صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۳۰۶۷۱

جایی برای آمریکا در غرب آسیا وجود ندارد

منافع و امنیت خود را در کنار کشورهای منطقه تعریف کنند و  امنیت دست جمعی را محور سیاست هایشان قرار  گیرد نه ائتلاف سازی با آمریکا و اسرائیل. 
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی

العربی الجدید نوشت: پس از رسیدن ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا، به تدریج ائتلاف هایی با گرایش ها و اهداف متفاوت در منطقه تشکیل شدند: ائتلاف سعودی - امارات، که مورد حمایت مصر، بحرین و اردن، به همراه اسرائیل و ایالات متحده بود. ائتلاف ایران - سوریه، مورد حمایت لبنان و جنبش های مقاومت مسلح فلسطین، روسیه و چین. ائتلاف قطر - ترکیه مورد حمایت گروههای معارض در مصر و سوریه.

 این ائتلاف ها سهم زیادی در شعله ور شدن درگیری های داخلی، منطقه ای و بین المللی بویژه در یمن، سوریه، لیبی و عراق داشته و همزمان موجب محاصره قطر توسط عربستان، امارات، بحرین و مصر شدند. علاوه بر اینکه به دنبال ترور خاشقچی، شاهد قطع رابطه بین ترکیه و عربستان بودیم.

شکی نیست که رسیدن ترامپ به قدرت در ایالات متحده و در ادامه خروج وی از توافق هسته ای با ایران و اتخاذ سیاست فشار حداکثری در مقابله با ایران و سپس اعلام معامله قرن، همگی نقش مهمی نه تنها در تثبیت ائتلافهای مذکور داشتند، بلکه موجب ترسیم خطوطی برای تبادل بین این ائتلاف ها شدند. از این رو طبیعی بود که شکست ترامپ در انتخابات نوامبر 2020 نیز تاثیرات تازه ای بر ائتلاف ها و توان آنها برای ادامه داشته باشد.

نکته راهبردی: برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، با اتکا به سیاست دشمنی حداکثری ترامپ با چمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت،سعی داشتن خاورمیانه جدید آمریکا را اجرایی کنند. سیاستی که زمان حمله آمریکا به عراق توسط رایس وزیر امور خارجه وقت آمریکا اعلام رسمی شد. در زمان حضور ترامپ در کاخ سفید امارات و عربستان بازیگردان اصلی سیاست های آمریکا در غرب آسیا بودند. تا جایی که آنها کمک حال رژیم منحوص صهیونیستی نیز شدند. سکوت آنها از اقدام ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به قدس، باز کردن پای اسرائیل به خلیج فارس و گره زدن و سپردن امنیت خود به آمریکا و رژیم صهیونیستی، باعث ایجاد قدرت کاذب برای برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس شد. این وضعیت خیلی زود رنگ باخت و همه آرزوها با باخت ترامپ در انتخابات، ناتوانی صهیونیست ها در مقابل حماس، پوچ در آمد. 

نکته ای که وجود دارد این است که کشورهای غرب آسیا باید به خود بیایند و با در نظر گرفتن واقعیت ها، دست از ائتلاف سازی صوری و اجرا کردن سیاست های آمریکا در منطقه دست بکشند و در کنار محور مقاومت، مبارزه با رژیم غاصب صهیونیستی را در اولویت قرار دهند و در سقوط رژیم صهیونیست سهیم باشند.

نه مذاکره با اسرائیل جهت دست کشیدن از کشتار فلسطینیان نتیجه بخش بود نه سر سپردگی به رژیم صهیونیستی می تواند اعراب و فلسطین را از توطئه آنها نجات دهد. تنها راه مبارزه و آزادگی مقاومت هوشمند همانند آنچه حماس در حال حاضر انجام می دهد، است.

نکته پایانی این است که سوریه پیروز شد و دقیقا همان هایی که علیه این کشور ائتلاف کرده بودند شکست سنگینی خوردند. این تجربه قطعا در یمن نیز تکرار خواهد شد بنابراین باید کشورهای متجاوز به یمن دست از تجاوزگری خود به یمن کشور را بردارند و منافع و امنیت خود را در کنار کشورهای منطقه تعریف کنند و  امنیت دست جمعی را محور سیاست هایشان قرار  گیرد نه ائتلاف سازی با آمریکا و اسرائیل. 

اکبر معصومی

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات