخ اولیه ای را در عین الاسد دریافت کردند.
 
ایران به قدرت بازدارندگی رسیده است
وی با اشاره به این بازدارنگی دفاعی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: این بازدارندگی که ایجاد شده و دشمن جرات نمی کند اقدام نظامی انجام دهد، به این معنی است که این قدرت بازدارندگی دفاعی وجود دارد؛ البته مجموعه ای از عوامل، دست به دست هم می دهند که یک ملت و نظام سیاسی به مرحله ای از قدرت دفاعی در سطح بازدارندگی برسد. در این میان سپاه پاسداران، در کنار دیگر نیروهای مسلح و بسیج مردمی و در راس آن، رهبری حکیم ما که جایگاه فرماندهی معظم کل قوا را دارند و بحث تجارب ما در دفاع مقدس و نهادینه شدن فرهنگ مقاومت در بین ملت، همگی دست به دست هم می دهند و ملت را در چنین جایگاهی قرار می دهد که دشمن جرات نمی کند دست اندازی کند.
سهم سپاه پاسداران در گذر از این دوران، سهم قابل توجهی است. وقتی رئوس اصلی عناصر و مولفه های قدرت بازدارندگی را مطرح می کنیم یکی از آنها ملت و جغرافیا و دیگری بحث اقتدار نظامی و موشکی است؛ اگر امروز آمریکایی ها فشار می آورند و تحریم می کنند و مرتب می گویند برنامه موشکی ایران باید مورد مذاکره قرار گیرد،به این دلیل است که دشمن می داند سهم اقتدار و توان موشکی در کنار مولفه های دیگر برای پاسخگویی، سهم بسیار بالایی است.
 
دکترین دفاعی کشور، جنبه آفندی دارد
سردار جوانی افزود: سپاه پاسداران و شهدای به نام سپاه که بعضا در گذشته جزء مجاهدان گمنام و بی نام بودند، کشور را به اقتدار موشکی رساندند مثل شهید حاج حسن تهرانی مقدم که نقش بالایی داشتند و امروز نیروی هوافضای سپاه با انواع و اقسام موشک ها و با نیروهای توانمند و متخصص و برخورداری از شهرک های زیرزمینی موشکی و مزارع موشکی، سهم بالایی را در تولید قدرت بازدارندگی دارد. مقام معظم رهبری و فرماندهان ارشد نظامی ما، رسما اعلام کرده اند که دکترین دفاعی ما، جنبه آفندی دارد. یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار در ایجاد این بازدارندگی ملت ایران در مقابل تهدیدها و دشمنان خود، نفوذ راهبردی جمهوری اسلامی در منطقه است.
وضعیت کشورمان امروز به گونه ای است که می توانیم روی زمین تا مدیترانه و تا مرزهای رژیم صهیونیستی، با متحدینی که داریم جلو برویم. این تلاش های دائم دشمنان برای تهدید و تحریم ها و اینکه می گویند جمهوری اسلامی، باید سیاست های منطقه ای خود را تغییر دهد، به دلیل این است که هر چه این وضعیتی که ایجاد شده، تثبیت شود، به توانمندی دفاعی ما می افزاید و قدرت بازدارندگی ما را هم تثبیت و نهادیه می کند و هم افزایش می دهد.
 
نقش سپاه در نفوذ منطقه ای جمهوری اسلامی ایران
معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه تصریح کرد: سهم سپاه پاسداران در اینکه جمهوری اسلامی، امروز در چنین جایگاهی قرار دارد، سهم بالایی است؛ نیروی قدس سپاه با پرچمداری و فرماندهی شهید والامقام سپهد شهید حاج قاسم سلیمانی، در طول دو دهه گذشته توطئه های بسیاری را در منطقه خنثی کرد، به گونه ای که اگر خنثی نمی شد، وضعیت امروز کشور ما می توانست شبیه عراق و سوریه باشد، چراکه بحران سازی در عراق و سوریه و آوردن داعش در اطرف ما، مشقی برای آمدن به ایران بود.
در بحران داعش، تروریسم و مسائلی از این دست، حضرت آقا حکیمانه نقشه دشمن را خواندند و شهدای والامقامی همچون شهید همدانی، شهید سلیمانی و شهید حجازی که اخیرا به دوستان شهیدشان پیوست،خوب تشخیص دادند و مجاهدت کردند و نه تنها آن طرح ها، خنثی شد بلکه امروز جمهوری اسلامی در منطقه، نفوذ راهبردی ای دارد که دشمن نمی تواند تحمل کند.
سپاه پاسداران در پدیدآیی چنین وضعیتی و در قدرت بازدارندگی جهوری اسلامی، نقش مهمی داشته است، گرچه قطعا ارتش جمهوری اسلامی، وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح و بسیج مردمی سهم داشته اند؛ بسیاری از شهدای مدافع حرم، مردم و بسیجی ها بودند، اما سپاه پاسداران همانطور که در دوران دفاع مقدس، نقش مدیریتی را در دست داشت، در بحث مدافعین حرم نیز چنین نقشی را داشت.
 
سپاه یک نهاد انقلابی است نه صرفا نظامی
سردار جوانی درخصوص بحث های سازندگی سپاه پاسدران انقلاب اسلامی تصریح کرد: هر کسی تصور کند که سپاه، یک نهاد صرفا نظامی است، باید در آن دیدگاه تجدید نظر کند؛ وقتی، اصلی در قانون اساسی به سپاه اختصاص داده شد، به گونه ای است که هیچ تصریحی وجود ندارد که مجموعه صرفا نظامی است، یا وقتی اساسنامه سپاه نوشته شد، در آن بر این تاکید نشد که صرفا نظامی است، یا در فرامین حضرت امام (ره) و بعد دهه اول و در این 32 سال، بیانات حضرت آقا به عنوان فرماندهی معظم کل قوا و رهبر، به گونه ای نبوده که از سپاه، یک نیروی صرفا نظامی ترسیم شود؛ سپاه، بعد نظامی هم دارد و اساسا سپاه یک نهاد انقلابی است که بعد نهادی، به بعد سازمانی غلبه دارد، یعنی این نهاد انقلابی باید به لحاظ ساختار و سازمان، انعطاف داشته باشد و در هر مقطعی به اقتضاء نیاز انقلاب،ماموریت را بپذیرد و اجرا کند.
وقتی دشمنی دشمنان با بحث توپ و نظامی به جایی نرسید، در حوزه اقتصادی سرمایه گذاری کردند که ایران را در تنگنا و تحریم قرار دهند تا اقتصاد ایران، از درون فرو بپاشد و انقلاب، شکست بخورد. در اینجا است سپاهی که در دوران دفاع مقدس حماسه آفریده بود، باید در حوزه  اقتصاد نیز نقش آفرینی کند، نه به عنوان درآمد اقتصادی و سوداگری، بلکه برای مقابله با تهدیدها، فشارهای اقتصادی و جنگ اقتصادی.
 
درخشش سپاه در جنگ اقتصادی
وی افزود: زمانی که ترامپ، آمریکا را از برجام خارج کرد، گفت که ایران پایان 40 سالگی را نمی بیند؛ ارزیابی دشمنان ما این بود که ایران نفت خام دارد اما قدرت پالایش ندارد و مصرفش نیز بالا رفته است و باید بنزین وارد کند؛ قبلا بیشترین بنزین مصرفی را وارد می کردیم. در حالی که تحریم بودیم و دشمن تصور می کرد با جلوگیری از ورود بنزین به ایران، کشور دچار یک بحران جدی می شود. اما الان بنزین صادر می کنیم که سهم بالای این تولید و پالایش بنزین، ستاره خلیج فارس است که این را قرارگاه سازندگی ساخته است. یعنی سپاه بر اساس رسالت خود، وارد این کار شد.
 
به عبارتی سپاه، برای سازندگی کشور و مقابله با فشارها و پیشبرد کشور ماموریت اقتصادی دارد، برای مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم، ماموریت فرهنگی دارد و اگر جایی که تهدید سیاسی باشد، ماموریت سیاسی دارد، اما سپاه، حزب و گروه سیاسی نیست، ولی ماموریت های سپاه، ماهیت امنیتی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی دارد که به اقتضای رسالت محور بودن سپاه است؛ یعنی سپاه، نهاد انقلابیِ رسالت محور است که رسالت آن، پاسداری از انقلاب است، انقلابی که برای مردم است و دشمن می خواهد این انقلاب را از چنگ ملت خارج کند و ملت را به یک ملت تحت سلطه تبدیل کند.
 
سپاه نگاه حزبی ندارد و به همه دولت ها کمک می کند
سردار جوانی افزود: چون تا مادامی که روح و تفکر انقلابی، در ملت ما باشد، ملت تن به سلطه آمریکا نمی دهد. حرف اقتصاد با تفنگ، حرف درستی نیست؛ سپاه پاسداران به همه دولت ها بدون توجه به گرایش آنها، کمک کرده است؛ معتقد هستیم دولت که امکانات کشور در اختیارش است، باید در خدمت مردم باشد و برای خدمت به مردم، همه باید به دولت کمک کنند؛ سپاه بعد از دوران دفاع مقدس در حوزه اقتصادی، بدون استثنا به همه دولت ها هر کمکی را که توانسته، انجام داده است و اساسا سپاه با توجه به دانش، توانمندی ها و قدرت بالای برنامه ریزی و طرح ریزی راهبردی، اقتصاد کشور را به حرکت درآورد.
باید یک نگاه واقع بینانه به سپاه داشت؛ در کشور ما سازمان و ها دستگاه های مختلفی وجود دارد که هر کدام مسئولیت هایی دارند، در حوزه اقتصاد کشور، مدیریت اصلی را دولت دارد، سپاه پاسداران در حوزه سازندگی به دولت، کمک می کند و در  جایی که دولت می خواهد این کار انجام گیرد مثل احداث مجمتع های بزرگ، پالایشگاه یا خطوط ریلی کمک می کند و  اینطور نیست که خود سپاه وارد شود و شروع به برنامه ریزی و فعالیت کند، هر جایی که درخواست شده، سپاه رفته و خیلی جاها نیز اعلام کمک کرده که یا از آن استقبال شده یا نشده است.


 
 
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات