صبح صادق >>  نگاه >> صفحه تاریخ
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۲۹۹۱۹

شهید حجازی‌ سربلند و موفق در مسئولیت‌ها

جانباز شهید سیدمحمد حجازی که رحمت و رضوان الهی بر او باد، سرداری پرافتخار و با کارنامه‌ای درخشان بود که پس از 42 سال مجاهدت مستمر، ‌به قافله نور و کاروان شهدا پیوست و آسمانی شد. به حق می‌توان این شهید والامقام را از نخبگان برجسته و سرمایه‌های گران‌سنگ امت اسلام،‌ ملت ایران و جبهه مقاومت دانست.

سیدمحمد حجازی از جمله پاسداران تراز انقلاب اسلامی بود که رهبر حکیم انقلاب اسلامی،‌ شناختی کامل از زندگی سراسر مجاهدتش داشتند. مبتنی بر همین شناخت دقیق،‌ رهبر معظم انقلاب در پیام صادره در وصفش فرمودند: «عمری سراپا مجاهدت، ‌فکری پویا، دلی سرشار از ایمان راستین و آکنده از انگیزه و عزم راسخ و نیرویی یکسره در خدمت اسلام و انقلاب، خلاصه‌ای از شخصیت‌ این مجاهد فی‌ سبیل‌الله است.»

در پیام رهبر معظم انقلاب،‌ نکته قابل توجهی وجود دارد که به تبیین و تشریح در زمان مناسب نیاز دارد. معظم‌له در بخش پایانی پیام کوتاه، ولی پرمعنا در وصف شهید حجازی آورده‌اند: «او در مسئولیت‌های بزرگ و اثرگذار در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت کرده و در همه آنها سربلند و موفق بوده است.»

بنا بر این عبارت رهبر حکیم انقلاب اسلامی، ‌سردار حجازی را می‌توان الگوی یک مدیریت موفق در همه مسئولیت‌های بزرگ، ‌آن هم طی یک دوره 42 ساله در عرصه‌های گوناگون دانست. این شهید والامقام به دلیل سابقه مبارزاتی‌اش در پیش از انقلاب اسلامی و حضور فعال در فرآیند پیروزی انقلاب، ‌از همان روزهای نخست پس از پیروزی،‌ به عرصه جهاد و شهادت برای صیانت از بزرگ‌ترین انقلاب دینی عصر حاضر با تمام وجود قدم گذاشت و لباس جهاد، ‌این لباس تأمین‌کننده عزت جامعه اسلامی و انقلاب ایران و امت اسلام را ‌تا لحظه شهادت بر تن داشت. او از بنیانگذاران سپاه اصفهان بود و سهم بالایی در کنترل غائله‌های تجزیه‌طلبی مناطق قومی چون کردستان داشت. زمانی که او در ستاد منطقه دوم کشور(اصفهان) مسئولیت داشت، با او آشنا شدم و این آشنایی 38 سال به درازا کشید. در دوران دفاع مقدس، از فرماندهان بسیار تأثیرگذار بود. آشنایان دوران فرماندهی ده ساله‌اش بر نیروی مقاومت بسیج را، دوران طلایی مدیریتی در این نیرو توصیف می‌کنند. در این دوره به دلیل حضور در جلسات کاری، ‌با سبک مدیریتی او از نزدیک آشنا شدم. به نظرم باید با رمز و راز موفقیت و سربلندی این شهید والامقام،‌ در تمامی مسئولیت‌های بزرگی که برعهده داشت، ‌بیش از پیش آشنا شد.

در آن جلساتی که ذکرش رفت، از نزدیک شاهد آن ایمان قوی،‌ شرح صدر،‌ تفکر راهبردی، ‌دقت نظر، صبر و حوصله و متانت، احترام به همکاران، توجه به نظرات دیگران، ‌انگیزه‌های قوی انقلابی،‌ تفکر انقلابی و ولایت‌مداری ایشان بودم. آشنایی با سبک و شیوه‌های مدیریتی سردار حجازی برای تمامی مسئولان کشور و به ویژه برای فرماندهان و مسئولان سپاه، دانشگاهها و مجموعه‌های نظامی، یک ضرورت است؛ چرا که رهبر حکیم انقلاب اسلامی، ‌مهر تأیید بر سبک مدیریتی او در همه مسئولیت‌ها زدند.

دکتر یدالله جوانی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات