صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۳۱۴۹۹

اخبار ویژه پنجشنبه ۲۷ خردادماه

روزنامه کیهان **

با این کلیشه‌ها حتی یک بسته پفک هم نمی‌دهند

سایت حامی دولت می‌گوید: روحانی به وعده‌هایش عمل نکرد، اما از رای دادن به او پشیمان نیستیم بلکه افتخار هم می‌کنیم، چون به یک گفتمان رای دادیم (؟!)
نویسنده عصر ایران نوشت: «این روز‌ها خیلی از ما را به یاد سال‌های ۹۲ و ۹۶ می‌اندازد. روز‌هایی که بسیاری از مردم به صحنه انتخابات آمدند و به حسن روحانی رای دادند.
سوالی که این روز‌ها در میان مرور خاطرات به سراغ آدم می‌آید این است که از رای دادن به حسن روحانی پشیمانم؟
من هیچ‌وقت از رای دادن به حسن روحانی پشیمان نیستم. من و بسیاری از ما در رای خود به دنبال یک هدف مهم بودیم. ما می‌خواستیم دولتی سرکار بیاید که حرف جهانیان را بفهمد و بتواند با آن‌ها مذاکره کند و ثبات اقتصادی را به کشور هدیه دهد.
نویسنده با ادعای این‌که در چهار سال اول، ثبات اقتصادی را تجربه کردیم، می‌افزاید: «در چهار سال دوم به هزار علت طبیعی و غیرطبیعی روحانی موفق نبود. ترامپ آمد که زبان جهان را نمی‌فهمید، کرونا از راه رسید، زلزله، سیل نازل شدند و خود رئیس‌جمهور هم دچار یک انفعال شدید بعد از خروج آمریکا از برجام شد.
خیلی طول کشید تا رئیس‌جمهور از شوک خروج آمریکا از برجام خارج شود و این طولانی شدن انفعال روحانی، شرایط کشور را به مرحله بسیار سختی رساند.
اما اگر روحانی رئیس‌جمهور نبود و ما به فرد دیگری رای می‌دادیم، شرایط کشور بهتر بود؟ دلار همان ۳ هزار تومان مانده بود؟ قطعا نه. حداقل با روحانی توانستیم جلوی هم‌زبانی آمریکا با دیگر کشور‌های جهان را بگیریم. کاری که شاید با افراد دیگر امکان داشت و ایران شاهد موج حملات شدید از شرق و غرب بود.
بله، روحانی در چهار سال دوم آنی نبود که ما می‌خواستیم. در مسائل فرهنگی و اجتماعی همچون اقتصاد موفق نبود و با شعار‌هایی که در انتخابات داد فاصله‌های زیادی داشت. او حرف‌هایی زد که عصبانی‌ام کرد؛ مثل صبح جمعه‌ای که فهمید بنزین گران شده است!
از عملکرد روحانی ناراحت هستم، اما از رای دادن به او پشیمان نیستم. چون می‌دانم به خاطر فردای بهتر به شیخ حسن روحانی رای دادم. به خاطر آینده خودم و مردم کشورم که از شر تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی راحت شویم.
یادمان نرود بسیاری از ما برای زندگی بهتر وام می‌گیریم، اما شاید این وام به جای اینکه عصای دست مان باشد، بلای جان‌مان می‌شود. هدف ما در گرفتن وام؛ رسیدن به زندگی بهتر بود، اما نشد که بشود. شما را نمی‌دانم، اما به رایی که در ۹۲ و ۹۶ دادم افتخار می‌کنم. چون این رای به خاطر ایران و مردم ایران بود.
ما به نام‌ها رای نداده‌ایم و به یک گفتمان رای داده‌ایم. گفتمانی که طرفدار ایران آباد و بدون تحریم است».
البته مخاطبان این نوشته شاید به یاد بیاورند که همین سایت عصر ایران زمانی مجیزگوی دولت قبل از روحانی بود، اما با تغییر ریل دولت، او هم ریل عوض کرد و خودش حق‌العمل‌کاری را تغییر داد؛ بنابراین قضاوت یکسانی نمی‌شود کرد درباره اینکه اگر وضعیت زندگی مردم در این ۸ سال عقبگرد داشت، ما و رسانه‌هایی از این دست هم گرفتار مشکلات اقتصادی بوده باشند.
ثانیا ادعای اینکه بی‌خیال وعده‌های برعکس شده، «ما به گفتمان رای دادیم» هم زیادی طنز است. نویسنده با زبان بی‌زبانی می‌گوید، چون به وعده‌های بی‌پایه و چک‌های برگشت خورده و (حرف‌های بی‌تضمین) رای داده، حالا هم که سرانجام این روند، پسرفت اقتصادی بی‌سابقه بوده، به رای داده شده افتخار می‌کند! آیا تفاوت این ادعا که «مردم را از درآمد سرشار و از یارانه بی‌نیاز می‌کنیم»، با ادعا‌های بعدی که «نگذاشتیم قحطی‌های دوره احمدشاه قاجار تکرار شود» و «اگر ما نبودیم، دلار الان ۵۰ هزار تومان بود»، قابل فهم نیست؟!
ثالثا برجام از همان ابتدا برای اعتیاد و شرطی‌سازی و کانالیزه کردن دخل و خرج دولت ایران بود؛ یا به عبارتی، نوعی شیرینی آدامسی و دام و دانه‌پاشی که تاریخ مصرفش انتخابات مجلس ۹۴ و ریاست جمهوری ۹۶ بود. به همین دلیل نیز، شرکای نفتی ایران در همان دولت اوباما مهلت‌های ۳، ۴ ماهه می‌گرفتند و طرف‌های تجاری ایران تحت فشار و تهدید‌های دولت اوباما قرار داشتند تا از سرمایه‌گذاری و همکاری پایدار با ایران اجتناب کنند. به همین دلیل در همین دوره، تحریم‌های ویزا، سیسادا و آیسا (و سپس کاتسا) پایه‌گذاری شد که در فرآیندی ۵-۶ ساله، دو برابر شدن تحریم‌ها را به‌دنبال داشت. همچنین صاحب‌نظران بار‌ها به آقای ظریف و روحانی هشدار داده بودند که برجام فاقد تضمین و مکانیسم شکایت است و برخی نامزد‌های انتخاباتی آمریکا نظیر ترامپ هم گفته‌اند زیر برجام خواهند زد. عدم پیش‌بینی این واقعیت هم قصور و تقصیر دولت است و ربطی به بلایای طبیعی و غیرطبیعی و شانس ندارد. بدتر اینکه، حتی پس از خروج ترامپ هم دولت روحانی به مدت ۳ سال، هیچ تدبیر جایگزین پیشه نکرد و کشور را در رکود تورمی عمیق فرو برد.
رابعا می‌گویند بی‌مایه فطیر است. اینکه حرف جهانیان را باید فهمید و مذاکره کرد یا ما طرفدار گفتمان ایران آیا بدون تحریم هستیم، دیگر کمترین اعتباری ندارد و با این کلیشه‌ها و شعار‌های بی‌پشتوانه حتی نمی‌شود یک بسته چیپس و پفک و آدامس خریداری کرد؛ و بالاخره اینکه؛ وام گرفتن برای حل مشکلات، با نزول دادن و خود را غرق در بدهکاری کردن، آن هم در وضعیت طلبکاری و قرار داشتن در موضع ذی‌حق، نه تنها مایه افتخار نیست، بلکه مایه شرمندگی و نشانه سبک‌سری است.

«نگذاشتیم ایران، ونزوئلا شود» برای دولت کارنامه نمی‌شود

مدیرمسئول روزنامه زنجیره‌ای شرق می‌گوید شکل دفاع دولت از خود قابل دفاع نیست.
مهدی رحمانیان در گفتگو با روزنامه فرهیختگان گفت: فقط دولت بی‌کارنامه نیست، اما تاکنون چیزی را ارائه نداده است.
وی درباره ارزیابی و تراز کارنامه دولت، گفت: وضعیت فعلی قابل دفاع نیست و بعید می‌دانم کسی حاضر باشد از وضع فعلی دفاع کند، اینکه گفته می‌شود ما از کره‌شمالی شدن ایران جلوگیری کردیم هنر نیست، چرا ما نباید بگوییم که می‌خواهیم مانند نروژ شویم درحالی که نروژ نیز کشوری نفتی و پیشرفته است و مشابهت‌هایی با ایران دارد.
شاید مشابهت ما با فنلاند یا دانمارک کمتر باشد، اما می‌توانیم با نروژ مشابهت‌هایی داشته باشیم، بنابراین چرا یک کاندیدا نباید بگوید که ما تلاش کرده‌ایم به‌طور مثال مانند نروژ شویم و همواره افتخار ما این بوده که می‌گوییم ما باعث شدیم کشور شبیه ونزوئلا نشود.
وی اضافه کرد: در کشور ما در برخی امور که باید مواجهه حرفه‌ای صورت گیرد، این‌گونه نمی‌شود و ما همواره شاهد این امر هستیم و از این‌رو این مسائل خیلی عجیب و غریب نیست. در خود مناظره‌ها نیز همه کاندیدا‌ها حتی دو کاندیدای اصلاح‌طلب سعی می‌کردند به هر نحوی به ضعف‌های دولت اشاره کنند، بنابراین کاندیدا‌ها به دولت حمله می‌کردند و دولت نیز می‌خواهد از خود دفاع کند، اما شکل دفاع دولت قابل پذیرش و دفاع نیست. دولت می‌توانست با ارائه کارنامه بهتر از خود دفاع کند؛ چراکه دولت قطعا در مواردی نیز موفق بوده، اما ناموفق بودن قوه مجریه لزوما به بد عمل کردن آن بازنمی‌گردد و عوامل مختلفی ازجمله ناکارآمدی مدیریتی هم در این وضعیت سهیم بوده است.
رحمانیان در این گفتگو نمونه‌ای از موفقیت احتمالی دولت را ارائه نکرد. او همان کسی است که پس از قطعی شدن اجرای برجام، اعتراف کرد دولت و اصلاح‌طلبان برای جا انداختن برجام مجبور شدند غلو کنند و دروغ بگویند (!)

دولت چگونه رکود ۸ ساله را به اقتصاد تحمیل کرد؟

بر اساس آمار‌های موجود، تولید ناخالص داخلی طی ۸ سال گذشته نه‌تن‌ها هیچ افزایشی نداشته بلکه نسبت به روز اول حضور حسن روحانی در ساختمان پاستور، کاهش هم یافته است. به بیان ساده می‌توان گفت کیک اقتصاد ایران امروز کوچک‌تر از سال ۹۱ است.
به گزارش روزنامه وطن امروز صادرات غیرنفتی ایران که از اواسط دهه ۸۰ روند رو به رشدی به خود گرفته بود و از رقم ۴ میلیارد دلار در اوایل دهه ۸۰ به نزدیک ۵۰ میلیارد دلار در اوایل دهه ۹۰ رسیده بود، طی دهه ۹۰ نه‌تن‌ها افزایشی نداشت بلکه روندی کاهشی را تجربه کرد. شاید کاهش تولید ناخالص داخلی و صادرات غیرنفتی ایران را بتوان به عنوان ۲ نماد بارز کوچک‌تر شدن اقتصاد ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نام برد. با این حال حسن روحانی در روز‌های گذشته دهه ۹۰ را دهه پیشرفت و نجات ملی ایران نامیده است.
فارغ از اظهارات رئیس‌جمهور، سوال اصلی این است: مگر از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم چه اتفاقی در اقتصاد ایران رخ داده که اقتصاد ما برخلاف دهه‌های گذشته نه تن‌ها هیچ پیشرفتی نداشته بلکه در شاخص‌های مرتبط با اقتصاد از جمله تولید ناخالص، صادرات غیرنفتی و مجموع رشد اقتصادی طی این سال‌ها روندی معکوس را طی کرده است؟
فارغ از مشکلات ساختاری اقتصاد، شرایط امروز اقتصادمان چیزی فراتر از تاثیرات تحریم یا حتی سوء‌مدیریت صرف است. به نظر می‌رسد برای ریشه‌یابی دلیل اصلی ایجاد چنین شرایطی در اقتصاد ایران باید سیر تاریخی شرطی شدن اقتصاد ایران در ۸ سال گذشته را بررسی کرد؛ ۸ سالی که در تمام ایام آن دولت منتظر بوده. انتظاری که البته عمدتا منشأ این انتظار نیز داخلی نبوده است! انتظار برای توافق با غرب، انتظار برای ورود شرکت‌های خارجی به ایران و انتظار برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، موضوعاتی بوده که از بدو روی کار آمدن دولت یازدهم آغاز شده و تا خود امروز (ماه‌های پایانی دولت) ادامه دارد. سوال این است: اگر در اقتصادی، رئیس قوه مجریه از روز اول روی کار آمدن تا ماه‌های آخر (!) وعده آغاز روز‌های خوب را به مردم بدهد، اما زمان مشخصی برای این روز‌های خوب تعیین نکند آیا در این اقتصاد، مردم به‌عنوان مصرف‌کنندگان (طرف تقاضا) و فعالان اقتصادی به‌عنوان تولید‌کنندگان (طرف عرضه) در انتظار روز‌های وعده شده، دست از فعالیت اقتصادی نخواهند کشید؟ آیا شهروند ایرانی تحت تاثیر اتفاقات احتمالی آینده و با احتمال ایجاد شرایطی بهتر برای خرید، دست از خرید نخواهد کشید یا تولید‌کننده ایرانی با احتمال ایجاد تغییرات در واردات کالا‌های اولیه یا نرخ ارز و... تحت تاثیر اتفاقات وعده شده، تولید خود را متوقف نخواهد کرد؟
اتفاقی که طی ۸ سال گذشته به‌طور بی‌سابقه‌ای رخ داد، این بود که از سال ۹۲ تا امضا و اجرای توافق برجام هر ۲ طرف بازار (عرضه و تقاضا) منتظر اجرای برجام بودند، از سال ۹۴ تا پایان دولت اوباما همه در انتظار به بار نشستن عواید توافق برجام و تاثیر آن در اقتصاد ایران بودند، از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید تا زمان خروج او از برجام همه در انتظار واکنش برجام به این اقدام و تبعات خروج وی از برجام بودند. این انتظار در تمام این سال‌ها از متن اظهارات و سخنان مسئولان دولتی به مشام می‌رسید.

دنیای اقتصاد: دولت بحران بدهی و نقدینگی ایجاد کرد

یک روزنامه حامی دولت با اذعان به سوءمدیریت دولت در حوزه نقدینگی و افزایش بدهی نوشت: این دو بحران، اقتصاد کشور را تهدید می‌کند.
روزنامه دنیای اقتصاد می‌نویسد: وقوع بحران بدهی از خطرات جدی است که اقتصاد ملی را تهدید و با چالش مواجه می‌کند. دلخوش بودن دولت به جبران ناکارآمدی خود از طریق خلق نقدینگی و انتشار اوراق و انباشت بدهی در واقع به نوعی وقت خریدن برای تاخیر در ریزش بهمن سهمناک در آینده است غافل از آنکه تداوم این شیوه به فروپاشی اقتصاد ملی می‌انجامد. متاسفانه آمار و ارقام بدهی‌های انباشته دولت نسبت به تولید ناخالص داخلی بسیار نگران‌کننده است. در بند «ت» ماده ۸ قانون برنامه توسعه ششم سقف مجاز این نسبت ۴۰ درصد ذکر شده است. چنانچه حداکثر ۴۰ درصد را ملاک و استاندارد نسبت بدهی به GDP در نظر بگیریم مروری بر ارقام بدهی دولت و شرکت‌های دولتی نشان می‌دهد اقتصاد کشور به سمت مرز هشدار بحران بدهی پیش می‌رود. چنانچه بر اساس اطلاعات موجود مروری بر کل بدهی مجموعه دولت به نظام بانکی داشته باشیم ملاحظه می‌شود:
بدهی دولت به نظام بانکی کشور حدود ۱۹۵ هزار میلیارد تومان و بدهی شرکت‌های دولتی به بانک‌ها بالغ بر ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان است. همچنین بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی کشور برابر با ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است. از طرفی بدهی دولت از طریق انتشار و عرضه اوراق برابر با ۲۰۰ هزار میلیارد تومان و بدهی دولت به صندوق توسعه افزون بر ۱۲/۸ میلیارد دلار به‌علاوه ۲۰ هزار میلیارد تومان در بخش ریالی است.
آنچه از میزان بدهی دولت به‌ویژه با شتاب‌بخشی آن در سال‌های اخیر ملاحظه می‌شود نگران‌کننده است، زیرا از نسبت مصرح در برنامه ششم پیشی گرفته و حاصلی جز فرو غلتیدن در دام بدهی نخواهد داشت و به‌عبارتی بدهی، بدهی افزون کند و تهدید رکود را تشدید می‌کند. با بررسی این دو نسبت اهمیت و جایگاه نقدینگی و کاربرد آن بیش از پیش مشخص می‌شود؛ «مدیریت نقدینگی و جریان‌سازی بازار‌های واسطه‌ای مانند سکه و ارز از دیگر دلایل ناکامی دولت در مهار نقدینگی سرکش است».
عدم استفاده مناسب و کارآ و به‌موقع از ابزار‌هایی نظیر بازار اوراق اعم از اوراق مشارکت و خزانه در کنترل و مدیریت نقدینگی از دیگر کاستی‌های دولت و بانک مرکزی است، زیرا بالا بودن نرخ سود بازار‌های واسطه‌ای و سفته‌بازی مانند سکه و ارز از نرخ سود اوراق دولتی بالاتر و حاشیه سود و قدرت نقدشوندگی بیشتری برای سفته‌بازان دارد لذا به‌جای جریان نقدینگی در بازار اوراق شاهد سرازیر شدن نقدینگی به فعالیت‌های سفته‌بازانه هستیم. از این رو جریان‌سازی و مدیریت سیالیت نقدینگی در مهار تورم و رکود از اهمیت بسیاری برخوردار است. ایجاد توازن بین بازار‌های سفته‌بازی و بازار اوراق دولتی از وظایف مهم و هنرمندی مدیریت بانک‌ها و به‌طریق اولی بانک مرکزی به‌عنوان متولی سیاست‌های پولی به‌خصوص در شرایط تحریم و کسری بودجه به‌شمار می‌رود. ناگفته نماند در سال‌های اخیر برخی بانک‌ها به‌ویژه بانک‌های خصوصی بخشی از جریان سفته‌بازی و سوداگرانه بوده‌اند که در صورت هدایت و سیاستگذاری مناسب نظام پولی کشور می‌توانست نقش سازنده‌ای را در توازن‌بخشی بازار‌های واسطه‌ای و بازار اوراق ایفا کند. بانک‌های مرکزی به‌طور معمول برای توازن‌بخشی بازار پول از سه ابزار شامل عملیات بازار باز، نرخ تنزیل و تنظیمات نرخ سپرده قانونی استفاده می‌کنند که در این رهگذر نرخ‌های بهره و تورم نیز بالانس خواهند شد. دو فاکتور مهم که منجر به گسترش پایه پولی و نهایتا افزایش نقدینگی می‌شود؛ اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی در فضای بدون شفافیت و رعایت ریسک و رتبه‌بندی بانک‌ها به‌ویژه بانک‌های زیان‌ده است و دیگری برداشت دولت از بانک مرکزی است که عمدتا ناشی از سیاست‌های مالی و تامین کسری‌های دولت است. قاعده بازی و فرم نرمال جهت کنترل نقدینگی و تورم این است که بانک‌ها از دولت اوراق خریداری کنند و در صورت لزوم جهت برقراری تعادل بانک مرکزی اقدام به بازخرید اوراق از بانک‌ها کند و در صورت مازاد نقدینگی با انتشار اوراق قرضه دولتی نسبت به جذب مازاد و جمع‌آوری پول مبادرت می‌کند. بانک مرکزی در سال‌های اخیر به‌خوبی نقش مدیریت و تعادل‌ساز را ایفا نکرده است.
به‌عنوان مثال عدم پیش‌بینی صحیح و دقیق از انتظارات تورمی ناشی از سیاست‌های پولی و مالی از جمله افزایش نرخ ارز، عدم پیش‌بینی صحیح رفتار‌های سفته‌بازی و بازار واسطه‌ای هنگام اجرای سیاست‌های اعمالی، عدم پیش‌بینی به موقع درخصوص جریان و چگونگی انتقال نقدینگی بین بخش‌های هدف، انفعال در مقابل برداشت بانک‌ها، عدم مدیریت بازار‌های بین بانکی و بی‌ارادگی درخصوص مواجهه با زیان انباشته بانک‌ها که نهایتا منجر به بحران‌های مختلف خواهد شد.

********************

روزنامه وطن امروز**

نامه رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به رهبر انقلاب

محمد مخبر با ارسال مرقومه‌ای به رهبرحکیم انقلاب، صدور مجوز تزریق نخستین واکسن ایرانی کرونا و پیوستن ایران به جمع ۶ کشور تولیدکننده این واکسن را تبریک گفت.
متن نامه رئیس ستاد اجرایی فرمان امام به این شرح است:

بسمه تعالی
محضر مبارک حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی
رهبر معظم انقلاب اسلامی
سلام علیکم
احتراما، با عرض تبریک پیشاپیش میلاد باسعادت ثامن‌الحجج حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام، پیرو گزارش‌های تقدیمی قبلی و رهنمود‌ها و پشتیبانی‌های بی‌دریغ حضرت مستطاب‌عالی، از میان ۶ پلتفرم تولید واکسن در ستاد اجرایی، موفق شدیم مجوز مصرف واکسن «کوو ایران برکت» را با اتکا به دانش کاملا بومی در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ اخذ نموده و جمهوری اسلامی ایران را به یکی از ۶ کشور تولید‌کننده واکسن کرونا در جهان تبدیل و خودباوری و اقتدار ملی را در عرصه بین‌المللی آشکار نماییم. نکته مهم در فرآیند توسعه دانش فنی واکسن‌سازی این است که در میان کشور‌هایی که واکسن مشابه تولید می‌کنند، مطابق اطلاعات موجود، بازدهی تولید به ازای هر لیتر در چین ۳۰۰ دوز و در بهارات هند ۱۸۰۰ دوز در هر لیتر بوده، لکن با همت و عزم جهادی دانشمندان جوان کشور، این بازدهی در واکسن برکت به ۳۵۰۰ دوز در هر لیتر رسیده است. از سوی دیگر، به منظور تولید انبوه واکسن «کوو ایران برکت»، ۲ خط تولید پیشرفته صنعتی در مدت کمتر از ۶ ماه با عبور از موانع متعدد بین‌المللی و تحریمی راه‌اندازی شده که ظرفیت این ۲ خط مجموعا بیش از ۲۵ میلیون دوز در ماه و ۳۰۰ میلیون دوز در سال خواهد بود. همان‌طور که در گزارش تقدیمی قبلی به استحضار رسید، میزان تولید تجمیعی این واکسن تا پایان شهریورماه بیش از ۵۰ میلیون دوز خواهد بود.
خبر مهم دیگر اینکه در سایر مسیر‌های پنجگانه مشتمل بر واکسن DNA (مشابه واکسن تولیدی شرکت اینوویو آمریکا)، mRNA (مشابه واکسن تولیدی شرکت‌های مدرنا و فایزر آمریکا)، پروتئین نوترکیب (مشابه واکسن تولیدی شرکت نووکس آمریکا)، ویروس نوترکیب سرخک (مشابه واکسن تولیدی انستیتو پاستور فرانسه) و واکسن بر پایه سلول‌های بنیادی (فاقد مشابه خارجی)، مطالعات پیش‌بالینی مدل حیوانی با موفقیت سپری شده و مستندات لازم جهت اخذ مجوز تست انسانی به وزارت بهداشت ارسال شده است. نکته دیگر اینکه خط تولید مورد نیاز برای تولید واکسن DNA آماده شده و ایجاد خط تولید انبوه واکسن‌های mRNA، پروتئین نوترکیب و ویروس نوترکیب در دست اقدام می‌باشد. اینجانب این موفقیت عظیم را به محضر حضرت، ولی عصر (عج)، حضرت مستطاب‌عالی و آحاد ملت بزرگ ایران تبریک عرض می‌نمایم. بی‌شک این دستاورد بزرگ بدون عنایت خداوند متعال و دعای خیر حضرتعالی و تلاش و همت جوانان نخبه و جهادی این مرز و بوم میسر نمی‌گردید. بر خود لازم می‌دانم از رهنمود‌ها و پشتیبانی‌های بی‌دریغ دفتر حضرتعالی، کلیه محققان و دانشمندان جوان کشور، وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاران پرتلاش ایشان، اساتید و محققان کارآزمایی بالینی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی، تأمین‌کنندگان و کارخانجات تولید‌کننده تجهیزات و مواد اولیه دارویی، شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز فرزندان خستگی‌ناپذیر حضرتعالی در ستاد اجرایی که در طول این مسیر پرفراز و نشیب با روحیه و عملکرد جهادی، برگ زرین دیگری را به کارنامه پرافتخار انقلاب اسلامی افزودند، تشکر و قدردانی نموده و از حضرتعالی التماس دعای خیر دارم.

***

حمایت ستاد‌های رئیسی از لیست ائتلاف انتخابات شورا‌های شهر

شورای مرکزی راهبردی ستاد‌های مردمی حجت‌الاسلام رئیسی در حمایت از لیست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب در ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا بیانیه‌ای صادر کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
واعتصموا بحبل‌الله جمیعا و لا تفرقوا
ملت بزرگ و فهیم ایران اسلامی
سلام علیکم
سجده شکر به درگاه حضرت حق می‌گذاریم که بار دیگر بر ما منت نهاد تا بتوانیم با حضور در پای صندوق‌های اخذ رای، نقشی مهم در اقتدار بیش از پیش کشور عزیزمان داشته باشیم.
به دنبال شروع پروسه انتخابات ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا و پس از اعلام تایید صلاحیت‌ها، «اعضا محترم شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب» به نیت قرب الی الله، در سراسر کشور، گرد هم آمدند و با در نظر گرفتن تمامی ضوابط و معیار‌های مدنظر امام راحل (ره) و پیروی از منویات رهبر فرزانه انقلاب (مدظله‌العالی) و در راستای عمل به وصایای شهدای گلگون‌کفن، نسبت به تهیه لیست و معرفی به ملت قهرمان این سرزمین در تمام شهر‌ها و روستا‌ها اقدام نمودند؛ لذا «شورای راهبردی ستاد‌های مردمی حضرت آیت‌الله رئیسی» ضمن اعتماد به این شورا و طبعاً لیست‌های اعلامی در جهت حضور افراد «جوانگرا، انقلابی، وفادار، متعهد، کاردان و متخصص» اعلام حمایت کامل ستاد‌های مردمی آیت‌الله رئیسی را از افراد حاضر در لیست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی (شانا) اعلام می‌نماید و همگان را به حضور پرشور و باشکوه در پای صندوق‌های اخذ رای و انتخاب حضرت آیت‌الله رئیسی برای تصدی جایگاه ریاست‌جمهوری و افراد «انقلابی و متخصص» معرفی‌شده در لیست‌های شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب جهت حضور در صحن شورا‌های شهر خصوصا در کلانشهر‌های «تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، اهواز و تبریز» دعوت می‌نماید.
خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار

********************

روزنامه خراسان **

جزئیات جدید از تسهیلات کارت اعتباری سهام عدالت

باشگاه خبرنگاران- مسئول کارت‌های اعتباری سهام عدالت در پاسخ به این سوال که میزان تسهیلات کارت اعتباری سهام عدالت چقدر است؟ گفت: هم اکنون این تسهیلات توسط بانک ملی و تجارت پرداخت می‌شود و رقم آن برای هر سهامدار متفاوت است. اما مبنای آن بر اساس سهام قابل معامله است. در این خصوص با توجه به این که ۶۰ درصد سهام عدالت تاکنون قابل معامله است، از این ۶۰ درصد، ۵۰ درصد آن را سهامداران می‌توانند کارت اعتباری دریافت کنند.

********************

روزنامه ایران **

حمایت «جو بایدن» از تسهیل مبادلات انسانی با ایران

خبر اول اینکه، «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری امریکا وعده داده مبادلات انسانی با ایران را از طریق کانال سوئیس تسهیل خواهد کرد. به گزارش ایرنا، «ایگنازیو کاسیس»، وزیر امور خارجه سوئیس ضمن اعلام این خبر که بعد از دیدار با رئیس‌جمهوری امریکا مطرح کرد، گفت: «تاکنون از این کانال به اندازه کافی استفاده نشده است، زیرا برخی وجوه هستند که انتقال آن‌ها هنوز نیازمند مجوز هستند و تصور می‌کنم در این زمینه، امریکا آماده تسریع روند‌های تصمیم‌گیری به‌گونه‌ای است که بتوان از تمامی ظرفیت‌های این کانال استفاده کرد.»
احیای کانال مالی سوئیس برای تبادل کالا‌های بشردوستانه در حالی است که در پی خروج دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق امریکا از برجام و تصویب یکجانبه تحریم‌ها علیه ایران و همچنین پیگیری سیاست فشار حداکثری، سوئیس که به‌عنوان کشور حامی منافع امریکا در ایران به شمار می‌آید، تصمیم گرفت یک کانال مالی برای تبادل کالا‌های بشردوستانه بویژه غذا و دارو را دور از تحریم‌های امریکایی راه‌اندازی کند. بهمن ماه سال ۹۸ بود که «مارکوس لایتنر» سفیر سوئیس در تهران از ورود ۱۸۰ هزار بسته اقلام دارویی مورد نیاز بیماران پیوند اعضا به ایران خبر داد.
در واکنش به این خبر هم «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن اعلام اینکه دو مورد عملیات انتقال اقلام دارویی با استفاده از منابع موجود مالی ایران در سوئیس صورت گرفته است، تأکید کرد که ایران نسبت به اقدامات مخرب ایالات متحده در قبال این کانال مالی تردید جدی دارد و اگر این کانال با رهایی از فشار‌های امریکا بتواند با بهره‌برداری از سپرده‌های ایران نزد کشور‌های دیگر ارسال کالا و دارو را تسهیل کند، از آن استقبال می‌شود. حالا به نظر می‌رسد که دولت جدید امریکا همزمان با رایزنی‌هایی که در وین به منظور احیای توافق هسته‌ای در جریان است، قصد دارد مسیر انتقال کالای بشردوستانه و حیاتی ایران را تسهیل کرده و به این ترتیب حسن نیت خود را برای حل موضوعات اختلافی با کشورمان بر سر برجام نشان دهد.

پیشنهاد اردوغان برای بازسازی قره باغ با حضور ایران

دست آخر اینکه، رئیس‌جمهور ترکیه گفت که برای بازسازی منطقه قره‌باغ خواستار همکاری شش جانبه‌ای با حضور ایران و سایر بازیگران مربوطه است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، رجب طیب اردوغان در نشست خبری مشترک با الهام علی‌اف، همتای خود از جمهوری آذربایجان گفت: ما پیشنهاد داده‌ایم که در یک قالب شش‌جانبه‌ای با حضور روسیه، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ایران برای بازسازی قره‌باغ همکاری کنیم. ما خواهان توسعه این منطقه براساس این چارچوب هستیم. وی در ادامه تأکید کرد که ترکیه و آذربایجان متعهد به توسعه قره‌باغ هستند. اردوغان همچنین تصریح کرد: پایان خصومت‌ها در قره‌باغ فرصت همکاری‌های بین دولتی در منطقه را ایجاد کرده است. ارمنستان نیز باید از این فرصت برای ساختن یک آینده مشترک استفاده کند.

********************

روزنامه شرق**

اعدام معترض جوان در عربستان

عربستان سعودی یکی از متهمان جوان شرکت در اعتراضات ضدحکومتی اقلیت شیعیان ساکن این کشور را اعدام کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این در حالی است که یک گروه مدافع حقوق بشر با انتقاد شدید از روند قضائی این پرونده، چگونگی محکومیت این جوان در دادگاه را زیر سؤال برده است.

حمله اسرائیل به غزه و خان یونس

اسرائیل در واکنش به پرتاب بالن‌های آتش‌زا از سمت فلسطین، به مواضع حماس در غزه و خان‌یونس حمله هوایی کرد. اعلام شده که ۲۰ مزرعه و زمین در مناطق مرزی دستخوش حریق شده‌اند.

موافقت حوثی‌ها با برگزاری مذاکرات

حوثی‌های یمن با برگزاری مذاکرات در قطر در صورت پاسخ مثبت ائتلاف عربی به پیام ارسال‌شده به آن‌ها از سوی هیئت عمانی موافقت کردند. محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصار الله، در توییتی گفت: اگر کشور‌های عضو ائتلاف عربی پاسخ مثبتی به جواب رهبر انقلاب به نامه سلطان معظم بدهند، گمان نمی‌کنم مانعی برای مذاکره و تکمیل گفتگو در قطر وجود داشته باشد.

رهبر کره‌شمالی لاغرتر از همیشه

وضعیت سلامت رهبر جوان کره‌شمالی بازهم مناقشه‌برانگیز شد؛ چون تصاویر جدیدی که روز گذشته از وی منتشر شده، نشان می‌دهد او لاغرتر از قبل شده است. این تصاویر گمانه‌زنی‌ها در‌این‌باره را افزایش داده که آیا او بیشتر وزن کم کرده و اینکه آیا حین یک پیاده‌روی کوتاه نفس کم می‌آورد یا خیر؟ همچنین رسانه دولتی کره‌شمالی گزارش داد رهبری این کشور گفته اقتصاد در سال جاری میلادی بهبود داشته، اما خواستار اقداماتی برای مقابله با وخامت اوضاع غذایی در نتیجه کرونا و توفان ۲۰۲۰ شده است.

*****************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات