صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۱۰۴۴

تحلیلگر آمریکایی: زمان خروج عربستان از «المهره» و امارات از «میون» یمن فرا رسیده است

تحلیلگر آمریکایی با اشاره به چنگ‌اندازی عربستان بر استان «المهره» در شرق یمن و امارات بر دو جزیره «سقطری» و «میون» یمن بر ضرورت خروج این دو کشور از این مناطق راهبردی تأکید کرده آن را نیازمند فشار بین‌المللی دانست.

به گزارش القدس العربی، «بروس ریدل» پژوهشگر اندیشکده بروکینگز و تحلیلگر سابق سیا اعلام کرد: زمان بیرون راندن سعودی‌ها از استان المهره در شرق یمن و امارات از جزایر «میون» واقع در تنگه باب‌المندب در ساحل جنوبی غربی یمن فرا رسیده است.

وی افزود: بیرون راندن این دو کشور شورای همکاری خلیج فارس از یمن جنگ‌زده که ریاض با مشارکت ابوظبی شش سال قبل با به‌راه انداختن جنگ آن را ویران کردند، نیازمند ائتلاف بین‌المللی است.

ریدل تأکید کرد: امارات و عربستان به‌دنبال تکه تکه کردن یمن به‌خاطر منافع خاص خود هستند و واشنگتن نباید کمکی به آنها کمک کند. امارات و عربستان مواضع خود را در مناطق مذکور تقویت کرده‌اند و بدون فشار بین‌المللی از این مناطق دست نخواهند کشید. ابوظبی و ریاض در برهه کنونی از حالت رکود سیاسی نهایت استفاده را می‌کنند.

تقویت حضور عربستان و امارات در مناطق راهبردی یمن

ریدل می‌افزاید: عربستان و امارات تمام تمرکز خود را در زمان حاضر برای تقویت حضور خود در مواضع راهبردی یمن به‌کار بسته‌اند. سعودی‌ها تمرکز خود را روی المهره در شرق یمن و امارات بر جزایر میون و سقطری گذاشته است.

وی بیان کرد: سعودی‌ها به‌دنبال ایجاد خطوط لوله نفتی از شرق عربستان در اقیانوس هند از طریق استان المهره یمن هستند تا از تنگه هرمز برای صدور نفت بی‌نیاز شود و از تأثیر ایران بکاهد. سعودی‌ها در خلال حضور خود در استان المهره 20 پایگاه و مرکز نظامی احداث کرده‌اند و بر مناطق مرزی با عمان مسلط شده‌اند و این میان نگرانی از سوی مسقط است که با مشارکت در ائتلاف سعودی علیه یمن مخالفت کرد.

میون و سقطری

این تحلیلگر تأکید کرد: امارات بر جزایر یمنی راهبردی همزمان با کاهش نقش خود در جنگ در سال گذشته از بیم انتقادهای بین‌المللی، زوم کرده است. اماراتی‌ها در «المخا»، «شبوه» و برخی مناطق دیگر هستند؛ اما در برخی جزایر حضوری فعال دارند.

ریدل اعلام کرد: تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که امارات در حال احداث پایگاه نظامی در جزیره «میون» که مساحت آن از 5 مایل‌مربع فراتر نمی‌رود، هستند، اما آن را کلید کنترل باب‌المندب می‌دانند.

وی بیان کرد: امارات بر جزیره سقطری چنگ انداخته است و از آن برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ناوبری در خلیج عدن و باب‌المندب استفاده می‌کند.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات