صفحه نخست >>  عمومی >> خبر 2تایی
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۳۰۲۷۸

اهمیت روز جهانی قدس در شرایط کنونی

تا جایی که حتی جریان سازش در داخل فلسطین یعنی تشکیلات خودگردان در کنار مقاومت ایستاده و تحرکات اسرائیل را محکوم کرده است.  
  روز جهانی قدس امسال در شرایطی برگزار می شود که منطقه و فلسطین شاهد تحولات مهمی می باشد؛ تحولاتی که به نحوی بر ابعاد و تبعات این مراسم جهانی تاثیرگذار خواهد بود.
در سطح داخلی، رژیم صهیونیستی یکی از بدترین شرایط خود را طی 73 سال گذشته سپری می کند. این رژیم همچنان با خلا سیاسی و بی دولتی مواجه است و حوادث امنیتی مانند شلیک موشک به نزدیکی تاسیسات اتمی دیمونا امنیت این رژیم را متزلزل کرده است.

از طرفی، رژیم غاصب برای فرافکنی و درپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی،  در داخل، سیاست توسعه طلبی و سرکوب علیه فلسطینی ها را در پیش گرفته و در منطقه به حملاتی از جمله حمله اخیر موشکی به بندر لاذقیه در غرب سوریه اقدام نموده است.
 
درگیری در محله شیخ جراح
آن چه این روزها در محله ای به نام «شیخ جراح» در بیت المقدس شرقی می گذرد، پرده ای جدید از جنایات این رژیم است که در راستای «یهودی سازی» بیت المقدس، تصمیم گرفته خانه های چندین خانوار فلسطینی را مصادره و تخریب کند. اسرائیل با این کار فلسطینی های این محله را دچار آوارگی اجباری کرده و قصد دارد در جای خانه های آن ها شهرک یهودی نشین برپا کند.

فلسطینی ‌ها به موجب توافقنامه ‌ای که در سال ۱۹۶۵ میان دولت اردن و «آنروا» (آژانس امداد و کاریابی ویژه آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل) منعقد شد مالک این زمین‌ ها در قدس محسوب شده و منازل آن ها توسط دولت اردن ساخته شد.

به همین دلیل، صاحبان این خانه ها ضمن در دست داشتن اسناد مالکیت خانه های خود دست به مقاومت و تحصن زده و درگیری هایی در این محله رخ داده است.
گروه های فلسطینی جنایات اخیر اسرائیل در شیخ جراح را به شدت محکوم کرده و تهدید به واکنش علیه این رژیم نموده اند.

«ریاض المالکی» وزیر خارجه تشکیلات خودگردان هم نامه ‌ای برای «فاتو بنسودا» دادستان کل دیوان کیفری بین‌‎المللی فرستاده و از اقدام غاصبانه اسرائیل شکایت کرده است.
 
بیانیه گروه های مقاومت فلسطین
گروه های مقاومت فلسطینی در آستانه روز جهانی قدس بیانیه ای صادر و اعلام کردند، قدس مسأله اصلی امت اسلام، محور نبرد با رژیم اشغالگر صهیونیستی و پایتخت ابدی فلسطین است و رژیم اشغالگر جایی در سرزمین فلسطین ندارد.

این بیانیه تاکید کرده مقاومت مسلحانه بهترین و کوتاهترین راه برای آزادی فلسطین و مقابله با طرح ‌هایی است که دنبال نابودی آرمان  فلسطین هستند.
در بند یک این بیانه با اشاره به حوادث محله شیخ جراح از فلسطینی ها خواسته شده در روز بیست و هشتم ماه رمضان برای ادای نماز و اعتکاف به سمت مسجدالاقصی حرکت کنند و با شهرک نشینان صهیونیست که وعده یورش به مسجدالاقصی داده اند، مقابله کنند. 

پیش از این شهرک‌ نشینان صهیونیست با صدور فراخوان ‌هایی خواستار تعرض گسترده و جمعی به مسجد الاقصی در روز ۲۸ ماه مبارک رمضان شده ‌اند.
گروه های فلسطینی تصریح کرده اند این روز باید روز انتفاضه جدیدی علیه صهیونیست های غاصب باشد.
در بند چهارم بیانیه تاکید شده نبرد ما با رژیم اشغالگر در قدس نبرد بر سر هویت و موجودیت است و طرح معامله قرن، الحاق اراضی، اشغالگری و عادی سازی روابط رو به نابودی است.

بند ششم هم تصریح می دارد: بر اصول ثابت ملی برای آزادسازی فلسطین از بحر تا نهر و گزینه مقاومت در تمامی انواع آن و در رأس همه مقاومت مسلحانه تأکید می کنیم، مقاومت مسلحانه بهترین و کوتاه ترین راه برای آزادسازی فلسطین و مقابله با طرح هایی است که دنبال نابودی مسأله فلسطین هستند.
 
راهبرد جمهوری اسلامی ایران
راهبرد جمهوری اسلامی از ابتدا تاکید بر گزینه مقاومت و نفی سازش و مبارزه میدانی با اشغالگران صهیونیستی بوده و این راهبرد همچنان ادامه دارد.
البته حمایت های ایران از فلسطین، منحصر به مواضع سیاسی و تبلیغاتی و مواردی چون ابتکار عمل روز جهانی قدس توسط امام راحل نبود، بلکه شامل کمک های میدانی به گروه های مقاومت فلسطین در اوج درگیری آن ها با تجاوزات اسرائیل هم بود.
در جنگ ۲۲ روزه در سال 2009 و جنگ ‌های بعدی (۸ روزه و 51 روزه) در نوار غزه، رژیم صهیونیستی طعم شکست را چشید، زیرا به رغم بمباران شدید زیرساخت های فلسطین در باریکه غزه، نه تنها موفق به خاموش کردن آتش مقاومت نشد، بلکه با واکنش سخت گروه های مقاومت مواجه شد. 

در این جنگ‌ ها، جنبش حماس و جنبش جهاد اسلامی با موشک‌ هایی که در اختیار داشتند به حملات رژیم صهیونیستی پاسخ شدیدی دادند و مناطق و شهرک های صهیونیستی را هدف آتش قرار دادند. 

سؤال ناظران نظامی آن بود که این موشک ‌ها از کجا و چگونه به دست گروه های مقاومت رسیده است؟
پاسخ به این سوال چندان دشوار نبود. شهید سردار سلیمانی فرمانده قهرمان نیروی قدس  در راستای حمایت از آرمان فلسطین، ارتباط خود را با گروه‌ های مقاومت در فلسطین افزایش داد و بنیه نظامی و تسلیحاتی این گروه‌ ها را به رغم شرایط دشوار محاصره، تقویت کرد.
البته راهبرد ایران محدود به باریکه غره نبود و رهبر انقلاب در سال 1393 فرمودند کرانه‌ باخترى هم باید مثل غزه مسلح بشود و آماده‌ دفاع باشد.
 
جمع بندی
با توجه به شرایط و تحولات صحنه داخلی فلسطین و آن چه در منطقه می گذرد، مراسم روز جهانی قدس امسال که البته به شکل مجازی برگزار می شود، از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار می باشد.
سیاست توسعه طلبی و سرکوب اسرائیل به ویژه در منطقه «شیخ جراح» به طور طبیعی عواطف سایر فلسطینی ها و نیز جهان اسلام و ضمایر بیدار در سطح جهان را علیه رژیم غاصب تحریک خواهد کرد و روز جهانی قدس فرصت تازه ای برای محکومیت اسرائیل و دفاع از حقوق فلسطینی ها به دست می دهد.
این در حالی است که شگرد دشمنان همواره معطوف به تلاش جهت به فراموشی سپردن آرمان فلسطین و آیین هایی همچون روز جهانی قدس بوده است. اما اسرائیل با اقدامات اخیر خود ناخواسته بار دیگر قدس را در صدر اولویت های جهان اسلام نشانده و تزلزل داخلی آن در عرصه سیاسی و امنیتی، مقوله فروپاشی آن را باورپذیرتر از قبل کرده است.
از طرفی روند سازش و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پس از رفتن دونالد ترامپ و طرح موسوم به معامله قرن، دچار رکود شده و مقاومت مسلحانه به عنوان بهترین و کوتاهترین گزینه حل مساله فلسطین برجستگی خاصی یافته است، تا جایی که حتی جریان سازش در داخل فلسطین یعنی تشکیلات خودگردان در کنار مقاومت ایستاده و تحرکات اسرائیل را محکوم کرده است.  
در هر حال، با فرارسیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان امسال، زنده نگاه داشتن آرمان فلسطین در افکار عمومی منطقه و جهان به همراه ادامه مقاومت و مبارزه علیه رژیم پوشالی اسرائیل، زمینه ساز احقاق حقوق فلسطینی ها در آینده نه چندان دور خواهد بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات