صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۱۰۳۴

عربستان خشم کاربران سعودی از برپایی جشن‌های مختلط هم‌زمان با کاهش صدای بلندگوها هنگام اذان

تصمیم عربستان مبنی بر کاهش صدای بلندگوها هنگام اذان در صورتی که صدای بلندگوها هنگام برپایی جشن‌های مختلط تا فاصله‌ای بسیار دور شنیده می‌شود، واکنش بسیاری از کاربران را برانگیخت.

به گزارش سعودی لیکس، برنامه‌های «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی مقدمه‌ای برای یک کودتای کامل اجتماعی در عربستان است که آخرین اقدام وی برگزاری‌ مهمانی‌های مختلط به همراه پایکوبی بود که جایگزین بلندگوهای مساجد در هنگام اذان است.
پخش کلیپ‌ها و تصاویر جلسات جشن و پایکوبی مختلط ‌ با حضور مشاهیر شبکه‌های اجتماعی در عربستان وابسته به رژیم آل سعود جنجالی را در بسیاری از سایت‌های اجتماعی سعودی ایجاد کرد.
با توجه به محدودیت‌های اعمال شده در اجتماعات در عربستان به دلیل شیوع ویروس کرونا ، این کلیپ‌ها به دلیل پای‌کوبی‌های نامتعارف و تعداد شرکت کنندگان نیز موجب واکنش بسیاری از رسانه‌ها شد.
«ترکی آل الشیخ» وزیر مشاور دربار سلطنتی و رئیس هیئت ملی رفاه و سرگرمی سعودی فعالیت‌های هیئت رفاه و سرگرمی را با مجالس مبتذل و رقص آغاز کرده است.
این جنجال همزمان با تصمیم وزارت امور اسلامی عربستان در مورد محدود کردن استفاده از بلندگوها در خارج از مساجد به اذان و اقامه بود.
بسیاری از کابران توییتر هشدار دادند که این تصمیم مقدمه‌ای برای محدود کردن اذان در یک مسجد در هر محله و اجازه دادن به نماز جمعه در مساجد کوچک است تا جامعه مسلمانان را متفرق کند.
«عبداللطیف الشیخ» وزیر امور اسلامی عربستان به همه مساجد در این کشور دستور داد، استفاده از بلندگوها را به اذان و اقامه محدود کنند و صدای بلندگوها را نیز به یک سوم درجه بلندگو کاهش دهند. به این ترتیب مسئولان مساجد نباید به گونه‌ای از بلندگوها استفاده کنند که با صدای بلند و اکو برای همسایگان مسجد مزاحمت ایجاد کنند.
تصمیم وزیر امور اسلامی عربستانی بحث برانگیز شد به ویژه اینکه این تصمیم در سرزمین دو مسجد مقدس اسلامی اتخاذ شده است. این تصمیم همزمان با تشدید برپایی جلسات جشن و پایکوبی‌های مختلط با اجرای گروه‌های موسیقی غربی و آمریکایی در مکه و مدینه و سرزمین حرمین شریفین بوده است.
بسیاری از ناظران معتقدند که ادعای مقامات سعودی مبنی بر اینکه به دنبال آسایش و رفاه شهروندان سعودی هستند در چارچوب سیاست محمد بن سلمان در حذف هویت عربی و اسلامی از ملت عربستان به بهانه مبارزه با افراط گرایی صورت می‌گیرد.
پیش از این وزیر امور اسلامی عربستان به همه مساجد در این کشور دستور داد، که استفاده از بلندگوها را به اذان و اقامه محدود کنند و صدای بلندگوها را نیز به یک سوم درجه بلندگو کاهش دهند.
روشن است که تصمیم منع صدای دعا و اذان از بلندگوها به دستور آل شیخ نوه محمد بن عبدالوهاب و تصمیم به پخش صدای موسیقی و ترانه از بلندگوها به دستور وی، در واقع برای سلب هویت مردم مسلمان عربستان و در راستای حفظ منفعت بن سلمان است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات