صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۲  ، 
کد خبر : ۳۲۹۹۲۷

مدیریت راهبردی سردار

پایگاه بصیرت / سردار سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی

سردار شهید محمد حجازی انسانی مؤمن، شجاع، ولایت‌پذیر و جزء بنیان‌گذاران سپاه اصفهان بود و از همان ابتدای جوانی‌اش در همه مراحل دفاع از ارزش‌ها و انقلاب اسلامی و در دفاع از ملت شریف ایران و کشور گام برداشت.

این سردار مجاهد در همان سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان عضوی از سپاه به مناطق آذربایجان غربی و کردستان رفت تا با شورش و آشوب ضد انقلاب در این منطقه مقابله کند.

شهید حجازی مدت زیادی از دوران دفاع مقدس، جانشین فرمانده سپاه در خراسان بود و سازماندهی خوبی برای جبهه‌های نبرد حق علیه باطل ایجاد کرد.

این شهید مجاهد در عملیات خیبر تا آخرین نفس ایستاد و با اینکه دشمن بعثی در این عملیات بمباران شیمیایی انجام داد و عقبه‌ رزمندگان اسلام را به آتش کشید، اما تا آخرین نفس ایستاد و مقاومت کرد.

سردار حجازی پس از دفاع مقدس در همه مسئولیت‌هایی که به او محول شد، درخشید. او از جمله نخبگان دفاعی کشور بود که هر جا در فرماندهی و سلسله مراتب بالاتر سپاه احساس نیاز می‌شد، نقش مؤثر خود را ایفا می‌کرد.

این شهید والامقام شخصیتی شجاع و انقلابی داشت و در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مدتی را در زندان‌های ساواک به سر برد. او زندگی بسیار سالمی داشت و در همه صحنه‌های خدمت، صادقانه و با اخلاص فعالیت
می‌کرد.

چه در دوران دفاع مقدس و چه بعد از آن، زمانی که شهید حجازی به جبهه مقاومت مشورت می‌داد، اخلاق حسنه ایشان زبانزد خاص و عام بود و او را محبوب قلب‌ها کرده بود. در واقع سردار حجازی بر دل‌های رزمندگان مدیریت داشت تا اینکه بخواهد فقط از طریق دستورات نظامی کارها را پیش ببرد.

یکی از ویژگی‌های مدیریت کارآمد و اثربخش شهید حجازی، پاسخگو و در دسترس بودن ایشان بود که از حلقه‌های گمشده مدیریت در وضعیت کنونی کشور است. این سردار رشید اسلام از جمله مدیرانی بود که همکاران او احساس می‌کردند او همیشه حاضر، پاسخگو و همراه است و این در ایجاد اعتماد به نفس سازمانی و پیشبرد کار بسیار تأثیرگذار بود. ضمن آنکه ایشان صاحب ایده بود و تحلیل‌های مدیریتی و سیاسی‌اش مخاطبان را جذب می‌کرد.

شهید حجازی نمونه بارز و کامل ولایت‌پذیری بود. او تابع محض ولایت مطلقه فقیه بود و همه حرکات او در عرصه‌های جهاد به تبعیت از فرمان ولایت فقیه بود. تقوای مثال‌زدنی سردار حجازی برای کسانی که وی را از نزدیک می‌شناختند، قابل تصدیق بود.

راه شهید حجازی، یعنی راه مقاومت همچنان استمرار دارد و به فضل الهی مسیری که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در میدان مقاومت گسترش داد و شهید حجازی آن را طی کرد، با قوت پیش خواهد رفت.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات