بین الملل >>  آمریکاواروپا >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۳۰۱۱۴

اسلام هراسی در قلب اروپا

پایگاه بصیرت / گروه بین المللی
یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، انتشار نامۀ سرگشادۀ گروهی از نظامیان که در مورد «فرسایش و از‌هم‌گسستگی وطن»، رواج اسلام‌گرایی! و حضور مهاجرین در این کشور هشدار داده‌اند! انتشار این نامه، بهت و جنجال بزرگی در فرانسه  ایجاد کرده است. در این نامه آمده است که اگر رهبران سیاسی دست به اقدام نزنند، وضعیت به انفجار و درنهایت به مداخلۀ نظامیان خواهد انجامید. ستاد مشترک ارتش  فرانسه اعلام کرده که امضاکنندگان این نامه به‌شدت تنبیه خواهند شد.
به گزارش رادیو فرانسه، چهارشنبه‌شب – ۲٨ آوریل – رئیس ستاد مشترک ارتش
فرانسه اعلام کرد که نظامیانی که نامۀ سرگشاده را امضاء کرده‌اند یا به‌کلی از ارتش اخراج خواهند شد و یا تحت مجازات سخت قرار خواهند گرفت.امضاکنندگان اصلی نامه ۲۲ ژنرال (امیر) هستند که به نیروهای ذخیره تعلق دارند: یعنی نظامیان نزدیک به بازنشستگی که در صورت لزوم به خدمت فراخوانده می‌شوند. به گفتۀ ستاد مشترک، هر یک از این افراد از سوی شورای عالی نظامی احضار خواهند شد و حکم نهایی آن‌ها به امضای رئیس‌جمهوری خواهد رسید. همچنین ۱٨ سرباز یا افسر در حین خدمت نامه ر اامضا کرده‌اند که آن‌ها نیز مشمول تنبیه‌های نظامی خواهند شد.دو روز قبل از این تصمیم، وزیر دفاع فرانسه اعلام کرده بود که انتشار چنین نامه‌ای غیرقابل‌قبول و غیرمسئولانه است. ژنرال فرانسوا لوکوانتر، رئیس ستاد مشترک نیز گفته است که امضاکنندگان «مطلقاً حق استفاده از درجه و موقعیت نظامی خود را در موضع‌گیری‌های سیاسی ندارند».
درعین‌حال، ژنرال لوکوانتر گرایش به راست افراطی در ارتش را تکذیب کرد و گفت: «ارتش فقط جمهوری‌خواه است. ارتش سیاسی نیست».
هشت روز قبل – ۲۱ آوریل – نشریۀ «ارزش‌های معاصر» که به گرایش به ملی‌گرایان افراطی،  شهرت دارد، متنی را تحت عنوان «نامۀ سرگشاده به حاکمان» منتشر کرد. نام نویسندۀ متن «سروان ژان پیر فابر، افسر پیشین نیروی زمینی و ژاندارمری» ذکر شده است. علاوه بر اسامی ۱۵٠٠ امیر و افسر و درجه‌دار، که در پایین نامه آمده، ظاهراً جمع‌آوری امضا ادامه دارد و شمار آن تاکنون به بیش از ۱٠هزار نفر رسیده است.
نامه چنین شروع می‌شود: «موقعیتِ خطیری است. فرانسه در خطر قرار دارد». در متن نامه آمده است که برای نظامیان شعار «شرف و وطن»اهمیت دارد و بنابراین آن‌ها نمی‌توانند «فرسایش و ازهم‌گسستگی وطن» را شاهد باشند و ساکت بنشینند.امضاکنندگان نامه که عقاید نژادپرستانه و غیرانسانی دارند،   از امتزاج و اختلاط فرهنگی، «تحقیر سنن و فرهنگ ملی»یا نگاه انتقادی نسبت به گذشتۀ استعماری کشور فرانسه  شکایت دارند. به‌طورکلی، نوعی ناسیونالیسم تند و سنتی در متن نامه مشاهده می‌شود.در این نامه آمده است: «اسلام‌گرایی و دار و دسته‌های حومه‌نشین کم‌کم گوشه‌هایی از سرزمین ما را از حیطۀ قوانین کشور خارج کرده‌اند»... نامه با اشاره به اعتراضات خشن سال گذشته می‌افزاید: در تظاهرات جلیقه زردهایی که فقط برای ابراز نومیدی به خیابان می‌آمدند، گروهی نقابدار به مغازه‌ها هجوم می‌آوردند و نیروهای انتظامی را تحریک می‌کردند. بدین ترتیب، نیروهای دولتی ناخواسته به برخورد کشیده می‌شدند!
  رشد اسلام هراسی در غرب
آماده‌سازی و امضای چنین نامه‌هایی نشان می‌دهد که نهادهای امنیتی و سیاسی فرانسه و کشورهای اروپایی ، تا چه اندازه‌ای مولد اسلام هراسی، ملی‌گرایی افراطی ، فاشیسم و دیگر الگوهای مخرب فکری و اجتماعی در جوامع خود بوده‌اند. بدون شک، ما اکنون در ابتدای هزاره سوم شاهد نوعی نژادپرستی و اسلام هراسی سیستماتیک در کشورهای مختلف اروپایی هستیم....
رادیو فرانسه

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات